2014-12-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Rami klubbades som tf vårdnadshavare i Tingsrätten med underlag från social/familjerättssekreterare.
Hur menar du att detta beslut bara var tillfälligt? Alltså, vad skulle hända sen?

De biologiska föräldrarna skulle komma och om det inte gick så skulle hon tillbaka till dem.
Hade det varit fråga om en familjehemsplacering så hade föräldrarna utretts och det hade varit kontinuerlig kontakt med socialtjänsten här släpper socialtjänsten allt som rör barnet, ingen uppföljning hur det, går ingen kontroll om det behövs någon form av terapi för flickan som varit med om något traumatiskt och dessutom skiljts från sin biologiska familj.
Citera
2014-12-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Kan vara den större pojken som gjort detta med tanke på att något av vittnena sa att Yara tillrättavisade honom som en mamma skulle gjort, inte helt ovanligt att småbarn bits om de blir arga.

Har de inte mätt eller dokumenterat bitmärkena? Konstigt i så fall. Det borde väl kunna synas om bitmärket gjorts av en barnkäke eller vuxenkäke.
Citera
2014-12-05, 19:33
Medlem
Råkade kika på det tekniska protokollet (Röd mapp) där man testat de misstänktas persedlar för reagens med luminol (blod). Det enda som visade reagens var Ramis sandaler (om jag förstod rätt). Hade tidigare fått för mig att det var ett fotavtryck från Madi som avgetts på ett papper vid dörren till garderoben?
Citera
2014-12-05, 19:38
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Bra beskrivningar av paret i dina senaste inlägg. Undrar dock ett par saker.
Om Amani
Grannarna har ju berättat att Yara ofta vistades timvis i trapphuset efter skolan. Det tyder på att Amani var ute då och då, inte så isolerad i lägenheten som hon framställer det själv. Jag tror att hon träffade folk, kvinnliga släktingar antagligen, att hon hade kontakter utanför hemmet. Men nu när detta har hänt så håller de sig undan och hon låtsas ha varit alldeles isolerad för att inte förstöra något för sin klan. Inte för att de skulle vara kriminellare än andra eller så, utan bara för att de är vana att hålla saker för sig själva. Hur de behandlar varandra, hur de ser på barnuppfostran, hur de undgår myndighetsradarn osv.

Om Rami
Han uppgav att han var rädd för sin fru när hon fick sina utbrott, och då drog sig undan. Men det var inte han som hade blåmärken på kroppen, utan det var Amani. Enligt rättsintyget hade hon en mängd blåmärken i olika nyanser när undersökningen gjordes. Män som slår sina kvinnor, misshandlar ofta även barnen. Det omvittnade ju Yara sjäv till ett par skolkamrater. Nu har han uppträtt i tingsrätten som ett fegt offer för omständigheterna. Men den hållningen stämmer inte med bilden han vill ge av sig själv på sina tre facebooksidor. Och Yara var lika rädd för honom som för henne, det visar de små glimtar av deras samvaro som grannarna har sett.

Det där med tågbiljetterna visar också en annorlunda bild av deras relation än vad Rami velat ge. Amani fick böter för att hon saknade biljett när hon åkte tåg med de tre barnen till Landskrona. Och Rami måste komma till Landskrona och hämta dem för att hon saknade pengar till hemresan, det berättade hon, jag tror det var i chatten med Madlen. Ville inte riskera böter en gång till. Så hon hade inget eget konto, tydligen. Inte riktigt som det är i familjer med hunsade män.

Jag tror att maktförhållandet och kampen mellan dessa två har spelat stor roll i förhållande till lillpigan Yara som de fick skickad till sig. När föräldrarna dröjde med att komma och befria dem från Yara, en piga som inte arbetade tillräckligt villigt eller tillräckligt snabbt och som både mannen och kvinnan ostraffat kunde ge sig på. Enskilt och gemensamt. Någon av dem gick över gränsen strax efter nyår, och sedan eskalerades våldet och situationen blev ohållbar i förhållande till skolan och föräldrarna, allt svårare att dölja.

Tankar nedskrivna medan rättsläkarens ljudfil och blodanalytikerns fakta i gårdagens förhör skapar outhärdliga bilder i min hjärna.
Saknade biljett=struntar i att köpa biljett? Om det är OK att stjäla i butiker så tror jag nog att ribban ligger lika lågt när det gäller tågbiljetter! Det kanske bara är hittepå att de var överens om att Amani skulle dit ner? Det var väl de två kvinnorna som stal ihop? Verkar inte planerat om man inte kan köpa tur&returbiljett
Citera
2014-12-05, 19:42
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Råkade kika på det tekniska protokollet (Röd mapp) där man testat de misstänktas persedlar för reagens med luminol (blod). Det enda som visade reagens var Ramis sandaler (om jag förstod rätt). Hade tidigare fått för mig att det var ett fotavtryck från Madi som avgetts på ett papper vid dörren till garderoben?

Det utesluts väl inte? Du skrev ju "persedlar" och i det räknas väl inte pappret in?
Citera
2014-12-05, 19:48
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Bra beskrivningar av paret i dina senaste inlägg. Undrar dock ett par saker.
Om Amani
Grannarna har ju berättat att Yara ofta vistades timvis i trapphuset efter skolan. Det tyder på att Amani var ute då och då, inte så isolerad i lägenheten som hon framställer det själv. Jag tror att hon träffade folk, kvinnliga släktingar antagligen, att hon hade kontakter utanför hemmet. Men nu när detta har hänt så håller de sig undan och hon låtsas ha varit alldeles isolerad för att inte förstöra något för sin klan. Inte för att de skulle vara kriminellare än andra eller så, utan bara för att de är vana att hålla saker för sig själva. Hur de behandlar varandra, hur de ser på barnuppfostran, hur de undgår myndighetsradarn osv.

Om Rami
Han uppgav att han var rädd för sin fru när hon fick sina utbrott, och då drog sig undan. Men det var inte han som hade blåmärken på kroppen, utan det var Amani. Enligt rättsintyget hade hon en mängd blåmärken i olika nyanser när undersökningen gjordes. Män som slår sina kvinnor, misshandlar ofta även barnen. Det omvittnade ju Yara sjäv till ett par skolkamrater. Nu har han uppträtt i tingsrätten som ett fegt offer för omständigheterna. Men den hållningen stämmer inte med bilden han vill ge av sig själv på sina tre facebooksidor. Och Yara var lika rädd för honom som för henne, det visar de små glimtar av deras samvaro som grannarna har sett.

Det där med tågbiljetterna visar också en annorlunda bild av deras relation än vad Rami velat ge. Amani fick böter för att hon saknade biljett när hon åkte tåg med de tre barnen till Landskrona. Och Rami måste komma till Landskrona och hämta dem för att hon saknade pengar till hemresan, det berättade hon, jag tror det var i chatten med Madlen. Ville inte riskera böter en gång till. Så hon hade inget eget konto, tydligen. Inte riktigt som det är i familjer med hunsade män.

Jag tror att maktförhållandet och kampen mellan dessa två har spelat stor roll i förhållande till lillpigan Yara som de fick skickad till sig. När föräldrarna dröjde med att komma och befria dem från Yara, en piga som inte arbetade tillräckligt villigt eller tillräckligt snabbt och som både mannen och kvinnan ostraffat kunde ge sig på. Enskilt och gemensamt. Någon av dem gick över gränsen strax efter nyår, och sedan eskalerades våldet och situationen blev ohållbar i förhållande till skolan och föräldrarna, allt svårare att dölja.

Tankar nedskrivna medan rättsläkarens ljudfil och blodanalytikerns fakta i gårdagens förhör skapar outhärdliga bilder i min hjärna.

Ang. Amani; Jag utesluter inte att hon var hemma och bara sket i att släppa in Yara. Hon måste inte nödvändigtvis varit ute varje gång Yara fick sitta i trappen.
Citera
2014-12-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det utesluts väl inte? Du skrev ju "persedlar" och i det räknas väl inte pappret in?

Ja men de skor som gett ett blodavtryck på ett papper borde väl gett utslag på luminol? Kanske andra skor?

Medan däremot Ramis sandaler, han som vare sig hört eller sett något och aldrig gick in i Yaras rum.

En annan sak. Rami har flera gånger påpekat att Yaras rum låg i andra änden av lägenheten. Så har jag fattat det.

När jag ser på ritningen till lägenheten finner jag att Yaras rum ligger vägg i vägg med föräldrar-sovrummet och via garderoben även vägg i vägg med vardagsrummet! Lägenheten var extremt lyhörd dessutom.

Oavsett var Rami var i lägenheten kan han alltså inte varit omedveten om vad som hände - dessutom under låång tid.
Senast redigerad av Remark 2014-12-05 kl. 19:59.
Citera
2014-12-05, 19:58
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ang. Amani; Jag utesluter inte att hon var hemma och bara sket i att släppa in Yara. Hon måste inte nödvändigtvis varit ute varje gång Yara fick sitta i trappen.

