Citat:
Ursprungligen postat av
Grishnac
Anser man inte ett mord uppklarat då om man som i det här fallet - har ett erkännande och eventuellt också en kropp på utpekad plats, även om det nu råkar vara preskriberat och man inte kan döma gärningsmannen? Polisens egna statistik borde väl skilja sig från rättsväsendets eller för dom samma statistik?
Klart att man inte anser det om man inte
bortom allt rimligt tvivel kan leda i bevis att erkännandet är sanningsenligt, och då underlättar det ju betydligt om man faktiskt har en kropp.
Jag tror det du är ute efter är huruvida fallet är
polisiärt uppklarat. Det är dock skillnad mot något som är juridiskt uppklarat, där man har nått en dom.
Polisen är ju en del av rättsväsendet, hur det ligger till med statistiken kring uppklarade brott och hur man räknar det har jag ingen koll på. Men jag har svårt att tro att myndigheterna lägger någon vidare vikt vid så kallade
polisiärt uppklarade fall kontra juridiskt uppklarade där man har nått en dom. Så, nej, jag tror inte det här skulle falla under statistiken för uppklarade brott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stina-Lina
Om det nu är sant det som sägs nu kan det vara så att den som mördat Johan inte anser sej ha begått mord utan att det var en "olycka" därför att pojken avled av för mycket kloroform ,ett misstag den påstådde förövaren säger sej ha gjort??
Frågan är kanske dum men jag kom att fundera över om det kan ligga till så
Det där får du nog ta och förklara lite bättre, jag hänger inte med på vad du menar. Är din fråga om det är helt enkelt är så att gärningsmannen inte anser sig ha begått ett mord, utan snarare ett dråp eller vållande till annans död? I så fall, ja, det finns säkerligen en stor möjlighet att gärningsmannen är av den åsikten. Och var vill du komma med den frågan?