Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-12-03, 08:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Nu har jag inte tagit hänsyn till olika regeltolkningar utan tolkat lagen rakt av. Ska man följa skyddslagen (2010:305) strikt så får du hoppa över staket om det inte på något sätt framgår tydligt att det är ett skyddsobjekt, så länge det inte är tomtmark. Med det följer givetvis ett ansvar, som att du bör kolla upp vad som står på marken innan du hoppar över.

Nu diskuterade jag förvisso om nya skyltar verkligen är en nödvändighet för att tydligt upplysa om att det är ett skyddsobjekt. Det tror jag inte, eftersom äldre skyltar redan upplyser om att det är ett skyddsobjekt mer än väl. Skulle det saknas skyltar helt och hållet så bör man dock kolla upp om det är ett skyddsobjekt eller ej innan man hoppar över. Är det inget skyddsobjekt och trots det sitter stängsel mitt ute i skogen så får du hoppa över detta om det inte är tomtmark.
På vilket lagstöd grundar din åsikt att du får klättra över staket? Allemansrätt gäller inte innanför inhängnat område. Ett inhängnat bergrum eller mast är en anläggning och tillhör FM eller annan myndighet/privatperson /företag.
Skyddsobjekt eller ej får du inte klättra över utan tillstånd.
Sen behöver fastighetsägaren tillstånd för att hägna in fastigheten eller anläggningar på fastigheten men det är en annan femma.
Sen kan du fota anläggningen om det inte är skyddsobjekt men från en plats utanför stängslet.
Citera
2014-12-03, 09:58
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
På vilket lagstöd grundar din åsikt att du får klättra över staket? Allemansrätt gäller inte innanför inhängnat område. Ett inhängnat bergrum eller mast är en anläggning och tillhör FM eller annan myndighet/privatperson /företag.
Skyddsobjekt eller ej får du inte klättra över utan tillstånd.
Sen behöver fastighetsägaren tillstånd för att hägna in fastigheten eller anläggningar på fastigheten men det är en annan femma.
Sen kan du fota anläggningen om det inte är skyddsobjekt men från en plats utanför stängslet.
Men herre gud, har du överhuvudtaget läst vad som skrivits i tråden? Läs den igen så ser du att jag refererar till skyddslagen (2010:305) ganska frekvent och jämför den med lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m (1990:217). Allemansrätten gäller mycket väl för "felaktigt" inhägnade områden. Är det ingen tomtmark, inget skyddsobjekt eller dylikt och du stöter på staket mitt ute i skogen så får du hoppa över det. Med det följer givetvis ett visst ansvar och jag skulle inte rekommendera att hoppa över något staket innan du kollat upp marken på området. Förslagsvis med kommunen.

Plöjde igenom lagarna ovan samt allemansrätten för bara någon dag sedan:
Citat:
I andra fall försöker markägaren utestänga allmänheten genom stängsel. Ett stängsel kan i och för sig knappast utvidga det område som markägaren har rätt att få skyddat. Är man tveksam bör stängslet respekteras–särskilt när det omger mindre tomter godtas det vanligen som tomtgräns–men annars får allmänheten utan risk för straff ta sig över stängslet och gå vidare. Stängslet får naturligtvis inte skadas; då riskerar man åtal för skadegörelse eller åverkan, och dessutom blir man skyldig att ersätta den skada man vållat.
Källa: Naturvårdsverket, http://www.naturvardsverket.se/Nerladdningssida/?fileType=pdf&pid=3915&downloadUrl=/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Citera
2014-12-03, 10:40
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte nödvändigtvis. Finns en hel del skyddsobjekt, har sett det i Zonen. Finns någon skylt att "det är förbjudet att avbilda skyddsobjektet även utanför området", något liknade.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då erbjuder jag följande interinmstolkning:

En skyltning som är tydlig gör det möjligt att lagföra den som obehörigen vistas på ett gällande SO.

En otydlig eller gammal skyltning gör det svårt att lagföra intrånget, gråzon för andra åtgärder, typ avbildning, uppmätning. Här prövas om den misstänkte "insett eller bort inse" vad som gäller.

Åverkan, olaga intrång osv är glasklart alltid fel. Försvaret och myndigheter har rätt att ha sina grejor ifred.

Om försvaret (eller skyddsvakt, myndighetens ombud eller annan befattningshavare muntligen meddelar att "Stopp, det här är ett SO, var god lämna genast" så är man informerad så det räcker.
JJag tror i fallet med otydlig eller gammal skyltning så dömms det nog till statens fördel, men jag vågar inte svara på. Skall leta lite domar, men lär ta ett tag.
Har för mig att det var några som seglade in på ett område och angjorde vid en ö, men de hade missat på sjökortet att det var skyddsobjekt/skyddsområde (eller vad det nu heter på sjökort).
Har för mig att det var detta fallet: http://www.dn.se/sthlm/ga-i-land-pa-fel-plats-kan-bli-dyrt/
Är dock osäker om det finns SO skyltar på ön, borde finnas det, men kanske bara vid bryggorna?

