2014-11-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tyckte det lät märkligt.

Att inom islam försöka hittar anledningar och förklaringar till detta brott känns för mig som total okunnighet, baserad på fördomar. Det är inte tillåtet i islam att slå ihjäl ett barn. Att under en lång tid tortera ett barn genom att bryta hennes ben och släcka cigaretter på hennes kropp är riktigt ''haram'' inom islam. Om någon av de inblandade hade varit troende muslimer så hade inte detta skett. Man har alltid en möjlighet att göra det rätta. En kvinna kan kontakta imamen eller sina systrar i sin moské även om hon inte har tillit till de svenska myndigheterna. För att rädda livet på barnet. Amani Madis senkomna tro på islam klingar mycket falskt i mina öron. Om hon överhuvudtaget inte fick gå ut så förstår jag inte hur det kommer sig att hon ensam fick åka till Egypten innan Yara kom hit och sedan även till Landskrona strax innan Yara dog. Om hon inte har misshandlat Yara utan varit inlåst i hemmet och varit tvungen att bevittna Ramis misshandel av Yara så hade hon faktiskt kunnat söka hjälp medan hon befann sig i Landskrona, utan Rami.
Senast redigerad av nantale 2014-11-26 kl. 19:52.
Citera
2014-11-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Den 3:e december.

Hade för mig att det skulle vara idag

Varför tar de så många dagar på sig mellan senaste och till nästa?
När kommer själva domen?
Citera
2014-11-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Min, personliga, åsikt är så klart att båda gjorde detta, Men hur ska domstolen kunna bevisa det? Utan rimligt tvivel?

Om jag skulle döma så hade jag beaktat att flickan inte blivit omhändertagen ordentligt av vårdnadshavaren och dennes fru. De har brustit i det. De både oavsett vem av de som slagit, torterat flickan psykiskt och fysiskt har inte förhindrat det och gjort tillräckligt.

Sedan att båda ljuger och ändrar deras sägner och att de undanhåller, är likgiltiga, kvinnan mer än mannen.

Döm båda i samråd, samförstånd eller vad man kallar det. Livstidsfängelse.
Om man sen vill att titeln ska vara mord, dråp, grov misshandel, tortyr, barnmisshandel spelar mig ingen roll.

En sak som jag inte förstått är bitmärket på flickans tutte.
Undra hur stort märket var och om det kan varit en vuxen eller om det var barnen som "lekt" och bitit varandra. . .
Citera
2014-11-26, 20:02
Medlem
dryopteriss avatar
Att Amani skulle vara djupt troende; bullshit. Så vitt jag vet finns ingen religion som förespråkar/ursäktar mord på barn. Om man nu bortser från 'häxbarnen' i västafrika. Dock osäker på vad dessa avarter har för religiös tillgörighet.
Citera
2014-11-26, 20:11
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storakuken
Om jag skulle döma så hade jag beaktat att flickan inte blivit omhändertagen ordentligt av vårdnadshavaren och dennes fru. De har brustit i det. De både oavsett vem av de som slagit, torterat flickan psykiskt och fysiskt har inte förhindrat det och gjort tillräckligt.

Sedan att båda ljuger och ändrar deras sägner och att de undanhåller, är likgiltiga, kvinnan mer än mannen.

Döm båda i samråd, samförstånd eller vad man kallar det. Livstidsfängelse.
Om man sen vill att titeln ska vara mord, dråp, grov misshandel, tortyr, barnmisshandel spelar mig ingen roll.

En sak som jag inte förstått är bitmärket på flickans tutte.
Undra hur stort märket var och om det kan varit en vuxen eller om det var barnen som "lekt" och bitit varandra. . .

Stor skillnad på straffsatserna. Mord för bägge tack. Livstid.
Citera
2014-11-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Min, personliga, åsikt är så klart att båda gjorde detta, Men hur ska domstolen kunna bevisa det? Utan rimligt tvivel?

Det är åklagaren som har bevisbördan, och eftersom det nu är så många frågetecken så blir det tingsrätten som måste tänka till ordentligt om denna bevisbörda är uppnådd.

Jag tror mest på det juridiska tänket att få till ansvaret som vårdnadshavare, och särskilt Rami som garant för Yaras välfärd. Med ett resonemang om medgärningsmän kan de båda dömas. Och just därför kommer saken oavsett utgången, kommer att överklagas för detta är en rättegång där det är för många frågetecken.

En skicklig advokat kan slå sönder all bevisning som Rami fabricerat, för att sätta dit Madi, och det Rami påstår är definitivt inte trovärdigt i en rättegång som handlar om ett ihjälslaget barn. Särskilt när det enda han vill är att rädda sig själv på bekostnad av sin fru.

Den bevisning som är starkast är att det är styrkt att Yara gick hem på egna ben, oavsett tidigare skador.

Att blodet från Yara rann i lägenheten, styrks av brödkaveln och allt blod i lägenheten, de inte lyckades tvätta bort. Men ingen kan väl tro att rivsår, klämskador och annat är orsakade av en brödkavel.

Av filmen och olika utsagor är det ostridigt att Yara blev dödad i hemmet. Det jag ser som viktig bevisning i filmen är att den styrker att Rami tog sig besvär att få till bevisning som friar honom själv, när han insåg att flickan hade dött av misshandeln.

Frågan om vem som slår ett barn, kan besvaras med att denne Rami visste att Yara blivit misshandlad och var död när de tvättade rent henne!

Vittnesmålet från Yaras skolkamrat, där han berättar om Yaras rädsla och om hur hårt Rami slog henne i tillägg till att han brände henne med cigaretter, har lämnat ett djupt intryck på mig. Jag ser inte varför en domstol inte skulle ta det vittnesmålet på allvar. Pojken var redig och tydlig, och det finns ingen anledning att misstro det vittnesmålet.

