Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det där med "tokpanik" köper jag inte alls. Panik brukar innebära flykt, att komma så långt ifrån faran som möjligt och det trots att kroppen känns tung med fötter av bly. Troligen var det Lovisa som fick känna på denna känsla av hjälplöshet. Att planlöst slå med armarna, komma fri.
JH åkte hem efter dådet och googlade utryckningar i Askersund för att se så att ingen ringt polis till adressen. Packade ihop shoppingväskor och såg, innan hon återigen for mot brottsplatsen.
Vem vågar återkomma till ett ställe man just upplevt panik på?
Att polisen stoppar henne på vägen dit för fortkörning verkar inte ha bekommit henne så mycket.
Där, just där tror jag gemene man kopplar ihop polisen med brottet man begått, mordet och får tokpanik. Nej, JH behåller huvudet kallt och skriver på boten. Kör t o m en runda för att kunna parkera bättre vid vägkanten. Nu vet jag inte hur hennes namnteckning ser ut, men den på boten borde darrat betänkligt av adrenalinpåslaget. Det gör den inte. Hennes sinnesnärvaro är så långt ifrån panik man kan komma.

Det beskriver hennes personlighet ganska bra. Hon är beredd att gå över lik för att få sin vilja igenom. Det inkluderar även styckning av offret. Inget ska stoppa henne.

Mycket bra sammanfattat tycker jag!
Citera
2014-12-03, 10:05
Medlem
LeeVans avatar
.
.

Liverapportering ..

http://na.se/nyheter/orebro/1.2747244-just-nu-offrets-mamma-berattar-om-hoten

http://www.svt.se/nyheter/live/styckmordsrattegangen-dag-tva
Citera
2014-12-03, 10:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det där med "tokpanik" köper jag inte alls. Panik brukar innebära flykt, att komma så långt ifrån faran som möjligt och det trots att kroppen känns tung med fötter av bly. Troligen var det Lovisa som fick känna på denna känsla av hjälplöshet. Att planlöst slå med armarna, komma fri.
JH åkte hem efter dådet och googlade utryckningar i Askersund för att se så att ingen ringt polis till adressen. Packade ihop shoppingväskor och såg, innan hon återigen for mot brottsplatsen.
Vem vågar återkomma till ett ställe man just upplevt panik på?
Att polisen stoppar henne på vägen dit för fortkörning verkar inte ha bekommit henne så mycket.
Där, just där tror jag gemene man kopplar ihop polisen med brottet man begått, mordet och får tokpanik. Nej, JH behåller huvudet kallt och skriver på boten. Kör t o m en runda för att kunna parkera bättre vid vägkanten. Nu vet jag inte hur hennes namnteckning ser ut, men den på boten borde darrat betänkligt av adrenalinpåslaget. Det gör den inte. Hennes sinnesnärvaro är så långt ifrån panik man kan komma.

Det beskriver hennes personlighet ganska bra. Hon är beredd att gå över lik för att få sin vilja igenom. Det inkluderar även styckning av offret. Inget ska stoppa henne.

Men nu pratar du väl ändå av egen erfarenhet, den känslan känner jag inte alls igen inför paniksituationer. Många, med mig, blir väldigt skarpa och stannar upp för att fundera igenom hur man löser problemet man står inför. Det var nog inte panik för vad som skett utan för vad som måste göras.
Citera
2014-12-03, 10:33
Medlem
Cantwell på aftonbladet har skrivit en krönika om fallet:

"Kattungens ögon rinner". Hur kan en människa som just har dödat sin kärleksrival med hammare och kniv och styckat kroppen göra en sådan sökning på nätet?

Cantwell måste väl ändå missuppfattat att hon googlade efter söta kattungar, en av hennes kattungar var ju sjuk och avled senare så hon googlade väl på kattungens symptom "ögon rinner". Spelar väl kanske ingen roll egentligen men Cantwell borde kanske läsa på innan.
Citera
2014-12-03, 10:35
Medlem
Kexet65s avatar
Rätt hemskt att se JH:s släkt utanför rättssalen:O.
Paus nu!
J själv verkar än så länge till synes oberörd!
Citera
2014-12-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Rätt hemskt att se JH:s släkt utanför rättssalen:O.
Paus nu!
J själv verkar än så länge till synes oberörd!

