Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Sen kan du fota anläggningen om det inte är skyddsobjekt men från en plats utanför stängslet.
Inte nödvändigtvis. Finns en hel del skyddsobjekt, har sett det i Zonen. Finns någon skylt att "det är förbjudet att avbilda skyddsobjektet även utanför området", något liknade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Då erbjuder jag följande interinmstolkning:
En skyltning som är tydlig gör det möjligt att lagföra den som obehörigen vistas på ett gällande SO.
En otydlig eller gammal skyltning gör det svårt att lagföra intrånget, gråzon för andra åtgärder, typ avbildning, uppmätning. Här prövas om den misstänkte "insett eller bort inse" vad som gäller.
Åverkan, olaga intrång osv är glasklart alltid fel. Försvaret och myndigheter har rätt att ha sina grejor ifred.
Om försvaret (eller skyddsvakt, myndighetens ombud eller annan befattningshavare muntligen meddelar att "Stopp, det här är ett SO, var god lämna genast" så är man informerad så det räcker.
JJag tror i fallet med otydlig eller gammal skyltning så dömms det nog till statens fördel, men jag vågar inte svara på. Skall leta lite domar, men lär ta ett tag.
Har för mig att det var några som seglade in på ett område och angjorde vid en ö, men de hade missat på sjökortet att det var skyddsobjekt/skyddsområde (eller vad det nu heter på sjökort).
Har för mig att det var detta fallet:
http://www.dn.se/sthlm/ga-i-land-pa-fel-plats-kan-bli-dyrt/
Är dock osäker om det finns SO skyltar på ön, borde finnas det, men kanske bara vid bryggorna?
Men ja, muntlig tillsägelse är ju viktigt att ta upp med.
Jag funderar hur förläggningar i själva Nora skulle se ut i händelse av ofred? Hur mycket var förberett i tex skolor, sporthallar, etc för att inkvartera personal?