2014-11-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det verkar som om de flyttat från en stadsdel till en annan när de märkte att grannarna började märka hur det stod till i familjen.
Nog måste också (den stilfulla) biomamman Madleen förstått alternativt misstänkt att det inte var som det skulle. Om hon nu inte klarade av att följa upp hur Yara mådde och hur situationen var och blev- så är hon milt sagt olämplig som förälder hon också. Detta är min uppfattning.
Senast redigerad av commandaria 2014-11-26 kl. 13:15.
Citera
2014-11-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Nog måste också (den stilfulla) biomamman Madleen förstått alternativt misstänkt att det inte var som det skulle. Om hon nu inte klarade av att följa upp hur Yara mådde och hur situationen var och blev- så är hon milt sagt olämplig som förälder hon också. Detta är min uppfattning.

Visst är hon olämplig som förälder enligt din och min syn på saken, men nu talar vi om folk från Gaza, där det förekommer att barn gifts bort vid ung ålder, kusingifte förekommer också inom klanen och månggifte är i enlighet med koranen.

Alla dessa fenomen som är en kränkning av barns mänskliga rättigheter förklaras av välvilliga svenskar; som kultur och religionsfrihet. Den som påtalar vidrigheten, får en rasiststämpel. Till och med på ett anonymt forum!

I denna sak var väl tanken att Hjärpe skulle förklara kriminalitet inom arabiska klaner som kultur, med de kom alla av sig, när intresset för saken blev för stor. Välviljan som var för stor kunde ju misstas den också.

Det handlar igen, om myndigheter och domstolarna som saknar förmåga till objektivitet i saker som kan slå tillbaka mot kollegialiteten och de egna skinnen. Vi har en debatt som pågått om för långa häktestider i Sverige, som medfört att Rami och Madi tillbringat för kort tid i häkte!

All denna ängslighet har orsaker i att Media fått vittring. Det visar på, hur hur man nu skyndar på, utan att ha gjort en utredning; som är värt namnet utredning. Min slutsats blir inte positiv gentemot rättsväsendets agerande i denna sak, för det för tankarna till fall där åklagaren låter folk ruttna i väntan på åtal, med domstolarnas goda minne, just för att ingen kommer bry sig.

Min uppfattning är att denna sak har begränsats genom att man inte undersöker vad det är för personer som står inför rätta. Man bryr sig inte om vem den part är, som står åtalad egentligen är. En underlighet som borde vara att hinder för en rättvis rättegång. Vi vet dessutom inte vem Yara/brottsoffret var och varför hennes liv inte hade något värde. Allt det dessa personer från dessa klaner påstår, borde kontrolleras. Eftersom allt av intresse, de påstått är lögn när kontroll är enkel eller när det visar sig att de glömmer bort tidigare lögner och kommer frejdigt med nya.

Varför åklagaren inte utrett saken i samarbete med relevanta myndigheter på Gaza är märkligt. Som att inte sända en utredare till Gaza, är obegripligt, nu när de borde vara så välvilliga där, efter Margots bravader i den internationella storpolitiken.

Varför handlägger man inte saken efter de indikationer man har på människosmuggling, och tidigare brottslighet, om man vill vara objektiv?

Det är relevant om saken handlar om människor som förlorat fotfästet och blivit besinningslösa eller om det handlar om förhärdade brottslingar utan respekt för andra människors liv.

Jag saknar personakter i kronologisk ordning, och jag hade inte brytt mig om dessa barnplågare hade fått ruttna i häkte om de inte ens sanningsenligt kan redogöra för tidigare skolgång och bostadsorter.
Citera
2014-11-26, 14:08
Medlem
Hur "noga" kollar man personakter i fall med "svenskfödda"? Fattar inte heller varför man inte gått längre med dessa personers "historia". Obs jag är INTE rasist el något liknande, men varför verkar man "köpa" bakgrundsstoryn rakt av? Tidsbrist, ointresse, eller?
Citera
2014-11-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hur "noga" kollar man personakter i fall med "svenskfödda"? Fattar inte heller varför man inte gått längre med dessa personers "historia". Obs jag är INTE rasist el något liknande, men varför verkar man "köpa" bakgrundsstoryn rakt av? Tidsbrist, ointresse, eller?
Jag utesluter inte att vår svenska folkbokföring nu innehåller mängder av felaktigheter rörande identitetsuppgifter som t ex födelseorter, föräldrar m m.
Stora, starka intressen för "LOCKET PÅ" finns sannolikt. På bekostnad av folk som är hederliga! Stort Tack "Vresrosen" och Stort Tack "diva59" för att ni VÅGAR skriva som ni gjort/gör!
Senast redigerad av commandaria 2014-11-26 kl. 14:58.
Citera
2014-11-26, 14:35
Medlem
Citat:

Viktig, bra fråga! Vilken poppispolitiker svarar på den?

