2014-12-07, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
En ny laptop hade såklart löst allt och framför allt så hade Yara inte misshandlats då
Mamma Madleen hade föreslagit att skicka pengar till en ny dator men fick inget napp från. R och A.
Tror du att även den kanske hade gått sönder då eller " försvunnit" med posten efter att de beställt den på internet? Jag skulle tro det.
A och R ville förhindra kontakt och hittade på alla möjliga orsaker till att lyckas med det.

Om mitt barn var i ett annat land och de jag anförtror barnet till inte tillåter barnet att har kontakt med mig, eller egen laptop skulle jag bli orolig. En oro att ta på allvar!

Bara den omständigheten att någon försvårar kontakten med mitt barn, skulle leda till reaktion. Och berättigad oro.

Skitföräldrarna hade många alternativ. De kunde ha börjat med att säga ifrån till Rami på skarpen, ringa det juridiska ombudet de hade, som ombesörjde överlåtelsen av vårdnaden till Rami.

Det finns polis, sociala myndigheter och skola. Om det inte gillar myndigheter har de en stor tjock släkt i Sverige, där man kunde bett någon att se till "ungdomarna". Det finns också ett palestinskt kontor där de kunde bett om råd.

Min erfarenhet är att folk gör det de kommer undan med. Då särskilt folk som skitföräldrarna och mördarparet. Mina funderingar är om det ligger i sakens natur att man går på den svagaste som Yara, när det signaleras att hon är utan skydd. En enkel förklaring till att Rami framstod som favvofarbror när han inte vågade annat. Dessa personer har inte fått de gränser man borde sätta, och som hade varit självklara om de alla var barn eller tonåringar.

De hade till slut kunnat be en äldre släkting på Gaza, att ge Amani och Rami en signal om var skåpet ska stå.

Min uppfattning är att du kommer till många felaktiga slutsatser för du lever i vanföreställningen att alla föräldrar är snälla och vill sina barn väl. Att någon som sänder i väg sina barn måste vilja det bästa för barnet. Men det är tragiskt nog inte så.

Det enda dessa barn har är oss som inte går på en massa skit. Dessa barn har ju rättsväsendet när någon slagit ihjäl dem. Som Yara. Vad ska till för att övertyga andra om att det som pågår med ankarbarn och trafficking, inte är förenligt med vad vi alla borde stå för i gemensam värdegrund?

För saken handlar också, om de barn som inte dör av plågorna eller bara försvinner. Och bevisligen så ser vi i denna sak att finns det finns skitföräldrar som medverkar i denna människosmuggling. Och som sen inte medverkar i rättegången. Men svenskar vill de bli. Är det för snön skull, tror du?
Citera
2014-12-07, 15:45
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Amina kan inte vara en stackars förvirrad 2 barnsmor som inte klarar någonting. OCH en människosmugglare. Likaledes kan inte Rami vara en stackars otursdrabbad man med svag karaktär drabbad av en våldsam barnamördare till fru. OCH samtidigt bränna flickan och slå hårdast.

Så varför är det så svårt att förstå?

Nä jag har aldrig menat eller skrivit att hon skulle vara förvirrad. I min värld är hon lat och slapp, är inte särskilt snäll, ej heller lågbehåvad och som inte klarar någonting.

Hon "klarade inte av hem och barn" (som det har sett ut) men inte för att hon skulle vara utvecklingsstörd eller lågbegåvad utan för att hon var ointresserad och icke omhuldande och möjligen hade hon inte heller ekonomiska medel då eventuellt Rami tog alla pengar till egna ändamål. Depraverad av situationen tillsammans med förbannad gjorde henne dum i huvudet så att säga.
Men om hon skulle ut i världen och hade en uppgift så klarade hon av den, så tänker jag.

Människor som är deprimerade (och som därmed inte lider av utmattning) kan ju vara inkapabla att sköta sitt hem och sina barn på ett för oss andra acceptabelt vis men kan ändå fungera praktiskt när det gäller att visa pass och stiga ombord på ett plan så att säga. Är du med mig?
Citera
2014-12-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tänkte mer på maktbalansen mellan Rami och Madi. Jag antar att biofamiljen vet mer om detta än vi eller Hjärpe.

Ja Hjärpe är ett märkligt val Palestina är litet och släkterna stora och säkert 20% kan hävda släktskap med Arafat. (Arafat kommer från en stor släkt) Förstår inte vad det individuella fallet har med det att göra.

Maktbalansen fanns kanske på flera håll? Har ju delvis med hur man bedömer Rami och Amani. Vilka de är.

Det finns massor som familjen borde reagerat på. Att de inte skickade en släkting vid oron eller flyttade flickan lär ju ha att göra med ansökan om återförening. Men de kan ju knappast i detalj ha vetat vad Yara utsattes för.
Citera
2014-12-07, 15:57
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om mitt barn var i ett annat land och de jag anförtror barnet till inte tillåter barnet att har kontakt med mig, eller egen laptop skulle jag bli orolig. En oro att ta på allvar!

Bara den omständigheten att någon försvårar kontakten med mitt barn, skulle leda till reaktion. Och berättigad oro.

Skitföräldrarna hade många alternativ. De kunde ha börjat med att säga ifrån till Rami på skarpen, ringa det juridiska ombudet de hade, som ombesörjde överlåtelsen av vårdnaden till Rami.

Det finns polis, sociala myndigheter och skola. Om det inte gillar myndigheter har de en stor tjock släkt i Sverige, där man kunde bett någon att se till "ungdomarna". Det finns också ett palestinskt kontor där de kunde bett om råd.

Min erfarenhet är att folk gör det de kommer undan med. Då särskilt folk som skitföräldrarna och mördarparet. Mina funderingar är om det ligger i sakens natur att man går på den svagaste som Yara, när det signaleras att hon är utan skydd. En enkel förklaring till att Rami framstod som favvofarbror när han inte vågade annat. Dessa personer har inte fått de gränser man borde sätta, och som hade varit självklara om de alla var barn eller tonåringar.

De hade till slut kunnat be en äldre släkting på Gaza, att ge Amani och Rami en signal om var skåpet ska stå.

Min uppfattning är att du kommer till många felaktiga slutsatser för du lever i vanföreställningen att alla föräldrar är snälla och vill sina barn väl. Att någon som sänder i väg sina barn måste vilja det bästa för barnet. Men det är tragiskt nog inte så.

Det enda dessa barn har är oss som inte går på en massa skit. Dessa barn har ju rättsväsendet när någon slagit ihjäl dem. Som Yara. Vad ska till för att övertyga andra om att det som pågår med ankarbarn och trafficking, inte är förenligt med vad vi alla borde stå för i gemensam värdegrund?

För saken handlar också, om de barn som inte dör av plågorna eller bara försvinner. Och bevisligen så ser vi i denna sak att finns det finns skitföräldrar som medverkar i denna människosmuggling. Och som sen inte medverkar i rättegången. Men svenskar vill de bli. Är det för snön skull, tror du?

1. Ja mamma Madleen var enligt uppgift så orolig som du beskriver att du skulle ha varit men köpte med oro i magen de förklaringar som de misstänkta kom med. PRECIS som alla svenskar gjorde som fanns närmre Yara.

2. De sa till Rami på skarpen och blev ovän med honom. Åtminstone mamma Madleen.

3. Släkt kunde ha kontaktats, jag håller med dig i det.

4. Jag lider inte av vanföreställningar. Jag har till skillnad från dig bara inte bestämt mig för hur jag ska benämna bioföräldrarna ännu. Innan dess så kallar jag dem inte för skitföräldrar. Jag kan ändra mig när historien är slut och då bilden är klar.

5. Det är löjligt att fråga mig om jag tror att folk vill bli svenska på grund av snön i detta land.
Citera
2014-12-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Nä jag har aldrig menat eller skrivit att hon skulle vara förvirrad. I min värld är hon lat och slapp, är inte särskilt snäll, ej heller lågbehåvad och som inte klarar någonting.

Hon "klarade inte av hem och barn" (som det har sett ut) men inte för att hon skulle vara utvecklingsstörd eller lågbegåvad utan för att hon var ointresserad och icke omhuldande och möjligen hade hon inte heller ekonomiska medel då eventuellt Rami tog alla pengar till egna ändamål. Depraverad av situationen tillsammans med förbannad gjorde henne dum i huvudet så att säga.
Men om hon skulle ut i världen och hade en uppgift så klarade hon av den, så tänker jag.

