2014-12-01, 23:44
Medlem
Helt okej att ägna livet åt en skapad illusion, det vill säga att tjäna pengar och göra av med dem. De sakerna man får för sina surt förvärvade slantar är högst verkliga enligt mig!

TS tråd skulle passa bättre i delen för filosofi.
Citera
2014-12-02, 08:38
Medlem
durtmeisters avatar
Men vad du inte förstår att alternativet vore att bygga allt från gruden vilket är 10000 gånger jobbigare.
Jag vill kunna jobba sedan åka utomlands istället för att behöva bygga ett flygplan för hand för att sedan jaga när jag anländer för att få mat.
Det är ingen illusion pengar är abstrakta ja men vad vi kan köpa för pengarna är ingen trick eller liknande det är konkreta objekt.
Jag jobbar inte för pengar jag jobbar för de sakerna jag köper för dem.
Citera
2014-12-02, 09:16
Medlem
Skurtizs avatar
Det är inte en illusion, det är en konkretisering och ett bevis av en tjänst, som du gör i utbyte mot t.ex. mat. det är resultatet av ett utvecklat och civiliserat samhälle.

Om du inte utför arbete, varför ska någon annan arbeta för att du ska få mat? för att du är född på 80/90-talet och är en bortskämd skitunge som tror att allt är gratis och inte kräver arbete?

Vilket dravel
Citera
2014-12-02, 09:36
Medlem
När jag läser TS första inlägg så ser jag en sån där vit kille med "caucasian dreadlocks" som sitter lite pårökt och lyssnar på reggae och tycker han är skitsmart. "Fan vad alla är idioter. De går till sina jobb och lever i ekorrhjulet. Men jag är fri, vägrar vara en del av slaveriet". Sedan hämtar han ut sitt socbidrag och köper en femma av turken på hörnet och fortsätter röka på.

Visst jag är fast i ekorrhjulet. Jag går till ett jobb jag trivs i. Bor i mitt fängelse till villa och sedan drar jag på semester, fast i helvetet. Vi syns på stranden i Thailand ts.
Citera
2014-12-02, 10:30
Medlem
Recycles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylskapsknull
När jag läser TS första inlägg så ser jag en sån där vit kille med "caucasian dreadlocks" som sitter lite pårökt och lyssnar på reggae och tycker han är skitsmart. "Fan vad alla är idioter. De går till sina jobb och lever i ekorrhjulet. Men jag är fri, vägrar vara en del av slaveriet". Sedan hämtar han ut sitt socbidrag och köper en femma av turken på hörnet och fortsätter röka på.

Visst jag är fast i ekorrhjulet. Jag går till ett jobb jag trivs i. Bor i mitt fängelse till villa och sedan drar jag på semester, fast i helvetet. Vi syns på stranden i Thailand ts.

Yeah du kan åka till thailand haha vafan
Citera
2014-12-02, 10:56
Medlem
vasaduellers avatar
Jag hade helst undvikt att delta i många delar av den illusion du nämner. Men jag har inte riktigt kunnat finna en bra väg ut. Systemet är ju inte designat för valfrihet, om man så säger. Det är designat så att det blir väldigt mörkt och kallt att stå utanför. Hela civilisationen bygger på att man upprätthåller en "pest eller kolera"-situation. Människor som får smak för verklig frihet, och kanske till och med börjar organisera sig med likasinnade, bekämpas som bekant mycket aktivt.
Citera
2014-12-02, 11:20
Medlem
leibovitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylskapsknull

Jag får ungefär samma vibbar. Det börjar bli ensidigt med alla smarta människor som "sett igenom systemet", vägrar bli en del av det men ändå sitter där med ett vanligt jobb, lägenhet och bil efter några år.

Jag måste säga mig nöjd med det jag får för min insats. Visst jobbar jag en hel del av året och ja livet är kort men för det får jag föda så jag slipper svälta, tak över huvet, saker jag kan köpa om jag vill det, jag kan spara pengar till vad vet jag, jag kan resa, sattsa på mina hobbys, ha det bekvämt osvosv.
Citera
2014-12-02, 16:34
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Så du har alltså inget konkret att komma med.. ingen överraskning.

Hur försörjer du dig i nuläget?
Intressant att jag varken jobbar eller bor i skogen.
Citera
2014-12-02, 17:09
Medlem
Mandarks avatar
EDIT: Jag får jobba på min läskunnighet tydligen. Mina antaganden om TS stämmer uppenbarligen inte.

För att istället svara på frågan så JA. Jag är, åtminstone numera, ok med tanken på att spendera merparten av min vakna tid med att arbeta för att få ihop pengar till mat, boende osv. Tanken att vi är här på jorden för att leva en meningsfull tillvaro är väl en illusion om något...Om man kunde åka tillbaka och fråga herr Hedenhös om han skulle välja bort friheten i sin grotta och sin pengalösa tillvaro där han själv bestämmer sina arbetstider (vilket motsvarar helajävlatiden) mot att typ...förvärvsarbeta på ett uppvärmt kontor, ha tillgång till all världens kött (färdigjagat och klart) i matbutiken på hörnet och sedan gå hem till ett varmt och säkert boende och en mjuk säng så skulle det nog vara ett enkelt val.

Man behöver ju inte heller sätta likhetstecken mellan att arbeta för pengar och att arbeta på tok för mycket för pengar till lyxkonsumtion.
Senast redigerad av Mandark 2014-12-02 kl. 17:41.
Citera
2014-12-02, 19:32
Medlem
tjugotretrettons avatar
Jag jobbar som en IT-Konsult, och jag älskar mitt jobb, lönen ser jag bara som en bonus. Det är din syn som är skev, du tror att alla som jobbar är "robotar". Hur mycket du än hatar dagens verklighet så måste du ändå spela med för att klara dig, annars sitter du där med ballen i handen och tänker va fan vare som gick snett
Citera
2014-12-03, 10:44
Medlem
jaybones avatar
Var är illusionen?

Pengar representerar resurser. För 400 år sedan plöjde man åkern för att få resurserna att köpa det man behöver. Idag går man till IT-konsultjobbet. Jag föredrar dagens system.

Ts kan alltid starta en bondgård eller något annat för att jobba i sin egen takt. Vad är problemet?
Citera
2014-12-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Var är illusionen?

Pengar representerar resurser. För 400 år sedan plöjde man åkern för att få resurserna att köpa det man behöver. Idag går man till IT-konsultjobbet. Jag föredrar dagens system.

Ts kan alltid starta en bondgård eller något annat för att jobba i sin egen takt. Vad är problemet?

att tjäna pengar är ett gammalt sätt som inte fungerar, alla människor behöver samma sak för att överleva, vi är av samma skrot och korn, med vissa anorlunda egenskaper.

Ta bort allt som har med pengar att göra, och få alla mäniskor att jobba med att utveckla världen, istället för att förstöra den.

Pengar är bara till för att skapa en tävling mellan företag och mäniskor, för att se vem som tjänar mest, hade vi tagit bort denna tävling så hade vi kunnat utveckla världen tillsammans och till det bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in