2014-11-23, 06:09
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggel
Fick precis info att det var banken som ringde upp och bokade in ett möte med henne.
Jävla telefonförsäljare...

Trist det där, det är sjukt vilken skillnad det är på yngre och äldre generationer när det kommer till förtroende för banker och sin "personliga bankman". Jag kan säga att 9/10 tidigare 60-talister och äldre litar blint på sin personliga bankman och lägger gärna bokstavligt talat sina liv i deras händer. Fula människor som utnyttjar det.

Man brukar självklart råda äldre att lägga sig i så låg risk som möjligt och självklart rekommenderar Nordea sina fonder framför tex Swedbanks eller handelsbankens oavsett hur mycket bättre de andra skulle vara vid tillfället, precis som säljaren på Elgiganten rekommenderar deras vitvaror framför Elons. Men din farmor verkar ju inte ha bett om ett möte för att på eget bevåg se över sina pengar och bankmannen verkar ju vara på det klara med att någon annan ska vara med när farmodern går bankärenden,

Det minsta ni kan göra iaf för att visa missnöjet om inget annat fungerar, är att snarast möjligt byta bank. Byta bank ska ni självfallet göra ändå och då också tala om det för bankmannen, tala om för dennes chef också att ni vill byta bank pga att hans anställda utnyttjar äldre människors tillit och okunskap (det här vet han redan om då det är på hans direktiv men ändå). Om ni andra i familjen också har samma bank så byt allihopa, gärna till någon fristående mindre bank.
Citera
2014-11-23, 07:28
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är därför det är så ärofullt och fint med bankrån. Särskilt såna där personalen får psykiska men efteråt.

Dessutom bör det uppmuntras att alla stjäl från banker och storbolag samt utnyttja alla möjliga former av bidrag. Försäkringsbedrägerier är också mycket effektivt och ett bra sätt för vanligt folk att straffa kapitalet. Syftet är att hämmas på de legala systematiska övergrepp som bolagen begår på oss medborgare. Målet är att hela det ekonomiska systemet kollapsar. Om alla missbrukade systemet och begick brott skulle skiten rasa. Riv och bygg nytt. Det dåliga ska bestraffas så det dör ut.

Banktjänstemän som gör sådana saker ska hållas personligt ansvariga. Här vore det på sin plats med civilkurage. Personer som drabbas borde gå ihop och skapa medborgargarden som besöker de ansvariga i hemmen. Det är tex enkelt att få dem att skriva över sina hus på folk som drabbats av deras "råd". Det handlar om att skapa rätt incitament och hitta rätt motivatorer.

Fight Club är nog din favoritfilm...? Men jag gillar hur du tänker.

OnT:

TS, det finns såklart olika tillvägagångssätt om du vill ha hämnd. Jag tror inte att du kommer att hämnas, antagligen är det inte så smart att göra det nu heller när dina motiv är outade på nätet. Men hur som helst, om du ska hämnas på grund av ett rättviserelaterat problemet, är det naturligt att det ligger någon slags rättvisa i hämnden. Räkna på hur mycket tanten förlorade på detta, inkl alla kostnader som "skattsmäll" osv. Dubbla summan så har du svaret på hur mycket du minst ska åsamka Nordea skada för...

Bombhot är effektivt, kostsamt för banken och lätt att genomföra utan att åka fast. Bara ett tips.
Citera
2014-11-23, 07:42
Medlem
Bejlikens avatar
Då jag bara orkade läsa igenom trådstarten då det som vanligt bara är svagbegåvade svar i en, för ovanlighetens skull, intressant tråd.

Min input är, om ärendet är hyfsat riktigt beskrivet (dvs ålder, omständigheter etc), att ni har mkt goda chanser att få ett positivt bifall i ARN.

Sen orkar jag inte kommentera den uppsjö av felaktigheter gällande bonusar, avgifter etc..
Citera
2014-11-23, 07:53
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag sitter i exakt samma position, fast med min mormor och Handelsbanken (mina föräldrar sköter mormors ekonomi helt). Hon hade en riktigt stor summa pengar som jag hade hjälpt till att välja ut fonder till, bra fonder med hög geografisk spridning, låga avgifter o.s.v. En riktigt bra portfölj. Sedan när mina föräldrar går ner på det lokala kontoret så börjar "rådgivaren" säga att det är dåliga fonder jag valt ut och att de istället borde placera pengarna i Handelsbankens "Multi-Asset"-fond, som presterat skitdåligt. Detta trots att de själva kommit in med en lista med de fonder de vill köpa. "Rådgivaren" börjar hitta på en massa skit och ljuga om dessa fonder så att det tillslut slutar med att de lägger alla pengar i Handelsbankens egna fond.

