Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-21, 14:57
  #1
Medlem
tarek90s avatar
Hejsan det är så att jag undrar vf många är emot att man utför bön på arbetstid?
Vi som muslimer vill inte få lön för oarbetad tid vi är villiga att ta igen den tiden på övertid eller annan form men ändå så är måna emot det!
Citera
2014-11-21, 15:05
  #2
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hejsan det är så att jag undrar vf många är emot att man utför bön på arbetstid?
Vi som muslimer vill inte få lön för oarbetad tid vi är villiga att ta igen den tiden på övertid eller annan form men ändå så är måna emot det!

Tror allmänheten är förbannat trött på att allt ska handla om religion och allt skall genomsyras.

Är emot förslaget. Vill man ha mat på bordet och tak över huvudet får man ibland "ge vika" åt arbetsgivarens krav (vilket oftast inte är särskilt ansträngande)...
Citera
2014-11-21, 15:06
  #3
Medlem
Flufffens avatar
För att man ska arbeta på sin arbetstid? Religion kan man utöva på sin fritid. Om du vill be på arbetstid så kanske du ska utbilda dig till präst/imam?
Citera
2014-11-21, 15:13
  #4
Medlem
Anklagares avatar
För egen del så handlar det nog om att det, beroende på arbetsplats, blir ett störande moment i arbetslivet för de andra om man inte skaffar någon form av bönerum eller har motsvarande "egenplats" för det. Kan ju jämföras med rökning under arbetstid vilket skulle vara störigt för arbetskollegorna om det gjordes på plats och inte i det strategiskt placerade "utomhus". Personligen tror jag att om rökning inte hade varit så inarbetat i samhället som det är nu så skulle man skulle se eventuella rökpauser på samma sätt som man somliga, däribland mig själv, ser på "omfattande bön" (dvs. bön som innebär ett avbrott i arbetet) under arbetstid.

Att det tar tid från arbetet är även viktigt, oavsett om man skulle vara villig att kompensera för detta genom att stanna kvar längre. Har man ett jobb där chefen har sagt att man skall jobba 8-16.00 eller whatnot så skall man naturligtvis även arbeta under den tiden.

Därtill kan det ju även förekomma att chefen (och medarbetarna) vill ha en sekulär miljö på arbetet vilket bön under arbetstid skulle inkräkta på.
Citera
2014-11-21, 15:16
  #5
Avstängd
molndanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hejsan det är så att jag undrar vf många är emot att man utför bön på arbetstid?
Vi som muslimer vill inte få lön för oarbetad tid vi är villiga att ta igen den tiden på övertid eller annan form men ändå så är måna emot det!

Jag jobbade med en kille som var muslim (programmerare) han gick två gånger och bad under arbetsdagen (tror jag det var). Hade absolut ingen inverkan på hans prestationer och jag uppfattade att han hade integriteten att inse att han var tvungen att stanna lite längre för att kompensera.

Mycket duktig person och uppskattad kollega. Han höll en låg profil med att han gick och bad, och berättade det bara om någon frågade. Han var en sån person som verkligen representerade sin religion på ett bra sätt. Det låg någon slags moske i ett vanligt hus precis bredvid jobbet som tur var (det här var inte i Sverige) så det var ytterst bekvämt för hans del. Jag tror han mådde mycket bättre i och med att han kunde be.

Jag är kristen, och röstade SD men jag tycker absolut att muslimer har en rätt att be så länge det inte drabbar lagarbete och så länge det kompenseras någon annan gång. Ärligt talat så fattar jag faktiskt inte varför det skulle angå någon. Många rökare slösar bort mera tid på att röka en vad det tar en muslim att be (skulle jag tro). Hoppas det ordnar sig för dig!
'
Citera
2014-11-21, 15:17
  #6
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
För att man ska arbeta på sin arbetstid? Religion kan man utöva på sin fritid. Om du vill be på arbetstid så kanske du ska utbilda dig till präst/imam?