(Om inte våra politiker GÖR något ÅT DESSA PROBLEM så kan hederliga människor snart bli snuvade på mycket av det vi har, det vi behöver och på sådant som vi idag tar för givet.)
Vem var Yara?
Senast redigerad av commandaria 2014-11-26 kl. 15:31.
Citera
2014-11-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Jag delar din syn på detta och mina tankar går nu också till tragedin i Marks kommun. Jag tänker på "Fanny" och "Rasmus" som hade knutit an 100 procent till sin fostermamma, fosterpappa och storebror.
Inkompetenta handläggare och chefer m fl inom socialtjänsten lät sin prestige gå före det som var bäst för barnen....
Jag har i tidigare inlägg skrivit att jag tycker att det skulle vara bättre om socialtjänst i en ANNAN KOMMUN än Karlskrona får sköta ärendet med småpojkarna i Yara-tragedin.

Det är ett stort problem att fosterhemsplacera barn. Tanken är ju att det ska vara för en kortare tid. Att vara fosterhem betyder att man inser att det inte är ens eget barn, att man ska samarbeta med bio-förälder och socialtjänst för att skapa en god sämja för barnens skull. Man måste vara införstådd med att det kanske dröjer 4 månader eller det dröjer 4 år innan det blir aktuellt med återförening! Är man som vuxen beredd att acceptera detta då finns det förutsättningar för att vara ett gott familjehem.

I det fallet du nämner fanns det ingen vilja från fosterhemmet att medverka till återförening, tvärtom utnyttjade fosterhemsföräldrarna barnen för påtryckningar mot socialtjänsten. Om det berodde på känsloanknytning eller risken att förlora familjehemsersättningen vet jag inte. Inte heller bio-mamman brydde sig om vad som var bäst för barnen, hon hade sin agenda – att krångla och bråka så mycket som möjligt.

Hur lång placeringen blir för Adn*n och Ray*n vet vi inte förrän domen faller. Hur man än gör kommer det att bli problem. Om Amani får rättspsykiatrisk vård (vilket jag tror tyvärr) kan det bli en kortare tid. Nu vet vi inte var fosterhemmet är placerat geografiskt så det kan vara i en annan kommun (och hur dom sköter sig där vet vi inte...).

Vill lägga till också att för närvarande får inte Amani träffa Adn*n över huvud taget, vilket jag tycker verkar klokt.
Citera
2014-11-26, 16:17
Medlem
Men vad tycker Du tycker Du tyder på att A kommer få rättsspsykiatrisk vård överhuvudtaget? I min värld kommer hon att dömas till vållande, men jag är ju ingen jurist alls o kan inte detta.
Citera
2014-11-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Det är ett stort problem att fosterhemsplacera barn. Tanken är ju att det ska vara för en kortare tid. Att vara fosterhem betyder att man inser att det inte är ens eget barn, att man ska samarbeta med bio-förälder och socialtjänst för att skapa en god sämja för barnens skull. Man måste vara införstådd med att det kanske dröjer 4 månader eller det dröjer 4 år innan det blir aktuellt med återförening! Är man som vuxen beredd att acceptera detta då finns det förutsättningar för att vara ett gott familjehem.

I det fallet du nämner fanns det ingen vilja från fosterhemmet att medverka till återförening, tvärtom utnyttjade fosterhemsföräldrarna barnen för påtryckningar mot socialtjänsten. Om det berodde på känsloanknytning eller risken att förlora familjehemsersättningen vet jag inte. Inte heller bio-mamman brydde sig om vad som var bäst för barnen, hon hade sin agenda – att krångla och bråka så mycket som möjligt.

Hur lång placeringen blir för Adn*n och Ray*n vet vi inte förrän domen faller. Hur man än gör kommer det att bli problem. Om Amani får rättspsykiatrisk vård (vilket jag tror tyvärr) kan det bli en kortare tid. Nu vet vi inte var fosterhemmet är placerat geografiskt så det kan vara i en annan kommun (och hur dom sköter sig där vet vi inte...).

