Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-03, 00:06
Medlem
Nu kommer säkert alla hata mig för att jag inte hängt med, läser just nu FUP:en, är det så att JH (gärningskvinnan) hade tre killar på G eller har jag fattat det helt fel? Hon verkar ju smsflirta/träffa både JN, JA och han Kr*st*an? Så sjukt snurrigt och JH verkar något instabil
Citera
2014-12-03, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megustaa
Nu kommer säkert alla hata mig för att jag inte hängt med, läser just nu FUP:en, är det så att JH (gärningskvinnan) hade tre killar på G eller har jag fattat det helt fel? Hon verkar ju smsflirta/träffa både JN, JA och han Kr*st*an? Så sjukt snurrigt och JH verkar något instabil

Rätt sammanfattat på alla punkter
Citera
2014-12-03, 00:34
Medlem
Grandiosos avatar
Cantwell på aftonbladet har skrivit en krönika om fallet:

"Kattungens ögon rinner". Hur kan en människa som just har dödat sin kärleksrival med hammare och kniv och styckat kroppen göra en sådan sökning på nätet?

Citat:
Pusselbit läggs till pusselbit och jag får bara svårare och svårare att tro att detta kan handla om någonting annat än ett noggrant planerat mord.

Johan Eriksson är en av Sveriges skickligaste advokater, men han kommer inte att få det lätt att övertyga rätten om att vi har att göra med ett oavsiktligt dödande.
Hans starkaste kort är den psykolog som har undersökt kvinnan och som senare i målet kommer att berätta att den unga kvinnan är naiv, impulsstyrd, att hon lätt blir stressad.

Vi lyssnar på samtalet den misstänkte ringer till polisen. Det har gått elva timmar sedan hon dödat en människa, hon har lämnat hennes lägenhet, jobbat några timmar, kommit tillbaka, styckat kroppen, kört i väg med kroppsdelarna och dumpat dem.

Jag slås av hur lugn och säker hon låter. Hon berättar om bråk och kniv och död och triangeldrama som vore det ett samtal om vädret.

Samma svårbegripliga vardaglighet som när hon timmarna efter katastrofen googlar "kattungens ögon rinner", på jakt efter söta djur på nätet.
Citat:
Tokig i juridisk mening är denna människa inte. Det visar den rättspsykiatriska undersökning hon har genomgått.

Det börjar mörkna utanför Örebros nybyggda rättscentrum och åklagaren visar upp bilder. "Sex skador med hammaren"..."17 skador med knivarna",.. "Överkroppen separerad i revbensnivåer"...

Släktingarna, som hela dagen koncentrerat och sammanbitet lyssnat på åklagaren, orkar inte längre.

Ögon fuktas, tårar rinner. Modern börjar hulka och stödpersonen lägger en vänlig arm runt henne.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article19956559.ab
Citera
2014-12-03, 00:46
Medlem
junazs avatar
Har inte hängt med alls i det här fallet, utan läste snabbt in mig lite mer detaljerat när jag såg Cantwells artikel. Har det gjorts någon RPU och vad har man i så fall kommit fram till?
Citera
2014-12-03, 00:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Har inte hängt med alls i det här fallet, utan läste snabbt in mig lite mer detaljerat när jag såg Cantwells artikel. Har det gjorts någon RPU och vad har man i så fall kommit fram till?
Att den tilltalade är frisk nog att dömas till fängelse.
Citera
2014-12-03, 00:49
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Cantwell på aftonbladet har skrivit en krönika om fallet:

"Kattungens ögon rinner". Hur kan en människa som just har dödat sin kärleksrival med hammare och kniv och styckat kroppen göra en sådan sökning på nätet?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article19956559.ab

Försvararen har inte mycket att komma med. Han påstår ju rena lögner. Att JH skulle ha svårt att beskriva själva styckningen i detalj och att hon bara skulle skadas inte dö.
Att hon själv ringer polisen är inget förmildrande när allt redan är "klappat och klart.

JH har beskrivit styckningen mycket detaljerat (ex s. 230 och framåt). Hon har planerat och googlat flera dagar innan om mord.

Om det inte blir mord är något väldigt fel.
Citera
2014-12-03, 01:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Du är ju så blåst som inte kan tänka längre än näsan räcker, dina inlägg ser jag som några av de mest obegåvade i hela ABoK.

Du säger dig kunna jämföra Bodenfallet och Askersund och kallar dig luttrad

Det finns inga likheter och Jonna kommer åka på mord och inget annat i båda instanser fattar du väl ?
I Bodenfallet saknades bevis för att det inte skulle kunna vara dråp, det gör det knappast här ?

Dina gråtfärdiga slutsatser är får dig att framstå som fjollig.
Eftersom mitt bemötande av ditt inlägg ovan togs bort av någon anledning så blir jag
nödsakad att svara på nytt för det är inte rätt att du ska komma undan med det här
nämligen:

Finns det inga likheter? Jo, en rättsinstans tyckte att Kristoffer Johansson i Boden också
begått ett kallblodigt mord och att sedan en annan domstol ansåg annorlunda må
väl vara hänt, men fler än jag bedömer det senare utslaget som helt uppåt väggarna fel
för det killen gjorde mot thai-tjejen var minsann grymt utav helvete det också.
Och kunde det klassas som dråp i slutändan så kan nog fan i helvete i värsta fall
det sluta likadant här i Askersundsfallet även om det inte är särskilt troligt och ingenting
man alls önskar. För bruden har MÖRDAT hänsynslöst och det ska lönas med en
präktig morddom och en bra massa år bakom lås och bom.

Är vi överens om det?

Citat:
Du är ju så blåst som inte kan tänka längre än näsan räcker, dina inlägg ser jag som några av de mest obegåvade i hela ABoK.
Det är ömsesidigt, jag anser detsamma om dina. Genomgående.
Senast redigerad av Grandioso 2014-12-03 kl. 01:53.
Citera
2014-12-03, 05:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Eftersom mitt bemötande av ditt inlägg ovan togs bort av någon anledning så blir jag
nödsakad att svara på nytt för det är inte rätt att du ska komma undan med det här
nämligen:

Finns det inga likheter? Jo, en rättsinstans tyckte att Kristoffer Johansson i Boden också
begått ett kallblodigt mord och att sedan en annan domstol ansåg annorlunda må
väl vara hänt, men fler än jag bedömer det senare utslaget som helt uppåt väggarna fel
för det killen gjorde mot thai-tjejen var minsann grymt utav helvete det också.
Och kunde det klassas som dråp i slutändan så kan nog fan i helvete i värsta fall
det sluta likadant här i Askersundsfallet även om det inte är särskilt troligt och ingenting
man alls önskar. För bruden har MÖRDAT hänsynslöst och det ska lönas med en
präktig morddom och en bra massa år bakom lås och bom.

Är vi överens om det?

Det är ömsesidigt, jag anser detsamma om dina. Genomgående.

Stå nu fast vid vad du sagt
Citat:
...dråpdom...hon ut igen efter drygt 6 år på Hinseberg...jag tippar den här utgången
Man är luttrad vid det här laget...

Låt oss fortsätta hänföras av dina slagfärdiga analyser och kunnighet i juridik. För att inte tala om din långa erfarenhet.
Citera
2014-12-03, 07:15
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Stå nu fast vid vad du sagt

Låt oss fortsätta hänföras av dina slagfärdiga analyser och kunnighet i juridik. För att inte tala om din långa erfarenhet.

Jag känner mig också luttrad numera. Med det menar jag att jag tycker att domar nuförtiden är för slappa och att man kommer för lätt undan och att det daltas. Vill man sätta någon bakom lås och bom så är det ekobrott som verkar ge högst straff. Lura staten må man icke göra, det kan stå dig dyrt. Men ett människoliv det är inte mycket värt längre.

Den dom som står mig närmast i verkliga livet är mordet på Sandra i Sollentuna. Den domen är för mig obegriplig. Jag skulle personligen kunna betala en kula på A för jag tycker han förtjänar det efter allt han gjort. Han har viftat med vapen förr och kommit undan med det. Det äckliga lilla aset.
Citera
2014-12-03, 08:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag känner mig också luttrad numera. Med det menar jag att jag tycker att domar nuförtiden är för slappa och att man kommer för lätt undan och att det daltas. Vill man sätta någon bakom lås och bom så är det ekobrott som verkar ge högst straff. Lura staten må man icke göra, det kan stå dig dyrt. Men ett människoliv det är inte mycket värt längre.

Den dom som står mig närmast i verkliga livet är mordet på Sandra i Sollentuna. Den domen är för mig obegriplig. Jag skulle personligen kunna betala en kula på A för jag tycker han förtjänar det efter allt han gjort. Han har viftat med vapen förr och kommit undan med det. Det äckliga lilla aset.

Kanske det med det har inget med detta fall att göra.
Jonna var helt klar i huvudet under hela gärningen, den är planerad och framförallt bevisad. Ja tom. erkänd. Rätten dömer efter det som presenteras i domstol och i det här fallet blir det mord och inga visor.

Att det finns andra fall med andra utgångar har varken med tråden eller fallet att göra, här kommer det i den mån det finns rättvisa och upprättelse bli det för anhöriga, det får du glädjas över.

Eller tror du att det blir dråp här som Grandioso ?
Citera
2014-12-03, 08:06
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Kanske det med det har inget med detta fall att göra.
Jonna var helt klar i huvudet under hela gärningen, den är planerad och framförallt bevisad. Ja tom. erkänd. Rätten dömer efter det som presenteras i domstol och i det här fallet blir det mord och inga visor.

Att det finns andra fall med andra utgångar har varken med tråden eller fallet att göra, här kommer det i den mån det finns rättvisa och upprättelse bli det för anhöriga, det får du glädjas över.

Eller tror du att det blir dråp här som Grandioso ?

Jag uppfattar det inte om att Grandioso tror att det blir dråp. Jag uppfattar det som att man inte skulle bli förvånad om det blev det då det verkar vara så många sjuka domar numera. Att man börjar bli luttrad, van vid det.

Om ni jämför med Bodenfallet kan jag få jämföra med sollentuna. Ett mord är ett mord.
Citera
2014-12-03, 08:30
Medlem
Det stod inga tider för dagen i "schemat". Är det klockan 9 det drar igång?

Hoppas på fin direktrapportering, antingen via media eller flashback :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in