Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-03, 11:27
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Cantwell på aftonbladet har skrivit en krönika om fallet:

"Kattungens ögon rinner". Hur kan en människa som just har dödat sin kärleksrival med hammare och kniv och styckat kroppen göra en sådan sökning på nätet?

Cantwell måste väl ändå missuppfattat att hon googlade efter söta kattungar, en av hennes kattungar var ju sjuk och avled senare så hon googlade väl på kattungens symptom "ögon rinner". Spelar väl kanske ingen roll egentligen men Cantwell borde kanske läsa på innan.

Cantwell är en pajas och ska tas med en nypa salt enligt min uppfattning.
Citera
2014-12-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Däremot är jag också säker på att hon inte tänkte döda offret i lägenheten, det var absolut inte planerat att offret skulle dö i lägenheten.

Det är sannolikt som du säger. Hon ville inte döda LL, där och då, men däremot senare. Och få det att se ut som ett självmord. Strikt logiskt så skulle det ju då kunna betraktas som dråp. Men med den övriga bevisningen i åtanke så är det ju en sjuk tanke att ens tänka.

Hur tänker advokaten om detta kan man ju undra? Måste ju kännas som en något märklig situation. Skall bli intressant att höra hans argumentation.
Citera
2014-12-03, 11:31
Medlem
FruGondols avatar
Varje individ är ju vanligtvis sammansatt av ett flertal karaktärsdrag.

Jonna tycks vara en bestämd tös, som vägrar låta sig köras över, och jag är ej helt övertygad om att hon ångrar sin gärning – även om priset är livstids fängelse. Gärningen förtjänar den djupaste avsky!

Jonna uppvisar dock även några karaktärsdrag som oftast och rent allmänt, betraktas som positiva, t.ex:

-Hennes beslutsamhet att genomföra, och mäkta med att avsluta det hon hade förutsatt sig, trots att hon fick improvisera.

-Vad gäller hennes samvete, så orkade hon inte bära gärningen inom sig, utan anmälde sig själv till polisen och erkände sanningsenligt och detaljerat efter ett kortare förhör.

Även om hon måhända ej ångrar sin gärning mot Lovisa, anar jag att hon har ett samvete som kommer att plåga henne för vad hon gjort – mot egna – och Lovisas anhöriga.
Jonna bommade nog "anhörighetsbiten" i sin planering, och den bördan får hon bära livet ut.

Ett psykologiskt märklig tragedi!
Senast redigerad av FruGondol 2014-12-03 kl. 11:39.
Citera
2014-12-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är sannolikt som du säger. Hon ville inte döda LL, där och då, men däremot senare. Och få det att se ut som ett självmord. Strikt logiskt så skulle det ju då kunna betraktas som dråp. Men med den övriga bevisningen i åtanke så är det ju en sjuk tanke att ens tänka.

Hur tänker advokaten om detta kan man ju undra? Måste ju kännas som en något märklig situation. Skall bli intressant att höra hans argumentation.

Men hur tänkte hon då, skulle hon släpa medvetslösa Lovisa nedför trappan och lyfta in henne i bilen och sen släpa henne till ett järnvägsspår? Hur skulle hon orka detta och utan att bli sedd?
Citera
2014-12-03, 11:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Ja, det tror jag också, järnvägsspåret är ju mer troligt.

Men med den information vi har idag så tror jag att hon ändå blir fälld för mord, även om det saknas planering så är det mord om man har ihjäl någon på detta sätt, även om denne skriker. Det är inte en förmildrande omständighet, vilket det ibland borde vara.

Om offret inte skrikit skulle offret sannolikt inte dö, men i detta fall så var nog döden sannolikt planerad att ske vi annat tillfälle senare under dagen.
Citera
2014-12-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Men hur tänkte hon då, skulle hon släpa medvetslösa Lovisa nedför trappan och lyfta in henne i bilen och sen släpa henne till ett järnvägsspår? Hur skulle hon orka detta och utan att bli sedd?

Jag tror inte hon var medveten om hur tung Lovisa skulle vara... Hon nämner ju i förhören att det var tungt att bära och släpa. Sen enligt FUP har hon sökt upp mattor på IKEA. Kanske var första tanken att rulla in Lovisa i en matta och bära ut.
Citera
2014-12-03, 11:54
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potledom
Jag tror inte hon var medveten om hur tung Lovisa skulle vara... Hon nämner ju i förhören att det var tungt att bära och släpa. Sen enligt FUP har hon sökt upp mattor på IKEA. Kanske var första tanken att rulla in Lovisa i en matta och bära ut.

JA saknade sin blåa matta i hallen efter dådet och troligtvis den JH googlade på. Kanske skulle hon köpa en och låtsas "hitta" den nya sen när hon åter var JA:s käraste.
Citera
2014-12-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
JA saknade sin blåa matta i hallen efter dådet och troligtvis den JH googlade på. Kanske skulle hon köpa en och låtsas "hitta" den nya sen när hon åter var JA:s käraste.

Smart! De hade inte jag tänkt på. Glömde bort att hon tog med hans blåa matta och slängde i skogen. Sjukt i sådana fall att hon hade det i åtanke för att ingen skulle märka något.
Citera
2014-12-03, 12:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidnaNavi
Verkar vara J*nas Alb*ns signum att försöka komma undan ansvar och slippa stå upp för vad det än är...

J*nas tog inget ansvar i sin relation till de berörda kvinnorna. Nu har han tydligen för avsikt att köra samma race i tingsrätten. Det tycks han dock inte lyckas med - utan har anmodats att inställa sig i domstolen klockan 9 i morgon bitti.
Citera
2014-12-03, 12:09
Medlem
Svårt att förstå att inga känsloyttringar har kommit från JH. Hon verkar vara lugn och samlad, men ser sorgsen ut. Kan hon ha fått något lugnande? Eller är det inte tillåtet?
Citera
2014-12-03, 12:10
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Något säger mig att JN vet mer än han sagt. JH har nog berättat för honom om dådet, som han till en början ser som ett av hennes destruktiva utfall för att påkalla hans uppmärksamhet.
Rimligt bör vara att han konfronterar henne på kvällen med detta och kanske kanske säger att hennes skada i handen lämnat spår efter sig så att hon är rökt och att han varit på väg att ringa polisen. Detta får JH:s tankar i rullning och hon ringer själv till slut. Erkänner för polisen i huset, som hon senare tar tillbaka, då hennes offergörande av sig själv börjar ta fart. Ni ska se att att advokaten kommer att spela upp ett scenario med JH som offret.
Citera
2014-12-03, 12:11
Medlem
Har nån länk till JHs larmsamtal till 112? Den på SVT funkar inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här