2014-11-22, 01:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AsTRALiX
Tja!
Det finns ingen guide på flashback. Hittar ingenting på google heller.
Hej! Finns massor utav "guider". Förstår du ens hur bitcoins fungerar?
Citat:
Så hur rensar man bitcoins?
Vad menar du med 'rensar'?
Citat:
Hur tar man emot betalning säkrast?
Bitcoinbetalningar är rent generellt säkra då de inte går att spåra.
Citat:
Varför gör ingen en riktigt bra guide?
Definiera 'riktigt bra guide'. Bitcoin är ganska simpelt egentligen. Du har en privat nyckel och en publik nyckel. Den publika adressen är den som används vid betalningar, och den privata adressen är sparad lokalt på din dator(eller kopplad till din online wallet - beroende på vad du använder) och används för att verifiera att ett visst antal bitcoins är dina.
Här är en video som förklarar det bättre än mig: https://www.youtube.com/watch?v=Gc2en3nHxA4#t=12
Citat:
Jag skriver ner lite av mina teorier.

1. Skapa en wallet online via någon annans wi-fi (långt borta ifrån mig)
2. Ladda ner nån wallet till min mobil via någon annans wi-fi (långt borta ifrån mig)
3. Ta emot betalning till den wallet och alltid logga in via någon annans wi-fi.

Men hur får jag cash på mitt kort helt anonymt?
1,2. Förstår inte varför du vill skapa en wallet på någon annans wi-fi. Det går ändå inte att spåra till dig.
3. Som jag förklarade tidigare så går inte betalningarna att spåra och det drivs på ett helt annat nätverk.

Citat:
1. Sälja bitcoins online mot betalning till mitt bankkort. (Beroende på hur man säljer de så kan det ändå kopplas till mig)
Vi säger att jag skickar bitcoins till en annan online wallet där jag kan sälja bitcoinsen. Lagens långa arm kan ju följa bitcoinsen och se att sista destinationen var www.bitcoin.kom och be om uppgifter om mig tex vilket konto har utbetalningen har skett till?
Som du säger så beroende på hur transaktionen går till så kan det kopplas till dig. Säljer du på en market så behöver du nästan alltid verifiera dig, och sedan så kommer det att synas på insättningen att du fått insättning från denna marknadsplatsen.
Skulle man göra som du säger(om jag uppfattade dig rätt) att sköta transaktionen privat, dvs gå förbi en marknadsplats och låta någon göra en insättning på ditt konto eller ge dig pengar i handen och att du sedan för över pengarna så är det helt omöjligt att härleda det till bitcoins.
Dessutom så är det inte olagligt med bitcoins. Det enda är att det är skattepliktigt om du gör ett sälj och ett köp.
Och nej, de kan inte be om uppgifter. bitcoin.com vet inte ens vem som ligger bakom ditt konto. Själva idén är att man ska vara anonym.

Citat:
2. Tumbla bitcoinsen, men är det verkligen säkert? Man kan ju ändå se slutdestinationen av bitcoinsen i blockchain.
Det är säkert eftersom coinsen delas upp i olika storlekar och skickas från olika adresser till olika adresser. Därför så blir det svårare att härleda att det är till just dig coinsen skickas till. Idag finns ingen teknik som kan spåra bitcoins, men det finns ingenting som säger att det inte kommer att finnas i framtiden. Eftersom bitcointransaktioner med nuvarande protokoll sparas i en så kallad kedja, det vill säga att transaktionerna sparas för alltid, så finns det en risk(dock så minimalt obefintlig att det är löjligt) att transaktionerna någon gång om kanske några år eller längre går att spåra till en fysisk person. Detta är dock under väldigt många omständigheter som i princip innebär att polisen måste ha tag i den datorn där coinsen skickades ifrån och även i adresserna, samt din dator som tog emot coinsen.
Som du kanske förstår så är det en väldigt minimalt obefintlig chans att man skulle kunna bli tagen för något olagligt - och om ens då så är frågan om polisen kan bevisa att man gjort något olagligt(om man nu ens över huvud taget begått något brott).

Citat:
Hur rensar man bitcoins? Vill inte ha några spår till mig!
Fattar nada.

Du behöver verkligen läsa på mer. Var glad att jag inte hade något bättre för mig, men du får helt ärligt försöka leta upp lite information själv innan du ställer fler dumma frågor.
Citera
2014-11-22, 02:36
Medlem
AsTRALiXs avatar
Alltså man kan ju se på blockchainen vilka ip adresser mina bitcoins har passerad.

Jag --- person 2 ---- person 3 ---- online wallet

Man kan ju se hela kartan med ip adresser.
Citera
2014-11-22, 11:49
Medlem
De IP-adresser du ser på blockchain.info är den nod som de först fick informationen om överföringen ifrån. Så här går en transaktion till på Bitcoin-nätverket:

1. Välj summa, vilken adress du vill skicka från och vilken du vill skicka till. Om du har en egen klient nedladdad kan detta göras offline och ospårbart. Använder du en online-plånbok kan den som driver tjänsten se vilken IP-adress du är ansluten ifrån och din summa och adresser.
2. Signera överföringen med din privata nyckel. Även detta kan göras offline och ospårbart om du kör programmet på din egna dator. Använder du en webb-plånbok så kan du signera med din egna nyckel eller så har ägarna tillgång till din nyckel och genomför signeringen (farligt då de även kan göra detta utan din tillåtelse).
3. Skicka ut transaktionen på Bitcoin-nätverket. Först nu behöver du ha en anslutning till internet. Du kan skicka transaktionen till valfri Bitcoin-nod som sedan skickar transaktionen vidare ut på nätverket. Om du inte litar på alla Bitcoin-noder kan du välja att bara ansluta till en enda som du litar på, via TOR om du vill. Denna nod kan se vilken IP-adress du ansluter ifrån men vet inte om det är du som gjorde transaktionen eller om den bara fått denna vidareskickad från en annan nod som i sin tur kan ha fått den ifrån dig. Till slut har alla noder kännedom om transaktionen. Alla miners kan börja jobba på att "konfirmera" transaktionen och skapa ett nytt block i blockkedjan så fort de får kännedom om den.

Det som blockchain.info listar som IP-adress och plats är alltså den första nod där de upptäcker en transaktion. Det är inte alls säkert, och inte ens troligt, att detta är samma dator som initierade transaktionen. Om en annan webbtjänst skulle göra en liknande lista kan de upptäcka en helt annan IP-adress som den första.

Det är alltså en väldigt liten risk att din dator skulle skicka ut transaktionen just till Blockchain.info som första nod i hela Bitcoin-nätverket och att denna IP-adress skulle användas för att spåra dig. Jag kontrollerade en överföring jag själv gjort och den listades att komma från Tjeckien.
Större risk är det om du registrerar dig på en Bitcoin-börs med en kopia på ditt ID-kort och ditt bankkonto, säljer bitcoin mot svenska kronor och för över dem till ditt bankkonto.
Ett annat sätt att hitta en bitcoin-ägare på är t.ex. när du handlar på en webbutik och ger dem din hemadress. De ger dig en bitcoin-adress att betala till och ser din avsändaradress när du skickar bitcoin dit.

Rekommendationen om du vill vara helt säker är alltså att aldrig sälja dina bitcoin
Citera
2014-11-23, 04:28
Medlem
FiveGramsAdays avatar
Det verkar inte finnas sidor där man kan köpa BTC med VISA/Mastercard osv.
Utan att behöva skicka in MINST ID först? Utan bara banköverföring?

Någon som vet?

Googlar runt, men finns ju hundratals sidor. MÅNGA säkert oseriösa. Och såg iaf svenska btcx och safello kör med banköverföring bara?

Inte kreditkort i alla fall utan skicka in kopia på ID....

Wirvox finns ju, köpa någon online spel valuta som går växla. SEK>USD>DLL>BTC. Har gjort när det handlat om typ 200kr, då spelar inte typ 15% i avgift någon roll. Men vid 5k sek så känns det inte så kul.

Antar pga det skulle missbrukas mkt, stulna kreditkort hade kunnat tömmas extremt lätt och anonymt visserligen.

Men ingen sida som man kan köpa med VISA utan ID?
Citera
2014-11-23, 10:14
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveGramsAday
Det verkar inte finnas sidor där man kan köpa BTC med VISA/Mastercard osv.
Utan att behöva skicka in MINST ID först? Utan bara banköverföring?

Någon som vet?

Googlar runt, men finns ju hundratals sidor. MÅNGA säkert oseriösa. Och såg iaf svenska btcx och safello kör med banköverföring bara?

Inte kreditkort i alla fall utan skicka in kopia på ID....

Wirvox finns ju, köpa någon online spel valuta som går växla. SEK>USD>DLL>BTC. Har gjort när det handlat om typ 200kr, då spelar inte typ 15% i avgift någon roll. Men vid 5k sek så känns det inte så kul.

Antar pga det skulle missbrukas mkt, stulna kreditkort hade kunnat tömmas extremt lätt och anonymt visserligen.

Men ingen sida som man kan köpa med VISA utan ID?
Circle.com
Citera
2014-11-23, 20:04
Medlem
vanillatrillaas avatar
hallå alla busar!

Ni har säkert koll på Mycelium appen...

Jag undrar dock.. Hur i helsike kan man "generate a new address", och namnge den till tex "adam"

så att jag vet att Adam faktiskt har skickat sina BTC som han påstår.

Just nu, så ser man ju inte VEM man mottagit BTC i från för jag kan inte namnge en adress efter specifika önskemål.. (mina önskemål)

Har man 3 pågående/ingående transaktioner, och bara 2 kommer fram, hur räknar jag ut vem det är som INTE har skickat?

Annars kan ju folk bara påstå att dem satt in BTC (och hoppas på att någon annan också sätter in samma summa så dem kan säga "det är jag som fört över" )

kanske förklarat jävligt dåligt men börjar bli sne på skiten då jag försökt googlea hela jävla dagen

over and out
Citera
2014-11-23, 20:23
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanillatrillaa
hallå alla busar!

Ni har säkert koll på Mycelium appen...

Jag undrar dock.. Hur i helsike kan man "generate a new address", och namnge den till tex "adam"

så att jag vet att Adam faktiskt har skickat sina BTC som han påstår.

Just nu, så ser man ju inte VEM man mottagit BTC i från för jag kan inte namnge en adress efter specifika önskemål.. (mina önskemål)

Har man 3 pågående/ingående transaktioner, och bara 2 kommer fram, hur räknar jag ut vem det är som INTE har skickat?

Annars kan ju folk bara påstå att dem satt in BTC (och hoppas på att någon annan också sätter in samma summa så dem kan säga "det är jag som fört över" )

kanske förklarat jävligt dåligt men börjar bli sne på skiten då jag försökt googlea hela jävla dagen

over and out
Jag hittar inte heller den funktionen så jag tror inte det går. Mycelium har rätt kass design i min mening så mitt råd är att använda Bitcoin Wallet for Android för detta ändamål. Men det kan nog bli meckigt ifall du använder Myceliums trade-funktion. Gör du inte det så skulle jag byta plånbok direkt.
Citera
2014-11-23, 20:32
Medlem
vanillatrillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag hittar inte heller den funktionen så jag tror inte det går. Mycelium har rätt kass design i min mening så mitt råd är att använda Bitcoin Wallet for Android för detta ändamål. Men det kan nog bli meckigt ifall du använder Myceliums trade-funktion. Gör du inte det så skulle jag byta plånbok direkt.

Skönt då är det inte jag som är efterbliven!

Ja alltså anledningen till att jag kör mycelium är ju för att det är kraftigt anonymt.
Då jag tar emot en del betalning om dagen.

Hur säkert är det program du nämnt ovan?

tack för svar kompis
Citera
2014-11-23, 21:04
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Skönt då är det inte jag som är efterbliven!

Ja alltså anledningen till att jag kör mycelium är ju för att det är kraftigt anonymt.
Då jag tar emot en del betalning om dagen.

Hur säkert är det program du nämnt ovan?

tack för svar kompis
Den största skillnaden är att Mycelium har en funktion för att ansluta via Tor (vilket bör sägas inte är helt säkert). Använder du inte den funktionen så ska det inte vara någon större skillnad alls gällande anonymiteten.
Citera
2014-11-23, 21:43
Medlem
vanillatrillaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Den största skillnaden är att Mycelium har en funktion för att ansluta via Tor (vilket bör sägas inte är helt säkert). Använder du inte den funktionen så ska det inte vara någon större skillnad alls gällande anonymiteten.

då förstår jag! Tack min vän, nu underlättar allt lite grann
Citera
2014-11-23, 21:57
Medlem
vanillatrillaas avatar
Hur mycket säkrare är den du föreslog jämfört med blockchains wallet?
Citera
2014-11-23, 23:24
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Hur mycket säkrare är den du föreslog jämfört med blockchains wallet?
Blockchain är en väldigt annorlunda typ av wallet så den är rätt svår att jämföra med andra. Potentiella attacker skiljer sig åt ganska markant, men båda ska vara säkra så länge du använder dem korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in