Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Just det.

Vad är det JN får veta där på morgonen? Även om dessa sms var skickade efter mordet, har hon då erkänt för honom?

Jonathan tillfrågas om han minns vad som stod i de sms som Jonna skickat som han mottog
när han slog på sin telefon vid 13-tiden samma dag.
Han säger att det bland annat stod att hon inte hade gjort något och att hon bara hade skojat.
Hon skrev i något sms "ring mig". Hon nämnde inga namn i sms:en. Jonathan skrev tillbaka
att Jonna var den sjukaste människa han träffat. Detta för att hon ställer till med massa trubbel.
Citera
2014-11-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Som jag läst FUP så fanns det aldrig några hästar på vift! En påhittad story från Jonna för att få Jonathans uppmärksamhet?
Jonna's hästar var tydligen på sommarbete i Pålsboda denna tid..

I know, jag har läst samma sak.
Citera
2014-11-21, 22:49
Medlem
MegaLomanis avatar
Intrycket efter genomläsning av FUP är för min del att mordet var planerat. Planen var kanske inte den bästa och mest realistiska dock. varför den också sket sig å det grövsta.

Min gissning är att hon tänkt sig att få med LL i bilen, klubba henne medvetslös med hammaren och skapa en fylla med hjälp av hästsprutorna med vodka.. I detta tillstånd skulle hon ha dumpats på järnvägsspåret och blivit totalt masakrerad men med alkohol påvisbart. Bilen parkerad på järnvägsstationens parkering hade då varit en logisk del i denna plan. Det skulle ha talat för självmord och troligen blivit bedömt så och därmed inte ens hamnat i tidningen.

Som vi vet gick det annorlunda. JH tvingades improvisera. Dörren öppnade och LL kom ut. Hammarslaget fungerade inte som på film. LL "lät" och måste hastigt avlivas i lägenheten. Hon gick inte att flytta utan måste transportstyckas och så vidare.

Ursprungsplanen var troligen helt orealistisk, eller förutsatte åtminstone en alldeles för stor komponent av tur. Improvisationerna ledde till kaos och fiasko. I förvirringen lyckades dock JH få med en del av ursprungsplanen, nämligen LL bil på järnvägsstationens parkering. Mot bakgrund av hur det hela artade sig, förefaller just detta helt omotiverat. Min gissning är, att detta beror på att det är en "vrakrest" från ursprungsplanen.
Citera
2014-11-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Låg nog med 3-4 st olika under samma period. Kanske hade sex dagligen. Och ändå var livet skit?

Hennes vänner hade stenkoll på hur den biten i hennes liv ser ut, och samtliga beskriver henne som väldigt öppen på just detta området så hade det varit så. Så hade det garanterat pratats om. Den där ''K'' är den enda som förekommer under den här perioden, förutom några tillfällen med JN.

Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Intrycket efter genomläsning av FUP är för min del att mordet var planerat. Planen var kanske inte den bästa och mest realistiska dock. varför den också sket sig å det grövsta.

Min gissning är att hon tänkt sig att få med LL i bilen, klubba henne medvetslös med hammaren och skapa en fylla med hjälp av hästsprutorna med vodka.. I detta tillstånd skulle hon ha dumpats på järnvägsspåret och blivit totalt masakrerad men med alkohol påvisbart. Bilen parkerad på järnvägsstationens parkering hade då varit en logisk del i denna plan. Det skulle ha talat för självmord och troligen blivit bedömt så och därmed inte ens hamnat i tidningen.

Som vi vet gick det annorlunda. JH tvingades improvisera. Dörren öppnade och LL kom ut. Hammarslaget fungerade inte som på film. LL "lät" och måste hastigt avlivas i lägenheten. Hon gick inte att flytta utan måste transportstyckas och så vidare.

Ursprungsplanen var troligen helt orealistisk, eller förutsatte åtminstone en alldeles för stor komponent av tur. Improvisationerna ledde till kaos och fiasko. I förvirringen lyckades dock JH få med en del av ursprungsplanen, nämligen LL bil på järnvägsstationens parkering. Mot bakgrund av hur det hela artade sig, förefaller just detta helt omotiverat. Min gissning är, att detta beror på att det är en "vrakrest" från ursprungsplanen.

Har du också intresse av att köpa en bro månne?
Senast redigerad av dip 2014-11-21 kl. 22:53.
Citera
2014-11-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegemonikon
Först gunvor:
"Igår den 18 juni så hörde Gun en tjej som skrek så förskräckligt i lägenheten mitt emot
hennes. Klockan var då mellan 06.00 och 06.30. Gunvor fick en tanke om att det var en
kvinna som blev misshandlad. "

Lovisas mamma:

"... berättar att hon har ett alarm på sin telefon som är inställt på 06:36.
Detta för att hon varje arbetsdag ringer till Lovisa och väcker henne om hon inte redan är
vaken. Annelie säger att hon ringde som vanligt direkt efter att larmet gått igång och Lovisa
svarar som vanligt. Hon mumlade bara i telefonen som hon brukar så hon är trött av sig."

Nu säger ju "Said" att det kan ha varit en halvtimme senare, och Jonna har ringt Jonathan 07:23. Så det kanske inte är så troligt att det är Jonna som svarat då.

Gun eller Gunvor (sett massor med felskrivningar i fup:en, Jonna har blivit Lovisa eller vice versa) ställer jag inte mycket tilltro till gällande tidpunkterna. Vem fan ringer på hos en granne där någon verkligen gallskriker och misstänker att någon blir misshandlad men skiter i att ringa till polisen?

Och samma med Said, om han skulle bli misshandlad i hemmet så hade han nog hoppats att någon granne ska ringa på hjälp.

Jävla fegisar!!
Citera
2014-11-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminkick
Finns ju två versioner från JH, i den ena säger JH att hon inte vet vad hon sagt till JN, då hon ringde. I den andra att hon kanske nämnt LL och något bråk.

Finns oxå två versioner från JN, att han tryckte bort samtalet direkt typ och i den andra versionen att JH sagt att hon dödat LL.. Är snurrigt för alla parter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jonathan tillfrågas om han minns vad som stod i de sms som Jonna skickat som han mottog
när han slog på sin telefon vid 13-tiden samma dag.
Han säger att det bland annat stod att hon inte hade gjort något och att hon bara hade skojat.
Hon skrev i något sms "ring mig". Hon nämnde inga namn i sms:en. Jonathan skrev tillbaka
att Jonna var den sjukaste människa han träffat. Detta för att hon ställer till med massa trubbel.

Tack Ska börja läsa förhören nu.
Citera
2014-11-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, men hon hade ju dessutom medfört en kniv av något slag, slö ska den visst ha varit
vilket somliga tycks ta som intäkt för att dådet alls icke i helvete var planerat det minsta...
för då skaffar man lämpligtvis ett klart vassare och för ändamålet mer "funktionsdugligt"
stickvapen...Som om man inte skulle kunna döda hur bra som helst med även en "slö"
knivjävel...

Så alltså i och med att hon var i besittning av mer än en hammare vid sitt ödesmättade
morgonbesök i sköna månaden juni, torde hon således ha tagit med i beräkningen att
det kommande avlivandet av den så djupt förhatliga rivalen kunde kräva att hon även
fick göra bruk av "slöa" kniven.

Du vet om att ''planering'' som ord innefattar sådant som att eliminera möjligheter att det skall gå fel? Genom att inte planera handlande så utsätter du dig själv medvetet för risker av olika former som kan leda till det att de planerade antingen går i stöpet helt eller att utfallet blir något helt annat i slutändan. Ponera att man spenderat bättre delen av tre dagar att ''planera'' detta så finns det en rad omständigheter som tydligt pekar på att någon plan inte existerat överhuvudtaget.

Hela ''förfarandet'' påminner lite om så som barn resonerar när någon är dum mot dom.
Citera
2014-11-21, 23:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Du vet om att ''planering'' som ord innefattar sådant som att eliminera möjligheter att det skall gå fel? Genom att inte planera handlande så utsätter du dig själv medvetet för risker av olika former som kan leda till det att de planerade antingen går i stöpet helt eller att utfallet blir något helt annat i slutändan. Ponera att man spenderat bättre delen av tre dagar att ''planera'' detta så finns det en rad omständigheter som tydligt pekar på att någon plan inte existerat överhuvudtaget.

Hela ''förfarandet'' påminner lite om så som barn resonerar när någon är dum mot dom.
Nej, det är klart att hon är helt i avsaknad av någon som helst mordplan när hon
dyker upp med preparerade sprutor, hammare och kniv...
Samma tydliga brist på något ont uppsåt ger sig ju till känna när hon ägnar avsevärd
tid åt att informera sig om lämpliga sätt att döda på, hur man klarar sig undan och vad som
en rättsmedicinsk undersökning kan tänkas avslöja för någonting med mera intressant...
Inte heller slutligen indikerar upprepade sittningar i sin bil utanför lägenheten ifråga
tidiga morgnar att något är i görningen...
Allt detta visar klart och tydligt att dådet aldrig var menat att hända...
Olyckliga omständigheter gjorde emellertid att Lovisa ändå fick stryka med.
Men som sagt: Det skulle ju inte bli så här illa. Det skulle ju bara misshandlas lite grann
i sommargryningen.

Vi får väl se vad det blir av det här i slutändan. Om domstolen går på din linje med
icke minsta planläggning kring det tragiska som utspelade sig i Askersund 2014 eller
ser det på ett radikalt annorlunda sätt och dömer därefter.
Senast redigerad av Grandioso 2014-11-22 kl. 00:12.
Citera
2014-11-22, 00:15
Medlem
Rätt intressant att Jonna, hennes syster och hennes mamma alla tre har samma andranamn (Irene)..
Citera
2014-11-22, 00:21
Medlem
Jag läste någonstans under sommaren att Jonathan inte visste att det rörde sig om ett mord förrän vid häktningsförhandlingen, framgår Jonathans ovisshet om att Lovisa är död egentligen i förhören med honom?

Ingår inte häktningsförhandlingsnoteringar mm i en fup?
Citera
2014-11-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det är klart att hon är helt i avsaknad av någon som helst mordplan när hon
dyker upp med preparerade sprutor, hammare och kniv...
Samma tydliga brist på något ont uppsåt ger sig ju till känna när hon ägnar avsevärd
tid åt att informera sig om lämpliga sätt att döda på, hur man klarar sig undan och vad som
en rättsmedicinsk undersökning kan tänkas avslöja för någonting med mera intressant...
Inte heller slutligen indikerar upprepade sittningar i sin bil utanför lägenheten ifråga
tidiga morgnar att något är i görningen...
Allt detta visar klart och tydligt att dådet aldrig var menat att hända...
Olyckliga omständigheter gjorde emellertid att Lovisa ändå fick stryka med.
Men som sagt: [i]Det skulle ju inte bli så här illa. Det skulle ju bara misshandlas lite
i sommargryningen.

Tidiga morgnar? Hon var där en enda morgon, morddagen. I det händelseförlopp som utspelar sig finns ingen planering överhuvudtaget, du planerar rimligtvis inte i dagar utan att ge en tanke till avskaffande av kroppen.

Och vem i hela världen skulle efter noggrann planering välja att använda sig av ett sömnhormon som tar upp till två timmar att verka, och inte är ett ''sömnmedel'' överhuvudtaget.

Någon av instanserna lär gå på en mildare och skulle förvåna mig om detta går högt över 10 år i den slutgiltiga som avkunnas.
Citera
2014-11-22, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Tidiga morgnar? Hon var där en enda morgon, morddagen. I det händelseförlopp som utspelar sig finns ingen planering överhuvudtaget, du planerar rimligtvis inte i dagar utan att ge en tanke till avskaffande av kroppen.

Och vem i hela världen skulle efter noggrann planering välja att använda sig av ett sömnhormon som tar upp till två timmar att verka, och inte är ett ''sömnmedel'' överhuvudtaget.

Någon av instanserna lär gå på en mildare och skulle förvåna mig om detta går högt över 10 år i den slutgiltiga som avkunnas.

Det finns något som heter bra planering och mindre bra planering. Båda kan ta lika lång tid men med olika resultat. Jag ser det, tyvärr, varje dag i mitt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in