Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-23, 22:22
  #6121
Medlem
Märklig lag om dessa två kan gå fria eller få låga straff. Skulle det ha varit 1-åringen och 3-åringen som slagit ihjäl henne?! Kommer dessa mördare kunna utvisas ur landet efter dom?
Citera
2014-09-23, 23:05
  #6122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Märklig lag om dessa två kan gå fria eller få låga straff. Skulle det ha varit 1-åringen och 3-åringen som slagit ihjäl henne?! Kommer dessa mördare kunna utvisas ur landet efter dom?

Eftersom vi inte vet vad de får för dom så kan jag inte annat än spekulera om de kan utvisas. Rent generellt är det så att man inte kan utvisas ifall man fått asyl och skyddsstatus. Om man fått skyddsstatus pga något krig som numera är över så kan man utvisas. Eller om man fått skyddsstatus på hedersproblem som nu kan konstateras som icke-existerande eller alla fall överspelade i och med att släkterna umgås och samarbetar när det gäller att hämta barn till Sverige. Samtidigt kan nya problem uppstå i och med mordet. Kanske kan ingen av de åtalade åka hem nu, eftersom de riskerar att mördas av sina släktingar pga vad de gjort. Och deras två små barn bor i ett fosterhem nu men när föräldrarna muckat så är barnen lite större och de behöver sina föräldrar. Så, jag tror inte att paret utvisas.
Citera
2014-09-23, 23:18
  #6123
Medlem
Jag tycker att kvinnan och mannen har dödat Yara i samförstånd. Vem som utförde det dödande slaget är förvisso av intresse. Men inte helt avgörande tycker jag. De var båda närvarande och skulle ha agerat för att skydda flickan om den andre parten börjat uppträda hotfullt mot flickan.Brödkaveln hamnade naturligtvis inte i händerna på gärningsmannen som en blixt från klar himmel. Därför är båda delaktiga enligt mitt förmenande.
Citera
2014-09-23, 23:44
  #6124
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Märklig lag om dessa två kan gå fria eller få låga straff. Skulle det ha varit 1-åringen och 3-åringen som slagit ihjäl henne?!

Det som måste kunna uteslutas av domstol är att det inte kan ha varit en annan gärningsman. Det verkar självklart för oss och de allra flesta människor att Rami eller Madi har dödat flickan. Lika självklart som att KT och AP mördade killen i Karlskoga i någon form av samförstånd. Dock friades båda dessa för någon vecka sedan. Jag lade då upp tingsrättsdomen i tråden "Mord i centrala Karlskoga". Läs gärna den i tid mer aktuella (än Bobby och Lindome) domen för att få en bra bild av rätts- och bevisläget i sådana här rättsfall.
Citera
2014-09-24, 00:11
  #6125
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Märklig lag om dessa två kan gå fria eller få låga straff. Skulle det ha varit 1-åringen och 3-åringen som slagit ihjäl henne?! Kommer dessa mördare kunna utvisas ur landet efter dom?
Brukar vara mycket gnäll på detta. Men om min fru slår ihjäl någon tycker jag inte att jag förtjänar livstid bara för att jag var i samma hus.
Citera
2014-09-24, 00:24
  #6126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Brukar vara mycket gnäll på detta. Men om min fru slår ihjäl någon tycker jag inte att jag förtjänar livstid bara för att jag var i samma hus.

Du har en poäng här om det nu skulle varit Madi som slog ihjäl Yara med brödkaveln köket medan Rami satt på soffan i vardagsrummet och läste godnattsagor till sina och Madis gemensamma barn och han hörde ingenting alls från köket eftersom lägenheten var så stor och rummen var ljudisolerade samt att dörren mellan köket och resten av lägenheten var stängd och Rami och barnen hade hörlurar på sig medan de umgicks med varandra.
Citera
2014-09-24, 00:52
  #6127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Brukar vara mycket gnäll på detta. Men om min fru slår ihjäl någon tycker jag inte att jag förtjänar livstid bara för att jag var i samma hus.

Men varför är detta så svårt i vissa fall medan det i andra påstås ha funnit samstämmighet mellan olika GM. När det gäller Malexandermorden åkte alla in för mord trots att det var en av dem som hade mördat poliserna. Varför gick det att göra så i det fallet när det verkar omöjligt i andra? Jag antar att det beror på att det var poliser som dödades den gången och nu rör det sig "bara" om en liten flicka.

Jag tycker nog att om man som vuxen människa sitter och tittar på när någon annan mördar ett barn så är man väl för sjutton skyldig till något allvarligt. Påstå inte att den ena parten inte sett och hört något, för det tror ingen på. Lika lite som att någon skulle tro på att du inte skulle märka om din fru slog ihjäl någon i huset när du befann dig där samtidigt. (Förutsatt att du inte bor i ett stort jävla mansion.) Mansion är det knappast tal om i detta fall, utan en liten lägenhet.
Citera
2014-09-24, 01:15
  #6128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det låter ju troligare. Jag tänkte inte så långt. Blir ju alltid så upprörd när jag läser i den här tråden och förväntar mej det värsta.

"Mannen har filmat av delar av händelseförloppet med mobilkamera"

enligt Ekot ca 7 minuter in i sändning

http://sverigesradio.se/sida/default...programid=4540

Vilket väl torde indikera att han inte filmat sig själv läsandes godnattsagor i ett ljudisolerat rum eller hur det nu var. Samtidigt anser hans advokat att det är en del av en "pusselbit" som förmodas frikänna R. Som jag förstår det.

Hur nu någon kan filma före/under/efter ett sådant skeende och ändå vara oskyldig övergår mitt förstånd. Dock borde väl filmandet tyda på att det definitivt inte finns ännu en GM att skylla på..
Citera
2014-09-24, 01:26
  #6129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Brukar vara mycket gnäll på detta. Men om min fru slår ihjäl någon tycker jag inte att jag förtjänar livstid bara för att jag var i samma hus.

Visst är det mycket gnäll, och olika sorters gnäll, beroende på vem som slår ihjäl vilken unge!

Om din fru tar hem en random person och roar sig med att slå ihjäl honom har du en poäng! Du är självklart inte ansvarig för annat än dumhet; du uppfattas då som en toffel som tolererar att folk har ihjäl någon hemma hos dig.

Men det är en annan situation om gemensamma barn far illa, eller om barn som du har vårdnaden om misshandlas och vansköts regelbundet. Enligt min syn på saken, kan du inte låta din fru misshandla ett barn varaktigt i ditt hem, och till slut tolerera att hon slår ihjäl en unge med brödkaveln. Medan du chattar med vänner och släktingar på skype. Och tror dig, som Rami, ha alibi och frisedel på hushållets triviala sysslor.

Brödkaveln har man för att kavla deg och traditionellt även i förebyggande/avskräckande syfte. Helst en äldre dekorativ allmoge kavel hängandes på väggen i köket, med visdomsord inristade.

Just för att det är en brödkavel involverad, presumerar man nu att det är frun som mördat Yara. Det är just den självklarheten att det måste vara kvinnan som är skyldig, som får mig att tvivla på denna "självklarhet". En brödkavel är i sig själv symbolisk för en ilsken kvinna, där det automatiskt blir till ett kvinnligt vapen.

För en man kan en brödkavel vara ett tillhygge nära till hands, typ ett Basebollträ.
Citera
2014-09-24, 01:30
  #6130
Medlem
BLT+

Rubrik

"Ord står mot ord i Yara-fallet - Åklagare försiktig efter felaktigheter på nätet – kan bli så att ingen fälls"

Är det någon som har BLT+ eller har läst denna artikel?

Och vad syftar i så fall åklagaren på med "felaktigheter" på nätet?
Citera
2014-09-24, 01:31
  #6131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
"Mannen har filmat av delar av händelseförloppet med mobilkamera"

enligt Ekot ca 7 minuter in i sändning

http://sverigesradio.se/sida/default...programid=4540

Vilket väl torde indikera att han inte filmat sig själv läsandes godnattsagor i ett ljudisolerat rum eller hur det nu var. Samtidigt anser hans advokat att det är en del av en "pusselbit" som förmodas frikänna R. Som jag förstår det.

Hur nu någon kan filma före/under/efter ett sådant skeende och ändå vara oskyldig övergår mitt förstånd. Dock borde väl filmandet tyda på att det definitivt inte finns ännu en GM att skylla på..

Det beror på vad som menas med händelseförloppet. Jag tror att händelseförloppet kan handla om hela kvällen, hur Yara behandlades under den kvällen. Kanske skulle hon hjälpa Madi i köket ... Ärligt talat så ha svårt att fantisera ett scenario där jag slår ihjäl ett barn med en brödkavel medans min make sitter i ett annat rum och filmar någonting. Jag har svårt att överhuvudtaget förstå att de slog ihjäl det här barnet. De kunde bara ha lämnat bort henne, hon var inte deras barn utan ett ensamkommande asylsökande barn som fått PUT och eftersom hon var en liten flicka så fanns det säkert massa svenska familjer som ville ta hand om henne. Varför lämnade de inte bort henne om det blev så jobbigt att ha henne hemma.
__________________
Senast redigerad av nantale 2014-09-24 kl. 01:35.
Citera
2014-09-24, 01:52
  #6132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det beror på vad som menas med händelseförloppet. Jag tror att händelseförloppet kan handla om hela kvällen, hur Yara behandlades under den kvällen. Kanske skulle hon hjälpa Madi i köket ... Ärligt talat så ha svårt att fantisera ett scenario där jag slår ihjäl ett barn med en brödkavel medans min make sitter i ett annat rum filmar någonting. Jag har svårt att överhuvudtaget förstå de slog ihjäl det här barnet. De kunde bara ha lämnat bort henne, hon var inte deras barn utan ett ensamkommande asylsökande barn som fått PUT och eftersom hon var en liten flicka så fanns det säkert massa svenska familjer som ville ta hand om henne.

Nog tror man väl ändå att ordet händelseförlopp syftar på mordet...svårt att tänka mig annat men det är lätt att övertolka ord i det här sammanhanget. Man försöker hitta någon logik. Som kanske inte finns.

Sedan mördades hon efter att det verkar ha stått klart att biofamilj inte kunde komma (iaf inte i april som var planerat). Att lämna bort henne var nog aldrig aktuellt och långvarig barnmisshandel innehåller ju ofta en komponent av sadism. Det är svårt att föreställa sig hur det här paret fungerar.
Om fungerar nu är rätt ord...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback