2014-11-22, 13:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Hur i själva helvettet kan du nu även lyckas med konststycket att kalla dina uträkningar för total kostnad?

Om du har något problem med uträkningarna får du gärna belysa det. Smileys som slår sig i huvudet är inte lika seriöst.
2014-11-22, 13:58
Medlem
Trillskes avatar
Har inget problem med dina uträkningar i sig, har problem med att du kallar det total kostnad. Det kan vara intressant att räkna på lite allt möjligt, men det är problematiskt att kalla resultatet för total kostnad om det är något helt annat man har räknat ut (du skulle tex kunna kalla detta för typ optimistisk driftskostnad eller något). Det är som när kurt-sune tar bort risk ur kalkylen och tror han har räknat ut kostnaden ändå.
2014-11-22, 14:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Har inget problem med dina uträkningar i sig, har problem med att du kallar det total kostnad. Det kan vara intressant att räkna på lite allt möjligt, men det är problematiskt att kalla resultatet för total kostnad om det är något helt annat man har räknat ut (du skulle tex kunna kalla detta för typ optimistisk driftskostnad eller något). Det är som när kurt-sune tar bort risk ur kalkylen och tror han har räknat ut kostnaden ändå.

Ja men då är vi rätt överens för en gångs skull för jag inkluderade inte saker som försäkring, kostnad för hushållsel, morgontidning, telefon mm. utan endast räntekostnaden för ett lån på hela beloppet för bostaden samt avgiften till föreningen.

Kom då fram till runt 2000 kr för mig för flera ettor i Stockoholms innerstad, även för lite finare adresser som exemplet med 28 kvm på Karlavägen 54.

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-11-22 kl. 14:52.
2014-11-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang, amorterar du av 10000:- vid år 1 så är ju dom pengarna inte borta? Du räknar ju som om dom är borta!

Jag håller med att det är dålig avkastning jämfört med andra sparformer att amortera. Men ditt exempel är väldigt dåligt.
De 10 KSEK jag amorterar finns inte kvar för alternativ konsumtion. Det dröjer 68 år innan den reducerade räntan gör att jag fått tillbaka de 10 KSEK på den placeringen. Det är vad jag pekar på och som kommentar på det som skrivits om det fina med att amorteringar reducerar ränteutgifterna. Samt som kommentar till att folk inte verkar så sugna på att amortera.

För den som är 50 ligger break-even efter döden. Kan vara roligt för arvingar eller Allmänna arvsfonden (som bränner av amorteringen på något multikulti-spektakel). Men kanske inte så intressant för 50-åringen, som ser en alternativ konsumtion för sig själv i stället. Du verkar inte alls förstå att 50-åringen kan se det så. Men då får du väl fundera på det några vändor till.

Hade räntorna varit 10% hade payoff-tiden varit betydligt kortare. När de var i den nivån så amorterade folk också.
2014-11-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ta det lite lugnt nu, det är inte bra för hjärtat att bli så där upprörd.
Men okej ska vi räkna lite då.

21 kvm på Bergsgatan 20, 4 tr,
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kungsholmen-nedre-stockholms-kommun-bergsgatan-20,-4-tr-6755186

1,850,000 kr och en avgift på 751 kr.

Jag går förstås till den bank som ger mig den lägsta räntan jag kan få och det bästa erbjudandet jag ser helt öppet på nätet utan att jag behöver förhandla är detta: https://www.avanza.se/pb/superbolanet/information.html (nej alla kan inte få det lånet men det har jag inte påstått heller, jag kan däremot utan problem få låna så det räcker till hela beloppen för båda dessa ettor med angivna villkor).

Dvs 0,99% på 1,850,000 ger 1068 kr efter skatt (1,850,000 * 0,99% * 0,7 / 12).
1068 + 751 = 1819 kr och det är vad denna skulle kosta mig om jag får den till begärt pris, vilket förstås inte är säkert för det ser som sagt var snorbilligt ut.

28 kvm på Karlavägen 54
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-ostermalm-stockholms-kommun-karlavagen-54-6758630

Den här blir lite dyrare, 2,100,000 + 898 kr gör att jag hamnar på månadskostnaden 2110 kr, men det är superbilligt även det. Inte mycket mer än två stycken månadskort på SL.

Helt seriöst känns det lockande att köpa en etta i stil med dessa. Även om jag redan har en fyra i innerstan kan det vara skönt att enkelt bara kunna ordna barnvakt och sticka dit med tjejen ibland för att få lite omväxling, eller varför inte själv någon gång.
Man skulle på liknande sätt, ifall man redan har 2 MSEK, kunna säga att kostnaden är 751 kr i månaden. Kapitalkostnaden skulle då sättas till noll om man jämför med alternativintäkten att ha "pengarna" på ett lönekonto som ger 0% ränta.

Men det blir inte riktigt relevant iom att det börjar bli så pass få som det är tillämpligt för.
2014-11-22, 15:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Man skulle på liknande sätt, ifall man redan har 2 MSEK, kunna säga att kostnaden är 751 kr i månaden. Kapitalkostnaden skulle då sättas till noll om man jämför med alternativintäkten att ha "pengarna" på ett lönekonto som ger 0% ränta.

Men det blir inte riktigt relevant iom att det börjar bli så pass få som det är tillämpligt för.

Det kan du argumentera för om du vill men jag räknade på den kostnad som uppstår när jag går till banken och faktiskt lånar upp hela köpebeloppet för bostaden och lägger därtill avgiften till föreningen.

Det blir så löjligt lite pengar att det är svårt att motstå lyxen av att ha en extra liten 1:a i innerstan som man använder ibland när man har lust. Sedan när det är dags för barnen att flytta hemmifrån kan de få överta den, så det är kanske bäst att köpa en för varje barn.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-11-22 kl. 15:35.
2014-11-22, 15:36
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Det kan du argumentera för om du vill men jag räknade på den kostnad som uppstår när jag går till banken och faktiskt lånar upp hela köpebeloppet för bostaden och lägger därtill avgiften till föreningen.

Det blir så löjligt lite pengar att det är svårt att motstå lyxen av att ha en extra liten 1:a i innerstan som man använder ibland när man har lust.
Ja oj vad spännande och lyxigt, att ibland använda sin lilla etta några kvarter bort från sin 4a. Bättre är väl att köpa en lägenhet i Åre eller Visby isåfall.

Återigen, skriv hellre om väsentligheter, som t ex hur priserna i Sthlm kommer att utvecklas kommande året, och hur påverkar amorteringskraven?
2014-11-22, 15:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Ja oj vad spännande och lyxigt, att ibland använda sin lilla etta några kvarter bort från sin 4a. Bättre är väl att köpa en lägenhet i Åre eller Visby isåfall.

Återigen, skriv hellre om väsentligheter, som t ex hur priserna i Sthlm kommer att utvecklas kommande året, och hur påverkar amorteringskraven?

Men jag vill inte åka till Åre eller Visby nu, däremot kanske jag skulle kunna tänka mig att byta lägenhet i någon vecka ibland på platser som dessa. Exemplen som är helt konkreta och faktiskt något som jag överväger visar förstås också på hur billiga ettor i innerstan faktiskt är för personer i min sits. Amorteringskraven som nu diskuteras påverkar heller inte mina kalkyler på något sätt, det blir helt oförändrat.

Med dagens räntenivåer ser jag därför inte hur man ens kan tro att priserna ska falla. Det känns tvärtom som bubblan redan har brustit och att vi nu har snorbilliga bostäder.

Givetvis kan man som folk här i tråden i alla år har argumenterat påstå att räntorna kommer stiga till mycket högre nivåer. Folk har refererat till alla möjliga experter inklusive Ingves egna prognoser om riksbankens räntor. Jag har däremot alltid svarat att Ingeves är konsekvent usel på att förutspå riksbankens räntepolitik trots att det är han själv som styr den och ja, jag har fått helt rätt på den punkten.

