Citat:
Ursprungligen postat av
Balaklava-RU
Du kan ge dina gamla släktingar goda råd och även själv spara ihop en förmögenhet, lyssna aldrig på bankernas s.k. rådgivare. Min princip är enkel och trygg.
Principen är att leta ut kvalitetsbolag och att bara behålla dom, att akta sig för udda små bolag. Min portfölj består till hälften av Investor och Industrivärden, till nästan hälften av fastighetsbolag i högsta divisionen Fabege, Castellum och Wallenstam, slutligen har jag en mindre post Swedbank den köptes när det var finanskris. Alla mina gamla släktingar har sitt sparkapital på liknande sätt.
Citat:
Det är nog köpetillfälle nu, börsen är billig relaterat till omgivande investeringsmöjligheter.
Fastighetsbolagen står inför stora uppvärderingar av fastighetsinnehaven, priserna på bra hyreshus har gått i skyn under året, men värderarna tittar på gammal statistik så det har ännu ej slagit igenom. Hyrorna för kontor, affärer lager m.m. har stigit rejält i år det ger bättre siffror till årsskiftet. Inte minst har låneräntorna sjunkit rejält vilket minskar bolagens utgifter.
Mina favoriter är Fabege som har de bästa husen på bra lägen i Stockholm, Castellum ett försiktigt kvalitetsbolag med hus på större orter och Wallenstam ett spännande bolag med en blandning av kvalitetshus och kraftig expansion i de största städerna. Rejäl värdetillväxt och hög aktieutdelning väntar, men passa dig för små sk-tbolag på smålistor dom har ofta dåliga hus och tvivelaktig kompetens.
Citat:
Vi står inför en lång period med låg eller obefintlig inflation, det är de allra flesta experter eniga om i dag. Oljepriset förblir lågt under lång tid, skifferolja m.m. Ekonomin i Europa USA tar sig sakta men säkert. Ekonomin i Ryssland Afrika och de flesta BRICK-länderna har problem. Att få hygglig ränta med säkerhet är omöjligt i dag, statsobligationer 0% och de pref-aktier med höga räntor o.d. som vissa spekulativa bolag ger ut är riskfyllt.
Slutsats köp kvalitetsaktier som ger hög och stabil direktavkastning. Sälj fonder i diverse BRICK-länder och sälj räntefonder, riskerna är större än mäklarna låtsas om. Köp stabila stora svenska företag med hög direktavkastning, jämfört med räntan (inflationen) är ca. 4% i direktavkastning mycket bra. Vill du ha en spridd portfölj med liten risk köp aktier direkt i de stora investmentbolagen, mina favoriter är Investor och Industrivärden. Du får del i Sveriges bästa företag med en rejäl rabatt på substansen.
Hjälp alltid dina gamla släktingar med råd och dåd, låt inte bankerna plundra deras besparingar.
Till Balaklava-RU
Har tänkt länge och väl på Investmentbolag, har sparat många år i vanliga fonder och annat, men vill pröva Investmentbolag? Är det läge att köpa sådana, kanske är allt övervärderat nu, du kanske vet? Har en större summa 500.0 kr. Fabege, vad är det? Är det en ren Aktie?
Ts, förstår verkligen inte hur en bank kan "lura" din gamla släkting på detta vis, försök ändå ta kontakt med banken och visa ditt missnöje hur det hela gått till.