Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-21, 22:36
  #97
Medlem
Om bönen är ytlig, då har du redan fått ut din lön. Du kan be för din medmänniska medan du pratar med personen utan att någon lägger märke till det eller hör. Du kan välsigna människor i samma ögonblick du går förbi dem. Du kan be medan du arbetar. Under alla tillfällen kan bönen ske i det fördolda och det är där ditt hjärtas skattkammare ligger. Om du kräver tid och uppmärksamhet för att be, då är bönen ytlig och förlorar sin rena mening som är ämnat till Honom som ser och också är i det fördolda.

Akta er för att utföra goda gärningar för att människor skall se er. Då får ni ingen lön hos er Fader i himlen. När du ger en gåva, blås då inte i trumpet för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människor skall berömma dem. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. Nej, när du ger en gåva, låt inte din vänstra hand veta vad den högra gör, så att din gåva ges i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.

När ni ber skall ni inte vara som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att synas av människor. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig. Och när ni ber skall ni inte rabbla långa böner som hedningarna. De menar att de skall bli bönhörda för sina många ords skull. Var inte som de. Er Fader vet vad ni behöver, innan ni ber honom om det.

När ni fastar, se inte så dystra ut som hycklarna. De vanställer sina ansikten för att visa människor att de fastar. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. Nej, när du fastar, smörj ditt huvud och tvätta ditt ansikte, så att människor inte ser att du fastar, utan endast din Fader som är i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig. (‭Matteusevangeliet‬ ‭6‬:‭1-8, 16-18‬ SFB)
Citera
2014-11-21, 22:43
  #98
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
I saud arabien har man många poliser som byter några ber och några jobbar sedan byter dom bara när ena gruppen är klar så enkelt är det och vi krig är det en annan slags bön man utför ungef är samma som den jag nämnde nu

OK. Så man måste inte be vid bestämda klockslag då? Eller när böneutroparen kallar?
Citera
2014-11-21, 22:48
  #99
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Om bönen är ytlig, då har du redan fått ut din lön. Du kan be för din medmänniska medan du pratar med personen utan att någon lägger märke till det eller hör. Du kan välsigna människor i samma ögonblick du går förbi dem. Du kan be medan du arbetar. Under alla tillfällen kan bönen ske i det fördolda och det är där ditt hjärtas skattkammare ligger. Om du kräver tid och uppmärksamhet för att be, då är bönen ytlig och förlorar sin rena mening som är ämnat till Honom som ser och också är i det fördolda.

Tror iofs att det är svårt om man likt TS är muslim. Personen man pratar med lär nog lägga märke till bönemattan och bugningarna.
Citera
2014-11-21, 22:50
  #100
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hejsan det är så att jag undrar vf många är emot att man utför bön på arbetstid?
Vi som muslimer vill inte få lön för oarbetad tid vi är villiga att ta igen den tiden på övertid eller annan form men ändå så är måna emot det!

På alla jobb har man rätt att ha en rast på förmiddagen och eftermiddagen, och sen så har man lunchrast. Det är tre tillfällen som det går att be på. Det går med andra ord att be ca 15 minuter ca kl 10, be en timme ca kl 12 och be 15 minuter ca kl 14:30. Man måste kolla när de andra som jobbar går ifrån sitt arbete. Det fungerar inte heller att blockera toaletten och be där, för de andra som jobbar behöver ha tillgång till den.

På de allra flesta jobben i Sverige så kan man inte bara gå ifrån sitt arbete, även om man sen vill kompensera det genom att stanna kvar längre tid. De andra som jobbar blir lidande om det saknas en person i jobbarlaget.

Inte ens jobb där man kan flexa fungerar det att gå ifrån under dagen för personliga saker. Flexning är på morgonen kanske en timme och på slutet av arbetsdagen en timme. Det går inte att flexa mellan 9-15. På kontor så måste man vara anträffbar, och om det ringer någon och ingen svarar så blir folk rejält förbaskade.

I Sverige så ber vi i hjärtat med våra tankar medan vi arbetar. Vi ber inte högt. För om vi skulle be högt offentligt på en arbetsplats, då kommer skyddsombudet. Ingen ska på sin arbetsplats behöva uppleva religiös verksamhet. Arbetsplatsen är en fredad zon.

Om någon börjar att prata religion på sin arbetsplats och försöker att rekrytera nya medlemmar där eller utövar sin religion på jobbet, då kommer det att bli ett arbetsplatsproblem och skyddsombudet kopplas in. Om man trots flera tillsägelser inte slutar upp med religiös verksamhet på arbetsplatsen offentligt, så kommer det att bli samtal mellan den anställde, arbetsgivaren och facket. Förr eller senare så är det skäl nog för avsked, det handlar bara om hur lång tid det tar innan man förlorar jobbet.
__________________
Senast redigerad av Mormonlady 2014-11-21 kl. 22:54.
Citera
2014-11-21, 23:01
  #101
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Förr eller senare så är det skäl nog för avsked, det handlar bara om hur lång tid det tar innan man förlorar jobbet.

