Citat:
Ursprungligen postat av
Tillys
Rami är den som säger typ "jag har fått mycket stryk av min fru, ni kommer att hitta mycket skador på mig"
Nej, ett par anmärkningar på hans armar dokumenterades-kan det vara någon som försökt stoppa dessa armar från slag? Inga anmärkningar efter trubbigt våld i övrigt på hans kropp.
Förutom Yaras dryga 250 anmärkningar har Amani drygt ett 20 tal blåmärken under läkning. Dvs dagar, veckor sedan de uppstått. Många av dem är på benen (liksom Yara)
Hur har Amani fått alla dessa blåmärken? 1. Lever hon ett mycket aktivt liv där hon får sina törnar? 2 Utövar hon någon kampsport som ej framkommit? 3 Har hon slagit sig själv med något trubbigt? 4 Har barnen slagit henne? 5 Har hon fått det av att ha sprungit emot saker i hemmet när hon jagat familjen? 6 Kan det vara Rami som slagit henne?
Det fanns inte så många saker att springa emot i den lägenheten, och det är svårt att tro något annat än att mannen har slagit henne. Om han misshandlade henne när hon var gravid så att det ledde till en (nedlagd) polisanmälan, så varför inte både förr och senare. Grannen ovanför dem vittnade om att det var mannen som ofta höjde rösten. Och Yara sa att han slår hårdast, fimpar cigaretter på henne osv.
Det är fega, rädda män med liten reell makt som ger sig på kvinnor och barn. Självbilden skapas tidigt och mannen ska i de flesta kulturer vara den självklara makthavaren. När det är för svårt att skapa sig den positionen i det omgivande samhället, så blir familjen den givna arenan för maktutövande.
Kan man förmå sig att släcka en brinnande cigarett på ett barns hud så har man inga spärrar. Det har inget med deras kultur att göra utan förkommer som tortyr i såväl diktaturer som kriminella gäng.
Nu verkar paret ha gjort upp att Amani ska vara den skyldigaste av dem. (Och så
kan det vara) Förklaringen, att Yara kom hem sent och redan var svårt skadad, som Amani hittills hållit sig till, är absurd. Så dum är hon inte att hon tror den håller i rätten. Frågan är om hon fortsätter att hävda det när hon förhörs igen på onsdag.