Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-27, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Visst, rätt ska vara rätt. Dödar man någon så ska det bli konsekvenser. Om jag gjorde en sådan sak och åkte fast så skulle jag nog betrakta det som att livet var över. Mest det jag ville säga. Tror få klarar av att gå vidare efter att man gjort en sådan grej och vet att alla hatar en. Om hon klarar av att förlåta sig själv samt lyckas flytta utomlands efter fängelsestraffet så kanske hon kan starta om, men lycka till att få medborgarskap i ett nytt land om du suttit inne för dråp/mord liksom.

Jag vet inte om det med att hon suttit inne för dråp/mord hindrar från att få medborgarskap i alla länder, vi vet ju knappt vad de har för bakgrund som vi ger medborgarskap till i Sverige och då ska vi vara ett väldigt byråkratiskt land sägs det.
Citera
2014-07-27, 20:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Visst, rätt ska vara rätt. Dödar man någon så ska det bli konsekvenser. Om jag gjorde en sådan sak och åkte fast så skulle jag nog betrakta det som att livet var över. Mest det jag ville säga. Tror få klarar av att gå vidare efter att man gjort en sådan grej och vet att alla hatar en. Om hon klarar av att förlåta sig själv samt lyckas flytta utomlands efter fängelsestraffet så kanske hon kan starta om, men lycka till att få medborgarskap i ett nytt land om du suttit inne för dråp/mord liksom.
Hon behöver nog inte söka sig utomlands efter avtjänat straff.
Ett fortsatt liv i hemlandet blir det inga problem med.
Hon bara flyttar till en annan ort där ingen känner henne. Byter identitet förslagsvis.
Det går säkert hur bra som helst.
De flesta mördare och dräpare förefaller kunna gå vidare med livet utan att det brakar ihop
för dem själsligen.

Som någon var inne på; djurintresset kan få henne att utbilda sig till veterinär.
Träffar en trevlig man som bara har ögon för henne och så blir de ihop, skaffar barn
och lever lyckliga tillsammans i alla sina dar. Nästan i alla dar...

Ty på den verkligt skröpliga ålderns höst kanske de sitter på samma äldreboende
och då får älsklingen problem med att enbart intressera sig för en kvinna.
En rynkig gammal rödhåring med supersexig blick blir helt omöjlig att motstå för
den tidigare så obrottsligt trogne maken och åter en gång väcks ett våldsamt raseri
till liv inom "våran" första svenska styckmörderska.

Den gamla damen får förnyade krafter i sin värkbrutna kropp och så styrs stegen
till byrålådan där det gömmer sig en hammare under alla färggranna blusar
och gördlar...
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-27 kl. 21:19.
Citera
2014-07-27, 22:53
Medlem
"DE INBLANDADE
Mordoffret. Kvinna, 22 år:
Tog studenten 2010 och jobbade sedan en tid tillbaka som servicetekniker på ett svenskt internationellt företag. Skriven i en lägenhet på en mindre ort i Närke.
Den misstänkte mördaren. Kvinna, 24 år:
Tog studenten 2008 från naturvetenskapliga programmet på en skola i Småland, med genomgående bra betyg. Fick bland annat betyget väl godkänt i ämnet stresshantering.
Intresserad av ridsport och ägde fram till i våras flera hästar som hon hade på sin gård på en ort nära Kumla. Gården köpte hon tillsammans med ex-pojkvännen i augusti i fjol.
Trots att förhållandet tagit slut bodde de fortfarande med varandra.
Deltog så sent som förra året i flera hopptävlingar.
Flyttade från Småland till Örebro efter studenten och arbetade vid tidpunkten som personlig assistent.
Arbetskollegan. Man, 24 år:
Dejtade både den 22-åriga och den 24-åriga kvinnan.
Delade arbetsplats med 22-åringen och jobbade förmiddagsskiftet samma dag som hon tros ha mördats i hans lägenhet.
Han bodde annars ensam i sin lägenhet i Askersund.
Enligt kolleger kom han till jobbet i vanlig tid.
Han uppges, enligt vänner, ha varit förälskad i båda kvinnorna och sägs ha haft svårt att välja mellan dem.
Ex-pojkvännen. Man, 24 år:
Före detta pojkvän till mördaren och bor kvar på dennes hästgård utanför Kumla.
Uppges ha alibi för stora delar av morddagen och greps inledningsvis för medhjälp till mord. Rubriceringen är, sedan i söndags, ändrad till skyddande av brottsling."

Klippt från expressen.se

Äre nån därute som vet om det finns ouppklarade mord i Småland från 2008 och ett par år tidigare? Eller Örebro-Askersund-Kumla senare? ...Av typen trubbigt våld eller vasst föremål.
Senast redigerad av Isocksnow 2014-07-27 kl. 22:56.
Citera
2014-07-27, 23:53
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
"DE INBLANDADE
Tog studenten 2010 och jobbade sedan en tid tillbaka som servicetekniker på ett svenskt internationellt företag. Skriven i en lägenhet på en mindre ort i Närke.
Tog studenten 2008 från naturvetenskapliga programmet på en skola i Småland, med genomgående bra betyg. Fick bland annat betyget väl godkänt i ämnet stresshantering.
Intresserad av ridsport och ägde fram till i våras flera hästar som hon hade på sin gård på en ort nära Kumla. Gården köpte hon tillsammans med ex-pojkvännen i augusti i fjol.
Flyttade från Småland till Örebro efter studenten och arbetade vid tidpunkten som personlig assistent.
Delade arbetsplats med 22-åringen och jobbade förmiddagsskiftet samma dag som hon tros ha mördats i hans lägenhet.
Han uppges, enligt vänner, ha varit förälskad i båda kvinnorna och sägs ha haft svårt att välja mellan dem.
Uppges ha alibi för stora delar av morddagen och greps inledningsvis för medhjälp till mord. Rubriceringen är, sedan i söndags, ändrad till skyddande av brottsling."

Klippt från expressen.se

Äre nån därute som vet om det finns ouppklarade mord i Småland från 2008 och ett par år tidigare? Eller Örebro-Askersund-Kumla senare? ...Av typen trubbigt våld eller vasst föremål.

Vad vill du ha svar på?
Om du tror JH mördat fler personer så tror jag nog du behöver gå och lägga dig.
Värmen tar på krafterna...
Citera
2014-07-28, 16:45
Medlem
BarbraZues avatar
Citat:
Ja precis. Hon inte en traditionell mördare och mycket tyder på att styckningen inte var planerad. Skulle jag stycka någon så skulle åtminstone ta med verktygen, annars kan man ju skita i att dyka upp i huvud taget typ

-----

Tänk er detta: Jag lägger fram tio bilder på olika personer med olika utseenden, bakgrunder och personligheter, varav en är en ung hästtjej utan kriminell bakgrund, missbrukarproblem eller lång "mentalsjukhus-journal". Sedan säger jag till er att rangordna från ett till tio, vem av dessa skulle ni misstänka för ett styckmord?

Det behövs ingen statistik för att hävda att JH inte passar in i bilden som styckmördare, det är för uppenbart, vi hade aldrig placerat hästtjejen på en hög plats i övningen jag presenterade ovan. Sen sker det givetvis undantag, nu har den där tjejen dödat och styckat ändå. Om det var mord vet vi inte än men dödade gjorde hon definitivt. Jag har gjort många försök i att komma underfund med varför/hur JH gjorde som hon gjorde. En del idéer jag kommit med tror jag fortfarande på, en del har jag lagt åt sidan efter att ha bollat tankarna här med er alla. Att styckningen inte var planerad är jag fortfarande rätt så övertygad om men vad man ska rubricera brottet som är jag mycket osäker om. Det finns för många brister för att jag ska tro att detta var ett välplanerat mord iaf... men kvar återstår ju flera andra alternativ som jag hoppar mellan i mina funderingar.

