2014-11-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Är det inte så att samtliga salter, som löser sig i vatten, bildar jon-dipolbindningar med vattnets molekyler? Finns det länkar vore det ypperligt, tack så mycket.

Jo det stämmer. Däremot så är jon-dipolbindningen ovanliga i rena ämnen så vitt jag vet.

Jag har tyvärr inga länkar på lager för detta.
2014-11-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Jo det stämmer. Däremot så är jon-dipolbindningen ovanliga i rena ämnen så vitt jag vet.

Jag har tyvärr inga länkar på lager för detta.

Idag blandade jag kopparsulfat och diväteoxid, det bildades helt enkelt en jon-dipolbindning mellan den positiva väteatomen och kopparjonen sen vändes syreatomen mot den negativa sulfatjonen.
2014-11-22, 08:05
Medlem
Citat:
Idag blandade jag kopparsulfat och diväteoxid, det bildades helt enkelt en jon-dipolbindning mellan den positiva väteatomen och kopparjonen sen vändes syreatomen mot den negativa sulfatjonen.

Ja helt rätt. Detta är en lösning av två ämnen i de rena ämnena, t.ex. vatten har du inga jon-dipolbindningar. I kopparsulfat har du jonbindningar mellan jonerna och polärkovalenta bindningar mellan atomerna i sulfatjonen.

Du har aldrig dipol-dipol eller jon-dipol mellan två atomer/molekyler med samma laddning så du har inte någon jon-dipol mellan vätena och kopparjonen (som är positiv) och inte någon bindning mellan vattnets syre och den negativa sulfatjonen.
2014-11-23, 16:35
Medlem
Achernoes avatar
Läser här i min bok, där det står: "När en mol C och 1 mol syrgas reagerar till 1 mol co2 frigörs 394 kJ. Förändringen av entalpi är alltså - 394 kJ/mol"

Var fan fick de "394" ifrån? Hur får man fram 394? Eller är det bara en siffra man ska minnas för just den här reaktionen?
Senast redigerad av Achernoe 2014-11-23 kl. 16:53.
2014-11-23, 17:12
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achernoe
Läser här i min bok, där det står: "När en mol C och 1 mol syrgas reagerar till 1 mol co2 frigörs 394 kJ. Förändringen av entalpi är alltså - 394 kJ/mol"

Var fan fick de "394" ifrån? Hur får man fram 394? Eller är det bara en siffra man ska minnas för just den här reaktionen?

Det är entalpin som uppmäts genom försök för detta experiment. Det behöver du väl inte memorera, brukar bara vara att hämta ur tabellvärden när man behöver dessa
2014-11-24, 09:10
Medlem
Hej
Vår kemilärare gav oss denna fråga:
"Vad kallas en kemisk förening som är ihopsatt av jonbindningar?"
Och denna:
"Mellan vilka typer av ämnen bildas oftast jonbindningar?"
Rätta mig om jag har fel, men är inte jonbindningar kemiska föreningar redan?
Sen frågade hon vad som händer med elektronerna om kalcium och syre reagerar.
Jag har sökt en massa men inte hittat något som verkar vettigt...
Någon som vet??
2014-11-24, 12:40
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomTomR
Hej
Vår kemilärare gav oss denna fråga:
"Vad kallas en kemisk förening som är ihopsatt av jonbindningar?"
Och denna:
"Mellan vilka typer av ämnen bildas oftast jonbindningar?"
Rätta mig om jag har fel, men är inte jonbindningar kemiska föreningar redan?
Sen frågade hon vad som händer med elektronerna om kalcium och syre reagerar.
Jag har sökt en massa men inte hittat något som verkar vettigt...
Någon som vet??
En jonbindning är en typ av bindning mellan två eller flera atomer. En kemisk förening kan hänga ihop med hjälp av en jonbindning (eller någon annan sorts bindning). Men bindningen är bara sättet de hänger ihop på, inte föreningen i sig.
Kalcium kan ge ifrån sig två elektroner, syre kan ta upp två elektroner: 2Ca(s) + O2(g) -> 2CaO(s)
(anledningen att vi tar två Ca är för att syre vanligen existerar som O2, och man vill ange grundtillståndet i formeln samt slippa bråk/decimaler).
2014-11-25, 17:07
Medlem
Har en Kemi 2 fråga!

a) Addition b) Substitution c) Elimination
d) Kondensation e) Polyaddition f) Dehydrogenering

Reaktion:
1) 2C2H5OH → C2H5–O–C2H5 + H2O
2) CH3–CHOH–CH3 → CH3–CH=CH2 + H2O
3) CH3–CH2–CH3 + Br2 → CH3–CHBr–CH3 + HBr
4) CH3–CH=CH2 + HCl → CH3–CHCl–CH3

Jag ska para ihop dessa. Jag fick två av fyra rätt, och mitt svar va:

Reaktion 1) Kondensation då H2O frigörs
Reaktion 2) Kondensation då H2O frigörs
Reaktion 3) Polyaddition, då additionsreaktion kräver dubbelbindning.
Reaktion 4) Addition, slås ihop till en molekyl.

Vilka två var rätt, vilka två var fel och först å främst, VARFÖR? Kan fortfarande inte lösa denna.
2014-11-25, 17:25
Avslutad
TJAA

Har delprov i kemi 1 imorrn och har inte riktigt förstått detta med reaktionsformlerna...

T.ex. om väte reagerar med syre bildas det vatten; både O och H kommer i par. Det krävs dock bara en O men två H per molekyl. Dvs;

H2 + O2 --> H2O

2H2 + O2 --> 2H2O

Förhållandet blir 2:1.

Men hur fan räknar jag ut detta på andra ämnen?! Har inte den blekaste jävla aningen varför det blir 3H2 + N2 --> 2NH3. Hjälp. plez.
2014-11-25, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sazze-L
TJAA

Har delprov i kemi 1 imorrn och har inte riktigt förstått detta med reaktionsformlerna...

T.ex. om väte reagerar med syre bildas det vatten; både O och H kommer i par. Det krävs dock bara en O men två H per molekyl. Dvs;

H2 + O2 --> H2O

2H2 + O2 --> 2H2O

Förhållandet blir 2:1.

Men hur fan räknar jag ut detta på andra ämnen?! Har inte den blekaste jävla aningen varför det blir 3H2 + N2 --> 2NH3. Hjälp. plez.

Obalanserad reaktion:
H2 + N2 -> NH3

Eftersom vätgas och kvävgas båda har två atomer i sig så måste det finnas minst två ammoniak på högersidan. Dvs.

H2 + N2 -> 2 NH3

Nu stämmer antalet kväven på båd sidor. En molekyl kvägas (två kväveatomer) på vänstra sidan och två molekyler ammoniak med en kväveatom/molekyl på högra sidan (totalt två atomer).

Om man nu räknar antalet väten på högersidan så ser vi då att de två ammoniakmolekylerna har tre väten vardera. 2*3=6 väten. Det betyder att vänstersidan också måste ha 6 väten. Eftersom vätgasmolekylen innehåller 2 väten så behöver vi 3 st vätgasmolekyler för att ha lika många väten på båda sidorna.

Den balanserade formeln blir alltså:

3 H2 + N2 -> 2 NH3
2014-11-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Obalanserad reaktion:
H2 + N2 -> NH3

Eftersom vätgas och kvävgas båda har två atomer i sig så måste det finnas minst två ammoniak på högersidan. Dvs.

H2 + N2 -> 2 NH3

Nu stämmer antalet kväven på båd sidor. En molekyl kvägas (två kväveatomer) på vänstra sidan och två molekyler ammoniak med en kväveatom/molekyl på högra sidan (totalt två atomer).

Om man nu räknar antalet väten på högersidan så ser vi då att de två ammoniakmolekylerna har tre väten vardera. 2*3=6 väten. Det betyder att vänstersidan också måste ha 6 väten. Eftersom vätgasmolekylen innehåller 2 väten så behöver vi 3 st vätgasmolekyler för att ha lika många väten på båda sidorna.

Den balanserade formeln blir alltså:

3 H2 + N2 -> 2 NH3

Finns det fler uppgifter, min kemibok(kemi 1) behandlar inte dessa i någon vidare bemärkelse.
2014-11-27, 19:55
Avslutad
Citat:
Finns det fler uppgifter, min kemibok(kemi 1) behandlar inte dessa i någon vidare bemärkelse.

Hmm min bok har inte heller många uppgifter där man balanserar reaktionsformler..

2CaO + CO2-> CaCO3

Hur skulle du göra?

edit: har du kemiboken 1 från liber så förklaras detta jättebra på sidan 169.
Senast redigerad av Zdrastuitye 2014-11-27 kl. 20:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in