Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-03, 08:42
Medlem
Sitter här och väntar som ett barn på julafton på att få höra förhören idag. Vilken livesändning kommer ni använda er av? Jag hoppas att någon kommer vara duktig och rapportera varje ord som sägs som i exempelvis rättegången mot Breivik.
Citera
2014-12-03, 08:49
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Det där med "tokpanik" köper jag inte alls. Panik brukar innebära flykt, att komma så långt ifrån faran som möjligt och det trots att kroppen känns tung med fötter av bly. Troligen var det Lovisa som fick känna på denna känsla av hjälplöshet. Att planlöst slå med armarna, komma fri.
JH åkte hem efter dådet och googlade utryckningar i Askersund för att se så att ingen ringt polis till adressen. Packade ihop shoppingväskor och såg, innan hon återigen for mot brottsplatsen.
Vem vågar återkomma till ett ställe man just upplevt panik på?
Att polisen stoppar henne på vägen dit för fortkörning verkar inte ha bekommit henne så mycket.
Där, just där tror jag gemene man kopplar ihop polisen med brottet man begått, mordet och får tokpanik. Nej, JH behåller huvudet kallt och skriver på boten. Kör t o m en runda för att kunna parkera bättre vid vägkanten. Nu vet jag inte hur hennes namnteckning ser ut, men den på boten borde darrat betänkligt av adrenalinpåslaget. Det gör den inte. Hennes sinnesnärvaro är så långt ifrån panik man kan komma.

Det beskriver hennes personlighet ganska bra. Hon är beredd att gå över lik för att få sin vilja igenom. Det inkluderar även styckning av offret. Inget ska stoppa henne.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2014-12-03 kl. 08:58.
Citera
2014-12-03, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag uppfattar det inte om att Grandioso tror att det blir dråp. Jag uppfattar det som att man inte skulle bli förvånad om det blev det då det verkar vara så många sjuka domar numera. Att man börjar bli luttrad, van vid det.

Om ni jämför med Bodenfallet kan jag få jämföra med sollentuna. Ett mord är ett mord.

Förslagsvis tar du diskussionen då med Grandioso eftersom det är ni som är pigga på att jämföra. Det satt "luttrade" skribenter i Bodentråden som siade och ryckte rövhår om att här är minsann mord och inget annat, jämför med ditt och datt...titta så fel dessa fick.

I detta fall får man utgå från att det finns ett erkännande, planering och att GM var helt klar i knoppen under hela händelseförloppet. Till detta kommer finns stark teknisk bevisning.

Då blir det mord i två instanser.
Citera
2014-12-03, 09:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boobbo
Det stod inga tider för dagen i "schemat". Är det klockan 9 det drar igång?

Hoppas på fin direktrapportering, antingen via media eller flashback :-)
SVT direktrapporterar: http://www.svt.se/nyheter/live/styckmordsrattegangen-dag-tva
Citera
2014-12-03, 09:12
Medlem
J*nas ska tydligen inte medverka idag på grund av sjukdom. Konstigt... Vad händer då? Får han förhöras en annan dag?
Citera
2014-12-03, 09:23
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Förslagsvis tar du diskussionen då med Grandioso eftersom det är ni som är pigga på att jämföra. Det satt "luttrade" skribenter i Bodentråden som siade och ryckte rövhår om att här är minsann mord och inget annat, jämför med ditt och datt...titta så fel dessa fick.

I detta fall får man utgå från att det finns ett erkännande, planering och att GM var helt klar i knoppen under hela händelseförloppet. Till detta kommer finns stark teknisk bevisning.

Då blir det mord i två instanser.

Fast nu diskuterade jag ju även huruvida jag tolkade Grandioso gällande dråp/mord. Här måste det ju verkligen bli mord, med allt planerande som man påvisat i FUP.

Det blir förhoppningsvis bara en rättegång och jag hoppas de dömer rätt.

Måste vara fruktansvärt för alla parter detta. Det är ju inte ofta man läser om kvinnor som styckmördar direkt....
Citera
2014-12-03, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Fast nu diskuterade jag ju även huruvida jag tolkade Grandioso gällande dråp/mord. Här måste det ju verkligen bli mord, med allt planerande som man påvisat i FUP.

Det blir förhoppningsvis bara en rättegång och jag hoppas de dömer rätt.

Måste vara fruktansvärt för alla parter detta. Det är ju inte ofta man läser om kvinnor som styckmördar direkt....

Ja så blir det med all säkerhet. Mord alltså.

Grandiosos paralleller kan vi därvidlag förpassa till den runda och numera ganska stora tunnan av mindre genomtänkta inlägg.
Citera
2014-12-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potledom
J*nas ska tydligen inte medverka idag på grund av sjukdom. Konstigt... Vad händer då? Får han förhöras en annan dag?

Stämmer detta?
Ska för övrigt bli intressant att följa denna andra dag.
Citera
2014-12-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americanghostdance
Stämmer detta?
Ska för övrigt bli intressant att följa denna andra dag.

SVT och Na skriver "Ex-pojkvännen är inte på plats idag. Tanken var att han skulle höras men hans advokat Björn Israelsson fick efter samtal igår beskedet att han inte kan närvaro av hälsoskäl."

dock har SVT problem med att hålla koll på sin fakta. De skrev förut att ex-sambon inte kunde medverka, vilket är JN. Men det rör sig alltså om JA , J*nas som inte kan medverka idag.
Citera
2014-12-03, 09:48
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Varför skulle han förhöras och varför stjärna
Citera
2014-12-03, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Varför skulle han förhöras och varför stjärna

Varför? För att han hade en relation med både offret och mördaren? Kolla huvudförhandslingsplan så ser du att han är med. Jag skrev en stjärna för att jag inte vet om vi får skriva ut namnen.
Citera
2014-12-03, 10:01
Medlem
Citat:
SVT och Na skriver "Ex-pojkvännen är inte på plats idag. Tanken var att han skulle höras men hans advokat Björn Israelsson fick efter samtal igår beskedet att han inte kan närvaro av hälsoskäl."

dock har SVT problem med att hålla koll på sin fakta. De skrev förut att ex-sambon inte kunde medverka, vilket är JN. Men det rör sig alltså om JA , J*nas som inte kan medverka idag.

Ah! Verkar lite rörigt.

Citat:
Anders Svensson
Ex-pojkvännen begärde att inte få höras i salen. Detta har tingsrätten beslutat att avslå. Han kallas hit på en ny tid imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in