Citat:
Ursprungligen postat av
commandaria
Mina funderingar om:
Varför Amani Madi inte kunde få en (för henne...) tillräckligt bekväm eller socialt trevlig tillvaro i Sverige?
En BIDRAGANDE orsak till det var att Rami (på psykopatvis) varnat grannar, släktingar och andra för henne. Han har lyckats vända grannar och andra i Karlskrona emot henne. Inte konstigt att Amani Madi längtade till ett annat ställe/annat land och till något som mer liknade sin barndomsmiljö.
Jag vill absolut INTE URSKULDA henne.
Jag upplever henne inte som en person utan egen kraft. Hon kom hit ensam, sökte och fick asyl alldeles ensam medan Rami väntade i Gaza med deras lilla bebis. Sedan ordnade hon så att också Rami fick komma hit. Hon stal i affärer, tillsammans med rättegångsvittnet Islam Lilly som här prisas som varandes en rättskaffens kvinna. Med tanke på vad de stal - hårtänger och bijouterier i ett stort antal - så antar jag att det var ett beställningsjobb. Hon hade också mage att anmäla Rami för misshandel, som skulle skett medan hon befann sig hos sin syster. Dit Rami kom påverkad, svartsjuk och aggressiv. Men hon älskar Rami in i döden ändå. Så mycket att hon inte vill berätta vad som hände med Yara. Trots att det måste vara Rami som plågade och dödade Yara eftersom Madi är så godhjärtad och ömsint att inte ens förmådde döda en vägglus.
Nej. Jag tror att Madis isolering har varit självald. Kanske var Rami inte en person som järnladyn Madi ville visa upp för släkten och grannarna. Samtidigt hade de kanske någon typ av överenskommelse om att han ska ta henne till Holland, de ska bli rika, eller att han på något sätt ska betala tillbaka det som hon offrat för honom. Jag har också undrat över om den äldsta pojken, eller ens den yngsta, är Ramis barn. Vi vet ju inte när hon skildes från sin förra make , vem han är eller var han bor. Vi vet ingenting om deras bakgrund om vi bortser från vad de och Yaras föräldrar har berättat för svenska migrationsmyndigheterna. Jag litar inte ett dugg på deras ihåliga historier.