2014-11-26, 16:14
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz

Det där får du nog ta och förklara lite bättre, jag hänger inte med på vad du menar. Är din fråga om det är helt enkelt är så att gärningsmannen inte anser sig ha begått ett mord, utan snarare ett dråp eller vållande till annans död? I så fall, ja, det finns säkerligen en stor möjlighet att gärningsmannen är av den åsikten. Och var vill du komma med den frågan?

Ja jag menar just det. Om han använde kloroform (om det nu skulle vara sant alltså) och han gav för mycket kloroform i trasan den låg ju tydligen kvar över Js mun, och det inte var "meningen" att J skulle avlida då kanske förövaren inte anser sej ha mördat för att det inte var hans intention? Så gick mina tankar men jag vet ju inte naturligtvis. Han kan ha sett det som ett "olycksfall" i alla fall i sina egna ögon för att slippa de mer grava benämningarna på sin handling.

Ni får ta mej för den okunniga person jag är,men för mej låter det mer troligt att förövaren/ mördaren kan ha bränt Js tillhörigheter än att han lämnat dem nånstans där de var lättare att upptäcka. Jag tänker på att det var mycket uppmärksamhet omkring detta försvinnande och mycket var annorlunda då tex sophämtningen där det kunde, jag skriver kunde hända, att man uppmärksammat både avlämnandet och innehållet i en soptunna som något som inte skulle vara där? Det är bara mina egna tankar och ingenting annat.

Likaså är det väl inte så förfärligt konstigt att ds skulle ha tagit sej in på sin arbetsplats på annan tid än arbetstid om han hade tillgång till utrymmet ifråga.....Det hände väl inte så sällan att man fick arbeta extra eller så...och att de som ev skulle kunna ha sett ds inte reagerade???..

Men de här tankarna får stå för mej,det är bara sånt jag tänkt på
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-11-26 kl. 16:17.
Citera
2014-11-26, 16:52
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aralia
Nog är det väl mindre uppseendeväckande med en påse kläder än en paketerad barnkropp, om han skulle ha mött någon på arbetsplatsen. Det kan inte vara så ovanligt att sjukhuspersonal bär med sig ett ombyte kläder i en påse. Att kasta in påsen i brännugnen måste ju också vara gjort på nolltid när han väl tagit sig in där.

Men det är nog ganska ovanligt att personal bryter sig in där sent på kvällen? Vad skulle du skylla på då om vakten kom?
Senast redigerad av Crime-boy 2014-11-26 kl. 16:56.
Citera
2014-11-26, 17:49
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
"I vissa deckare används kloroform som bedövningsmedel. Förövaren trycker en trasa mot offrets näsa och mun så att det andas in ångorna och svimmar. I verkligheten är verkan inte så snabb som den ofta är i filmer och serier". Wikipedia..

Ja något i LA berättelsen om vad som hände med Johan verkar inte stämma!
"Han somnade direkt" efter att jag tryckt den kloroform indränkta näsduken mot hans ansikte....
Ja, vad är det som inte skulle stämma med det? Om verkan var så snabb så är väl det en indikation på att han överdoserat, vilket tydligen är lätt att göra med tanke på hur kloroform fungerar som bedövningsmedel. Det har skett vid andra tillfällen när ovana hanterat kloroform för att söva ner folk. T ex Kloroformmordet som länkats till tidigare.

Vad jag inte riktigt begriper är bara varför han var tvungen att söva pojken? Johan hade ju hittills följt med rätt godvilligt, trots att han varit orolig för att komma försent. Hade mannen andra mörka motiv för att ha en mer lätthanterad kropp med sig till stugan? Är det därför han bränt upp kläderna, för att dölja spår av eventuella kroppsvätskor?

Men det är väl som någon skrev att en del som dödat agerar inte helt logiskt för en utanförståendes horisont sett. Det är det där lilla extra som kanske verkar logiskt och vettigt som är avslöjande. Mannen är väl i någon form av chock och gör saker som i efterhand verkar vettlösa eller ologiska.

Hoppas man undersöker området kring stugan innan snön lägger sig djup och fördröjer ett sök ända in i april/maj. Kadaverhundar kanske känner vittring trots att Johans kropp borde vara i skelettform efter alla dessa år?
Citera
2014-11-26, 18:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tack Prinzezzan
Både jag och min väninna bor i Sundsvall, men hon är född här men jag flyttade hit 2002.
De hade varit vänner länge och hon hade även träffat LA, hon kunde inte heller tro det om honom och trodde på att han var oskyldig speciellt efter att han sagt det till sin mor.

Vet du om LA:s mor sagt något om att hon någon gång haft någon känsla av det skulle ha kunnat vara hennes son som låg bakom försvinnandet? Eller var hon själv helt övertygad om att han var oskyldig?

Anledningen till att jag frågar, är att det i andra fall har funnits mödrar som haft sina funderingar, även om funderingarna har varit svaga.
Citera
2014-11-26, 18:36
Medlem
Grishnacs avatar
En tanke bara - den utpekade påstår att han grävde ner Johan, men Johan försvann i november och på bilder från tiden vid försvinnandet på veckans brott så ser man att folk går skallgång i djup snö....
Lyckades han verkligen gräva ned en kropp när marken är frusen?
Citera
2014-11-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac

Tar ju ett tag för marken att frysa, det var i början på vintern också.

Vore dock intressant att veta när tjälen kom den tiden på århundradet...
Senast redigerad av Chrillchen 2014-11-26 kl. 19:09.
Citera
2014-11-26, 19:38
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life
Historien klaffar inte med brännugnen.
Tillhörigheterna på ett annat ställe än Johan är inte rimligt.
Så som jag läst förhören skulle LA kastat SINA blodiga kläder i brännugnen
Citera
2014-11-26, 19:39
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillchen
Tar ju ett tag för marken att frysa, det var i början på vintern också.

Vore dock intressant att veta när tjälen kom den tiden på århundradet...

Jo men mer än halvmetern snö lägger sig inte på mark utan tjäle.
Citera
2014-11-26, 19:55
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
En tanke bara - den utpekade påstår att han grävde ner Johan, men Johan försvann i november och på bilder från tiden vid försvinnandet på veckans brott så ser man att folk går skallgång i djup snö....
Bra tanke där med frusen mark men jag måste fråga : var påstår den utpekade (antar att du menar LA) att han grävde ner Johan? Är det i detta senaste ryktet som AB spridit, att en bekant hört att LA ska ha erkänt och berättat om kloroform och nedgrävning i skogen..? Hur stor trovärdighet sätter vi till detta?
Alla faktauppgifter i detta ärende måste man analysera noga, många uppgifter finns bara i målsägarnas (föräldrarnas) "åberopade gärning", dvs det som de påstår kan ha hänt. Andra uppgifter kommer från vittnen, som delvis motsäger varandra. Det är inte mycket som kan slås fast som fakta.
Citera
2014-11-26, 20:10
Medlem
LA måste vara en kall jäkel...samma dag som Johan försvann så sågs LA inne på sjukhuset vid det som då var en liten ICA men nu är en pressbyrå. Klockan var väl vid halvfyra på em. En annan personal kom fram till honom och pratade och påpekade att LA var väldigt fint klädd. LA berättade då att han varit på kurs under dagen, vilken han alltså uteblev från egentligen. Den andre personalen ville ha skjuts till stan, men LA berättade att han skulle åt ett annat håll med bilen. LA förnekar inte händelsen men säger att detta var dagen innan Johan försvann, dagen Johan försvann har han inte besökt sjukhuset. Den andre personalen är säker på sin sak, det var på fredagen (samma dag J försvann) för just den dagen fyllde personen år och ville komma ner på stan fortare. Vad bevisar detta? Inget, men varför ljuga om en sån sak? Reka möjligheten att senare komma in i brännugnen?
Citera
2014-11-26, 20:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Så som jag läst förhören skulle LA kastat SINA blodiga kläder i brännugnen

Men hur skulle LA:s kläder ha blivit blodiga, om han dödade Johan med kloroform? I så fall måste något annat ha hänt...
Citera
2014-11-26, 20:23
Medlem
Citat:

I ett område med sandig jord borde det ha gått att gräva i början av november.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in