"På arbetstid avsäger du dig din mänsklighet och förväntas vara en åsiktslös-, personlighetslös- och själlös robot. Att kräva religionsfrihet och åsiktsfrihet går alltså emot ALLA IDEAL SOM UPPLYSNINGEN handlade om. Det absolut bästa du kan göra som Svensk medborgare (inte invandrad för att sådana är ju undermänniskor det ser man snabbt på deras hudfärg) är att gå ner på knä och be till din närmaste chef för att om du tänker efter riktigt riktigt jävla noga så inser du att störst makt över ditt liv utövas av just din närmaste chef."

Ovan var hur jag föreställde mig att svaret skulle te sig från någon som har dränkt sin själ och våldtagit sitt inre barn.

Det simpla svaret och det som kommer att röra om mycket känslor är: Jag vantrivs på mitt skitjobb och ser din bön som en paus från det jobb jag hatar och det ska du fan inte få komma undan med för att då blir jag bitter. Jag vägrar ta ansvar för mitt eget liv utan hackar på andra istället.

Du har ju laglig rätt att klaga över att någon ogillar din bön men vem vill jobba kvar på ett ställe där folk ogillar en? Du MÅSTE INTE kämpa för att tvinga andra att acceptera dig exakt hela tiden. Ibland är det bästa för just dig att själv söka din lycka på annat håll där du kan komma att trivas bättre.
Citera
2014-11-21, 15:18
  #7
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hejsan det är så att jag undrar vf många är emot att man utför bön på arbetstid?
Vi som muslimer vill inte få lön för oarbetad tid vi är villiga att ta igen den tiden på övertid eller annan form men ändå så är måna emot det!
Du behöver väl inte utföra ritualer för att be, tänker jag! Du kan be hela dagarna om du vill inom dig.
Det behöver väl inte vara knäppta händer, vänd mot ett visst väderstreck, eller dunka huvudet i väggen för att Gud skall bli nöjd.
Be med hjärtat och tankarna räcker, anser jag.
Citera
2014-11-21, 15:21
  #8
Medlem
Jag är emot lagen om religionsfrihet.

Jag tycker alla ska behandlas lika.
Dvs. om man har ett jobb där det är ok att lämna jobbet tex 5 ggr / dag och sedan jobba över så är det ju bra. Men då ska det gälla alla oavsett anledning att lämna jobbet. Ta en fika eller power nap eller något.

Men har man ett jobb och man inte kan lämna det, så är det inte ok att sätta kollegor under större arbetsbörda eller försena produktion eller likn. och bara vifta med religionsargumentet.
Citera
2014-11-21, 15:25
  #9
Medlem
Ingen vill bli påmind om vilka barbarer som blivit inkvoterade på arbetsplatsen kanske?
Citera
2014-11-21, 15:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hejsan det är så att jag undrar vf många är emot att man utför bön på arbetstid?
Vi som muslimer vill inte få lön för oarbetad tid vi är villiga att ta igen den tiden på övertid eller annan form men ändå så är måna emot det!

vad du gör på din lunchrast ( ej betald arbete ) har ingen med att göra, du kan be hela din lunch om du vill...
Men när du jobbar så jobbar du.

Tänk själv om du hade ett företag där anställda behövde gå ifrån X antal minuter för att " be "
dvs lägga sig en stund och sova / vila. Låt oss säga, det tar 10 min. Är det OK för dig ?
Citera
2014-11-21, 15:26
  #11
Medlem
Robert-Oppenheimers avatar
"Under arbetstid", då måste man ju arbeta och det är det inte så många muslimer som gör?
Citera
2014-11-21, 15:32
  #12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hejsan det är så att jag undrar vf många är emot att man utför bön på arbetstid?
Vi som muslimer vill inte få lön för oarbetad tid vi är villiga att ta igen den tiden på övertid eller annan form men ändå så är måna emot det!
Ni får väl anpassa er och be på rasterna istället när ni har "fri" tid? En f d kollega till mig som var muslim (dock konverterad svensk) brukade rulla ut bönemattan på lastkajen vid tillfälle.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback