2014-11-21, 17:17
  #9385
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Fast ett antal av ölen som släpps ingår i TSLS (levereras till varudepån i Örebro) och går därför att beställa till hela landet. Inte alla såklart men tillräkligt många för att det ska bli en liten djungel det med.
TAPX tycker jag förresten också ska bli spännande, Schneider brukar verkligen leverera och den förra (Porterweizen) tyckte jag var riktigt smaskig. Så länge den inte är för spritig har jag svårt att se vad som kan gå fel.


Jo vissa går att beställa och andra inte, blir lite spänning när man går in i butik o kan hitta nåt som inte går o beställa Men det finns ingen lista på hemsidan över vilka som går o beställa vad jag ser? Man får leta själv

Schneider sviker sällan nej och deras vanliga Eisbock är ett av mina favoritöl nånsin så ska bli intressant o se hur den blir lagrad på vinfat i nya Tap X
Citera
2014-11-21, 17:32
  #9386
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Jo vissa går att beställa och andra inte, blir lite spänning när man går in i butik o kan hitta nåt som inte går o beställa Men det finns ingen lista på hemsidan över vilka som går o beställa vad jag ser? Man får leta själv

Schneider sviker sällan nej och deras vanliga Eisbock är ett av mina favoritöl nånsin så ska bli intressant o se hur den blir lagrad på vinfat i nya Tap X
Jag är på språng just nu men vet att jag har sett en lista över öl i STSL någonstans, kan posta den senare om jag hittar den igen.
Citera
2014-11-21, 17:37
  #9387
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
De släpps bara på olika orter men systemet kartlägger inte vilka och vart på hemsidan, här i sthlm vet jag att Hornstull butiken har en del lokala öl från stockholmsbryggerier men har inte sett nåt på andra system

Btw Schneider Tap X sålde fan slut på 6 minuter i webbutiken, hoppas den är god

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Fast ett antal av ölen som släpps ingår i TSLS (levereras till varudepån i Örebro) och går därför att beställa till hela landet. Inte alla såklart men tillräkligt många för att det ska bli en liten djungel det med.
TAPX tycker jag förresten också ska bli spännande, