2014-11-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?

Jag vet inte vad du pratar för goja om att det är en illusion. Det är högst verkligt, folk jobbar och utför tjänster åt varandra. Istället för att man byter tjänster direkt så har man möjligheten att lagra det i pengar. Men åk du tillbaka till stenåldern om du vill leva utan illusioner.
Citera
2014-11-29, 16:05
Medlem
Illusion? Jag kommer ägna mina timmar på jobbet med att hjälpa människor som utan min hjälp inte skulle klara att leva ett normalt liv.
Hur är det en illusion?
Citera
2014-11-29, 16:08
Bannlyst
Citat:
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?

Det finns förvisso roliga jobb, men det är väl 0,1-0,2% eller så som har sådana, nämligen de som har turen att kunna livnära sig på sitt största intresse i livet - konstnärer, författare, vissa trädgårdsmästare, vissa snickare, vissa läkare och lärare. Många är de inte.
Citera
2014-11-29, 16:09
Medlem
Citat:

En man jobbar för att han är en man. Kärringar gnäller om pengar och att livet är för kort.
Citera
2014-11-29, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Är du 12? Människan strävar, precis som alla andra djur, efter att överleva och att fortplanta sig. Vargen fäller ett byte för att få mat till sin familj och människan går till jobbet för att tjäna pengar för att sätta mat på bordet och med lite tur få stoppa kuken i frugans fitta för att skapa nytt liv (eller för nöjets skull). Det är alltså ingen skillnad egentligen. Get it?

Fan vad jag hatar alla intellgensbefriade tragiska jävla tomtar som skriver "som alla djur" "primitiva biologiska drifter" osv osv. Ni vet ingenting om någonting. Häng er själva. Eller troligtvis tar Darwin hand om er i sinom tid.
Senast redigerad av harrythehamster 2014-11-29 kl. 16:30.
Citera
2014-11-29, 16:33
Medlem
BlueChickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vi som faktiskt gillar våra jobb då? Det är nästan så att jag hade kunnat syssla med det gratis.

Förlåt för OT, men vad jobbar du med?

ONT: Vad finns det för andra alternativ för att få folk i arbete om inte pengar?
Citera
2014-11-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster
Fan vad jag hatar alla intellgensbefriade tragiska jävla tomtar som skriver "som alla djur" "primitiva biologiska drifter" osv osv. Ni vet ingenting om någonting. Häng er själva. Eller förhoppningsvis tar Darwin hand om er i sinom tid.

hur ligger det till då snillet? hur fungerar människan då du som vet?
Citera
2014-11-29, 16:40
Medlem
Volkswilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster
Fan vad jag hatar alla intellgensbefriade tragiska jävla tomtar som skriver "som alla djur" "primitiva biologiska drifter" osv osv. Ni vet ingenting om någonting. Häng er själva. Eller troligtvis tar Darwin hand om er i sinom tid.
Naw, stampades det på en öm kristen tå eller något? Darwin är död förresten. Ska han resa sig ur sin grav menar du, Mr Efterbliv?
Citera
2014-11-29, 16:46
Medlem
TS, pengar är ingen illusion utan en bytesvara precis som kött, spannmål eller kläder på en marknad. Anledningen till att man använder pengar är att man inte alltid vill gå till torget och byta en säck potatis mot en köttbit varje gång man ska handla. Det är till exempel inte säkert att han som går till torget för att byta bort kläder är intresserad av TS påse med potatis utan klädförsäljaren är kanske intresserad av fisk istället.

Genom att människan har utvecklat en standardiserad bytesvara, pengar så går affärerna på torget lite snabbare och smidigare utan att TS ska behöva byta sin potatis mot kött för att kunna byta till sig fisk så att han slutligen kan byta till sig kläder...
Citera
2014-11-29, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Är du 12? Människan strävar, precis som alla andra djur, efter att överleva och att fortplanta sig. Vargen fäller ett byte för att få mat till sin familj och människan går till jobbet för att tjäna pengar för att sätta mat på bordet och med lite tur få stoppa kuken i frugans fitta för att skapa nytt liv (eller för nöjets skull). Det är alltså ingen skillnad egentligen. Get it?

Människan är inget djur. Du ger alla otrogna ett incitament till att skylla sina handlingar på att "vi är ju djuuuur". Man kan medvetet välja att gå efter sina känslor eller låtsas att man inte kan rå för sina känslor genom att säga att man är ett djur. Kan man i klarvaket tillstånd säga att man är ett djur så är man inget djur. Det är bara normalfolkets sätt att skylla sina primitiva instinkter på något som de kan kontrollera men är för lata att göra så.

Glöm snacket om att människan är ett djur.
Citera
2014-11-29, 16:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChicken
Förlåt för OT, men vad jobbar du med?

ONT: Vad finns det för andra alternativ för att få folk i arbete om inte pengar?
(FB) är ni okej med att ägna nästan hela livet åt en illusion?
Citera
2014-11-29, 16:54
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Ingenting har egentligt värde och på grund av det blir ditt argument ganska värdelöst. Är du tolv år gammal kanske?

Det finns ingen större mening att finna i bidragsparasiterande heller, alla föds vi och återvänder till icke-existens inom kort så varför bryr du dig om vad andra väljer att spendera sin tid på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in