2014-11-20, 20:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två olika uppgifter ang. ögonfärg.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Även Janne hade blå ögon, enligt dokument.

Då finns det tydligen två olika uppgifter ang. Jannes färg på ögonen enligt handlingar.

Kollade upp som snabbast detta med hans ögonfärg bland alla papper, men kunde inte hitta den här uppgiften för tillfället.

Däremot så fick jag fram ytterligare två uppgifter på hur lång han skulle ha varit. Den ena uppger 173 cm och den andra 178 cm. Så här vi alltså tre olika uppgifter ang. Dahlsjös längd.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-20 kl. 20:54.
Citera
2014-11-21, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Signalement.

När det gäller signalementen på de försvunna som angavs i media så är dessa tyvärr inte samma hela tiden.

T. ex. "Hymme" Lundquist kom att efterlysas med följande färger på sina ögon: Gråblå, ljusblå och blå. I o f s färgen blå men med olika nyanser.

Färgen på O18920 kom att beskrivas som blå och duvgrå/duvblå men aldrig midnattsblå som var den rätta.

Janne Dahlsjö kan mycket väl ha haft på blå ögon och kanske då mörkblå. Blå ögonfärg verkar hans äldre bror ha och samma färg hade hans båda yngre bröder. Deras mor däremot skulle ev. kunnat ha haft bruna ögon.
Citera
2014-11-25, 23:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Obefintlig = Försvunnen.

Pratade med Skattemyndigheten och där med folkbokföringen för ett tag sedan.

Sedan den 1 januari 2014, så har ordet "obefintlig" bytts ut mot ordet "försvunnen".

Jag trodde att det var så, att det datum en försvunnen person skall fylla 90 år, så blir han/hon automatiskt avförd såsom avliden från samhällets sida. Så är det tydligen inte. Enligt den person jag pratade med på folkbokföringen, så finns det ingen bortre gräns. En person kan t. ex. stå som försvunnen/obefintlig i 100 år. Litet märkligt detta tycker jag, men tydligen är det på detta sätt?

Jan Olof Dahlsjö finns fortfarande med i folkbokföringen. Där står han registrerad som försvunnen f. o. m. 1975-03-03. Tog nästan hela tio år att få honom obefintlig/försvunnen.

Kjell-Åke Johansson finns även han med i folkbokföringen. Här står han registrerad som försvunnen f. o. m. 1972-03-01.

Gay Karlsson finns märkligt nog även han med i folkbokföringen. Där står han registrerad såsom avliden 1975-07-31. Systern ansökte om dödförklaring 1997 och han blev dödförklarad av Göteborgs tingsrätt i januari 1998. Dödsdatumet kom då att sättas tio år efter hans försvinnande.

Har fått uppgifter på att Gay inte finns med dödboken. Mycket märkligt för det skulle han.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-25 kl. 23:51.
Citera
2014-11-26, 07:47
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Pratade med Skattemyndigheten och där med folkbokföringen för ett tag sedan.

Sedan den 1 januari 2014, så har ordet "obefintlig" bytts ut mot ordet "försvunnen".

Jag trodde att det var så, att det datum en försvunnen person skall fylla 90 år, så blir han/hon automatiskt avförd såsom avliden från samhällets sida. Så är det tydligen inte. Enligt den person jag pratade med på folkbokföringen, så finns det ingen bortre gräns. En person kan t. ex. stå som försvunnen/obefintlig i 100 år. Litet märkligt detta tycker jag, men tydligen är det på detta sätt?

Jan Olof Dahlsjö finns fortfarande med i folkbokföringen. Där står han registrerad som försvunnen f. o. m. 1975-03-03. Tog nästan hela tio år att få honom obefintlig/försvunnen.

Kjell-Åke Johansson finns även han med i folkbokföringen. Här står han registrerad som försvunnen f. o. m. 1972-03-01.

Gay Karlsson finns märkligt nog även han med i folkbokföringen. Där står han registrerad såsom avliden 1975-07-31. Systern ansökte om dödförklaring 1997 och han blev dödförklarad av Göteborgs tingsrätt i januari 1998. Dödsdatumet kom då att sättas tio år efter hans försvinnande.

Har fått uppgifter på att Gay inte finns med dödboken. Mycket märkligt för det skulle han.

