Citat:
Ursprungligen postat av
oboyglas
En grej som ni borde diskutera istället för snabba vs. långsamma zombies.
Ja, för den diskussionen vore ju helt ny och fräsch...
Citat:
Ursprungligen postat av
oboyglas
När de är hos CDC i första säsongen visas det en röntgenbild på en zombifierad hjärna:
http://culturingscience.files.wordpress.com/2011/05/zombiespread.png
Jag skulle inte hänga upp mig på en enstaka skärmbild i bakgrunden av ett avsnitt.
Citat:
Ursprungligen postat av
oboyglas
Det görs väldigt tydligt i avsnittet att enbart reptilhjärnan(?) återuppstår, resten är dött. Så varför "dör" zombies när de får en kniv/kula/whatever i pannan eller tinningen? Det är ju inte direkt kockknivar de springer runt med, tex Carols kniv ser inte ut att vara längre än en dm.
I och för sig är inte reptilhjärnan (cerebellum) särskilt liten och dessutom kan man tänka sig att hugg och stötar skär av nervbanor mellan den och övriga kroppen. Dessutom är det väl inte fastslaget med säkerhet vad som exakt orsakar zombiefieringen. Men eftersom hela konceptet med zombies är totalt orealistiskt så är det inte så konstigt om det inte finns en realistisk förklaring till hur ett zombievirus fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
oboyglas
Och förresten, diskussionen om snabba vs. långsamma zombies är förihelvete inte ens en diskussion. Är "zombien" snabb är det inte en zombie. Det som gör zombies så läskiga är att de är stenkorkade, långsamma somfan och egentligen totalt värdelösa. Men de är totalt outröttliga och kan följa efter dig flera dygn i sträck utan att sakta ner, när du själv är nära att stupa av utmattning. En hord på 100 stycken och du är körd.
Föreställ dig hundra pensionärer med rollatorer som förföljer dig. Det är ungefär lika lätt att springa ifrån en som hundra så länge man inte är inträngd och inte särskilt skräckinjagande. Jag läste en rätt intressant analys gällande snabba vs långsamma zombier. I ett läge med snabba zombies så är mänskligheten totalt körd. Med långsamma så skulle mänskligheten antagligen skratta ihjäl sig. Lösningen för bästa dramatik är
variation. Det är ingen motsägelse i att blanda snabba och långsamma, förklaringen kan vara att de som förruttnat längre är långsammare. Tillhyggen borde de däremot avhålla sig från. Jag ser gärna att TWD har både snabba och långsamma zombier. Förslagsvis kan ju vissa områden ha snabba och andra mer långsamma.
Citat:
Ursprungligen postat av
elgecy
Jag vet inte om jag hade klarat av att se ful-carol i en sexscen. Hon är verkligen ugly. Om skådespelerskan bakom Carol eller närstående till henne läser detta ber jag på förväg om ursäkt.
Är du rädd för att miljonärssonen Robert Aschberg och Stasi-Expressen ska komma och ringa på dörren eller?

Sannolikheten, uträknad heeeelt vetenskapligt, för att skådespelerskan Melissa McBride eller någon henne närstående ska läsa vad du skrev:
0.00000000000000000000000000001
Jag tycker för övrigt att hon är en av de bästa skådisarna i TWD. Som klippt och skuren för rollen. Det insåg antagligen filmens producent också, för Melissa McBride har knappt arbetat som skådespelerska. Normalt arbetar hon med att tillsätta folk för rollen i reklamfilmer.
Det hade varit intressant att veta vad det är mellan Carol och Daryl. Något är det ju. Jag uppfattade det i början som att de delar samma WT-bakgrund och därför har en stor förståelse för varandra, kanske även lite son/mor/syskon-känslor för varandra. Men efter senaste avsnittet så fick man intrycket av att Carol arbetat i den kontorsbyggnad som de vistades i, Daryl frågade ju henne "Did you use to work here or something?" och hon svarar "Yeah, something", hon kanske hade ett bra arbete innan apokalypsen? Fast på sistone har jag fått intrycket av att det är en annan slags kemi dem emellan, jag har dock inte fått intrycket av att de flirtat med varandra en endaste gång. Av vad jag nyss läst mig till så verkar det som att Carol blivit regelbundet misshandlad av sin man och Daryl har ju också en historia av att bli misshandlad inom familjen. Kanske är det detta som förenar dem?