Jag har träffat och känt ett flertal grovt kriminella personer (en av mina föräldrar samt ett flertal andra personer som jag haft olika typer av relationer med i mina yngre år). De tillhörde definitivt kategorin "narcissistiska sadist-psykopater." Någon riktig diagnos har jag ju inte på dem för dessa typer går ju inte till psykologer precis. Om någon av dessa skulle begå ett styckmord så skulle jag inte bli förvånad alls. De skulle antagligen ha gillat det också. Jag är faktiskt förvånad att de inte redan har sådana handlingar på sitt samvete. En av dessa, en numera död förälder till mig, brukade till och med hota med att döda och stycka sin familj om de inte gjorde som han sade. Så jag är inte naiv och så, utan jag har sett vilka avskum som finns. Mitt intresse för att försöka förstå mig på ondska härstammar från att jag växte upp med sånt i min närhet. Mitt intresse i att försöka förstå detta ska inte blandas ihop med att jag tycker att de gör något bra. Jag tar avstånd från alla dessa personer och har engagerat mig mycket i att sprida kunskap om ämnet med fokus på de som fallit offer för dessa gärningsmän. Däremot är jag nog härdad och reagerar inte lika starkt på JH som vissa andra gör. Jag vill bara vara tydlig om att när jag skriver att JH inte passar in bland typer som planerar mord och styckning så gör jag inte det för att försvara henne, inte alls, men min erfarenhet av "iskalla psykopater" gör att jag inte riktigt tror att hon hör hemma där. För det första så tror jag inte att hon njöt av det, för det andra så tror jag att hon känner både skuld och ångrar sig och för det tredje så tror jag inte att det var planerat.

Håller med dig i ditt resonemang. och jag tror vi kommer att se exempel på detta under rättegången. Jag tror att det är stor skillnad på denna person och en psykopat. kanske ev svag grad av psykopat. Allt är ju flytande (jämför med blindhet/Psykopat kontra svag närsynthet/ett svagt psykopatiskt drag). Hon har någon slags ånger hon hade aldrig ringt polisen annars . Och att hon styckade kroppen är väldigt v konstigt.
Jag är intresserad av mäniskans psyke.Har egna erfarenheter av olika problem bl a ADHD som först visat sig i vuxen ålder. Jag har varit tillsammans med människor med olika brister i sina sinnen. Ingen har diagnos. De flesta här känner väl till självhypnos eller andra metoder för att få ett bra liv, du lär in intalar programmerar dig att må bättre för att få framgång. Vi känner också till hjärntvätt. Att utföra egen negativ hjärntvätt av sig själv är inte så svårt,som man kan tro. Det kan vara i gäng eller i ensamhet. Bitterhet och hat är otroligt farligt. Samhället är uppbyggd runt rättvisa- men samarbetar ofta naivt med hat. Då visst hat anses självklart. personer utan hat kan verka konstiga (t ex Mamman i arboga mordet ).

Jag är en människa som vuxit ifrån hat. arg kan jag bli, arg på orättvisor och allt. Tyvärr har många människor med ett brinnande hat som långsamt naglar sig in själen. Det spelar mindre roll om det är självhat eller riktat mot en yttre fiende. Hat skadar din omgivning och dig själv. Hat är lätt att ge upp. men att vilja ge upp hat är svårt. Detta är något vi måste lära oss.

Med intresse för att dyka djupt in i människors psyke. Så fashineras jag eller drivs att v ilja förstå och veta vad som tex drev Ted Bundy till hans dåd. Vad skiljer honom från en psykopat som inte begår brott. För långt ifrån alla psykopater begår brott.
Senast redigerad av BarbraZue 2014-07-28 kl. 17:20.
Citera
2014-07-28, 17:01
Medlem
BarbraZues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Absolut men JA är ju den som åtrådde honom och han ångrar nog verkligen att han någonsin såg åt henne.

Ingen av de andra har ju någon roll på det sättet som JA har.

