2014-11-29, 14:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prickig
Det är inte sant. Man satt i sin koja framför elden och lyssnade på kusinens farmor som snarkade. När snön smälte sprang man ner till floden och fångade en fisk. Innan dess åt man bär som frusit och tuggade koda smaksatt med berg eller havssalt. Folk var inte så hungriga och njöt mer av det lilla som fanns. Du är en kapitalist
Folk frös dessutom ihjäl och dog av giftig och/eller dåligt tillagad mat. Man var tvungen att skita ute, man var som regel rätt jävla smutsig och maten var i allra bästa fall ätbar.
Citera
2014-11-29, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Folk frös dessutom ihjäl och dog av giftig och/eller dåligt tillagad mat. Man var tvungen att skita ute, man var som regel rätt jävla smutsig och maten var i allra bästa fall ätbar.
Ibland fick man köldbölder på rumpan. Det var inte så roligt när man skulle ligga och gosa med sin älskling. Särskilt inte när pappa satt och tittade på. Men tänk dig de romantiska dagarna?
Citera
2014-11-29, 14:17
Medlem
Visst är det skönt att känna hur böterna till staten är lika relevanta som en viskande illusion
Det blir till vad man skapar med varandra, pengar är en idé som kan ta fram mörka sidor hos människor men kan också vara en smidig bonus på ett annars givande jobb.
Citera
2014-11-29, 15:12
Medlem
TrueCs avatar
Well, flytta då tilö en by på den afrikanska slätten , där har du samhällen utan pengar:-)
Citera
2014-11-29, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vi som faktiskt gillar våra jobb då? Det är nästan så att jag hade kunnat syssla med det gratis.

Vad har du för jobb?
Citera
2014-11-29, 15:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Vad har du för jobb?
Jag jobbar på en förskola. Mitt jobb går i mångt och mycket ut på att spela fotboll, Wii och att leka med Lego. Bortsett från att jag inte spelar fotboll rent privat och föredrar Xbox så är en dag på jobbet i stort sett en vanlig dag.
Citera
2014-11-29, 15:23
Medlem
wilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung

Jaha. Gör någonting roligt då? Klart som korvspad att arbete kan vara roligt. Kanske du tycker det är roligare klaga på att du måste anstränga dig?

Använd din fantasi. Måste ju finnas något du gillar att göra som du kan ta betalt för?

Satt själv omkring i haschdimma och tyckte som du tills jag hittade något jag brinner för. Jag gör en jävla skillnad i många människors liv med det jag gör. Uppskattas gör det också. Mår skitbra av det jag gör.

Sluta klaga och lev ditt liv! Grubbla hinner du på helgerna. Jag är utmattad ibland på måndag eftersom min hjärna är så aktiv. Det ena utesluter inte det andra. Du kan försöka förstå din omvärld, eller verkligheten, samtidigt som du arbetar.
Citera
2014-11-29, 15:32
Medlem
Det är väl olagligt att bo någonstans utan att betala för det. Kanske du kunde bygga en eka och försöka leva ute på internationellt vatten?
Citera
2014-11-29, 15:37
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.
Alla sakers värde bestäms av människan och beror på tillgång och efterfrågan. Det är alltså inte bara pengar som har ett påhittat värde.

För övrigt borde du klart skolan och se till att inte missa lektionerna där stor och liten bokstav förklaras. Hopplöst när forumen fylls av fjortisar.
Citera
2014-11-29, 15:42
Medlem
Provocative2.0s avatar
Visst kan vi klara oss utan pengar. Pengar är bara en symbol för ett värde. Det man egentligen gör är att byta varor o tjänster mot andra varor o tjänster.
I mitt fall så är jag mkt duktig på att svarva. Det jag då gör är att byta bort runda saker mot andra saker jag behöver o vill ha.
Egentligen kunde en arbetsgivare ge bort bostad, mat, fortskaffningsmedel samt andra saker i stället för pengar.
Men nu får man pengar som man sedan kan byta bort mot de saker som andra tillverkar. Ett genialt system.
Att vissa sedan älskar sitt jobb är knappast någon annan som kan komentera. Jag själv jobbade, enbart för att få just pengar. I dag får jag mina pengar utan att jobba o satan vad jag saknar att jobba.
Citera
2014-11-29, 15:55
Medlem
Energiknippes avatar
Jag sysslar hellre med det jag gör om dagarna, vilket är roligt, än att jaga mat och bygga på mitt boende. Med tanke på att jag är bättre på att räkna än att jaga är således illusionen bättre än den kalla verkligheten. Jag hade aldrig klarat mig lika bra förr i tiden som i den här tidsåldern.
Citera
2014-11-29, 15:56
Medlem
Uran233s avatar
Är det en illusion att jag kan byta dessa påhittade pengar mot reella saker såsom husrum/värme/mat/saker/tjänster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in