Citat:
Ursprungligen postat av
KalleXL
LostWorld
Du missuppfattar förmodligen mig. Det vi nu pratar om är när bönderna satt hemma med varsin säck med brev från villiga fruntimmer där man tvingades att ta ut 4 ur högen. Dom kände ingen av dem. Att då börja prata om omdöme efter ett foto och ett brev där man använt de bästa klychorna för att locka till sig bönderna måste du ändå förstå inte hjälper att hitta rätt ämnen till partners, men som du säger är det bara ren tur i det läget.
De väljer ju först ut tio stycken ur högen för att sedan träffa dem på slottet där det är dags för speeddejting. De har alltså alla möjligheter i världen att träffa tjejerna och bilda sig en hyfsad uppfattning om det är någon som kan passa dem. Därefter ska fyra stycken med till gården.
I den första sållningen (när de läser breven) tror jag dock att många gör misstaget att bara gå efter utseende. Oddball uttryckte det hela väldigt bra, "som att släppa in en 5-åring i en godisbutik". Alltså är det omdömet som sviktar på grund av bristande erfarenhet, utseendefixering, mognad, ego osv.
Det är klart att många använder sig av klyschor osv när de skriver brev. Men att ha gott omdöme handlar just om att kunna se igenom klyschor, tänka lite kritiskt och inte bara ta saker och ting för hur de presenteras för en. Sen kan det dåliga omdömet i många fall även bero på att bönderna saknar erfarenhet. Ibland behöver man göra felval för att lära sig bättre och utvecklas som person.
Sen kan det ju vara så att man tror sig ha gjort ett bra val utifrån tjejens presentation men att hon sedan visar sig vara någon helt annan i verkligheten. Att verkligheten kanske inte stämmer överens med brevet och då handlar det ju mer om otur. Men det är ju en helt annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
KalleXL
Bönderna sitter i en guldsits om dom inte får ihop det med någon i programmet. Då har dom säcken med breven från de andra dom kan beta av.
Ja, det är helt fel. Som jag tidigare har sagt så är det bara respektlöst samt slöseri med deltagarnas tid om man ska kunna hålla på och ändra och byta ut hur som helst under resans gång.