2014-12-04, 00:04
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papperskatt
41.

Jösses vad jag har risigt ögonmått... Tack för klargörandet.
Citera
2014-12-04, 09:53
Medlem
Citat:
41.

Är storlekarna på skor från tidigt 1900-tal jämförbara med dagens storlekar? Man har ju hört att folk var mindre förr i tiden, kortare och så, och att folk växer som följd av bättre levnadsvillkor och genetiskt urval. Barn blir ofta några cm längre än sina föräldrar t.ex. osv.
Citera
2014-12-04, 12:03
Medlem
Papperskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Är storlekarna på skor från tidigt 1900-tal jämförbara med dagens storlekar? Man har ju hört att folk var mindre förr i tiden, kortare och så, och att folk växer som följd av bättre levnadsvillkor och genetiskt urval. Barn blir ofta några cm längre än sina föräldrar t.ex. osv.
Det är svårt att hitta gamla skor i användbara storlekar. Framförallt så är de flesta extremt smala! Men med tid och tålamod så är allt möjligt.

För det mesta så är inte skorna storleksmärkta så man får gå efter måtten, vilket inte alltid går så bra. Tidigare i år så köpte jag till exempel ett par jättefina kängor som jag trodde skulle passa mig, men när jag fick hem dem så upptäckte jag att de var i typ storlek 37EEE!
Citera
2014-12-04, 12:17
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:
Det är svårt att hitta gamla skor i användbara storlekar. Framförallt så är de flesta extremt smala! Men med tid och tålamod så är allt möjligt.

För det mesta så är inte skorna storleksmärkta så man får gå efter måtten, vilket inte alltid går så bra. Tidigare i år så köpte jag till exempel ett par jättefina kängor som jag trodde skulle passa mig, men när jag fick hem dem så upptäckte jag att de var i typ storlek 37EEE!
Är så gamla skor välgjorda? Jag tänker på symmetri mellan höger- och vänstersko, sulans jämn- eller ojämnhet, sömmarna, och så vidare. Är de bekväma att gå i?
Citera
2014-12-04, 12:55
Medlem
Papperskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
Är så gamla skor välgjorda? Jag tänker på symmetri mellan höger- och vänstersko, sulans jämn- eller ojämnhet, sömmarna, och så vidare. Är de bekväma att gå i?
Jag skulle säga att de är så bekväma som de kan vara för ett par skor som inte är gjorda efter mina egna fötter.

Generellt sett så brukar skor från den tiden vara överlägsna dagens skor både kvalitets- och konstruktionsmässigt. Betänk att det som vi idag kallar kvalitetsskor är vad man förr i tiden kort och gott kallade för skor. Limmade skor fanns i princip inte och mer eller mindre varje stad och by hade minst en egen skomakare.

Givetvis så höll inte alla skomakare lika skicklighet och en hel del skor som såldes var nog inte av speciellt hög kvalitet, och var kanske rent av skräp. Dessa har dock med största sannolikhet inte överlevt till våra dagar.

När det gäller symmetri så har jag upptäckt en lustig detalj på tvåtonskängorna: medan vänsterskon har 7 snörhål så har den högra 8! Men det är de enda konstigheter som jag har sett.

Intressant läsning på ämnet från Jesper: http://www.shoegazing.se/2013/06/16/reflektion-det-var-battre-forr/
Citera
2014-12-04, 17:23
Medlem
bleus avatar
Citat:
Jag skulle säga att de är så bekväma som de kan vara för ett par skor som inte är gjorda efter mina egna fötter.

Generellt sett så brukar skor från den tiden vara överlägsna dagens skor både kvalitets- och konstruktionsmässigt. Betänk att det som vi idag kallar kvalitetsskor är vad man förr i tiden kort och gott kallade för skor. Limmade skor fanns i princip inte och mer eller mindre varje stad och by hade minst en egen skomakare.

Givetvis så höll inte alla skomakare lika skicklighet och en hel del skor som såldes var nog inte av speciellt hög kvalitet, och var kanske rent av skräp. Dessa har dock med största sannolikhet inte överlevt till våra dagar.

När det gäller symmetri så har jag upptäckt en lustig detalj på tvåtonskängorna: medan vänsterskon har 7 snörhål så har den högra 8! Men det är de enda konstigheter som jag har sett.

Intressant läsning på ämnet från Jesper: http://www.shoegazing.se/2013/06/16/reflektion-det-var-battre-forr/

Precis som det idag kallas ekologisk mat förr var mat. EEE, innebär det smal vidd?
Citera
2014-12-04, 17:41
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Precis som det idag kallas ekologisk mat förr var mat. EEE, innebär det smal vidd?

Liknande gäller angående politik.

EEE innebär gissningsvis extra bred. Vissa märken använder sig fortfarande av en sådan vidd-märkning.
Citera
2014-12-04, 18:30
Medlem
Papperskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
EEE innebär gissningsvis extra bred. Vissa märken använder sig fortfarande av en sådan vidd-märkning.
Ojdå, då blev det helt feltänk från mig, menade nämligen extra smal.
Citera
2014-12-05, 11:25
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ

Storleksangivelsen på längden (UK10, EU44 osv) är standardiserat och ingen skillnad, däremot har vi som du säger generellt fått lite större fötter så snittet ligger nån storlek uppåt numera ön för hundra år sedan. Och som papperskorg är inne på har vi bredare fötter idag. Där finns inte heller någon standardisering av vidd på samma sätt, så en sko i standardvidd från början av förra seklet är ofta smalare än en sko av standardvidd idag, om man generaliserar.

Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton

Papperskatt har redan gett bra svar här. Nämnas kan också att det fanns en annan pushning för högsta nivån på annat sätt, om man hårdrar det så gör idag många bespokeskomakare sina show off-skor för att de ska se bra ut på Tumblr (glansiga sulor, extrema midjor osv, men närstuderar man konstruktionen finns ofta brister, även om allt så klart är relativt) kring förra sekelskiftet gjorde man skor för tävlingarnsom var lite som hundutställningar typ, där man bedömde helheten och verkligenninspekterade skorna. Sedan var många av dessa dock inte användbara (skor med uppåt 60spi, stygn per tum, är liksom inte så praktiskt, ex) utan bara gjorda för utställning, och visa på hantverk, också därför det ofta bara är en sko som gjorts (många bilder på galna skor från den här tiden, eller sparade för museum och liknande, finns därför bara i ett ex).
Citera
2014-12-07, 23:51
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Vass Balmoral boots på U-lästen i Dark brown museum calf/Dark brown suede med enkel Dainite-sula:

https://imgur.com/a/7tvEX
Vilken mystisk optisk synvilla. Om man jämför det två bilderna på sulan ser det ut som att sulmönstret är helt olika.

Jävligt snygga skor btw. Jag har själv ett par Vass på New Peter.
Citera
2014-12-10, 16:54
Medlem
Var köpa parade gloss i centrala Lund?
Citera
2014-12-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Var köpa parade gloss i centrala Lund?

Kolla med skomakaren Henry nedanför Mårtenstorget. Har inte varit inne där på två år så är inte uppdatarad på vilka skovårdsproduker de säljer just i detta nu. Men det är mitt bästa tips som jag kommer på på rak arm. Men kan inte lova att de har just Parade Gloss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in