Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-19, 08:21
  #73
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Nej, det är den inte.

Om jag inte är helt fel ute nu så var brottet människorov föreskrivet fängelse - på den tiden Johan försvann - i fyra (4) år eller på livstid. Eftersom fängelse på livstid då ingår i straffskalan så innebär det att preskriptionstiden för brottet är 25 år. Precis som för mord.
Ja djävlar, hade inte en aning om att det var ett livstidsbrott. Nå, det är 29 år sen han försvann i alla fall.
Citera
2009-12-19, 08:23
  #74
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
http://www.sweden.gov.se/sb/d/12269/a/133237

Det betyder alltså att mord som begåtts efter 1 juli 1985 inte kommer att preskriberas. T.ex. mordet på statsminister Olof Palme.
"Föreslås" står det. Låter som om man skulle göra undantag för vissa fall i mina öron. "Vissa fall" är då det mord du nämner, samt möjligen mordet på polisen Leif Widengren 1992, det enda olösta polismordet.
Citera
2009-12-19, 14:57
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
"Föreslås" står det. Låter som om man skulle göra undantag för vissa fall i mina öron. "Vissa fall" är då det mord du nämner, samt möjligen mordet på polisen Leif Widengren 1992, det enda olösta polismordet.

Ja, förelås. Så vitt jag vet har detta inte klubbats i riksdagen ännu. Men att det skulle handla om undantag för vissa fall stämmer inte. ALLA mordfall som på dagen för lagens ikraftträdande (1 juli 2010) ännu inte är preskriberade kommer förbli opreskriberade. Det gäller alltså inte bara vissa "specialla" mordfall såsom Palmemordet eller mordet på Leif Widengren.
Citera
2009-12-20, 14:57
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det finns en hel del som pekar på att det var han - även om vi bortser från det faktum att han hotade att göra Johan illa. Föräldrarna är väl också övertygade om att LA är gm?

Hur är det, han kan väl inte åtalas igen om det inte dyker upp nya, starka bevis mot honom och/eller ett erkännande?

Jag förstår mig ärligt talat inte på vissa folk. Om Johans föräldrar är övertygade om vem som gjorde det och fallet nu är preskriberat bortom allt hopp om svensk "rättvisa", varför gör de ingenting åt saken ?

Om jag hade haft ett barn, som hade blivit bortrövat och mördat så hade jag gjort till min enda livsuppgift att hitta och tortera ihjäl gärningsmannen. Hämndlysten ? Hell yeah
Citera
2009-12-20, 15:10
  #77
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Jag förstår mig ärligt talat inte på vissa folk. Om Johans föräldrar är övertygade om vem som gjorde det och fallet nu är preskriberat bortom allt hopp om svensk "rättvisa", varför gör de ingenting åt saken ?

Om jag hade haft ett barn, som hade blivit bortrövat och mördat så hade jag gjort till min enda livsuppgift att hitta och tortera ihjäl gärningsmannen. Hämndlysten ? Hell yeah

De kanske är laglydiga och inte vill sänka sig till hans nivå (om det nu var han som var gm). Dessutom skulle det ju inte ge dem Johan tillbaka.

Även om man inget hellre vill än att tortera ihjäl den som mördat ens barn, så finns det spärrar hos de flesta av oss, som gör att vi inte agerar ut våra hatkänslor. (Vem vet, de kanske har hudflängt honom gång efter annan i tanken...)
Citera
2009-12-21, 11:25
  #78
Medlem
Är ett mord inte uppklarat efter 25 år så kommer det troligen inte heller att klaras upp senare.
Citera
2009-12-23, 14:01
  #79
Medlem
Jag tänker också på hur arbetskamrater til LA berättade att de aldrig skulle kunna tänka sig att han kunde göra sådant...han som var så glad och trevlig och en alla tiders grabb. Är det inte ofta så psykopater beskrivs, som världens trevligaste personer utåt.
Citera
2009-12-23, 14:10
  #80
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Jag tänker också på hur arbetskamrater til LA berättade att de aldrig skulle kunna tänka sig att han kunde göra sådant...han som var så glad och trevlig och en alla tiders grabb. Är det inte ofta så psykopater beskrivs, som världens trevligaste personer utåt.

Det är ofta sådana kommentarer fälls av omgivningen till gm (I detta fall, läs: ev. gm).

Jo, psykopater beskrivs ofta så: trevliga, charmerande osv. Det är ju det de lever på också, annars skulle det bli svårt för dem att nå sina mål - vad de vara månde. (Detta skrivet utan att påstå att LA skulle ha psykopatiska drag!)
Citera
2009-12-24, 14:02
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Jag tänker också på hur arbetskamrater til LA berättade att de aldrig skulle kunna tänka sig att han kunde göra sådant...han som var så glad och trevlig och en alla tiders grabb. Är det inte ofta så psykopater beskrivs, som världens trevligaste personer utåt.
"Trevlig och världens snällaste". Det brukar heta så om alla gärningsmän om man frågar vänner och anhöriga, inget nytt under solen.

PS. Detta fenomen gäller också brottsoffer, oavsett om det var änglar eller inte så blir de alltid änglar när de dött.
Citera
2010-03-26, 07:08
  #82
Medlem
miapetters avatar
Jag har en fundering efter att ha läst tråden.
74...då fanns det ju inga mobiltelefoner...o absolut inga anonyma kontantkort.
Telefonsamtalet till prästen måste således gått att spåra?
Finns det uppgifter om att det har gjorts o varifrån samtalet kom?
Citera
2010-03-26, 09:53
  #83
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Jag förstår mig ärligt talat inte på vissa folk. Om Johans föräldrar är övertygade om vem som gjorde det och fallet nu är preskriberat bortom allt hopp om svensk "rättvisa", varför gör de ingenting åt saken ?

Om jag hade haft ett barn, som hade blivit bortrövat och mördat så hade jag gjort till min enda livsuppgift att hitta och tortera ihjäl gärningsmannen. Hämndlysten ? Hell yeah

Övriga svar samt att i ett sådant fall som Johan Asplunds är kanske en bekännelse från gm enda sättet att få veta vad som hände ens barn? Om gm inte kan berätta är det definitivt att sanningen aldrig kommer fram.
Citera
2010-03-26, 14:27
  #84
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag har en fundering efter att ha läst tråden.
74...då fanns det ju inga mobiltelefoner...o absolut inga anonyma kontantkort.
Telefonsamtalet till prästen måste således gått att spåra?
Finns det uppgifter om att det har gjorts o varifrån samtalet kom?

74? Johan försvann 1980.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback