• 1
  • 2
2014-11-22, 21:55
Medlem
Ibland förlorar man nästan hoppet om mänskligheten.

Min farmor är 90 år, nästan döv och börjar bli allmänt virrig. Hon har dock fram tills nu förfogat själv över sina tillgångar, inklusive sina livs besparingar. Farfar dog för några år sedan. Vi har informerat hennes personliga bank-kvinna på Nordea att hon vill ha med sig någon som hjälper henne om hon ska göra någonting på banken och det har funkat bra i alla år.

För att göra en lång historia lite kortare: hon har haft ett stort innehav framförallt i Investor. Aktieutdelningen där har varit hennes guldkant på tillvaron och det har varit så i många många år. Av någon anledning var hon på banken nyligen, varvid en av deras "rådgivare" övertalar henne att flytta alla sina placeringar till Nordeas fond-i-fonder!

Helt oavsett att det är en usel placering som de bara gör för att de själva tjänar på det så är det så USELT att göra en sån här grej mot en gammal tant som inte har en chans att förstå vad som händer. I dokumentationen står det att de "bedömer att hon har den erfarenhet och kunskap som krävs för att förstå den här typen av finansiella produkter". Vad fan? Hon vet inte vad det är för skillnad på en fond eller en aktie! Hon har bara nickat och hållit med för att "rådgivaren" var ju trevlig.

Och detta genomför man alltså OMEDELBART, utan att hon får fem minuter ens på sig att fundera eller läsa igenom pappren - papper som förresten är skitkomplicerade och kräver att man kan läsa diagram, vilket hon garanterat inte kan. Hon har varit hemmafru! (Inget ont om hemmafruar men ni fattar..) Dessutom har vi ju sagt i flera år att hon inte ska behöva göra saker själv och så tycker de ändå att det är ok att hon gör sitt livs största ekonomiska beslut utan minsta betänketid??

Så nu sitter hon alltså med Nordeas skitfonder, en enorm skattesmäll och en massa stress och ledsenhet som man faktiskt inte ska behöva i den här åldern. Hon har ju ingen jävla möjlighet att driva det här i domstol, hon kanske inte ens lever så länge, och även om hon gör det är chansen minimal att vinna.

Vi har såklart reklamerat och fått ett standardsvar.

Så nu skulle jag uppskatta oerhört mycket om det finns några där ute med en elak ådra som kan tipsa om idéer om hur man (på hyfsat laglig väg) skapar mesta möjliga strul, pappersarbete, stress och allmänt besvär - för en bank/bankman. Jag är i vanliga fall ganska snäll av mig, men just nu känner jag mig inte snäll.... Så som det här har gått till är så skamlöst!

Nån som känner till några "hämndnätverk"? Vet att det fanns förr, men börjar bli gammal, har fått ungar själv och sysslar inte med sånt här längre, egentligen...
Citera
2014-11-22, 22:06
Medlem
Ducadreams avatar
Det här får mig att koka. Hatar korrupta människor som gör sådant här.

Det är ju tydligt att de lurade din farmor.
Citera
2014-11-22, 22:25
Medlem
Jag sitter i exakt samma position, fast med min mormor och Handelsbanken (mina föräldrar sköter mormors ekonomi helt). Hon hade en riktigt stor summa pengar som jag hade hjälpt till att välja ut fonder till, bra fonder med hög geografisk spridning, låga avgifter o.s.v. En riktigt bra portfölj. Sedan när mina föräldrar går ner på det lokala kontoret så börjar "rådgivaren" säga att det är dåliga fonder jag valt ut och att de istället borde placera pengarna i Handelsbankens "Multi-Asset"-fond, som presterat skitdåligt. Detta trots att de själva kommit in med en lista med de fonder de vill köpa. "Rådgivaren" börjar hitta på en massa skit och ljuga om dessa fonder så att det tillslut slutar med att de lägger alla pengar i Handelsbankens egna fond.

Jag höll på att börja gråta på jobbet när pappa ringde och berättade detta. Mina föräldrar vill inte heller byta bort från denna eftersom de vill hålla sig på god fot med den personliga bankmannen och kontoret. Tilläggas ska också att de i 20 års tid tog ut en årlig avgift på 25 000 kronor från kontot. Vad man fick för avgiften? Ingenting. Absolut ingenting, det var bara kontoavgiften. Trots att banken fullständigt rånar min mormor på pengar så tycker de att det är så bra med en personlig kontakt och de vill inte göra honom ledsen genom att välja någon annan fond än den han rekommenderar.

Så du är inte ensam! Jag har sådan jävla lust att söka upp den här bankmannen och slå in skallen med ett baseballträ.
Citera
2014-11-22, 22:45
Medlem
Jag blir mycket ledsen när jag läser detta. Att lura gamla människor att överge sina Investoraktier och köpa någon dyr fondlösning borde leda till omplacering/avsked av rådgivaren. Förstår att banken vill att personen ska byta till fonder för att därigenom få in en förvaltningsavgift. Att personer sitter på en aktieportfölj i många år ger inte banken några inkomster.

Om damen har haft aktierna under lång tid så blir det en stor skatt som ska betalas vilket leder till att hon dessutom får mindre pengar att exponera mot börsen.

Bankpersonalen får bonus när de lyckas sälja in konstiga produkter.
Citera
2014-11-22, 23:01
Medlem
papanoirs avatar
Dagens Industri publicerade igår artikeln Bevisat: Bankfolk är lögnare. Bankmän är primärt säljare, sekundärt ekonomirådgivare. Kan tänka mig att det finns fullt av stories som din farmor. Känns också konstigt att det är så många äldre som inte vill "förstöra" sina goda relationer med sina bankmän, vad är det för ytliga relationer man har ifall man inte vågar prata med dom?
Citera
2014-11-22, 23:20
Medlem
RedXs avatar
Visst är bankmän säljare, men här har jag ändå svårt att hänga med på vad problemet är. Såvida inte din farmor har förmyndare eller är uppenbart förvirrad när hon (frivilligt antar jag) går in på bankkontoret är hon själv ansvarig för vilken placering hon väljer. Bankmannen har knappast tvingat henne till något utan i värsta fall lagt fram ett förslag som hon har fått ta ställning till. Man kan inte kräva att banken ska behandla äldre människor som efterblivna, de måste kunna lämna förslag/erbjudanden till dem också. Och deras rådgivning ska utgå från vad som är bäst för kunden, inte för kundens eventuella barn och barnbarn.

När det gäller placeringsrådet i sig så är nog deras egen fond-i-fond måhända inte den ultimata placeringen, men man kan ju faktiskt vända på det och fråga sig om strategin att placera hela sitt sparkapital i en enda aktie är så mycket bättre? I synnerhet när man är så gammal och rimligtvis inte har särskilt många år kvar att leva. Att sänka risken torde vara placeringsrådgivningens abc för en person i hennes ålder och en fond-i-fond innebär trots allt en sänkt risk jämfört med placeringen hon hade tidigare.

Det kanske är lite taskigt, men jag undrar om det verkligen är omtanke om farmodern som är roten till ilskan här? För hennes del vore det sannolikt allra bäst att sälja av alla aktier i stället för att ha kvar dem för utdelningens skull. Såvida hon inte lever 20 år till så har hon större glädje av att plocka ut kapitalet nu och göra något skoj för pengarna.

Edit: Såg nu att Ts antyder att farmodern faktiskt kan ha varit förvirrad och då är det lättare att förstå irritationen.
Senast redigerad av RedX 2014-11-22 kl. 23:23.
Citera
2014-11-22, 23:31
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag sitter i exakt samma position, fast med min mormor och Handelsbanken (mina föräldrar sköter mormors ekonomi helt). Hon hade en riktigt stor summa pengar som jag hade hjälpt till att välja ut fonder till, bra fonder med hög geografisk spridning, låga avgifter o.s.v. En riktigt bra portfölj. Sedan när mina föräldrar går ner på det lokala kontoret så börjar "rådgivaren" säga att det är dåliga fonder jag valt ut och att de istället borde placera pengarna i Handelsbankens "Multi-Asset"-fond, som presterat skitdåligt. Detta trots att de själva kommit in med en lista med de fonder de vill köpa. "Rådgivaren" börjar hitta på en massa skit och ljuga om dessa fonder så att det tillslut slutar med att de lägger alla pengar i Handelsbankens egna fond.

Jag höll på att börja gråta på jobbet när pappa ringde och berättade detta. Mina föräldrar vill inte heller byta bort från denna eftersom de vill hålla sig på god fot med den personliga bankmannen och kontoret. Tilläggas ska också att de i 20 års tid tog ut en årlig avgift på 25 000 kronor från kontot. Vad man fick för avgiften? Ingenting. Absolut ingenting, det var bara kontoavgiften. Trots att banken fullständigt rånar min mormor på pengar så tycker de att det är så bra med en personlig kontakt och de vill inte göra honom ledsen genom att välja någon annan fond än den han rekommenderar.

Så du är inte ensam! Jag har sådan jävla lust att söka upp den här bankmannen och slå in skallen med ett baseballträ.

tycker jag du ska göra.banker,bankirer och deras hantlangar är inget annat än parasiter som utnyttjar vanliga och svaga människor av ren girighet.dom tar bara avgifter dessutom får man 0% ränta av banken i avkastning uppmanar alla att undvika att ha pengar på en bank.
Citera
2014-11-22, 23:31
Medlem
Ace.Hardings avatar
Bedrövligt beteende, inte för att jag gillar hämnd men har du namnet på personen som blåst din farmor så äre upp till dig vad du vill göra, låt fantasin flöda, det är bara en människa, som blåst din farmor såklart.
Citera
2014-11-22, 23:51
Medlem
Vidrigt beteende. Dessa säljare bör inte få betecknas som "rådgivare". Tyvärr har människor en gammal tro på att banker och allt som hör till dem är förknippat med pålitlighet och säkerhet. Mitt råd är att välja den bank som har lägst avgifter och ger bäst rabatt, för man får ingenting tillbaka för avgifterna.

Att byta bank är simpelt. Jag behövde inte ens besöka min gamla, den nya skötte allt och det var klart efter ett besök på 15 minuter.
Citera
2014-11-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Visst är bankmän säljare, men här har jag ändå svårt att hänga med på vad problemet är. Såvida inte din farmor har förmyndare eller är uppenbart förvirrad när hon (frivilligt antar jag) går in på bankkontoret är hon själv ansvarig för vilken placering hon väljer. Bankmannen har knappast tvingat henne till något utan i värsta fall lagt fram ett förslag som hon har fått ta ställning till. Man kan inte kräva att banken ska behandla äldre människor som efterblivna, de måste kunna lämna förslag/erbjudanden till dem också. Och deras rådgivning ska utgå från vad som är bäst för kunden, inte för kundens eventuella barn och barnbarn.

När det gäller placeringsrådet i sig så är nog deras egen fond-i-fond måhända inte den ultimata placeringen, men man kan ju faktiskt vända på det och fråga sig om strategin att placera hela sitt sparkapital i en enda aktie är så mycket bättre? I synnerhet när man är så gammal och rimligtvis inte har särskilt många år kvar att leva. Att sänka risken torde vara placeringsrådgivningens abc för en person i hennes ålder och en fond-i-fond innebär trots allt en sänkt risk jämfört med placeringen hon hade tidigare.

Det kanske är lite taskigt, men jag undrar om det verkligen är omtanke om farmodern som är roten till ilskan här? För hennes del vore det sannolikt allra bäst att sälja av alla aktier i stället för att ha kvar dem för utdelningens skull. Såvida hon inte lever 20 år till så har hon större glädje av att plocka ut kapitalet nu och göra något skoj för pengarna.

Edit: Såg nu att Ts antyder att farmodern faktiskt kan ha varit förvirrad och då är det lättare att förstå irritationen.

Rent juridiskt har banken förstås rätt både i TS och mitt fall, men för mig handlar det snarare om moralen. Dessa bankmän vet att det finns betydligt bättre fonder att välja, men märker att personen framför dem är okunnig/osäker/förvirrad och tar då tillfället i akt och lägger fram det alternativ som de själva tjänar mest på, inte vad kunden tjänar mest på.

Att sedan kalla det "rådgivning" är ju ett kapitel för sig...
Citera
2014-11-23, 00:20
Medlem
526s avatar
Det är därför det är så ärofullt och fint med bankrån. Särskilt såna där personalen får psykiska men efteråt.

Dessutom bör det uppmuntras att alla stjäl från banker och storbolag samt utnyttja alla möjliga former av bidrag. Försäkringsbedrägerier är också mycket effektivt och ett bra sätt för vanligt folk att straffa kapitalet. Syftet är att hämmas på de legala systematiska övergrepp som bolagen begår på oss medborgare. Målet är att hela det ekonomiska systemet kollapsar. Om alla missbrukade systemet och begick brott skulle skiten rasa. Riv och bygg nytt. Det dåliga ska bestraffas så det dör ut.

Banktjänstemän som gör sådana saker ska hållas personligt ansvariga. Här vore det på sin plats med civilkurage. Personer som drabbas borde gå ihop och skapa medborgargarden som besöker de ansvariga i hemmen. Det är tex enkelt att få dem att skriva över sina hus på folk som drabbats av deras "råd". Det handlar om att skapa rätt incitament och hitta rätt motivatorer.
Senast redigerad av 526 2014-11-23 kl. 00:25.
Citera
2014-11-23, 00:24
Medlem
Det du ska göra i situationer som denna är att vända dig till media, speciellt skittidningar som Aftonbladet som älskar att publicera snyftartiklar. Det värsta företag vet är att få dålig publicitet så dom skyr det som pesten. Jag känner en som fick en skuld på 450 000 kr struken hos ett telebolag för att han gjorde detta, gör det du också.

Jag är emot media, men i dessa situationer är det faktiskt guld värt.
Senast redigerad av Grishka 2014-11-23 kl. 00:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in