Citat:
Ursprungligen postat av
commandaria
Nog måste också (den stilfulla) biomamman Madleen förstått alternativt misstänkt att det inte var som det skulle. Om hon nu inte klarade av att följa upp hur Yara mådde och hur situationen var och blev- så är hon milt sagt olämplig som förälder hon också. Detta är min uppfattning.
Visst är hon olämplig som förälder enligt din och min syn på saken, men nu talar vi om folk från Gaza, där det förekommer att barn gifts bort vid ung ålder, kusingifte förekommer också inom klanen och månggifte är i enlighet med koranen.
Alla dessa fenomen som är en kränkning av barns mänskliga rättigheter förklaras av välvilliga svenskar; som kultur och religionsfrihet. Den som påtalar vidrigheten, får en rasiststämpel. Till och med på ett anonymt forum!
I denna sak var väl tanken att Hjärpe skulle förklara kriminalitet inom arabiska klaner som kultur, med de kom alla av sig, när intresset för saken blev för stor. Välviljan som var för stor kunde ju misstas den också.
Det handlar igen, om myndigheter och domstolarna som saknar förmåga till objektivitet i saker som kan slå tillbaka mot kollegialiteten och de egna skinnen. Vi har en debatt som pågått om för långa häktestider i Sverige, som medfört att Rami och Madi tillbringat för kort tid i häkte!
All denna ängslighet har orsaker i att Media fått vittring. Det visar på, hur hur man nu skyndar på, utan att ha gjort en utredning; som är värt namnet utredning. Min slutsats blir inte positiv gentemot rättsväsendets agerande i denna sak, för det för tankarna till fall där åklagaren låter folk ruttna i väntan på åtal, med domstolarnas goda minne, just för att ingen kommer bry sig.
Min uppfattning är att denna sak har begränsats genom att man inte undersöker vad det är för personer som står inför rätta. Man bryr sig inte om vem den part är, som står åtalad egentligen är. En underlighet som borde vara att hinder för en rättvis rättegång. Vi vet dessutom inte vem Yara/brottsoffret var och varför hennes liv inte hade något värde. Allt det dessa personer från dessa klaner påstår, borde kontrolleras. Eftersom allt av intresse, de påstått är lögn när kontroll är enkel eller när det visar sig att de glömmer bort tidigare lögner och kommer frejdigt med nya.
Varför åklagaren inte utrett saken i samarbete med relevanta myndigheter på Gaza är märkligt. Som att inte sända en utredare till Gaza, är obegripligt, nu när de borde vara så välvilliga där, efter
Margots bravader i den internationella storpolitiken.
Varför handlägger man inte saken efter de indikationer man har på människosmuggling, och tidigare brottslighet, om man vill vara objektiv?
Det är relevant om saken handlar om människor som förlorat fotfästet och blivit besinningslösa eller om det handlar om förhärdade brottslingar utan respekt för andra människors liv.
Jag saknar personakter i kronologisk ordning, och jag hade inte brytt mig om dessa barnplågare hade fått ruttna i häkte om de inte ens sanningsenligt kan redogöra för tidigare skolgång och bostadsorter.