Jag höll på att börja gråta på jobbet när pappa ringde och berättade detta. Mina föräldrar vill inte heller byta bort från denna eftersom de vill hålla sig på god fot med den personliga bankmannen och kontoret. Tilläggas ska också att de i 20 års tid tog ut en årlig avgift på 25 000 kronor från kontot. Vad man fick för avgiften? Ingenting. Absolut ingenting, det var bara kontoavgiften. Trots att banken fullständigt rånar min mormor på pengar så tycker de att det är så bra med en personlig kontakt och de vill inte göra honom ledsen genom att välja någon annan fond än den han rekommenderar.

Så du är inte ensam! Jag har sådan jävla lust att söka upp den här bankmannen och slå in skallen med ett baseballträ.
Först måste man rannsaka sig själv. I detta fall vet du, även TS, hur de dina agerar och därför skulle du ha följt med dem till banken.

Banken livnär sig på andras pengar och vill åt så mycket av dem som möjligt med så lite jobb från deras sida som möjligt. Ingen behöver hålla sig på god fot med bankpersonal som snyltar, lurar och ignorerar. Tvärtom är det snyltarna som ska hålla sig på god fot med kunderna.

Sen måste man se till att rätta felet och förebygga så att samma sak inte sker igen. Sätt er ner och gå igenom allt. Förklara ordentligt för dem. Ta tid och besvara deras frågor. Om rådgivaren försöker övertala dem så säg till dem att få papper på förslagen och att de ska tänka över saken innan de agerar. Egentligen ska du vara med dem till banken då det sparar tid och energi.

Man måste vara mycket tydlig, rak och bestämd mot alla involverade.
Citera
2014-11-23, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eljox
Fast rådgivningen ser ju ut att ha varit korrekt? Inte ska en 90 år gammal tant, på väg att mer eller mindre bli omyndigförklarad, ha hela sitt sparkapital i ett investmentbolag?
En självreglerande sparfond låter i mina öron inte som en dum ide. Banken har knappast haft för avsikt att lura din farmor.

Håller fullständigt med!

Helt vansinnigt hög risk att som oaktiv sparare ligga med hela sparkapitalet mot en enskild aktie. Bättre att placera i en självreglerande globalfond som sprider riskerna.

Ponera att det blir ett börsfall på den svenska marknaden så åker ju den aktien ner i källaren, ligger du i en globalfond som förmodligen i ett sådant scenario placerar en del i räntor så säkras ju värdet upp på ett annat sätt.
Citera
2014-11-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guggel
Hej igen!
Jag är medveten om att man kan argumentera för och emot själva placeringen när det gäller aktie mot fond, så jag tar och förtydligar en delen lite först.

Investor är visserligen bara en aktie, men brukar jämföras med en Sverigefond rent riskmässigt, eftersom Investor är ett bolag som äger aktier i andra bolag, lite som en fond. Deras kostnader ligger på runt 0,2-0,3%.

Nu ligger pengarna i Nordeas fond-i-fond med en avgift på 1,35%, inom ett skal av ett investeringssparkonto som tar ut en schablonskatt på typ 2% per år. Förutom reavinstskatten, som blir rätt rejäl med tanke på att de ägt denna aktie från nån gång på 60-talet eller så... men den åker man ju på förr eller senare oavsett.

Syftet med att ha kvar pengarna är att ha en buffert för att ha råd med bra vård och sånt när hon inte klarar sig själv längre utan måste flytta till äldreboende, hon har ändå haft en 50.000 spänn per år att bränna, så hon har haft rätt kul med pengarna också...=)

Men det är inte det där som är grejen egentligen.

Min farmor och vi har pratat med banken tidigare om att hon inte själv förstår allting så bra, inte kan räkna med procent, vet vad alla fina ord betyder m.m. och att hon vill ha med sig någon när hon ska göra saker på banken. Vi tyckte inte att hon behövde förvaltare för vi trodde (naivt) inte att banken skulle hitta på nåt sånt här spontant av sig själva.

Det stör mig att de kan genomföra en sån här stor transaktion utan att säkerställa att kunden har förstått VAD det är man gör. Kunder kan mycket väl få för sig att göra dumma grejer, och är man myndig får man stå för dem, men här har "rådgivaren" på eget bevåg kommit med en "rekommendation" som han sedan genomfört.

Alltså, min farmor förstår att hon har fått "såna där fonder". Däremot inte att det innebär att hon har sålt alla sina aktier, fått en skatteskuld, att det finns en avgift eller att hon inte får någon utdelning. Dessutom har hon ingen uppfattning om vad 1% eller 2% är i pengar. Jag tror inte att hon
vet vad en fond är för den delen.

Dessutom är hon nästan döv, vilket man märker direkt när man träffar henne. Det märks helt enkelt väldigt tydligt att hon inte hör och inte förstår och inte hänger med i ett samtal. Hon går nästan aldrig ur lägenheten så jag fattar inte varför hon var på banken över huvud taget. Jag misstänker att de har ringt eller skickat en inbjudan till "rådgivning", men det är omöjligt att veta för det minns hon inte.

Tack för alla svar oavsett, jag känner inget behov av att sätta dit någon individuell person som gör sitt jobb, det är jobbet, systemet som det är fel på tycker jag....Egentligen alla storbanker. Alla som kallar sig rådgivare fast de är säljare. Det borde vara förbjudet.

Om hon har haft Investoraktierna sedan 60-talet så har hon gått i skattetaket och kunnat nyttja schablonbeskattningen. All eventuell framtida uppgång skulle därför vara skattefri. Nu åker hon istället på årlig inbetalning av skatt via ISK. Det gör att hon går miste om ca 0,5% som varje år måste betalas in till Skatteverket. Förutom det så är det alltså 1,35% i fondavgift. Jämfört med de 0,2 % som Investor kostar i avgift. Det betyder ju att fonden behöver överprestera med 1,65% vilket inte är troligt. Om dessutom skatten för ISK ökar till 2-3% (vilket inte är otroligt) så krävs det en överprestation på 3,15-4,15%.
Citera
2014-11-23, 10:04
Medlem
Stakeholders avatar
Din farmors problem är ju att hon fått 50.000 varje år i utdelningar. Nu åker hon på en formidabel restskatt och dessutom förvaltningskostnader i tre led. Fond i fond plus Isk schablonen.

Skulle inte gärna sitta med hennes deklaration i vår och förklara att i stället för att få 50.000 ska hon betala 240.000!!

Hade du ärvt aktierna hade du kunnat få samma utdelningar hela livet.
Citera
2014-11-23, 10:05
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis
Håller fullständigt med!

Helt vansinnigt hög risk att som oaktiv sparare ligga med hela sparkapitalet mot en enskild aktie. Bättre att placera i en självreglerande globalfond som sprider riskerna.

Ponera att det blir ett börsfall på den svenska marknaden så åker ju den aktien ner i källaren, ligger du i en globalfond som förmodligen i ett sådant scenario placerar en del i räntor så säkras ju värdet upp på ett annat sätt.
Men snälla, vet du vad Investor är? Det är inte som om hon haft alla ägg i en låda.

Dessutom är alla bankfonder otroligt kostsamma och äter således upp en mycket stor bit av avkastningen.
Citera
2014-11-23, 10:14
Medlem
sucuks avatar
Det är ganska fantastiskt att storbankernas rådgivare inte blivit arbetslösa ännu?

Likt mobilnasarna på torgen måste de sänka sig till att lura äldre för det är de enda kvarvarande medborgarna som inte ser igenom bluffen.
Citera
2014-11-23, 10:26
Medlem
Nu är jag djävligt förbannad!
Antar att det är Stratega 30 som TS farmor blivit lurad att köpa.

Att äga Investor de senaste 5 åren hade gett en ökning på 112%. Stratega = 32% (De skriver att de i medel haft 5,7% vilket ger 5,7^5 = 32%)

Jag vet inte hur man lägger upp bilder i detta forum.

Kolla på https://www.nordnet.se/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=NTNOV00200&ppm=0&nobuy=1&nm =Nordea+Stratega+30
välj tidsperiod 5 år, välj "Valuta och tidsperiod" (under grafen) Välj MSCI Sweden

Då ser man att fonden står i ca 1085 medan MSCI index står i ca 1140. Fonden har alltså underpresterat med 55.

Tittar vi på Investor https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/kursdata.html?identifier=161&marketplace=11
Väljer tidsperiod 5 år, väljer att jämföra med OMXS30 så ser vi att kursen ökat från ca 127 till 273 medan index ökat från 127 till ca 190. Investor har alltså överpresterat index med 80 kr.
Citera
2014-11-23, 10:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nu är jag djävligt förbannad!
Antar att det är Stratega 30 som TS farmor blivit lurad att köpa.

Att äga Investor de senaste 5 åren hade gett en ökning på 112%. Stratega = 32% (De skriver att de i medel haft 5,7% vilket ger 5,7^5 = 32%)

Jag vet inte hur man lägger upp bilder i detta forum.

Kolla på https://www.nordnet.se/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=NTNOV00200&ppm=0&nobuy=1&nm =Nordea+Stratega+30
välj tidsperiod 5 år, välj "Valuta och tidsperiod" (under grafen) Välj MSCI Sweden

Då ser man att fonden står i ca 1085 medan MSCI index står i ca 1140. Fonden har alltså underpresterat med 55.

Tittar vi på Investor https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/kursdata.html?identifier=161&marketplace=11
Väljer tidsperiod 5 år, väljer att jämföra med OMXS30 så ser vi att kursen ökat från ca 127 till 273 medan index ökat från 127 till ca 190. Investor har alltså överpresterat index med 80 kr.

Att titta på hur två tillgångar utvecklats historiskt är ju rätt efterblivet när det kommer till att avgöra vilket tillgång som är bäst lämpad i framtiden.
Citera
2014-11-23, 10:53
Medlem
DanteAlighieris avatar
Har din farmor gett fullmakt till dig innan hon blev förvirrad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in