Alla ungomar har förstås inte samma möjligheter som jag men det är fler föräldrar än jag som har dessa förutsättningar och ser den här verkligheten. Dvs. som både vill ha en extra lägenhet nu och som planerar att låta barnen överta den senare när det blir dags för att ge dem en god start i livet. Inte alla nej, men alla kan heller inte bo i innerstan.
2014-11-22, 16:34
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

1,850,000 kr och en avgift på 751 kr.

Vad har du för plan om räntan stiger till 6% ?

Dvs 6% på 1,850,000 ger 6475 kr efter skatt (1,850,000 * 6% * 0,7 / 12).
6475 + 751 = 7226 kr

Hyra ut när alla andra vill hyra ut eller sälja och ta en trolig förlust?
Med tanke på att de som då skulle köpa måste amortera sitt lån.

Jag är seriöst nyfiken på hur du resonerar. Hur garderar du dig för ett sådant scenario?
2014-11-22, 16:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Vad har du för plan om räntan stiger till 6% ?

Dvs 6% på 1,850,000 ger 6475 kr efter skatt (1,850,000 * 6% * 0,7 / 12).
6475 + 751 = 7226 kr

Hyra ut när alla andra vill hyra ut eller sälja och ta en trolig förlust?
Med tanke på att de som då skulle köpa måste amortera sitt lån.

Jag är seriöst nyfiken på hur du resonerar. Hur garderar du dig för ett sådant scenario?

När det gäller alla finansiella affärer jag gör av betydande storlek så gör jag en ordentlig bedömning av läget och jag ser inte att vi kommer få sådana räntor inom överskådlig tid.

Skulle räntan ändå någon gång i framtiden stiga så kraftigt har vi med stor sannolikhet också fått en klart högre inflation som sänker realvärdet på lånet. Dessutom är det rimligt att anta att det inte kommer ske utan att ekonomini i allmänhet blivit klart bättre vilket förstås är positivt då det skulle gynna mina andra placeringar väldigt mycket.

I slutändan har jag också möjligheten att helt enkelt bara lösa in lånet och vara helt obelånad som jag är nu.
2014-11-22, 17:08
Medlem
longbow4ys avatar
Räntorna brukar stiga innan inflationen tar fart.
Om räntorna stiger amorterar du alltså av lånen och väntar ut att inflationen skall äta upp en eventuell värdeminskning genom att lösa upp en del av dina placeringar.

Men om många tänker på samma sätt kommer det bli ett större utbud och därmed lägre pris på de placeringar du har. När alla skall realisera sina placeringar brukar värdet på dessa sjunka oroväckande snabbt. En olycka kommer sällan ensam

Kan man gardera sig på något annat bättre sätt mot en räntehöjning?
2014-11-22, 17:18
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Räntorna brukar stiga innan inflationen tar fart.
Om räntorna stiger amorterar du alltså av lånen och väntar ut att inflationen skall äta upp en eventuell värdeminskning genom att lösa upp en del av dina placeringar.

Men om många tänker på samma sätt kommer det bli ett större utbud och därmed lägre pris på de placeringar du har. När alla skall realisera sina placeringar brukar värdet på dessa sjunka oroväckande snabbt. En olycka kommer sällan ensam

Kan man gardera sig på något annat bättre sätt mot en räntehöjning?
Nej helt fel, räntorna brukar inte alls stiga innan inflationen stiger. Källa?. Och denna gång blir det ännu tydligare, ingen kommer att höja räntorna innan man är säker på att konjunktur och inflation har tagit fart.

Gardera sig mot stigande räntor?? har du hört talas om att man kan låsa räntan i flera år? T ex har SBAB en kampanj nu där du kan få 2,1% om du låser på 5 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in