Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
Ja oj vad spännande och lyxigt, att ibland använda sin lilla etta några kvarter bort från sin 4a. Bättre är väl att köpa en lägenhet i Åre eller Visby isåfall.
Återigen, skriv hellre om väsentligheter, som t ex hur priserna i Sthlm kommer att utvecklas kommande året, och hur påverkar amorteringskraven?
Men jag vill inte åka till Åre eller Visby nu, däremot kanske jag skulle kunna tänka mig att byta lägenhet i någon vecka ibland på platser som dessa. Exemplen som är helt konkreta och faktiskt något som jag överväger visar förstås också på hur billiga ettor i innerstan faktiskt är för personer i min sits. Amorteringskraven som nu diskuteras påverkar heller inte mina kalkyler på något sätt, det blir helt oförändrat.
Med dagens räntenivåer ser jag därför inte hur man ens kan tro att priserna ska falla. Det känns tvärtom som bubblan redan har brustit och att vi nu har snorbilliga bostäder.
Givetvis kan man som folk här i tråden i alla år har argumenterat påstå att räntorna kommer stiga till mycket högre nivåer. Folk har refererat till alla möjliga experter inklusive Ingves egna prognoser om riksbankens räntor. Jag har däremot alltid svarat att Ingeves är konsekvent usel på att förutspå riksbankens räntepolitik trots att det är han själv som styr den och ja, jag har fått helt rätt på den punkten.
Alla ungomar har förstås inte samma möjligheter som jag men det är fler föräldrar än jag som har dessa förutsättningar och ser den här verkligheten. Dvs. som både vill ha en extra lägenhet nu och som planerar att låta barnen överta den senare när det blir dags för att ge dem en god start i livet. Inte alla nej, men alla kan heller inte bo i innerstan.