Människor som är deprimerade (och som därmed inte lider av utmattning) kan ju vara inkapabla att sköta sitt hem och sina barn på ett för oss andra acceptabelt vis men kan ändå fungera praktiskt när det gäller att visa pass och stiga ombord på ett plan så att säga. Är du med mig?

Min poäng är väl snarare att vi kanske missbedömer paret. Jag är ju också påverkad av tråden. Men förklaringarna framför allt till upptrappningen förklaras i olika normala termer. Depression, isolering, osv. Det kanske är helt fel.

Jag har hakat upp mig på smugglingen av flera orsaker. Amina kan inte ha smugglat "litegrann". Det går inte i den verksamheten. Antingen är en/båda inblandade i människosmuggling eller så är de inte det.

Om Amina ev. båda är människosmugglare så talar vi om ett par som inte platsar i de förklaringsmodeller vi haft. Och det är det jag menar med antingen eller. Likaledes att de la ner mycket tid på att dölja flickans skador för biofamiljen. Men fortsatte att skada henne. Och visade inte minsta tecken på att vilja göra sig av med flickan.

Det hade varit rätt enkelt att skicka henne till andra släktingar under en eller annan förevändning. Varför gjorde de inte det? Om hon var en belastning och ställde till problem.

Ville de behålla Yara och i så fall varför. De ekonomiska vinsterna verkar ha varit obefintliga. Behöll de flickan för att skada henne? För att de ville det? (talar inte om mordet det var oavsiktligt)
Utan möjlig sadism.

Om de är människosmugglare eller sadister så har vi andra motivbilder och förmodligen andra utlösande faktorer till mordet.
Senast redigerad av VemKom 2014-12-07 kl. 16:13.
Citera
2014-12-07, 16:09
Medlem
bits1975s avatar
Är det någon som minns ett uttalande i en tidning från en av skolpersonalen i Yaras skola, alldeles strax efter att det hade hänt, som berättade att de hade en helt annan "problembild" på skolan på senare tid efter att det hade kommit så många nyanlända barn?

Det var som svar på ett ifrågasättande av deras förmåga att ha sett Yaras olika problem, och den anställde ville säga att de hade så många barn som for illa att de inte hann med, någonting sådant var det.

Hon berättade också att när personalen först fick veta att en av deras elever blivit dödad så tänkte de direkt på en helt annan elev, tills de fick reda på att det var Yara. Undrar hur den eleven hade/har det, eftersom de direkt tänkte att: åh, nu hände det, nu dödade de honom/henne.

Det finns så många barn som far illa, fler än man tror, och ser, och jag tycker att de människor som kämpar på för alla barn de kan, ideellt och en del bara med civilkurage förtjänar en guldstjärna och mycket mer. Det finns så många vardagshjältar som håller barn ovanför ytan, och jag kan inte låta bli att tänka på vad som kunde blivit annorlunda om alls Yaras grannar som såg, hade varit envisa och ringt 112 vid varenda lägenhetsbråk som de hörde, speciellt när de visste att det fanns tre barn i lägenheten, och när de sett Yara sitta utestängd i trappan (soc) och envist ringa om och om igen så att familjen blev riktigt känd hos polisen. Kanske hade Yara levt idag då?
Senast redigerad av bits1975 2014-12-07 kl. 16:12.
Citera
2014-12-07, 16:27
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Det är två saker som jag tycker är märkliga, det ena är att mamman går med på att skicka iväg sin lilla dotter till ett främmande land med människosmugglare. Övertalad av en svägerska- Ungefär som när man ska rensa garderoben, "ska jag verkligen skänka den där klänningen till myrorna".
Jag har praktiserat en del i min utbildning på psykiatrin och träffat en hel del familjer där barnen kommit bort under transporten till Sverige. Om det stämmer vad de säger är det inte helt ovanligt.

Sen kan jag inte förstå att föräldrarna vill bo i ett land där deras barn har misshandlats till döds.

Tycker också det är väldigt konstigt. Ännu konstigare blir det om man betänker deras, minst sagt, svaga förtroende för svenska myndigheter
Citera
2014-12-07, 16:30
Medlem
Finner mängder med saker som starkt berör och intresserar mig i denna tragedi.

-Vad är dessa 2 varelser (de misstänkta) för personer? Finner alla vinklingar om vilka personer dessa är intressant.

Människor som dem kommer tyvärr alltid att finnas och intressant/viktigt är då hur är vårt skyddsnät för att skydda/hjälpa utsatta personer, speciellt barn fungerar.

-Skolan med all personal. Varför efter olika märkliga skador på Yara, extrem frånvaro, personlighetsförändring, nedstämdhet, noll umgänge på sin fritid med andra barn, stöld av frukost på Willys, gjorde de inte en tidigare grundligare utredning? OM de till ex. före 30 april tvingat henne till skolsystern och denne tvingat/klätt av henne kläderna så hade väl skador och därmed allt uppdagats?
-Skyller INTE rektorn, han anmälde som han skulle till en tragisk passiv socialtjänst. Att man hängde ut honom har fått mig att gråta. Hur skötte socialtjänsten utredningen om familjen? Hur skötte de uppföljningen? Hur tillvara tog de anmälningar från privatpersoner, skola, polis?
-Finner utfallet i rättegången mindre intressant då flickan är död och det Svenska samhällets skyddsnät fallerade. Möjligen kan stackarn hjälpa Karlskrona och oss andra att utvecklas. De åtalade hade inget liv före och de har inget liv efter domen.

-
Citera
2014-12-07, 16:32
Medlem
Till VemKom

Du undrade varför de (Rami och Amani Madi) inte gjorde sig av med flickan.

De var bidragsberoende och svårt frustrerade, hade inte tillräckligt med kunskap eller resurser att ordna det för sig.

Madleen ville antagligen inte att farbrodern i Holland eller andra "värdefulla" i klanerna skulle SE hur "traumatiserade" Yara utnyttjades.

De satt i en RÄVSAX nu när det inte blev PUT för bioföräldrarna och Madleen och hennes mamma försökte med chatt och skype förmå dem alla att HÄRDA UT! Så uppfattar jag det.
Citera
2014-12-07, 16:35
Medlem
trior vi alla behöver gå tilllbaka tilll rättegångsutsagon
Citera
2014-12-07, 16:35
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ok tack. Nu förstår jag hur du menar. Vore bra om vi alla försökte vara lite pedagogiska (inkluderar mig själv).

Ja du har rätt de borde ha reagerat på avsaknaden av bilder. Och att Yara aldrig fanns med på Aminas FB. Och att flickan verkade så ledsen och parets märkliga beteende överlag. Men jag tolkar det annorlunda än dig.

Eftersom en hel del tyder på att de brydde sig om flickan och att biofamiljens liv i Gaza var normalt. Så tror jag inte att de medvetet utsatte flickan. Utan Yaras liv i Sverige var "bra". Det sa alla inkl. Yara själv. Och de valde att tro på det trots ett antal signaler om att det inte stämde.

Jag är inte speciellt road av biofamiljen eftersom så många av deras val handlade om familjen Men de levde i föreställningen att de skulle återförenas fram till april. Jag tror alltså inte att biofamiljen medvetet valde att Yara skulle leva i ett helvete. De visste inte och det de såg blundade de för.

Men det är väl ändå ingen som någon gång har framfört åsikten att bioföräldrarna VILLE att Yara skulle få ett helvete och slutligen torteras till döds. Den uppfattningen har TILLSKRIVITS somliga som velat diskutera ansvarsfrågan och det orättmätiga i att använda ett värnlöst barn för sina EGNA syften, alldeles oavsett bevekelsegrund och förhoppningar
Citera
2014-12-07, 16:40
Medlem
bits1975s avatar
Citat:

Att människor såg Yara och visste att hon for illa hemma - det är en sanning
Och åter igen - för att Yaras död inte ska vara totalt meningslös så måste alla, främst våra myndigheter, förstå att detta på inget sätt det bästa för denna lilla flicka. Så här skall inget barn hanteras i Sverige

Enligt en undersökning som Unicef gjorde 2003 så misshandlades i snitt 10 barn till döds i Sverige per år. Och på senare tid har det kommit fram att barnmisshandel har ökat. En personal på mina döttrars förskola slutade arbeta där och sade sedan att det var på grund av att det var så många "fall", alltså, barn som far illa. Det ser så mörkt ut och något måste verkligen göras, i detta nu blir barn vanvårdade och misshandlade och utnyttjade i Sverige utan att bli hjälpta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in