2014-11-23, 23:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Just det med att få Yara att "slippa lida" verkar inte riktigt vara Ramis grej. Tänker på cigaretter och slå hårdast igen. Yara verkar vara lika rädd för båda med viss betoning på Rami. Jag tycker mordet och misshandeln talar för ett samspel mellan två mycket störda individer. Ingen ensam GM.
Men R verkar också ha varit rädd för M; kanske t.o.m. så rädd att M kunde provocera fram att även han utdelade slag mot Y, eller annat han ansåg sig kunna blidka M med? En granne har berättat om att han ofta gick ned och satte sig i sin bil tillsammans med äldste sonen eller bägge sönerna (FUP, s. 171), och det är inte uteslutet att han gjorde det för att M skulle få vara i fred med att "uppfostra" Y.

Om man ska tro på vad en annan granne berättat så har M i vart fall kunnat ge Y en lavett utan att R sagt något (s. 144), och det finns också en del som tyder på att inte ens de egna barnen undgick M:s vrede; den äldre pojken ska t.ex. ha haft rivmärken på halsen (s. 169). Detta hindrar dock inte att även R kunde vara aggressiv; säkert var - eller blev - han det också, och eftersom han varit mån om att hålla sig väl med M bör detta ha inneburit att han även gett sig på Y. - Sedan har jag svårt att tro att Y skulle ljuga för sina skolkamrater om R:s roll, dvs att han var den som slog hårdast. - Och vid närmare eftertanke: Hur kan man under många månader åse det som M utsatte Y för om man inte egentligen är av samma skrot och korn? M har ju faktiskt bokstavligen slagit ihjäl hans systerdotter så att blodet skvätt medan han lugnt suttit och chattat med en nyvunnen bekantskap.
Citera
2014-11-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Ja, det är viktigt att komma ihåg. Det enda vi "vet" om Amani, hennes aggressivitet, bråken mellan henne och Yara, att hon hotade och slogs med kavel och förlängningssladd osv är sådant som Rami har berättat. Och jag har precis nyss än en gång läst igenom det första förhöret polisen gjorde med Rami och redan där är han väldigt detaljerad, pratar om kaveln, frågar om inte polisen hittat förlängningssladden (!), berättar om innehållet i sina filmer och nämner att den första filmen är mörk men att man hör tydligt vad som sägs (när har han hunnit kontrollera detta?). Hela hans redogörelse känns på något vis så väl förberedd.

Amanis aggressivitet tycker jag nog har framkommit även utan Ramis hjälp. Som tidigare sagts, hur tusan han hann avsluta chatten med IF, ta fram kameran, gå ut i trappen och skrika och gråta... Efter 21:23 kollade han väl "hur bra filmen blev" innan de kom sig för att ringa efter ambulans. Det samtal han även hann med till "någon" återkommer jag till. Håller på att forska lite...
Senast redigerad av Konfycius 2014-11-23 kl. 23:43. Anledning: stavfel
Citera
2014-11-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men eftersom de levde på försörjningsstöd och barnbidrag så hade de knappast fått hyra en bostad utan socialens godkännande. Allmännyttan hyr inte ut bostäder för personer utan inkomst om socialen inte garanterar att hyran kommer att betalas.

Tror nog att det kan variera i olika kommuner. Hyresbolaget kanske räknade med att det skulle godtas?
Citera
2014-11-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Men R verkar också ha varit rädd för M; kanske t.o.m. så rädd att M kunde provocera fram att även han utdelade slag mot Y, eller annat han ansåg sig kunna blidka M med? En granne har berättat om att han ofta gick ned och satte sig i sin bil tillsammans med äldste sonen eller bägge sönerna (FUP, s. 171), och det är inte uteslutet att han gjorde det för att M skulle få vara i fred med att "uppfostra" Y.

Om man ska tro på vad en annan granne berättat så har M i vart fall kunnat ge Y en lavett utan att R sagt något (s. 144), och det finns också en del som tyder på att inte ens de egna barnen undgick M:s vrede; den äldre pojken ska t.ex. ha haft rivmärken på halsen (s. 169). Detta hindrar dock inte att även R kunde vara aggressiv; säkert var - eller blev - han det också, och eftersom han varit mån om att hålla sig väl med M bör detta ha inneburit att han även gett sig på Y. - Sedan har jag svårt att tro att Y skulle ljuga för sina skolkamrater om R:s roll, dvs att han var den som slog hårdast. - Och vid närmare eftertanke: Hur kan man under många månader åse det som M utsatte Y för om man inte egentligen är av samma skrot och korn? M har ju faktiskt bokstavligen slagit ihjäl hans systerdotter så att blodet skvätt medan han lugnt suttit och chattat med en nyvunnen bekant

Hon nämnde inte R vid namn och hon pratade inte heller om sin morbror. Hon pratade om sin ''pappa''. Enligt skolkamraterna.
Citera
2014-11-23, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
T o m två bilar enligt fordonsregistret! A ska ha inhandlat en Mercedes årsmodell 1995, 2012-11-14 och R införskaffade den där Golfen han satt och rökte i så sent som 2014-09-30. Mycket märkligt. Dels: vad skulle de med bilar till utan körkort? R tog ju körlektioner.Dels märkligt att han köper bilen han uppenbarligen haft ett tag nu när han sitter häktad. Som sagt, bara konstigare och konstigare blir det.
Pengar till bilköp varifrån kom de pengarna?
Citera
2014-11-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ett riktigt bra program om krisen inom socialtjänsten när det gäller barnen. Hela landet verkar ha samma problem som i Karlskrona. Så här kan det inte bara få vara! Det tar månader innan de agerar oberoende av hur allvarliga fallen än är. Varför prioriterar de inte ärenden med barnen?

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/463313?programid=1316
Ja, det är kris inom socialtjänsten lite varstans i Sverige. Speciellt inom det området som rör barn och ungdomar. Där verkar bara odugliga "soc-käringar" sitta och slå dank hela dagarna...enligt vissa! Verkligheten är en helt annan. Stress, ansvar, för många ärenden, akuta ärenden, vaga anmälningar, omorganisationer, för lite resurser, fler ärenden, kollegor som slutar... Om man prioriterade ärenden med barn och ungdomar måste väl för fasen det finnas vettiga arbetsvillkor! Högre lön och mindre antal ärenden att jobba med är en bra början. Blir den "oduglige, inkompetente" socialsekreteraren bättre då?
Mitt svar: framför allt blir hon utbytt. Mot en kunnigare och mer kompetent person som stannar på tjänsten. Har du 10-20 års erfarenhet har du större beredskap inför snåla och oförstående politiker, byråkratiska mellanchefer som måste hålla budget, snorkiga jurister i rätten och framför allt större förmåga att bemöta människor som Rami och Amadi. Som det nu är så finns bara en evig rundgång av nya och oerfarna socionomer. Det här har pågått några decennier och problemet är väl känt. Socialstyrelsen har mer än en gång anlagt en bekymrad min under årens lopp.
Citera
2014-11-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Ja, det är kris inom socialtjänsten lite varstans i Sverige. Speciellt inom det området som rör barn och ungdomar. Där verkar bara odugliga "soc-käringar" sitta och slå dank hela dagarna...enligt vissa! Verkligheten är en helt annan. Stress, ansvar, för många ärenden, akuta ärenden, vaga anmälningar, omorganisationer, för lite resurser, fler ärenden, kollegor som slutar... Om man prioriterade ärenden med barn och ungdomar måste väl för fasen det finnas vettiga arbetsvillkor! Högre lön och mindre antal ärenden att jobba med är en bra början. Blir den "oduglige, inkompetente" socialsekreteraren bättre då?
Mitt svar: framför allt blir hon utbytt. Mot en kunnigare och mer kompetent person som stannar på tjänsten. Har du 10-20 års erfarenhet har du större beredskap inför snåla och oförstående politiker, byråkratiska mellanchefer som måste hålla budget, snorkiga jurister i rätten och framför allt större förmåga att bemöta människor som Rami och Amadi. Som det nu är så finns bara en evig rundgång av nya och oerfarna socionomer. Det här har pågått några decennier och problemet är väl känt. Socialstyrelsen har mer än en gång anlagt en bekymrad min under årens lopp.

Kan inte låta bli att instämma till 100%. Först och främst, färre ärenden. Hur ser utbildningen till socionom ut? När det kommer nya lagar och riktlinjer, hur ser fortbildningen ut? Inte ens socialnämnden själv hade tillräcklig kunskap i det här fallet.
Citera
2014-11-23, 23:51
Medlem
Pethruss avatar
I det första förhöret berättar Rami om hur han stod i dörren mellan hallen och Yaras rum och Amani hotade Yara med kaveln och Yara sa "det räcker, det räcker" och sprang först bort mot garderoben och sedan fram till Rami och tog skydd bakom honom. Längre fram i samma förhör nämner han att han vid det tillfället såg att det var blod vid garderobsdörren.

Problemet är att det är helt omöjligt att se garderobsdörren från rumsdörren (http://minfil.org/2cZ8g1beb7/blodsp_r.jpg). För att kunna se den - och för att kunna upptäcka den lilla mängden blod längst ner på den bortre/inre dörrkarmen - måste man gå in i rummet och in i det lilla utrymmet utanför garderoben och tända lampan i garderoben (för det fanns ju ingen lampa i rummet). Och enligt Ramis egen redogörelse var han aldrig ens inne i rummet vid det tillfället.
Citera
2014-11-24, 00:00
Medlem
letsdoits avatar
Är det någon som har sett - eller har - en förklaring till varför en avklippt svart stickkontakt (med lite vit målarfärg) ligger i R:s askkopp (Tekn. prot. bil., s. 21)? Den kontakten ser ej ut att tillhöra den vita, blodiga sladden (s. 11). - På två ställen; i och utanför hissen, återfanns också R:s blod (s. 89). Sedan ser den hopknutna kökshandduken som återfanns under madrassen (s. 249) ut att ha kunnat användas som en munkavle.
Citera
2014-11-24, 00:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hon nämnde inte R vid namn och hon pratade inte heller om sin morbror. Hon pratade om sin ''pappa''. Enligt skolkamraterna.
Förhöret finns på s. 240 och jag uppfattar här att det är skolkamraten som benämner A "pappa". På s. 243 framgår att det är en riktig tolkning; här används benämningen "låtsas mamma och pappa".
Senast redigerad av letsdoit 2014-11-24 kl. 00:09.
Citera
2014-11-24, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är det någon som har sett - eller har - en förklaring till varför en avklippt svart stickkontakt (med lite vit målarfärg) ligger i R:s askkopp (Tekn. prot. bil., s. 21)? Den kontakten ser ej ut att tillhöra den vita, blodiga sladden (s. 11). - På två ställen; i och utanför hissen, återfanns också R:s blod (s. 89). Sedan ser den hopknutna kökshandduken som återfanns under madrassen (s. 249) ut att ha kunnat användas som en munkavle.

Jag har också undrat varför ingen frågat Rami när han tror blodet kan ha hamnat där. Jag gissade i ett tidigare inlägg att det kan ha varit kvällen innan de reste till Landskrona då båda tillstår att de slagits. Jag tror de slogs även den 30 april men enligt rättsundersökningen var Ramis skador då inte färska.

Åklagaren har inte lyckats bra med sina frågor, jag är faktiskt lite chockerad över hur taffligt allt verkar skötas i detta fallet.

Angående kökshandduken vill jag minnas att den hade använts som mitella till Yaras onda arm?
Senast redigerad av Konfycius 2014-11-24 kl. 00:24.
Citera
2014-11-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Kan inte låta bli att instämma till 100%. Först och främst, färre ärenden. Hur ser utbildningen till socionom ut? När det kommer nya lagar och riktlinjer, hur ser fortbildningen ut? Inte ens socialnämnden själv hade tillräcklig kunskap i det här fallet.
I socialnämnden sitter fritidspolitiker och de har ingen detaljkunskap i området. I bästa fall sitter de i nämnden och vill alla gott i allmänhet..
För att bli socionom läser man ungefär 3 år på högskola. Jag vet inte riktigt vad som ingår i utbildningen men jag antar att man studerar lagar, psykologi, socialt arbete och så ingår praktik också. Jag tror det är omkring en termin man är på praktik.
Väl ute på en arbetsplats så är det väl närmast arbetsledaren som får se till att medarbetarna håller sig á jour med ändringar i lagen.
Jag har läst att kommunen nyligen tagit beslut om ändrade rutiner vad gäller placering av flyktingbarn i fortsättningen. Tidigare visste inte nämnden skillnaden mellan en familjehemsplacering och en "privat placering". Den skillnaden är lika stor som en golfboll och en badboll... men nämnden verkade tro "boll som boll".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in