2014-11-30, 02:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallbrand
Om det tog dig minuter att skriva så skulle jag akta mig för att kalla andra för dumma.
Jag vill ha tillbaka tiden det tog mig att förklara vad najas menade.
Citat:
Och hur vet du att det inte handlar om att najas skall åka hem till någon och tatuera dem? Är du synsk eller något? Att du formulerar det som en fråga betyder inte ett skit, ett av dom vanligare olaga hoten är just en fråga "Skall jag slå ihjäl dig".
Till att börja med råkar jag ha ganska god personkännedom när det gäller najas men det är snarast en bonus. Eftersom jag har läst sen jag var förhållandevis liten så är min känsla för språkliga krumbukter rätt jävla stor, jag känner igen en retorisk poäng när jag ser den. Är konceptet "kontext" bekant? najas hade i den aktuella kontexten visserligen kunna välja en något fredligare... nej fan, nu håller jag på igen. Det går inte att förklara för nån som inte begriper som man säger i Piteå.
Citat:
Och hade det varit en icke moderator som skrivit det och en känsligare mod som hade sett det, så hade resultatet blivit helt annorlunda.
Nu är jag visserligen inte så känslig men jag ser dagligen värre saker som jag inte bryr mig om. Eftersom jag har läsförståelse och förmågan att se saker i sitt perspektiv.
Citera
2014-11-30, 03:06
Medlem
Kan hålla med om en del klagomål blev själv varnad för att ja kalla en idiot och att ja hoppades att en skulle få vad han förtjänade. Vet ej om personen menade Alvar med det han skrev men det var en jävligt osmaklig kommentar han skrev äcklig till och med. Sen kan en moderator kalla ta för dumfan mm känns lite fel? Eller så är det bara jag som tänker så?????
Citera
2014-11-30, 03:08
Medlem
rikastistorstans avatar
Du får diskutera allt utan ämnen som rör judar och makt på flashback. Total yttrandefrihet? Nej, självklart inte men förmodligen det närmaste vi kan komma i Sverige.
Citera
2014-11-30, 03:29
Medlem
Har nu plöjt igenom den här tråden och kan bara konstatera följande:

Fy fan vad skitnödiga argument vissa kommer dragandes med. Att misstolka någon ("minuter av mitt liv" betyder snarare "en kort tid" om man nu försöker förstå författarens mening) för att få någon form av billig poäng där man kan kalla någon dum för det man misstolkat. Fy fan för det.

Dessutom har det inget allt med topic att göra, men inte fan är den som skriver all den här skiten avstängd. Inläggen är kvar, tråden är ej kastad. För mycket off topic har jag sett brukar leda till en enkelbiljett till papperskogen.

Med risk för att vara ännu ett rövhuvud som bajsar fram en massa fet text:
När saker ges till dig gratis, där du har möjlighet att slippa att ta del av det som ges, har du ingen rätt att klaga på det.
Reklam är gratis, men inte frivilligt - klaga på!
Åka buss är frivilligt, men inte gratis - klaga på!
Flashback är gratis OCH frivilligt - vad klagar du på?

Det här är som att gå in i en matbutik, gå fram till en i personalen som delar ut gratis smakprov i form av oliver, ta en oliv och sedan berätta att man hatar oliver. Det är som att lifta och klaga på personens bilmärke. Det är som att få en gratis biobiljett hemskickad och klaga på att filmen var skräp.

Jag blir så uppgiven när jag läser vad så många här inne tror sig "ha rätt till". Provocera, bryta mot regler - bara för att någon filosof (kolla nu när jag får 8 svar om "han var inte alls en filosof, utan en samtida utvecklare av samhällsdebatt" eller något annat skit för att slippa bemöta resterande) har sagt det, eller för att de hårdtolkar yttrandefrihet. Har ni provat att balansera rättigheter med skyldigheter? Du har "rätt" att starta en tråd, men skyldigheten att lägga den på rätt plats. Du har "rätt" att klaga, men skyldigheten att göra det genom rätt kanaler.

Skärp er, titta er i spegeln och inse att allt inte är till för ert förfogande. Ni är inte speciella och utvalda.

Dessutom, alla som klagar på att flashback (eventuellt, vet inget om det här) går med vinst: Har man drivit en blaska sedan 87 eller vad det är, som på senare år gått med vinst, tror jag man kan vara förtjänt av lite pengar. Om man tittar på krona/timme tror jag de flesta av oss skulle tacka nej till det jobbet.
Citera
2014-11-30, 08:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nej, det är inte tveksamt och det är inte att ta i. Det är i själva verket skriande uppenbart och synnerligen enkelt.

Jag är fortfarande intresserad av på vilket sätt det är uppenbart och synnerligen enkelt att förstå hur den uppfattat påtvingade censuren av ämnen som borde vara tillåtna att diskutera fritt utan minsta tvekan är yttrandefrihet på riktigt som man skall slå sig för bröstet för att tillhandahålla?

Det är ett grundläggande problem och att sopa det under mattan genom att hänvisa till att regler måste finnas gör inte att det försvinner.

De övriga regler du - med rätta - försvarar som förenliga med yttrandefrihet är i grunden något helt annat än censur forumet tyvärr med rätta eller inte, då man uppfattar att forumets existens annars hotas, med stort beklagande anser måste utföras på statsmakternas uppdrag.
Citera
2014-11-30, 08:30
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är fortfarande intresserad av på vilket sätt det är uppenbart och synnerligen enkelt att förstå hur den uppfattat påtvingade censuren av ämnen som borde vara tillåtna att diskutera fritt utan minsta tvekan är yttrandefrihet på riktigt som man skall slå sig för bröstet för att tillhandahålla?

Det är ett grundläggande problem och att sopa det under mattan genom att hänvisa till att regler måste finnas gör inte att det försvinner.

De övriga regler du - med rätta - försvarar som förenliga med yttrandefrihet är i grunden något helt annat än censur forumet tyvärr med rätta eller inte, då man uppfattar att forumets existens annars hotas, med stort beklagande anser måste utföras på statsmakternas uppdrag.

Det är ju det som gör det så enkelt och uppenbart. Vill man att forumet ska existera får man bita i några sura yttrandefrihetsbegränsande äpplen. Bättre att ha ett smörgåsbord utan sillinläggningar än inget smörgåsbord alls.
Citera
2014-11-30, 08:35
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast enligt regelverket så är ju det sista i princip okej .. men det första tveksamt ....

1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Dölj förtydligande av denna regel.
Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig. Däremot kan generaliseringar av en hel folkgrupps beteende eller egenskaper vara förbjudet, ifall syftet är att avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen.

1.08. Hot och personangrepp
Grova personangrepp, trakasserier, hot eller förtäckta hot riktade mot andra användare är förbjudet.

Dölj förtydligande av denna regel.
Denna regel är till för att undvika att användare skräms till tystnad av andra användare genom att utsättas för hot eller liknande. Det är dock en hög tolerans mot invektiv och personliga tillmälen på Flashback, vilket gör att tonen i vissa inlägg kan förefalla hård.
De inlägg som anses allvarligast är kombinationer av regel 1.08 och 1.06, det vill säga att man i samband med hotet också uppger att "jag vet vem du är" eller liknande. Regeln gäller bara för hot mot andra användare.

Absolut. Men ofta faller personangreppen för 0.03 för det är inget som tillför diskussionen något och som inte i sig är ett diskussionsunderlag att diskutera enskilda medlemmar medans att diskutera generellt om en folkgrupp de facto är ett diskussionsunderlag. Sen upplever jag att taket är högt för 1.03 som många andra skriver med.
Citera
2014-11-30, 08:47
Medlem
KKNDs avatar
Hela den här tråden är så jäkla barnslig så jag inte riktigt kan tro att det är sant.
Bara för att det är på internet så betyder inte det avsaknad av social kompetens, ni verkar ju tro att ni ska få göra vad som helst när som helst hur som helst för annars är det inte yttrandefrihet.

Att ni sedan tycker att det är en inskränkning mot yttrandefriheten att inte få posta bajs-trådar i t.ex. Politikdelen är tamefan helt jävla sjukt, jag kan just tänka mig att ni är såna människor som springer fram till folk och viftar framför deras ansikten och säger "luften är fri luften är fri".

Det handlar snarare om dålig jävla uppfostran, att ni inte har lärt er vad som är okej och inte och nu när ni möter verkligheten så slår det kortslutning i eran skalle och skriker "JÄVLA FASCISTER".

Citera
2014-11-30, 09:01
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedead
För det första gör dina svordomar och nedsättande kommentarer som (förtroendevald) moderator, bara Flashback ännu oseriösare än vad det redan är.
För det andra så är det nog just möjligheten till maximal yttrandefrihet (plus anonymitet) som dem flesta FB-medlemmar eftersträvar. Annars skulle vi lika gärna kunna stå på Sergels Torg och "hojta", eller skriva en insändare i någon tidning.

MVH,
Någon som väljer att yttra sig fritt (Även mot en moderator, då det är ett av yttrandefrihetens mest grundläggande rättigheter i det "övriga samhället".)

Haha det där ser man fan varje dag, stridspittar som bröstar upp sig mot vanliga användare. Borde inte admins rensa bort kassa moderatorer?
Citera
2014-11-30, 09:32
Medlem
Det är fan bra med regler, annars hade forumet tappat i kvalite och det skulle likna mer en lekstuga än en forumsida!
Citera
2014-11-30, 09:42
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedead
Det finns ingen relevans i ditt inlägg när du citerade mig, så jag vet ärligt talat inte vad jag ska svara på ditt påstående. Men jag undrar dock verkligen vad du menar med det fetstilta. Utveckla.

Busenkelt, en mod ber dig komma med konkreta exempel på det du påstår. Du säger nej, det får jag ju inte, du försöker bara lura mig att banna mig själv.

Hade du hållt lite koll på trådarna just i det här forumet så hade du märkt att det händer relativt ofta att TS blir ombedd att visa på exempel när det är nåt som är fel.
Citera
2014-11-30, 12:23
Medlem
Swedeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vad tråkigt att du känner som du gör. Betänkt dock att Flashback är ett privatägt forum som är gratis för alla och envar och som, för sin överlevnad, måste rätta sig efter de lagar och regler som gäller i "övriga samhället".

Under fliken "Regler" kan du läsa vad som gäller.

Flashback är ett privatägt forum, alltså är vinstintresset (och att vara DEN SAJTEN med störst makt) betydligt viktigare än intresset för sina medlemmar och vårat medlemsintresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in