2014-12-06, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Håller med dig. Kanske hon inte fick störa när Turkiska serien gick som Amani följde! Stryk om hon ringde på när serien börjat och stryk om hon var försenad? Inte lätt att gå med muskelskador. Vilken stress! stackars lilla flicka. Var det därför hon var så stressad över klockan?
Kan Amani sett att hon fick skjuss av läraren? Mer stryk

Makt och kontroll
Det handlar om makt och kontroll och att någon av MGM njöt av detta
Citera
2014-12-06, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Bra beskrivningar av paret i dina senaste inlägg. Undrar dock ett par saker.
Om Amani
Grannarna har ju berättat att Yara ofta vistades timvis i trapphuset efter skolan. Det tyder på att Amani var ute då och då, inte så isolerad i lägenheten som hon framställer det själv. Jag tror att hon träffade folk, kvinnliga släktingar antagligen, att hon hade kontakter utanför hemmet. Men nu när detta har hänt så håller de sig undan och hon låtsas ha varit alldeles isolerad för att inte förstöra något för sin klan. Inte för att de skulle vara kriminellare än andra eller så, utan bara för att de är vana att hålla saker för sig själva. Hur de behandlar varandra, hur de ser på barnuppfostran, hur de undgår myndighetsradarn osv.

Om Rami
Han uppgav att han var rädd för sin fru när hon fick sina utbrott, och då drog sig undan. Men det var inte han som hade blåmärken på kroppen, utan det var Amani. Enligt rättsintyget hade hon en mängd blåmärken i olika nyanser när undersökningen gjordes. Män som slår sina kvinnor, misshandlar ofta även barnen.
Det omvittnade ju Yara sjäv till ett par skolkamrater. Nu har han uppträtt i tingsrätten som ett fegt offer för omständigheterna. Men den hållningen stämmer inte med bilden han vill ge av sig själv på sina tre facebooksidor. Och Yara var lika rädd för honom som för henne, det visar de små glimtar av deras samvaro som grannarna har sett.

Det där med tågbiljetterna visar också en annorlunda bild av deras relation än vad Rami velat ge. Amani fick böter för att hon saknade biljett när hon åkte tåg med de tre barnen till Landskrona. Och Rami måste komma till Landskrona och hämta dem för att hon saknade pengar till hemresan, det berättade hon, jag tror det var i chatten med Madlen. Ville inte riskera böter en gång till. Så hon hade inget eget konto, tydligen. Inte riktigt som det är i familjer med hunsade män.

Jag tror att maktförhållandet och kampen mellan dessa två har spelat stor roll i förhållande till lillpigan Yara som de fick skickad till sig. När föräldrarna dröjde med att komma och befria dem från Yara, en piga som inte arbetade tillräckligt villigt eller tillräckligt snabbt och som både mannen och kvinnan ostraffat kunde ge sig på. Enskilt och gemensamt. Någon av dem gick över gränsen strax efter nyår, och sedan eskalerades våldet och situationen blev ohållbar i förhållande till skolan och föräldrarna, allt svårare att dölja.

Tankar nedskrivna medan rättsläkarens ljudfil och blodanalytikerns fakta i gårdagens förhör skapar outhärdliga bilder i min hjärna.

Rami är den som säger typ "jag har fått mycket stryk av min fru, ni kommer att hitta mycket skador på mig"
Nej, ett par anmärkningar på hans armar dokumenterades-kan det vara någon som försökt stoppa dessa armar från slag? Inga anmärkningar efter trubbigt våld i övrigt på hans kropp.

Förutom Yaras dryga 250 anmärkningar har Amani drygt ett 20 tal blåmärken under läkning. Dvs dagar, veckor sedan de uppstått. Många av dem är på benen (liksom Yara)

Hur har Amani fått alla dessa blåmärken? 1. Lever hon ett mycket aktivt liv där hon får sina törnar? 2 Utövar hon någon kampsport som ej framkommit? 3 Har hon slagit sig själv med något trubbigt? 4 Har barnen slagit henne? 5 Har hon fått det av att ha sprungit emot saker i hemmet när hon jagat familjen? 6 Kan det vara Rami som slagit henne?
Citera
2014-12-06, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Tror inte de är kallade. Men kan ha fel förstås.

Ok det borde vara åklagarens vittnen men hon anser väl att socialsekreterarna har ställt till det tillräckligt
Citera
2014-12-06, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Socialtjänsten har vad jag förstår inte gjort någon utredning på det sätt som görs om någon vill bli familjehem när ett barn omhändertas för att föräldrar inte kan sköta sina barn eller om föräldrar behöver avlastning. Det räckte uppenbarligen att släktingar ville ta hand om flickan och att de biologiska föräldrarna ville detta. Yara var inte aktuell hos socialtjänsten längre utan ett avslutat ärende när Rami utsetts till tillfällig vårdnadshavare.

Skolan anmälde flera gånger och fick svar att Rami var tf vårdnadshavare och då gavs uppfattning att socialtjänsten hade familjen som ett ärende vilket de inte hade.
Den enda kontakt med socialtjänsten familjen hade var den ekonomiska biten.

Vad jag förstår kommer det att komma förändringar avseende uppsikt och kontroll av barn som kommer ensamma till Sverige och placeras hos släktingar.