Du vill inte svara på mitt inlägg?

Om nu alla tre försvann samma dag 1965 så finner jag det märkligt att ingen finns registrerad som försvunnen från det datumet, eller ens samma år.

Det finns nog en mycket enkel förklaring till det.
Citera
2014-11-26, 10:35
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Du vill inte svara på mitt inlägg?

Om nu alla tre försvann samma dag 1965 så finner jag det märkligt att ingen finns registrerad som försvunnen från det datumet, eller ens samma år.

Det finns nog en mycket enkel förklaring till det.

Det finns definitivt inte någon enkel förklaring till det, men om du tror dig sitta på enkel förklaring så kommer vi alla att vara dig evigt tacksamma om det stämmer
Citera
2014-11-26, 13:11
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Det finns definitivt inte någon enkel förklaring till det, men om du tror dig sitta på enkel förklaring så kommer vi alla att vara dig evigt tacksamma om det stämmer

Det vet du? Kan du inte dela med dig i så fall?

Jag gissar dock att förklaringen helt enkelt var att någon visste att dom inte var försvunna, att dom helt enkelt bara höll sig undan.

Det är en relativt enkel förklaring tycker jag. Annars har jag svårt att förstå varför inte anhöriga och vänner anmälde dom som saknade när dom nu försvann samtidigt.
Citera
2014-11-26, 14:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Registret över obefintliga.

Citat:

Du verkar inte riktigt förstå det här med ordet "försvunnen". Misstänkte att det skulle bli så här när jag använde mig av det ny ordet "försvunnen" istället det gamla ordet "obefintlig".

Kjell-Åke blev 1971-02-26 överförd till registret för personer utan känd hemvist. Dahlsjö blev överförd till samma register 1972-12-14.

Från detta register kom Kjell-Åke att överflyttas 1972-03-01 till registret över obefintliga. Dahlsjö kom även han att bli överförd till obefintlighetsregistret 1975-03-03.

Naturligtvis kom dessa personer att ses som en försvunnen/saknad person, ur samhällets synvinkel, så fort någon kom att polisanmäla dem som saknade.

Kjell-Åke som det finns mest kunskap/kännedom om, så vet vi att han kom att bli efterlyst av sin mor redan 1965-08-03 som försvunnen/saknad.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-26 kl. 14:48.
Citera
2014-11-26, 23:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte någon enkel förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666

Det har du helt rätt i. Här finns verkligen inte någon enkel förklaring till detta märkliga massförsvinnande som skedde för så länge sedan.

Ju mera som har framkommit under årens lopp desto mera frågetecken.

Man måste nog fråga sig följande: Hur mycket kände polisen till egentligen?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-26 kl. 23:52.
Citera
2014-12-08, 11:23
Medlem
Citat:

Gay finns inte med i Sveriges Dödbok, däremot finns det ett par "Guy K*rlsson" men ingen av dessa stämmer in såvitt jag förstår.

K*rlsson, Guy 19211219-6452
K*rlsson, Guy Folke Sigurd 19320916-4817
K*rlsson, Guy Gunnar 19470131-1096
K*rlsson, Guy Henry Jerry 19400315-2958
K*rlsson, Guy Vilhelm 19261222-4838

Man skall komma ihåg att det är känt att det saknas uppgifter i Sveriges Dödbok men att folkbokföringen borde kunna få fram rätt uppgift.
Citera
2014-12-08, 12:13
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Du verkar inte riktigt förstå det här med ordet "försvunnen". Misstänkte att det skulle bli så här när jag använde mig av det ny ordet "försvunnen" istället det gamla ordet "obefintlig".

Kjell-Åke blev 1971-02-26 överförd till registret för personer utan känd hemvist. Dahlsjö blev överförd till samma register 1972-12-14.

Från detta register kom Kjell-Åke att överflyttas 1972-03-01 till registret över obefintliga. Dahlsjö kom även han att bli överförd till obefintlighetsregistret 1975-03-03.

Naturligtvis kom dessa personer att ses som en försvunnen/saknad person, ur samhällets synvinkel, så fort någon kom att polisanmäla dem som saknade.