Men det är många många som lider av detta nu.

På det viset finns det lite likheter med arboga mordet. Där förföljdes den nya kvinnan och barnen av tyskan som är mannens FD (kort romans).
Senast redigerad av BarbraZue 2014-07-28 kl. 17:21.
Citera
2014-07-29, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbraZue
OT: ADHD debuterar inte i vuxen ålder, då är det andra problem istället. Däremot kan ju diagnosen ofta ställas i vuxen ålder.

Ted Bundy var pervers, han hade en patologisk driftstörning, en parafili. Ofta är det ju en sexuell perversion som driver seriemördare.
Citera
2014-07-29, 00:07
Medlem
BarbraZues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
OT: ADHD debuterar inte i vuxen ålder, då är det andra problem istället. Däremot kan ju diagnosen ofta ställas i vuxen ålder.

Ted Bundy var pervers, han hade en patologisk driftstörning, en parafili. Ofta är det ju en sexuell perversion som driver seriemördare.

Ursäkta uttryckte mig oklart, fick diagnos som vuxen.
Citera
2014-07-30, 10:50
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
"DE INBLANDADE

Klippt från expressen.se

Några direkt imponerande resultat hoppning har hon inte iaf med sin (?) importerade häst från Lettland iaf (Gustavo). Utesluten i samtliga förra året http://tdb.ridsport.se/horse_results/86644?time_span_end=2013-12-31&time_span_start=2013-01-01
Citera
2014-07-30, 20:05
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Några direkt imponerande resultat hoppning har hon inte iaf med sin (?) importerade häst från Lettland iaf (Gustavo). Utesluten i samtliga förra året http://tdb.ridsport.se/horse_results/86644?time_span_end=2013-12-31&time_span_start=2013-01-01
Vad menas med utesluten? Är totalt okunnig inom hästbranschen och ärligt talat "rädd" för dem.

Rent allmänt, betyder det att hästen är dålig, hon är dålig, för lite engagemang eller är det svårt att säga vilket?

Jag undrar om hennes dåliga psykiska mående börjat redan förra året och påverkat resultaten?
Citera
2014-07-30, 21:35
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Vad menas med utesluten? Är totalt okunnig inom hästbranschen och ärligt talat "rädd" för dem.

Rent allmänt, betyder det att hästen är dålig, hon är dålig, för lite engagemang eller är det svårt att säga vilket?

Jag undrar om hennes dåliga psykiska mående börjat redan förra året och påverkat resultaten?

Det betyder inte utesluten utan att hon rider ut sej. Dvs hästen river, vägrar, eller det går för sakta....typ Inget konstigt med en orutinerad häst eller en dålig säsång
Senast redigerad av WhichWitch 2014-07-30 kl. 22:31.
Citera
2014-07-31, 00:06
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Det betyder inte utesluten utan att hon rider ut sej. Dvs hästen river, vägrar, eller det går för sakta....typ Inget konstigt med en orutinerad häst eller en dålig säsång

Det betyder på ren svenska att man blir utesluten. Man får inga poäng, man har ridit en dålig runda. Hon hade inte ett helt lyckat tävlingsår. Herregud, hon rider stor häst och 2013, som är hennes enda tävlingsår, så hoppar hon CR och som högst 90 cm. CR = Clear round. Det innebär att alla som inte river får rosett. Hon är orutinerad helt enkelt. (Sen stavas det säsong och det var även den enda säsongen hon tävlade)

Det är helt okey att inte vara tävlingsinriktad, jag har sett hästen innan Jonna hade den i sin ägo, den hade mer kapacitet än ryttaren om jag får säga vad jag tycker. Men att Jonna målas upp som värsta tävlingsbruttan är inte korrekt. Så är det. Hon har löst ryttarlicens (som man måste göra för att få tävla för en klubb och för att Ridsportsförbundet ska få in lite kulor) men 2013 var hennes ENDA tävlingsår och nej, det gick inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in