Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
och här kommer besserwissern som snackat om bostadsbubbla i 4 år nu, när spricker bubblan?
Den har redan spruckit som jag ser det, det är snorbilligt med fina centrala lägenheter i innerstan.
Som placerare har jag också sedan länge förklarat flera drivkrafter bakom uppgången av priserna för er och även om de flesta då inte kunde förstå detta blir det alltmer tydligt nu. Många placerare har överlikviditet och är djupt bekymrade över att det inte finns trygga placeringar som ger någon betydande avkastning.
Börsen står vid toppnivåer utan att vinsterna hos företagen gör det och det gör att många vill parkera pengarna och få en säker avkastning. Därför söker vi efter låntagare som t.ex. företag som behöver lån men inte ens relativt riskfyllda företag behöver betala någon hög ränta. Själv har jag parkerat in drygt 800,000 hos en nischbank som har gett hyfsad ränta, inte minst eftersom jag band räntan för ett par år sedan runt 4%. Hade tidigare någon ytterligare nischbank men då det var till obunden ränta har jag istället valt andra placeringsformer för det.
Så nu står vi placerare här och måste antingen köpa mycket högt värderade aktier eller t.ex. låna ut pengarna till olika låntagare för allt lägre räntor, och det är en förklaring till Avansas superbolån för endast 0,99%. Men en del av oss kan förstås som jag även överväga att köpa en extra lägenhet i stan och ha som en extra lyx i vardagen och som placering. Detta driver naturligtvis priserna ännu mer.
Detta måste förstås vända någon gång säger bubbelbabblarna och självklart är det så, men jag och marknaden ser inte några höga räntor inom överskådlig tid. Och som beräkningarna tidigare här visat blir kostnaden för en etta i innerstan mycket låg även om vi räknar med räntor som marknaden med mycket stor sannolikhet säger att vi inte kommer få inom överskådlig tid.
Som krockudde kräver också bankena sedan länge amortering vilket gör att låntagarna klarar klart högre kostnader än de verkliga kostnaderna för lånet (skilj på kostnad och utgift). Dessutom har bankerna kalkylerat med att låntagarna ska klara räntor som ligger långt högre än vad marknaden säger att vi kommer få se. Räkna med att bankerna kommer justera ned dessa krav med tiden.