Håller med dig. Kanske hon inte fick störa när Turkiska serien gick som Amani följde! Stryk om hon ringde på när serien börjat och stryk om hon var försenad? Inte lätt att gå med muskelskador. Vilken stress! stackars lilla flicka. Var det därför hon var så stressad över klockan?
Kan Amani sett att hon fick skjuss av läraren? Mer stryk
Citera
2014-12-05, 19:59
Medlem
Citat:

Inte helt osannolikt och att det var därför Yara la så stor vikt att veta hur mycket klockan var så att hon skulle hinna hem i tid för att bli insläppt.
Flickan fick av något skäl inte längre fortsätta på fritids orsaken kan var den att där skulle det finnas mer människor att anförtro sig åt, fler vuxna som inte var upptagna med att hålla lektioner, fler barn som var äldre än klasskompisarna och fler tillfällen att prata med andra och dessutom troligtvis bli synlig för alla de föräldrar som kommer för att hämta sina barn.
Citera
2014-12-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De biologiska föräldrarna skulle komma och om det inte gick så skulle hon tillbaka till dem.
Hade det varit fråga om en familjehemsplacering så hade föräldrarna utretts och det hade varit kontinuerlig kontakt med socialtjänsten här släpper socialtjänsten allt som rör barnet, ingen uppföljning hur det, går ingen kontroll om det behövs någon form av terapi för flickan som varit med om något traumatiskt och dessutom skiljts från sin biologiska familj.

Det är fredagkväll och jag är lite trögtänkt...ber om ursäkt
Men menar du att socialtjänsten har släppt allt rörande detta barn pga att de visste att föräldrarna skulle komma?
Att ickeföddaisverige-barn - för dom gäller andra lagar och regler?
Att utredningen som låg till grund för att Rami utsågs av Tingsrätten till vårdnadshavare - det var ingen utredning?

...men det var ju ingen som skickade tillbaka Yara?
Vem skulle ha gjort det menar du?
Citera
2014-12-05, 20:05
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja men de skor som gett ett blodavtryck på ett papper borde väl gett utslag på luminol? Kanske andra skor?

Medan däremot Ramis sandaler, han som vare sig hört eller sett något och aldrig gick in i Yaras rum.

En annan sak. Rami har flera gånger påpekat att Yaras rum låg i andra änden av lägenheten. Så har jag fattat det.

När jag ser på ritningen till lägenheten finner jag att Yaras rum ligger vägg i vägg med föräldrar-sovrummet och via garderoben även vägg i vägg med vardagsrummet! Lägenheten var extremt lyhörd dessutom.

Oavsett var Rami var i lägenheten kan han alltså inte varit omedveten om vad som hände - dessutom under låång tid.

Du får ursäkta om jag snurrar till det, men var det ett skoavtryck på pappret som skulle ha varit Amanis? Jag trodde det var ett [i]fot[i]avtryck?

Edit; vad snyggt det blir när jag kör kursiv text
Senast redigerad av Addhoc 2014-12-05 kl. 20:07.
Citera
2014-12-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[i]Det är fredagkväll och jag är lite trögtänkt...ber om ursäkt
Men menar du att socialtjänsten har släppt allt rörande detta barn pga att de visste att föräldrarna skulle komma?
Att ickeföddaisverige-barn - för dom gäller andra lagar och regler?
Att utredningen som låg till grund för att Rami utsågs av Tingsrätten till vårdnadshavare - det var ingen utredning?

...men det var ju ingen som skickade tillbaka Yara?
Vem skulle ha gjort det menar du?[/
I]

När det blev så försenat med anknytningen hade Madleen kommit överens med Yara att hon skulle komma tillbaka till Gaza. Så vitt jag förstod skulle Rami ta med sig Yara till Gaza i juli.

Tidigare har Yara (förmodligen med Madi i närheten) sagt att hon ville stanna i Sverige. Kan inte låta bli att undra om det var när Madleen skypade med Yara i Landskrona som Yara vågade säga ja till förslaget?

Och att det var det Madi menade när hon skrek på Yara typ "vad har du sagt i Landskrona? Berätta?". Kan vara det som blev den utlösande faktorn. Som gjorde det så besinningslöst.

Madleen har (enligt Madi) frågat Yara det flera gånger om hon vill komma hem men Yara svarat nej jag vill stanna här hos morbror och moster. Madi var ganska stolt över det, nämnde det ofta.

Som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in