Det låter som en utmärkt idé från socialförvaltningen att dom ser över sina rutiner vad gäller sin hanteringen av barn.
Jag är övertygad om att det finns barn idag i Sverige, både i missbruksfamiljer vårdnadstvister ankarbarn , som kommer att bli mycket glada

Det blir ju lite rörigt när Yara å ena sidan var ett öppet (ej avslutat) ärende?. Men å andra sidan så var hon inget ärende?
Citera
2014-12-06, 08:06
Medlem
...och tf vårdnadshavare betyder tillförordnad.
Det var alltså inte tillfälligt
Citera
2014-12-06, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men hörru,vaddå håller om ryggen? Även om de gjorde som de gjorde så var väl knappast misshandel till döds i deras sinnevärld?

Jag förstår inte varför bioföräldrarnas syften med att skicka Yara ska diskuteras i denna tråd över huvud taget? Tråden handlar ju inte om dem.

Rätt eller fel handlat av dem- de har hur som helst fått sitt straff tiofalt och det räcker väl så tänker jag.

Föräldrarna diskuteras i tråden därför att Mohammed ska begära PUT för familjen och skadestånd pga att deras barn är begravt här och pga att de svenska myndigheterna förhindrade att Yara blev misshandlad till döds
Citera
2014-12-06, 08:22
Medlem
Sist på bollen - plöjde alla handlingar igår men har inte gått igenom hela tråden.

Det sägs att IF kommer in i tråden och förklarar/berättar om sin kontakt med R.
Någon som har ett hum om var i tråden detta är? Har snabbkollat utan att lyckas hitta.
Någon vänlig själ?
Citera
2014-12-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Rami är den som säger typ jag har fått mycket stryk av min fru, ni kommer att hitta mycket skador på mig
Nej, ett par anmärkningar på hans armar dokumenterades-kan det vara någon som försökt stoppa dessa armar från slag? Inga anmärkningar efter trubbigt våld i övrigt på hans kropp.

Förutom Yaras dryga 250 anmärkningar har Amani drygt ett 20 tal blåmärken under läkning. Dvs dagar, veckor sedan de uppstått. Många av dem är på benen (liksom Yara)

Hur har Amani fått alla dessa blåmärken? 1. Lever hon ett mycket aktivt liv där hon får sina törnar? 2 Utövar hon någon kampsport som ej framkommit? 3 Har hon slagit sig själv med något trubbigt? 4 Har barnen slagit henne? 5 Har hon fått det av att ha sprungit emot saker i hemmet när hon jagat familjen? 6 Kan det vara Rami som slagit henne?

Utan att på något sätt ta Rami i försvar (jag hoppas att det kommer fram graverande TEKNISK bevisning mot honom eftersom att frun tiger som muren)
Men - det kan ju vara så att Yara försvarat sig. Det är nästan omöjligt att initialt (innan man ev går in i apati) inte försvara sig mot misshandel. Och Yara KAN ju ha fäktats för sitt liv, oavsett vem som bragde henne om det.
Citera
2014-12-06, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Rami är den som säger typ "jag har fått mycket stryk av min fru, ni kommer att hitta mycket skador på mig"

Det fanns inte så många saker att springa emot i den lägenheten, och det är svårt att tro något annat än att mannen har slagit henne. Om han misshandlade henne när hon var gravid så att det ledde till en (nedlagd) polisanmälan, så varför inte både förr och senare. Grannen ovanför dem vittnade om att det var mannen som ofta höjde rösten. Och Yara sa att han slår hårdast, fimpar cigaretter på henne osv.
Det är fega, rädda män med liten reell makt som ger sig på kvinnor och barn. Självbilden skapas tidigt och mannen ska i de flesta kulturer vara den självklara makthavaren. När det är för svårt att skapa sig den positionen i det omgivande samhället, så blir familjen den givna arenan för maktutövande.

Kan man förmå sig att släcka en brinnande cigarett på ett barns hud så har man inga spärrar. Det har inget med deras kultur att göra utan förkommer som tortyr i såväl diktaturer som kriminella gäng.

Nu verkar paret ha gjort upp att Amani ska vara den skyldigaste av dem. (Och så kan det vara) Förklaringen, att Yara kom hem sent och redan var svårt skadad, som Amani hittills hållit sig till, är absurd. Så dum är hon inte att hon tror den håller i rätten. Frågan är om hon fortsätter att hävda det när hon förhörs igen på onsdag.
Citera
2014-12-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Men OBS - allt detta är Ramis påståenden. Det är han om säger att Amani tyckte att Yara var saktfärdig. Det är han som säger att Yara gjorde tecken som Amani retade sig på. Det är han som påstår att Amani skrek på Yara om vad hon sagt eller gjort i Landskrona.

Allt detta som "framkommit" är enbart påståenden från Rami. Hur vet vi att det är sant?

Du har rätt...det är Ramis uppgifter och han ljuger lika väl som resten av de inblandade men....jag tror att det ändå ligger en hel del av Madis rädsla, av hennes behandling av Yara,bakom hennes raseri. Rädsla för Bio-föräldrarna. Hon sminkade yaras blåmärken hon regisserade hur Yara skulle sitta vid skypandet med föräldrarna...jag tror hon var livrädd!!! När Yara fått skador i skolan blev det hysterikt viktigt för henne att bevisa för bio-mm. Att risken fanns att Yara skulle berätta för någon,tror jag, gjorde Madi rasande..
Citera
2014-12-06, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukRocco
Sist på bollen - plöjde alla handlingar igår men har inte gått igenom hela tråden.

Någon som har ett hum om var i tråden detta är? Har snabbkollat utan att lyckas hitta.
Någon vänlig själ?
Inlägg 8688 innehåller en länk till förhör med IF samt chatten.
Citera
2014-12-06, 08:41
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukRocco

Någon vänlig själ?
IF dyker upp för första gången i inlägg 7703 den 31/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in