Om jag skulle hota dig med evig tortyr för att att du inte anser att x är rätt så är det en rätt rimlig ståndpunkt utifrån arbetsmiljön.

Religion är en hobby du får utöva på fritiden.
Citera
2014-11-21, 23:13
  #102
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Om jag skulle hota dig med evig tortyr för att att du inte anser att x är rätt så är det en rätt rimlig ståndpunkt utifrån arbetsmiljön.

Religion är en hobby du får utöva på fritiden.

Sant. För oavsett vad man tror på och vad man tycker, så kommer det alltid att finnas personer som anser annorlunda än man själv gör. Om man påstår att arbetskamraten kommer att hamna i helvetet, eller uppleva evig tortyr och pläga eller att utplänas, då räknas det som ett dödshot.
Citera
2014-11-21, 23:17
  #103
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
OK. Så man måste inte be vid bestämda klockslag då? Eller när böneutroparen kallar?

nej från när böneutropet börjar tills när nästa bön går in ex ena bönen börjar kl 12 och nästa bön är vid 13.45 så mellan den tiden kan du be din bön så man måste inte vara exakt när böneutropet börjar bara om du vill be i grupp då kanske man ska skynda sig annars har du tid på dig.
Citera
2014-11-21, 23:18
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Om bönen är ytlig, då har du redan fått ut din lön. Du kan be för din medmänniska medan du pratar med personen utan att någon lägger märke till det eller hör. Du kan välsigna människor i samma ögonblick du går förbi dem. Du kan be medan du arbetar. Under alla tillfällen kan bönen ske i det fördolda och det är där ditt hjärtas skattkammare ligger. Om du kräver tid och uppmärksamhet för att be, då är bönen ytlig och förlorar sin rena mening som är ämnat till Honom som ser och också är i det fördolda.

Här är några bibelcitat som inte håller med dig...

"Nej, när du ber, gå då in i din kammare, stäng dörren och be sedan till din fader som är i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig." -- Matt 6:6

"Sedan befallde han sina lärjungar att stiga i båten och fara i förväg till andra sidan sjön medan han skickade hem folket. Så snart han hade gjort det gick han upp på berget för att vara för sig själv och be. Där var han ensam när det blev kväll. " -- Matt 14:22-23

"Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem." -- Matt 18:19-20

"Sedan gick Jesus med dem till ett ställe som heter Getsemane, och han sade till dem: Sitt kvar här, medan jag går dit bort och ber." -- Matt 26:36
Citera
2014-11-21, 23:22
  #105
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tror iofs att det är svårt om man likt TS är muslim. Personen man pratar med lär nog lägga märke till bönemattan och bugningarna.

Islam är emot hyckleri men det behöver inte vara hyckleri om du ber öppet så länge ditt hjärta är rent.
Inom islam är 5 böner obligatoriska men det finns folk som ber på natten när alla sover (frivilliga böner) de bönerna skall man inte gå ut med annars blir det ett slags hyckleri men inte de obligatorisk så länge du inte gör det för att folk ska se att du är religiös.
Citera
2014-11-21, 23:24
  #106
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Här är några bibelcitat som inte håller med dig...

"Nej, när du ber, gå då in i din kammare, stäng dörren och be sedan till din fader som är i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig." -- Matt 6:6

"Sedan befallde han sina lärjungar att stiga i båten och fara i förväg till andra sidan sjön medan han skickade hem folket. Så snart han hade gjort det gick han upp på berget för att vara för sig själv och be. Där var han ensam när det blev kväll. " -- Matt 14:22-23

"Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem." -- Matt 18:19-20

"Sedan gick Jesus med dem till ett ställe som heter Getsemane, och han sade till dem: Sitt kvar här, medan jag går dit bort och ber." -- Matt 26:36


Jesus sa sitt här medans jag går dit bort och ber det betyder att han sa att han skulle be men det är inte hyckleri
Citera
2014-11-21, 23:25
  #107
Medlem
tarek90s avatar
Den femte kaparen jag kommenterade fel. bra verser du la upp
Citera
2014-11-22, 01:03
  #108
Avstängd
molndanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
I ett tidigare inlägg sa du även:

- "Jag är kristen".

Vad håller du på med?

Ljuger du?


Han skulle citera mig, det var jag som sa att jag var kristen. Men citatet gick sönder så det såg ut som om det var han som sa det.
Han citerade vad jag hade sagt och sa sen "Tack för din demokratiska kommentar, Sverige behöver fler som du".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback