2014-11-28, 19:58
Medlem
Swedeads avatar
På vilket sätt är Flashback yttrandeFRIHET på RIKTIGT?

Med hur många regler som helst om både HUR och VAR man får posta ett inlägg. Med en massa moderatorer som bevakar våra inlägg 24/7. Som dessutom omskriver vissa rubriker, som någon medlem har valt att yttra sig just så. Startar någon en seriös tråd med tanken om en annan synvinkel, så slängs den i papperskorgen.
Jag läste också precis, att hårdare regler gäller nu. Det är förbjudet att yttra kritik mot en moderatorsåtgärd.
Är det här yttrandeFRIHET?
Är Flashback bara ute efter att tjäna pengar på annonser, som dem flesta sajter? Flashback "beodrar" ju samtliga att avinstallera "Ad blockers".

Denna tråd hade ju kunna vara i "Juridik" också, då Flashback är en av Sveriges välkändaste (och ökändaste) forum.
Som ett av Sveriges "största" forum, så borde Flashback också välja mer seriösa annonsörer och inte bara en massa skit. Inte undra på att vissa använder "annons dödande appar".
Det är betydligt mer yttrandeFRIHET på Facebook, än vad det är på detta forum.

MVH,
En besviken debattör
Citera
2014-11-28, 20:08
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vad tråkigt att du känner som du gör. Betänkt dock att Flashback är ett privatägt forum som är gratis för alla och envar och som, för sin överlevnad, måste rätta sig efter de lagar och regler som gäller i "övriga samhället".

Under fliken "Regler" kan du läsa vad som gäller.
Citera
2014-11-28, 20:13
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedead
På vilket sätt är Flashback yttrandeFRIHET på RIKTIGT?

Med hur många regler som helst om både HUR och VAR man får posta ett inlägg. Med en massa moderatorer som bevakar våra inlägg 24/7. Som dessutom omskriver vissa rubriker, som någon medlem har valt att yttra sig just så. Startar någon en seriös tråd med tanken om en annan synvinkel, så slängs den i papperskorgen.
Jag läste också precis, att hårdare regler gäller nu. Det är förbjudet att yttra kritik mot en moderatorsåtgärd.
Är det här yttrandeFRIHET?
Är Flashback bara ute efter att tjäna pengar på annonser, som dem flesta sajter? Flashback "beodrar" ju samtliga att avinstallera "Ad blockers".

Denna tråd hade ju kunna vara i "Juridik" också, då Flashback är en av Sveriges välkändaste (och ökändaste) forum.
Som ett av Sveriges "största" forum, så borde Flashback också välja mer seriösa annonsörer och inte bara en massa skit. Inte undra på att vissa använder "annons dödande appar".
Det är betydligt mer yttrandeFRIHET på Facebook, än vad det är på detta forum.

MVH,
En besviken debattör
Det är ju inte förbjudet att skicka ett mail privat, alltså inte som inlägg, till en moderator om man har frågor.
Citera
2014-11-28, 20:24
Medlem
Swedeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vad tråkigt att du känner som du gör. Betänkt dock att Flashback är ett privatägt forum som är gratis för alla och envar och som, för sin överlevnad, måste rätta sig efter de lagar och regler som gäller i "övriga samhället".

Under fliken "Regler" kan du läsa vad som gäller.

Jag vet inte om jag törs diskutera med dig (på detta diskussionsforum), då att yttra sig "kritiserade" mot en moderator kan få mig avstängd/bannlyst. Denna regel är EJ förenlig med dem lagar och regler som gäller i det "övriga samhället".

MVH,
Någon som är trött på hyckleri
och diktatorer
Citera
2014-11-28, 20:29
Medlem
najass avatar
OK, vi tar väl detta en gång till då.

Yttrandefrihet på riktigt innebär att vi tar yttrandefriheten på allvar och strävar efter att maximera den. Diverse folk, som TS, lever i villfarelsen att maximal yttrandefrihet innebär total yttrandefrihet. Då har man dock inte förmåga att tänka ett steg längre än näsan räcker.

Hela vitsen med Flashbacks regler är att det ska underlätta diskussionerna så mycket som möjligt och att de som faktisk vill diskutera ska kunna göra det utan störande inslag. Det är till exempel därför vi har hygienreglerna 0.01, 0.02, 0.03 m.fl.

Man ska lätt förstå vad en tråd handlar om

Man ska kunna hitta olika trådar i ett ämnesområden samlat

Man ska inte behöva vada genom en massa skitinlägg som inte hör till ämnet när man diskuterar i trådarna.

Därför begränsar vi alltså yttrandefriheten (genom att radera t.ex. OT-inlägg) för att maximera den (de som verkligen vill diskutera ämnet ska kunna göra det så smidigt som möjligt).

En annan grupp av regler finns till för att folk inte ska kunna tysta meningsmotståndare och på så vis begränsa folks yttrandefrihet. Exempel är reglerna 1.06 och 1.08.

Återigen begränsar vi alltså vissas yttrandefrihet när de outar och/eller hotar andra FB:are.

Slutligen så finns det några regler som FB är tvungna att följa för att överhuvudtaget kunna existera, tex regel 1.03. Här anser vi alltså att det är bättre att FB finns men att vi begränsar yttrandefriheten enligt 1.03 eftersom det ger möjlighet att yttrandefrihetsforumet Flashback ska kunna finnas.

DET är yttrandefrihet på riktigt.

Du får ha vilka jävla åsikter du vill och diskutera vad fan som helst men du ska göra det på avsedd plats och ge fan i att förstöras andras yttrandefrihet.

Detta borde inte vara så jävla svårt att förstå om man tänker efter i en minut.
Citera
2014-11-28, 20:30
Medlem
Swedeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Det är ju inte förbjudet att skicka ett mail privat, alltså inte som inlägg, till en moderator om man har frågor.

Då är det inte yttrandeFRIHET på RIKTIGT, på Flashback.

Objektiv och seriös kritik, bör alla medlemmar få ta del av.
Citera
2014-11-28, 20:32
Medlem
najass avatar
Citat:
Jag vet inte om jag törs diskutera med dig (på detta diskussionsforum), då att yttra sig "kritiserade" mot en moderator kan få mig avstängd/bannlyst. Denna regel är EJ förenlig med dem lagar och regler som gäller i det "övriga samhället".

MVH,
och diktatorer

Dumfan, det går hur bra som helst att klaga på moderatorer och moderatorsåtgärder, något som borde inses lätt av att läsa trådar i detta delforum. Dock har vi, även här, regler för hur det ska gå till. Kritik mot forumet är lite för viktigt för att tramsas bort av idioter som börjar gagga om moderatorsåtgärder i random tråd.

1) ta det med moderator
2) hjälper inte det så ta det med admins
3) hjälper inte det heller så starta en publik tråd i detta delforum och ventilera ditt missnöje.

Hur jävla svårt kan det vara?

Det står i reglerna.
Det står i FAQ:en
Det står i klistrad tråd i detta delforum

Vad fan ska vi göra för att få dig att förstå? Komma hem och tatuera in det i pannan på dig?
Citera
2014-11-28, 20:37
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:

MVH,
och diktatorer
Jodå, visst skulle du ha kunnat diskuteradetta med mig då jag inte skrev som moderator. Jag håller med dig att jag skrev alltför "allmänt hållet" för att det tydligt skulle framgå att jag skrev som "användare".

Till dig och andra så är det underskriften "/Moderator" som berättar att det är ett moderatorsinlägg som författats.
Citera
2014-11-28, 20:38
Medlem
Johan_08s avatar
Jag själv upplever yttrandefriheten bra här.

Jag kan kalla TS eller en moderator för neger, jag kan diskutera och läsa hur man odlar knark, jag kan uttrycka mina positiva åsikter om SD, jag är fri till diskutera och skriva det mesta - sålänge jag enligt reglerna helt enkelt inte försöker sprida virus, göra gratis annonsering, tramsa runt.

Det kan jag göra utan att bli lynchad, fängslad eller liknande - som man hade blivit i verkligheten.

Självklart ska det finnas regler - annars hade hela FB varit en enda bajshög.

Om du nu tycker att yttrandefriheten är bättre på Facebook än här, testa lägg upp ett inlägg om hur du ska odla knark - hur du gillar SD eller rentav kalla någon för neger.

Flashback har dock inte alltid varit så reglerat som det varit, men för FB's överlevnad så har detta varit tvunget.
Citera
2014-11-28, 20:45
Medlem
GeneralPoops avatar
Det är intressant hur en del människor alltid lyckas tolka "yttrandefrihet på riktigt" som "yttrandefrihet utan konsekvenser".

Taket är bra mycket högre här än i verkliga livet. Och att uppnå total yttrandefrihet utan restriktioner är inte något man kan uppnå eftersom dett fortfarande finns regler som admins inte kan styra över. Så som Svea Rikes lagas, vad man än tycker om dom.

Så alternativet är ju att man skiter i att ha några regler oxh upphör att existera.
Eller att man strävar efter en så fri yttrandefrihet som det är möjligt. Se det som en målsättning man strävar mot istället.
Citera
2014-11-28, 20:53
Medlem
Swedeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
OK, vi tar väl detta en gång till då.

Yttrandefrihet på riktigt innebär att vi tar yttrandefriheten på allvar och strävar efter att maximera den. Diverse folk, som TS, lever i villfarelsen att maximal yttrandefrihet innebär total yttrandefrihet. Då har man dock inte förmåga att tänka ett steg längre än näsan räcker.

Hela vitsen med Flashbacks regler är att det ska underlätta diskussionerna så mycket som möjligt och att de som faktisk vill diskutera ska kunna göra det utan störande inslag. Det är till exempel därför vi har hygienreglerna 0.01, 0.02, 0.03 m.fl.

Man ska lätt förstå vad en tråd handlar om

Man ska kunna hitta olika trådar i ett ämnesområden samlat

Man ska inte behöva vada genom en massa skitinlägg som inte hör till ämnet när man diskuterar i trådarna.

Därför begränsar vi alltså yttrandefriheten (genom att radera t.ex. OT-inlägg) för att maximera den (de som verkligen vill diskutera ämnet ska kunna göra det så smidigt som möjligt).

En annan grupp av regler finns till för att folk inte ska kunna tysta meningsmotståndare och på så vis begränsa folks yttrandefrihet. Exempel är reglerna 1.06 och 1.08.

Återigen begränsar vi alltså vissas yttrandefrihet när de outar och/eller hotar andra FB:are.

Slutligen så finns det några regler som FB är tvungna att följa för att överhuvudtaget kunna existera, tex regel 1.03. Här anser vi alltså att det är bättre att FB finns men att vi begränsar yttrandefriheten enligt 1.03 eftersom det ger möjlighet att yttrandefrihetsforumet Flashback ska kunna finnas.

DET är yttrandefrihet på riktigt.

Du får ha vilka jävla åsikter du vill och diskutera vad fan som helst men du ska göra det på avsedd plats och ge fan i att förstöras andras yttrandefrihet.

Detta borde inte vara så jävla svårt att förstå om man tänker efter i en minut.

För det första gör dina svordomar och nedsättande kommentarer som (förtroendevald) moderator, bara Flashback ännu oseriösare än vad det redan är.
För det andra så är det nog just möjligheten till maximal yttrandefrihet (plus anonymitet) som dem flesta FB-medlemmar eftersträvar. Annars skulle vi lika gärna kunna stå på Sergels Torg och "hojta", eller skriva en insändare i någon tidning.

MVH,
Någon som väljer att yttra sig fritt (Även mot en moderator, då det är ett av yttrandefrihetens mest grundläggande rättigheter i det "övriga samhället".)
Citera
2014-11-28, 21:05
Medlem
Swedeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Dumfan, det går hur bra som helst att klaga på moderatorer och moderatorsåtgärder, något som borde inses lätt av att läsa trådar i detta delforum. Dock har vi, även här, regler för hur det ska gå till. Kritik mot forumet är lite för viktigt för att tramsas bort av idioter som börjar gagga om moderatorsåtgärder i random tråd.

1) ta det med moderator
2) hjälper inte det så ta det med admins
3) hjälper inte det heller så starta en publik tråd i detta delforum och ventilera ditt missnöje.

Hur jävla svårt kan det vara?

Det står i reglerna.
Det står i FAQ:en
Det står i klistrad tråd i detta delforum

Vad fan ska vi göra för att få dig att förstå? Komma hem och tatuera in det i pannan på dig?

Är personangrepp (gentemot en FB-medlem) verkligen tillåtet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in