Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Jag har aldrig riktigt förstått varför människor blir extra upprörda när det är just gamla människor som drabbas av den här typen av saker. Äldre är trots allt de som har röstat i flest val och därför haft störst möjligthet att påverka samhället, och med tanke på att de som är 90 år gamla idag var ungdomar när Sverige började gå utför ordentligt så vet vi redan vilka frågor som de valde att engagera sig i.
Med detta sagt så tror jag att det är mycket vanligt att männsikor (inte bara äldre) blir lurade på det här sättet. Jag har själv hanterat dödsbon där den första åtgärden har varit att instruera någon liten bankfjant att omedelbart sälja av de svindyra fonderna.
Dels för att det är lättare att lura gamla människor. Det har dels att göra med att samhället var hederligare när de var barn och tonåringar, d.v.s. då vi som mest formar vår bild av samhället, livet, världen och människorna. Många gamla som har blivit lurade brukar uttrycka det som att "jag hade aldrig ens kunnat tänka mig att någon skulle kunna göra något sådant". För de allra äldsta idag - de som bara har folkskolan - är det dessutom så att en banktjänsteman är en högt uppsatt person - ungefär som doktorn och prästen.
Och dels för att demensen sätter in, och de äldre inte tänker lika klart längre. Och den processen påbörjas långt innan omgivningen märker att de har uppenbara problem, för de lär sig att kompensera och dölja problemen.