Vill lägga till också att för närvarande får inte Amani träffa Adn*n över huvud taget, vilket jag tycker verkar klokt.
Barnplågare finns anställda inom socialtjänsten, vissa barnplågare återfinns bland familjehemsföräldrar (men VERKLIGEN INTE, TVÄRTOM! , "FANNYS" och "RASMUS" familjehemsföräldrar var äkta kärleksfulla och där hade de placerade barnen sin trygghet och fått goda förutsättningar för sin hälsa och utveckling.. Rami och Amani Madi plågade ihjäl Yara och småpojkarna drabbades också av dessa.
Citera
2014-11-26, 16:38
Medlem
Äh får börja om, sorry, ber om ursäkt, varför utreddes inte Amanis o Ramis "ursprung"? Varför tog man inte tiden att kolla upp resp bakgrund? Slarv, eller? Men pengar till att ta in en religions"vetare" fanns/finns?
Citera
2014-11-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Artiklar på BLT/Sydöstran tycks ha fått lässkyddet borttaget så länge det varar.

http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/alla-artiklar-om-attaariga-yaras-dod%284269775%29.gm

Var det någon som laddade ner artiiklarna? Jag gjorde det inte.

http://www.blt.se/blekinge/alla-artiklar-om-attaariga-yaras-dod/

http://www.sydostran.se/blekinge/alla-artiklar-om-attaariga-yaras-dod/
Citera
2014-11-26, 17:21
Medlem
Citat:
Men vad tycker Du tycker Du tyder på att A kommer få rättsspsykiatrisk vård överhuvudtaget? I min värld kommer hon att dömas till vållande, men jag är ju ingen jurist alls o kan inte detta.

Jag är inte heller jurist. Min egen bedömning efter att ha läst Fup:en och tagit del av förhören i Tingsrätten är att åtminstone Amani "inte är vid sina sinnens fulla bruk". Något kommer hon att dömas för. Det blir säkerligen en "stor sinnesundersökning" innan dom faller (vilket nämnts i utredningen).
Citera
2014-11-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det finns några kommentarer av Rami som jag inte fäste någon större vikt vid tidigare, men jag har inte heller kunnat släppa dem. Det allra första han säger i det första förhöret, trots att ingen ens antytt att Yara skulle ha utsatts för något sexuellt övergrepp, är:

"Nej, jag har inte förgripit mig eller misshandlat min systers dotter."
"Jag har inte våldfört mig på min systers dotter. Jag är hennes morbror."
Och Rami fortsätter ett par minuter senare:
"[Yara] har såna där fasoner när hon duschar. Då tar hon duschgrejen och stoppar in den i sin vagina."
"När Yara duschar då har hon den här duschslangen mot sin vagina och Amani känner att hon har en annan kvinna i huset..."

Varför är detta det första han säger? Varför påpekar han just dessa saker? Är det möjligt att han vill förekomma eventuella misstankar eller upptäckter som rättsläkaren kan befaras göra?

Och vad har Amani för hållhake på honom?

"Om du skulle ens tänka på att skilja dig eller försöka skilja dig från mig, då vid den stunden så kommer jag att berätta och säga allting. Jag kommer att avslöja hela den här saken."

Vad är det hon hotar att avslöja om han lämnar henne? Att hon vet att Rami har haft "en annan 'kvinna' i huset"? Är det därför hon säger till Rami, på filmsekvensen från badrummet: "Vi ska inte låta någon komma emellan i vårt liv!" Har Yara kommit emellan dem?

Efter att jag sett bilden på Rami där han har Yara i knät och där han håller handen om hennes hals och pussar henne mot hennes vilja så har det varit uppenbart för mig att Yara utsatts för sexuella övergrepp. Frun i huset har blivit avundsjuk och Ramis snack om duschen är suspekt. Visst, vissa barn kan säkert onanera men jag tror inte att det är speciellt vanligt att en liten flicka på 7-8 år gör det. De flesta är inte medvetna om sin sexualitet eller ens att de har ett könsorgan i den åldern. Det Rami beskriver är, enligt mitt sätt att se det, ett övergrepp. Han har väl fått i uppgift att duscha Yara och har då gjort sexuella närmanden i form av att ta duschen på Yaras könsorgan och frugan har kommit på honom och blivit avundsjuk. Att man inte hittat tecken på sexuella övergrepp vid obduktionen säger inte så mycket. Han kan ju ha stoppa kuken i munnen på henne istället för att det inte skulle synas efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in