Hur man sen resonerar i domen, i belysning av att båda nekar till att ha slagit Yara ser jag fram emot med spänning.
Citera
2014-11-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Att inom islam försöka hittar anledningar och förklaringar till detta brott känns för mig som total okunnighet, baserad på fördomar. Det är inte tillåtet i islam att slå ihjäl ett barn. Att under en lång tid tortera ett barn genom att bryta hennes ben och släcka cigaretter på hennes kropp är riktigt ''haram''. Om någon av de inblandade hade varit en troende muslim så hade inte detta skett. Man har alltid en möjlighet att göra det rätta. En kvinna kan kontakta imamen eller sina systrar i sin moské även hon inte har tillit till de svenska myndigheterna. För att rädda livet på barnet. Amani Madis senkomna tro på islam klingar mycket falskt i mina öron. O
Mina funderingar om:
Varför Amani Madi inte kunde få en (för henne...) tillräckligt bekväm eller socialt trevlig tillvaro i Sverige?
En BIDRAGANDE orsak till det var att Rami (på psykopatvis) varnat grannar, släktingar och andra för henne. Han har lyckats vända grannar och andra i Karlskrona emot henne. Inte konstigt att Amani Madi längtade till ett annat ställe/annat land och till något som mer liknade sin barndomsmiljö.
Jag vill absolut INTE URSKULDA henne.
Citera
2014-11-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Mina funderingar om:
Varför Amani Madi inte kunde få en (för henne...) tillräckligt bekväm eller socialt trevlig tillvaro i Sverige?
En BIDRAGANDE orsak till det var att Rami (på psykopatvis) varnat grannar, släktingar och andra för henne. Han har lyckats vända grannar och andra i Karlskrona emot henne. Inte konstigt att Amani Madi längtade till ett annat ställe/annat land och till något som mer liknade sin barndomsmiljö.
Jag vill absolut INTE URSKULDA henne.

Enligt grannen S*mi var det Madis egen bror som varnat honom för Madi. Henne var det farligt att beblanda sig med.
Citera
2014-11-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt grannen S*mi var det Madis egen bror som varnat honom för Madi. Henne var det farligt att beblanda sig med.
Ok, Tack Remark för din rättelse av min felaktiga uppgift.
Amani Madis BROR (- enligt uppgift från grannen-) har varnat grannar för att ha med henne att göra.
Detta har givetvis haft en ISOLERANDE verkan på henne.
Citera
2014-11-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dessa uppgifter kommer vara centrala den dagen kampen om barnen börjar. Det kan bli mycket infekterat om fosterföräldrana fäster sig vid barnen och barnen knyter an normalt, så som de bör göra i åldrarna 1- 4 år, och äldre. Särskilt när bristerna varit så stora med rätt stimulans.

Det är då kulturkrocken kommer ställas på sin spets, och ge prov på hur svensk lagstiftning kommer tillämpas gentemot folk som dessa barnplågare. Det är rädslan för att ingripa som varit en komponent i denna sak, och som det ser ut nu undrar jag vad som ska till för att Rami och Madi någon gång ska kunna få tillbaka sina barn.

Jag vet inte hur långt straffet är för "försummelse av garantansvar" eller vad det nu kan rubriceras som, det som Rami kan komma att dömas för. Det kan inte röra sig om många år. För Amani gäller troligen "misshandel varav döden följt", som det väl hette förr, eller vållande till annans död, som jag tror ger maximalt nio år. (Finns någon jurist här?)

Med den tillämpning som sker i Sverige, att man oftast släpper folk långt innan det formella straffet är avtjänat, så rör det sig om några år. Så barnen kommer att vara kring 10-årsåldern.

De kommer väl troligen försöka få tillbaka vårdnaden, tillsammans eller var för sig, men om det inte lyckas har de i alla fall rätt till umgänge med barnen. Jag hoppas att det blir under övervakning så att de inte kan påverka barnen för mycket.
Citera
2014-11-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag reagerade också på den detaljen från förhören med Ramis arbetskamrater.

Rami ställer alltså frågor om familjevåld på detta polismöte. Och frågar "hur polisen gör för att säkerställa målsägandes uppgifter och hur dessa dokumenteras." Ordagrant om förhöret stämmer. Varvid polisen svarar att dessa filmas. Vilket Rami x antal månader senare gör. När flickan redan är död.

Vi vet när Korta Vägen började men inte hur nära just detta infomöte var i relation till morddagen.

Det känns sisådär som något som skulle tala för Ramis oskuld. Snarare en märklig detalj liksom hans intresse för att arbeta mot "våld mot kvinnor och barn".

OM Rami är oskyldig har han allt att vinna på att vara sanningsenlig. Han riskerar inte bara långvarigt fängelse utan en dödsdom. Och möjligheterna att börja om i Holland med den dödsdomen hängande över sig är obefintliga enligt mitt förmenande. Att han ljuger framgår av förhören. Den enklaste förklaringen till att han ljuger kan ju vara att han har något graverande att dölja i relation till mordet och till Yara.

.

Det är ju ändå en liten skillnad. Vad polisen filmar är ju förhöret. Rami filmar själva händelseförloppet. Han kan förstås ha missuppfattat och trott att det gäller att filma på.
Citera
2014-11-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Ok, Tack Remark för din rättelse av min felaktiga uppgift.
Amani Madis BROR (- enligt uppgift från grannen-) har varnat grannar för att ha med henne att göra.
Detta har givetvis haft en ISOLERANDE verkan på henne.

Det är ytterst få av grannarna som över huvud taget sett Madi lämna hemmet. Det innebär att hon levde tämligen isolerad. Hennes verklighet var starkt beroende av vad Rami tillförde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in