Hur ser Jonna ut idag? Har hon magrat, ser trött ut, sliten etc?
Citera
2014-12-03, 10:44
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men nu pratar du väl ändå av egen erfarenhet, den känslan känner jag inte alls igen inför paniksituationer. Många, med mig, blir väldigt skarpa och stannar upp för att fundera igenom hur man löser problemet man står inför. Det var nog inte panik för vad som skett utan för vad som måste göras.

"Tokpanik" har alltså för JH en helt annan innebörd än det den faktiskt har. Inte min personliga erfarenhet. Vi får hoppas att inte advokaten spelar ut det kortet som en förmildrande omständighet.

Återkommande beskrivning symtom vid panik:

Bultande hjärta
Hela kroppen svettas
Du darrar eller skakar
Känsla av att tappa andan eller kvävas
Tryck över bröstet eller bröstsmärtor
Matthet eller illamående
Ostadighetskänslor
Overklighetskänslor
Domningar eller stickningar
Frossa eller värmevallningar

http://www.doktorn.com/artikel/vad-händer-i-kroppen-vid-panikångest
Citera
2014-12-03, 10:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
"Tokpanik" har alltså för JH en helt annan innebörd än det den faktiskt har. Inte min personliga erfarenhet. Vi får hoppas att inte advokaten spelar ut det kortet som en förmildrande omständighet.

Återkommande beskrivning symtom vid panik:

Bultande hjärta
Hela kroppen svettas
Du darrar eller skakar
Känsla av att tappa andan eller kvävas
Tryck över bröstet eller bröstsmärtor
Matthet eller illamående
Ostadighetskänslor
Overklighetskänslor
Domningar eller stickningar
Frossa eller värmevallningar

http://www.doktorn.com/artikel/vad-händer-i-kroppen-vid-panikångest

Jo, det är säkert riktigt, men det betyder inte att kapaciteten till att tanka & planera hämmas utan i många fall ökar den snarare.

Nej, det är ingen förmildrande omständighet.

Däremot är jag också säker på att hon inte tänkte döda offret i lägenheten, det var absolut inte planerat att offret skulle dö i lägenheten.
Citera
2014-12-03, 11:01
Medlem
Verkar vara J*nas Alb*ns signum att försöka komma undan ansvar och slippa stå upp för vad det än är...
Citera
2014-12-03, 11:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jo, det är säkert riktigt, men det betyder inte att kapaciteten till att tanka & planera hämmas utan i många fall ökar den snarare.

Nej, det är ingen förmildrande omständighet.

Däremot är jag också säker på att hon inte tänkte döda offret i lägenheten, det var absolut inte planerat att offret skulle dö i lägenheten.

Jag förstår vad du menar och i sådana situationer blir man oerhört skärpt och strategisk, så panik får gå bort som förklaring till ens handlande. Panik är snarare en motsats.

Var Lovisa skulle dö och inte bollade JH med under en tid. Det jag kunde läsa mig till vara att hon skulle dö hur som. Tillfälle och situation var avgörande. Grundplanen var ett iscensatt självmord på räls.

I larmsamtalet säger JH också, under en sekunds överläggning, att JA hade valt LL. En hämnd på JA och hans val? Jag kände en vibb av det. Ska bli intressant att höra JA:s vittnesmål, om hon hotat honom med drastiska saker.
Citera
2014-12-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidnaNavi
Verkar vara J*nas Alb*ns signum att försöka komma undan ansvar och slippa stå upp för vad det än är...

Ja det verkar saknas en ryggrad där. Han ska höras i morgon då han inte kom undan.
Senast redigerad av americanghostdance 2014-12-03 kl. 11:12.
Citera
2014-12-03, 11:20
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidnaNavi
Precis...min uppfattning av honom, dels förhören av honom och det som sagts om om honom, är att han är mycket konflikträdd. Han har ju av en, eller flera, i förhören beskrivits som "vek".
Hans oförmåga eller ovilja att sätta gränser, hans hattande och ljugande var ju ett bekvämt sätt att slippa ta ansvar, att låta saker lösa sig av sig själv.
En riktigt fegis :-(
Klart det är jobbigt att vittna.
Men nog f-n har Lovisas släktingar det MINST lika jobbigt...
Så mycket tid o kärlek (och död och elände!) ödslat en sån pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in