Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-27, 21:20
  #217
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hade man inte kunnat låta dem jobba på lördag eller söndag istället? Om nu fredagsbönen är det viktigaste i deras liv, varför ska man ta det från dem.
Sverige som kämpar för alla möjliga "rättigheter" som fackföreningar och arbetsförkämpar har bestämt att folk ska ha.
Här måste samhället visa viss flexibilitet. Dessa somalier hade kanske kunnat jobba precis när som helst (kväll, natt, lördag, söndag) utom just fredag eftermiddag. Ändå får de veta att de måste jobba just då, eller få sparken.
Fy bubblan säger jag.
Vad återstår då för dem, de får väl leva på bidrag eller starta eget.



Egentligen förstår jag ibland inte hur folk kan stå ut med att vara anställda. Allt handlar om att tjäna pengar, högre lön, göra det, göra det. Löner är så jävla viktiga att det regleras och man ska ha kollektivavtal. Gå upp så jävla tidigt när man inte ens är vaken. Tvingad att ta 1h lunch.
Men medmänsklighet kan man tydligen inte kräva... Folk vill hellre ha högre lön.

På företag är det kunden som styr eftersom det är kunden som betalar. Det går inte att ta ledigt då kunden vill att man ska jobba, och sen vilja jobba då det inte finns kunder som efterfrågar tjänsterna. Den egentliga chefen på ett företag är kunderna. Kunden är i centrum, kunden kommer med sina pengar, kunden är den som egentligen betalar lönerna på företaget. Man får jobba då kunden vill att man ska göra det, sen får man vara ledig då kunderna inte efterfrågar något.

En del anställda klarar inte av att ha en chef, så de startar eget. Då inser de att den egentliga chefen är kunden.
Citera
2014-11-27, 21:43
  #218
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=grelin1999|51264108]
Citat:
Hade man inte kunnat låta dem jobba på lördag eller söndag istället? Om nu fredagsbönen är det viktigaste i deras liv, varför ska man ta det från dem.
Sverige som kämpar för alla möjliga "rättigheter" som fackföreningar och arbetsförkämpar har bestämt att folk ska ha.
Här måste samhället visa viss flexibilitet. Dessa somalier hade kanske kunnat jobba precis när som helst (kväll, natt, lördag, söndag) utom just fredag eftermiddag. Ändå får de veta att de måste jobba just då, eller få sparken.
Fy bubblan säger jag.
Vad återstår då för dem, de får väl leva på bidrag eller starta eget.
Du verkar lugnt sagt vara i ledband i någon slags sveeriges sociala-sysselsättningsklubb och/eller de-arbetsskyggas föreningsverksamhet.

Vi pratar JOBB/YRKE/PLIKT/TJÄNST/KARRIÄR

inte jag-och MIN-profet, han är oavsett... inte på din arbetsplats. Ska du ändå framkalla religiös "stämning" ska du kanske tänka över om du öht har tillskansat dig mognad, att klara av krav som ställs där man förväntas kunna hantera en plattform där många olika individer är tänkta att samarbeta. Inte "förstå varandras religiösa preferenser", ,såant gör man i skolan, på fluffiga timmen.

(eller att du är så naiv att ha köpt politiska veerklightsfrämmande idealistiska floskler isf, känn dig blåst)



Du väljer, pliktuppfyllande lojalitet gentemot hur du säljer dig när du går ner på knäna att redan söka ett jobbdvs inte en kompis du letar efter när du vill också ha betalt för va du påstår dih behärska, att fatta skillnaden mellan jobb är och vad din subjektivt inre angelägenhet är...

(fjäskar du och låtsas inte ha krav, vid en intervju? , eller du egentl. insett att det är att gilla sekulära läget, när man lever i Europa?)


Du t.ex slipper klockringningar på arbetsplats, ändå att det finns många kristna... du ser dem inte sitta med knäppta händer vid matborden, att påtala absolut tystnad... vid matraster. skulle se rätt annorlunda ut om de kristna började kräva mer utrymme. Få betalt för att bönebedjandet gick runt som i ett stafettlopp. Handlar inte enbart om pengar/lön.




Eller bli bara lite mogen. (du kanske är gymnasist, och föreställer dig hur det är där ute)





Citat:
Judå. Finns underförstådda villkor/kodex, också.. beroende på branch och kompetensområde, men sådant är kanske sekundärt för dig. Isf får du kanske trots allt distansstudera , innan du går utanför dörren också, inte enbart arb.plats.

