• 9
  • 10
2025-10-16, 21:57
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där var verkligen uselt. Har du talat med banktjänstemannens överordnade? Eller ett steg högre i hierarkin, om det inte hjälper.

Kan man inte gå till Bankinspektionen med sådant?

Finns Konsumentmagasinet eller något liknande program kvar på SVT (jag hänger inte med längre)? I så fall skulle du kunna vända dig dit. Bara att HOTA chefen på det aktuella bankkontoret med att du ska göra det, kan få dem att backa på det här och betala tillbaka förlusterna till din farmor.

...sedan kan det vara så att enbart de fakta som du räknar upp (90 år, varit hemmafru är inte insatt) inte räcker, utan att det behövs en riktig diagnos, typ demens. Finns det några läkarintyg du kan åberopa?
Kolla trådens ålder. Tanten är förmodligen död sedan flera år tillbaka.
Citera
2025-10-17, 04:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kolla trådens ålder. Tanten är förmodligen död sedan flera år tillbaka.

OK, märkte inte det. Det var inte jag som väckte liv i tråden igen! Men egentligen spelar det ingen roll, folk som har samma problem nu och googlar fram tråden, kan ju använda sig av råden.
Citera
2025-10-17, 06:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
OK, märkte inte det. Det var inte jag som väckte liv i tråden igen! Men egentligen spelar det ingen roll, folk som har samma problem nu och googlar fram tråden, kan ju använda sig av råden.
Ja visst, ville bara uppmärksamma dig
Citera
2025-10-18, 06:00
Medlem
systems avatar
Citat:
Yup.

Att ha äldre ”under sitt ansvar” är fan jobbigare och krångligare än att vara förälder åt småbarn.

Det är inte nog med att varenda jävel med mörkt skägg försöker blåsa henne på mobil/bredband då hon besöker affären. Om hon låter bli så kommer de jävlarna och ringer på hos henne. För att lura på sitt skit.
Citera
2025-10-18, 06:12
Medlem
Min morsa råkade ut för samma sak. Hon tyckte att hon kände de på banken och valde fonderna som de valde åt henne. När jag påpekade att det val hon gjort var fel blev hon förbannad på mig och sa att banken jobbar med detta och vet vad de gör. I början av 2000-talet gick några av fonderna ner till noll och avslutades. Idag är hon pensionär sedan länge och har det väldigt tufft ekonomiskt. Jag brukar då fråga om hon inte kan använda pengarna som banken placerar åt henne. Elak fråga men inte i närheten av hur elak hon var när jag försökte hjälpa henne.
Citera
2025-10-18, 07:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Yup.

Att ha äldre ”under sitt ansvar” är fan jobbigare och krångligare än att vara förälder åt småbarn.

Det är inte nog med att varenda jävel med mörkt skägg försöker blåsa henne på mobil/bredband då hon besöker affären. Om hon låter bli så kommer de jävlarna och ringer på hos henne. För att lura på sitt skit.

Jag vet, jag har också varit där. Min mamma - som hade växt upp i stor fattigdom - höll dock hårt i sina pengar in i det sista, så just det med pengarna var inte det stora problemet i vårt fall.
Citera
2025-10-18, 07:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Min morsa råkade ut för samma sak. Hon tyckte att hon kände de på banken och valde fonderna som de valde åt henne. När jag påpekade att det val hon gjort var fel blev hon förbannad på mig och sa att banken jobbar med detta och vet vad de gör. I början av 2000-talet gick några av fonderna ner till noll och avslutades. Idag är hon pensionär sedan länge och har det väldigt tufft ekonomiskt. Jag brukar då fråga om hon inte kan använda pengarna som banken placerar åt henne. Elak fråga men inte i närheten av hur elak hon var när jag försökte hjälpa henne.

Det finns ännu värre fall, som när banken lurat pensionärer att satsa sina livsbesparingar i optionskonton. Där räckte det inte med att de förlorade alla sina pengar (och barnen gick miste om arvet de hade haft rätt att räkna med), utan de blev till och med skyldiga att betala MERA pengar från sina små pensioner. Det borde vara olagligt att lura gamla människor, och andra som inte har förmågan att förstå villkoren, ÄVEN om man är tjänsteman på en etablerad bank?
Citera
2025-10-18, 09:30
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Det finns ännu värre fall, som när banken lurat pensionärer att satsa sina livsbesparingar i optionskonton. Där räckte det inte med att de förlorade alla sina pengar (och barnen gick miste om arvet de hade haft rätt att räkna med), utan de blev till och med skyldiga att betala MERA pengar från sina små pensioner. Det borde vara olagligt att lura gamla människor, och andra som inte har förmågan att förstå villkoren, ÄVEN om man är tjänsteman på en etablerad bank?
Jag har aldrig riktigt förstått varför människor blir extra upprörda när det är just gamla människor som drabbas av den här typen av saker. Äldre är trots allt de som har röstat i flest val och därför haft störst möjligthet att påverka samhället, och med tanke på att de som är 90 år gamla idag var ungdomar när Sverige började gå utför ordentligt så vet vi redan vilka frågor som de valde att engagera sig i.

Med detta sagt så tror jag att det är mycket vanligt att männsikor (inte bara äldre) blir lurade på det här sättet. Jag har själv hanterat dödsbon där den första åtgärden har varit att instruera någon liten bankfjant att omedelbart sälja av de svindyra fonderna.
Citera
2025-10-18, 09:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag har aldrig riktigt förstått varför människor blir extra upprörda när det är just gamla människor som drabbas av den här typen av saker. Äldre är trots allt de som har röstat i flest val och därför haft störst möjligthet att påverka samhället, och med tanke på att de som är 90 år gamla idag var ungdomar när Sverige började gå utför ordentligt så vet vi redan vilka frågor som de valde att engagera sig i.

Med detta sagt så tror jag att det är mycket vanligt att männsikor (inte bara äldre) blir lurade på det här sättet. Jag har själv hanterat dödsbon där den första åtgärden har varit att instruera någon liten bankfjant att omedelbart sälja av de svindyra fonderna.

Dels för att det är lättare att lura gamla människor. Det har dels att göra med att samhället var hederligare när de var barn och tonåringar, d.v.s. då vi som mest formar vår bild av samhället, livet, världen och människorna. Många gamla som har blivit lurade brukar uttrycka det som att "jag hade aldrig ens kunnat tänka mig att någon skulle kunna göra något sådant". För de allra äldsta idag - de som bara har folkskolan - är det dessutom så att en banktjänsteman är en högt uppsatt person - ungefär som doktorn och prästen.

Och dels för att demensen sätter in, och de äldre inte tänker lika klart längre. Och den processen påbörjas långt innan omgivningen märker att de har uppenbara problem, för de lär sig att kompensera och dölja problemen.
Citera
2025-10-18, 10:04
Medlem
Duerfs avatar
Det första inlägget 10 år gammalt.

Att ha allt sitt sparande i en enskild aktie är naturligtvis att ligga med för hög risk för i princip alla men det finns ingen anledning att ge råd om att lägga om sparandet för någon som är 90 år gammal om det inte kommer från 90-åringen själv. På ett teoretiskt plan går det säkert att försvara med att den nya placeringen ligger mer rätt beträffande risknivå för kunden men det är direkt oansvarigt att utlösa en större inbetalning av kapitalvinstskatt för en sådan gammal kund. Låt arvingarna ta hand om den delen.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in