Men ja, muntlig tillsägelse är ju viktigt att ta upp med.

Jag funderar hur förläggningar i själva Nora skulle se ut i händelse av ofred? Hur mycket var förberett i tex skolor, sporthallar, etc för att inkvartera personal?
Citera
2014-12-03, 11:30
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Jag funderar hur förläggningar i själva Nora skulle se ut i händelse av ofred? Hur mycket var förberett i tex skolor, sporthallar, etc för att inkvartera personal?

Vad jag minns från min barndom så fanns det förberedda platser lite överallt, skolor bla men även stadshotellet, samt en hel del större fastigheter runt om i kommunen.

Någon som vet var HC Nora kommun låg någonstans ?
Citera
2014-12-03, 13:06
Medlem
Kan hälsa att det pågår uppdatering av skyltar runt skjutfält i Västsverige.
Har ej sett de nya dock.

Tror att det är ett projekt som pågår lite överallt i landet just nu.
Förmodligen grovt försenat.
Citera
2014-12-03, 13:47
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vad jag minns från min barndom så fanns det förberedda platser lite överallt, skolor bla men även stadshotellet, samt en hel del större fastigheter runt om i kommunen.

Någon som vet var HC Nora kommun låg någonstans ?

Här kanske; 59.527131, 15.018031 skoja bara. Är det tänkbart att man samgrupperade med Lindesberg i HC Ödlan?
Citera
2014-12-03, 16:42
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Här kanske; 59.527131, 15.018031 skoja bara. Är det tänkbart att man samgrupperade med Lindesberg i HC Ödlan?
Åh nej, du har hittat riksbunkern!!!!!!!

Nej, men jag tror inte Nora var samgrupperad i ödlan. Men hittar inte så mkt info om den anläggningen, eller andra HC i städerna omkring zonen.
Men jag har för mig att HC Ödlan hade ett område från Storå i söder till Frövi i norr.
Oklart om Skinskatteberg har någon, men det finns andra anläggningar där...
Citera
2014-12-03, 17:08
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker

En glad radioamatör, låt bli honom.
Citera
2014-12-03, 20:00
Medlem
ChefPauls avatar
Nora hör väl till Lindesbergs kommun och har väl gjort det ganska länge? Därför borde det väl vara så att det hör till HC Lindesberg.
Jag var vaga minnen av att jag sett en ritning över akutintaget på Lindesbergs sjukhus, där man tydligt så hur man i det befintliga akutintaget byggt slussar och saneringsutrustning vi en nödsituation...kommer inte på var eller hur jag har sett detta men det är ju ganska intressant med tanke på var Lindesberg ligger.

Sedan borde väl Bredsjö och de andra kurs/herrgårdarna vara lämpliga förläggningar?
Citera
2014-12-03, 20:12
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Nora hör väl till Lindesbergs kommun och har väl gjort det ganska länge? Därför borde det väl vara så att det hör till HC Lindesberg.
Jag var vaga minnen av att jag sett en ritning över akutintaget på Lindesbergs sjukhus, där man tydligt så hur man i det befintliga akutintaget byggt slussar och saneringsutrustning vi en nödsituation...kommer inte på var eller hur jag har sett detta men det är ju ganska intressant med tanke på var Lindesberg ligger.

Sedan borde väl Bredsjö och de andra kurs/herrgårdarna vara lämpliga förläggningar?

Hehe nej vad jag vet är Nora fortfarande en egen kommun, att påstå det du gör är ju närmast en hädelse.
Tillhör Lindesbers kommun pfft...
Citera
2014-12-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul

Fasta saneringsanläggningar för CBRN-händelser har byggts vid de flesta sjukhus, det låter som en sådan du beskriver. Så det är inte unikt för Lindesberg.
Citera
2014-12-04, 02:53
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspektorn
Fasta saneringsanläggningar för CBRN-händelser har byggts vid de flesta sjukhus, det låter som en sådan du beskriver. Så det är inte unikt för Lindesberg.
Jo, rätt så.

Fasta saneringsanläggnignar på vissa Svenska sjukhus byggdes inte förren på sent 80-tal och en bra bit in på 90-talets andra hälft. Så det är en rätt sentida grej (står en hel del om man kollar i socialstyrelsens arkiv).
Tex på vissa sjukhus kunde de inte bygga luftslussar etc i befintliga lokaler, utan byggde då en egen specifik saneringsbyggnad, oftast nära akutintaget, tex som på Kungälvs sjukhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in