Majoriteten fattar däremot vad primärt är, när man skriver kontrakt att förbinda sig att jobba vissa timmmar per vecka, per år. 15 min pr dag under tio år då? Vad blir det. Avvikande och illojalt.
Mest, att du är insatt i vad en marknad är. Inte ett grönsakstorg enbart att pruta ner pruta upp som det kommer sig.

15 min/dag under ett år... vad blir det.



Tänk på var du är, levande pågående liv går före dyrkandet och kommer inte åter , inte via döda profeter. I synnerhet inte iaf på arbetsplats.



Isf/eller får man nog emigrera. Sök jobb i Saudi.. när du tycker att DU inte blir förstådd.. så känslomässig utpressning är passande argument, vad har det med JOBBET att göra, som du väl undr någon dag någon gång påstått dig vilja ha och hävdat dig komptent att sättas i kontexter.


Inte gullad som du vill bli gullad? och andra som också tror på en gud.... skyltar de allihopa men skulle behöva skylta? Av isf vilken anledning..... blir jobb bättre utfört om man skyltar religionen att marknasföra religionen, var ju personen som skulle jobba ... int religionen som skulle börja propageras. Du har gott om tid att be. Allt annat är påhitt.





Läs/jobba på distans, så kan du bli ännu duktigare bedjare. Ingen kan då "tycka" något om din egenupplevda duktighet. Inte religionsfundamentalist som ska ange norm. Det är inte kommunisttider.



Citat:

Egentligen förstår jag ibland inte hur folk kan stå ut med att vara anställda. Allt handlar om att tjäna pengar, högre lön, göra det, göra det. Löner är så jävla viktiga att det regleras och man ska ha kollektivavtal. Gå upp så jävla tidigt när man inte ens är vaken. Tvingad att ta 1h lunch.
Men medmänsklighet kan man tydligen inte kräva... Folk vill hellre ha högre lön
Klart du inte förstår, du verkar behöva en personlig religiös assistent, att hålla handen för att vägleda dig runt i stora världen, då du inte förstår basic knowledge var-är-du-var-är-jag, oh så kan ni sjunga god natt john blund oh säga tack för idag-ramsan ståendes i ledband med på order rak rygg.



Btw, var det första person eller någon ande som skulle ha jobb? Hur många personer helgon andar os, skulle då arbetsgivare behöva relatera till vid kontrakts-bekräftelse att anställa EN person?...


En polyteist då... hur många personer kommer då -egentligen- till en arb.intervju? att bre ut sig?
__________________
Senast redigerad av BlackJewel 2014-11-27 kl. 22:24.
Citera
2014-11-30, 21:50
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Inte jag heller.

Jag gissar att muslimerna, om de har normal anständighet vilket jag tror, ber när andra har kafferasten (eller som jag kallar det: plågostund), eller samlar ihop bönerna och ber på lunchen. Det är som sagt 15 minuter per dag så det är avklarat medan andra snackar fotboll.
Ja fast nu är det som jag förstått det inte så enkelt att man kan snabb-be lite under lunchen, utan det ska be 5 gånger om dagen under vissa bestämda tider. http://sv.wikipedia.org/wiki/Salah

Så det handlar inte om att offra kafferasten, utan det handlar om att ha speciella regler och ta rast på helt egna villkor. Ungefär som det kan vara på mindre arbetsplatser där någon har med sig sin unge, hund eller liknande. Helt enkelt en specialbehandling, som här motiveras på grund utav religiösa uppfattningar. Det finner jag orättvist eftersom religion inte är något annat än folks privata fantasier om hur man bör och ska leva sitt liv, då kan man inte göra skillnad och mena på att vissas fantasier är mer värda än andras. En sådan arbetsgivare vill som sagt inte jag stödja och ska man diskutera lagstiftning finns ingen som helst anledning att göra undantag för religion.
__________________
Senast redigerad av Faludjah 2014-11-30 kl. 21:56.
Citera
2014-11-30, 21:58
  #220
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Ja fast nu är det som jag förstått det inte så enkelt att man kan snabb-be lite under lunchen, utan det ska be 5 gånger om dagen under vissa bestämda tider. http://sv.wikipedia.org/wiki/Salah

Så det handlar inte om att offra kafferasten, utan det handlar om att ha speciella regler och ta rast på helt egna villkor. Ungefär som det kan vara på mindre arbetsplatser där någon har med sig sin unge, hund eller liknande. Helt enkelt en specialbehandling, som här motiveras på grund utav religiösa uppfattningar.