Kjell-Åke som det finns mest kunskap/kännedom om, så vet vi att han kom att bli efterlyst av sin mor redan 1965-08-03 som försvunnen/saknad.

Ah, så K-J är efterlyst som försvunnen i augusti - men de andra två först 7 år senare?? De hade inga anhöriga som saknade dom och anmälde dom som försvunna tidigare än så?

Eller menar du att dom varit anmälda försvunna tidigare?

I så fall undrar jag när var och en blev rapporterad som försvunnen, det är ju först då man kan räkna någon som faktiskt försvunnen person. Om ingen gjort detta på 7 år kan man väl rimligtvis anta att någon känt till var personerna befunnit sig fram tills dess?
Citera
2014-12-08, 16:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns fortfarande med i folkbokföringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bussy
Gay finns inte med i Sveriges Dödbok, däremot finns det ett par "Guy K*rlsson" men ingen av dessa stämmer in såvitt jag förstår.

K*rlsson, Guy 19211219-6452
K*rlsson, Guy Folke Sigurd 19320916-4817
K*rlsson, Guy Gunnar 19470131-1096
K*rlsson, Guy Henry Jerry 19400315-2958
K*rlsson, Guy Vilhelm 19261222-4838

Man skall komma ihåg att det är känt att det saknas uppgifter i Sveriges Dödbok men att folkbokföringen borde kunna få fram rätt uppgift.

Jättebra att du också har kollat upp detta.

Nej Gay Roger Karlsson finns inte med i Sveriges Dödbok vilket han skulle ha varit. Däremot finns han med i folkbokföringen fastän han blev dödförklarad för snart 17 år sedan. "Hymme" däremot finns med där han skall finnas med.

Efter samtal med folkbokföreingen så verkar ingen veta varför Gay ännu finns med där? Verkade inte heller som så att de har tänkt att rätta till felet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-08 kl. 16:35.
Citera
2014-12-08, 23:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
När de tre försvunna anmäldes till polisen som försvunna.

Citat:
Ah, så K-J är efterlyst som försvunnen i augusti - men de andra två först 7 år senare?? De hade inga anhöriga som saknade dom och anmälde dom som försvunna tidigare än så?

Eller menar du att dom varit anmälda försvunna tidigare?

I så fall undrar jag när var och en blev rapporterad som försvunnen, det är ju först då man kan räkna någon som faktiskt försvunnen person. Om ingen gjort detta på 7 år kan man väl rimligtvis anta att någon känt till var personerna befunnit sig fram tills dess?

Det är intressant detta du tar upp när dessa tre personer kom att bli efterlysta.

Även de övriga två kom att bli efterlysta som försvunna långt innan de kom att bli registrerade som obefintliga.

Om vi återigen börjar med Kjell-Åke Johansson, så blev han alltså efterlyst först av dem och detta var 1965-08-03. Han kom sedan att bli efterlyst i PU nr. 184A 1965-09-05. Därefter kommer en komplettering i PU nr. 221 1965-10-28. En tredje efterlysning av honom i PU görs så sent som 1972.

Gay Roger Karlsson kom att anmälas som försvunnen till polisen av sin lillasyster. Hans far ville inte göra detta och hade föga intresse av vad som hade hänt hans son. Därför kommer åren att gå innan så sker. Detta sker först 1968-07-18 i PU nr. 204. Alltså nästan på dagen tre år efter hans försvinnande. Ev. kan datumet vara 1968-07-10 eftersom sista siffran är något otydlig.

Vid hennes anmälan så hade hon med sig ett foto på brodern som aldrig kom att bli publicerat i PU. Hon kom sedan att få tillbaka fotot på honom.

En sak som jag inte tror har framkommit förut i tråden innan är vad polisen sa till systern då hon anmälde honom som försvann. Enligt henne själv var det den här ordalydelsen: "Du kan bara glömma honom. Glöm honom. Du kommer aldrig mera att få se honom."

Naturligtvis kom hon aldrig mera att få se honom men glömma honom har hon naturligtvis aldrig kunnat göra. Inte ens när snart 50 år har gått.

När det gäller Jan Olof Dahlsjö finns det mindre uppgifter om. Han kom i a f att efterlysas av polisen själva för utrönande av vistelseort i PU nr. 227A 1967.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-09 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in