Ungar har man på dagis, förskolan eller skolan. Hundar är på hunddagis eller hemma och man fixar en hundrastare. Om ägarna på små företag har barn och hund på jobbet så beror det på att de jobbar typ 12 timmar per dag, 7 dagar per vecka.
Citera
2014-11-30, 22:06
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Ungar har man på dagis, förskolan eller skolan. Hundar är på hunddagis eller hemma och man fixar en hundrastare. Om ägarna på små företag har barn och hund på jobbet så beror det på att de jobbar typ 12 timmar per dag, 7 dagar per vecka.

Inte alla... Barn tenderar att bli sjuka t.ex. Finns gott om exempel på hundägare som inte har sina hundar på hunddagis eller har en rastare utan åker hem, vilket ibland går ut över arbetsuppgifterna.

Spelar ingen som helst roll varför en ägare (eller annan person) har sin unge eller sin hund på jobbet, det är något man skulle tänkt på innan man skaffade hunden/barnet alternativet slutat jobba 12 timmar per dag 7 gånger i veckan. Det är lika irriterande för omgivningen och ytterligare en jobbig grupp på en arbetsplats som kräver privilegier. Poängen var alltså att likna de religiösa och deras krav på specialbehandling med hur det kan vara på en del mindre företag (upplever inte samma sak på större företag, men det är iofs en helt personlig bedömning) där andra grupper kräver specialbehandling.
Citera
2014-11-30, 23:14
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Ja fast nu är det som jag förstått det inte så enkelt att man kan snabb-be lite under lunchen, utan det ska be 5 gånger om dagen under vissa bestämda tider. http://sv.wikipedia.org/wiki/Salah

Så det handlar inte om att offra kafferasten, utan det handlar om att ha speciella regler och ta rast på helt egna villkor. Ungefär som det kan vara på mindre arbetsplatser där någon har med sig sin unge, hund eller liknande. Helt enkelt en specialbehandling, som här motiveras på grund utav religiösa uppfattningar. Det finner jag orättvist eftersom religion inte är något annat än folks privata fantasier om hur man bör och ska leva sitt liv, då kan man inte göra skillnad och mena på att vissas fantasier är mer värda än andras. En sådan arbetsgivare vill som sagt inte jag stödja och ska man diskutera lagstiftning finns ingen som helst anledning att göra undantag för religion.

Nja, men tidigare skribenter sa att det gick bra samla ihop bönerna. Därför jag skrev som jag gjorde.
Om de kräver att få gå och be utöver vanliga raster tycker jag det är fel, nån rimlighet får man ju ha.
Citera
2014-11-30, 23:29
  #223
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
På företag är det kunden som styr eftersom det är kunden som betalar. Det går inte att ta ledigt då kunden vill att man ska jobba, och sen vilja jobba då det inte finns kunder som efterfrågar tjänsterna. Den egentliga chefen på ett företag är kunderna. Kunden är i centrum, kunden kommer med sina pengar, kunden är den som egentligen betalar lönerna på företaget. Man får jobba då kunden vill att man ska göra det, sen får man vara ledig då kunderna inte efterfrågar något.

En del anställda klarar inte av att ha en chef, så de startar eget. Då inser de att den egentliga chefen är kunden.
Du har inte bara blivit hjärntvättad i din tro utan även på samhällsfrågor.
Är det vanligt i Mormonkyrkan att man är så korkad som du?

De företag som anser kunden bestämmer och är ens chef har gått i konkurs för länge sedan och bränt ut sin personal totalt. Du lever i en värld av 80-talets nyliberalistisk populärpropaganda. Du yrar.
Citera
2014-11-30, 23:46
  #224
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du har inte bara blivit hjärntvättad i din tro utan även på samhällsfrågor.
Är det vanligt i Mormonkyrkan att man är så korkad som du?

De företag som anser kunden bestämmer och är ens chef har gått i konkurs för länge sedan och bränt ut sin personal totalt. Du lever i en värld av 80-talets nyliberalistisk populärpropaganda. Du yrar.

Om kunden ska vilja komma tillbaka så finns det bara en regel: kunden är chef, i fokus, i centrum, vars behov sätts först/främst. Om kunden inte behandlas så, så kommer den inte tillbaka.
Citera
2014-12-01, 00:06
  #225
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Om kunden ska vilja komma tillbaka så finns det bara en regel: kunden är chef, i fokus, i centrum, vars behov sätts först/främst. Om kunden inte behandlas så, så kommer den inte tillbaka.
Är det inte på tiden du börjar uppföra dig som det +18 år som forumet har som regel och börja argumentera som en vuxen?

Vad fan är det som säger du vill ha sådana kunder då?
97% av kunderna accepterar att ibland får man vänta och det kan bli lite fel emellanåt.
Det är de 97% man koncentrerar sig på.
De är värda att jobba emot.

De 3% andra ber man vänligen men bestämt att fara åt helvete.
De spelar ingen roll för verksamheten, och du kommer att få 3%:are från alla andra aktörer på marknaden där dessa kunder blivit "oerhört kränkta av urdålig service" ändå...
De går runt genom hela marknaden kontinuerligt.

Att bygga upp en organisation som möter deras krav är ekonomiskt vansinne.
Finns en orsak att tex lågprisflyg funkar medans SAS och andra företag som ville ha gnällpellar i första klass och business class gått i konkurs i drivor.
Citera
2014-12-01, 00:20
  #226
Medlem
LOL, det mormonlady säger är ändå inte något extremt... utan ganska basic företagskunskap.

http://chef.se/da-kommer-kunden-tillbaka/
http://alexandersonmg.se/2014/02/19/kunden-ar-chef/

osv osv.

Jag ser inte varför man behöver förolämpa någon för att säga detta.

Däremot skulle jag inte själv säga att kunden är chefen, men det är många som säger.
Jag har mina egna tankar om det där, vilket jag inte tänker diskutera här.
__________________
Senast redigerad av grelin1999 2014-12-01 kl. 00:27.
Citera
2014-12-01, 06:32
  #227
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
LOL, det mormonlady säger är ändå inte något extremt... utan ganska basic företagskunskap.

http://chef.se/da-kommer-kunden-tillbaka/
http://alexandersonmg.se/2014/02/19/kunden-ar-chef/

osv osv.

Jag ser inte varför man behöver förolämpa någon för att säga detta.

Däremot skulle jag inte själv säga att kunden är chefen, men det är många som säger.
Jag har mina egna tankar om det där, vilket jag inte tänker diskutera här.
Joo, det är det, men ytterst få av dem träffar själv kunder under de premisserna.
Har själv jobbat under många chefer som predikat det men utan undantag har det "axiomet" upphört i den sekund chefen själv blivit utsatt för kunders mer otrevliga nycker då finns det inga kungar längre på tapeten...

Du ska behandla dina kunder bra, inget tu tal om det.
Men du ska veta som företagare även vilka kunder du inte vill ha.
Att rabbla på med en massa mantra och axiom är bara omoget och tyder på att du inte vet vad du sysslar med.

Finns kunder som bara kostar pengar och som du aldrig kan tillfredsställa och ingen annan heller för den delen. Om de satt i system att gnälla för de tror de får kompensation i någon form eller vad det är vet jag inte men de är skit i vilket fall som helst.

Om man låter kunden vara kung som alexandersonmg.se propagerar för blir resultatet inget bra. Titta på exemplet SAAB som han tar, hade inte företagen som av SAAB avkrävdes att ha bara dem som enda kund gjort som SAAB krävde hade de kanske levt vidare idag.
Den infallsvinkeln missar han i hela sin argumentation.

Därför kan du inte gå runt och slänga dig med löjliga slogans som "kunden är kung" för det är de inte. De är det hos extremt penningkåta ägare så länge de slipper utsätta sig för kundernas nycker men så länge det är anställda som blir utsatta är det lugnt, då kunden är kung. Är marknaden stor nog, eg, att du har bra handel över nätet, du har företags kunder och privatkunder då kan du be alla onödigt jobbiga kunder att fara åt helvete utan problem. Då är det bättre att satsa den energin på att ragga nya kunder och slå sig in på nya marknader.
Citera
2014-12-01, 13:45
  #228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nja, men tidigare skribenter sa att det gick bra samla ihop bönerna. Därför jag skrev som jag gjorde.
Om de kräver att få gå och be utöver vanliga raster tycker jag det är fel, nån rimlighet får man ju ha.
Det har jag i sådana fall missat, men det är kanske som med ganska många religiösa regler, en aning individuellt. Men poängen med att be 5 gånger om dagen är att dygnet är indelat i fem enheter baserat på solens rörelse över himlavalvet. Middagsbönen bör t.ex. ske när solen passerat Zenit men innan eftermiddagsbönen ska utföras.

Vad folk gör på sina raster är verkligen skit samma, givetvis får man be, snacka fotboll, läsa på flashback, fara hem och äta eller vad man nu känner för. Jag talar om att religiösa utöver de raster som alla har dessutom ska ha möjlighet att gå och be, t.ex. för att det är "rätt" tid att be när det inte råkar vara schemalagd rast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback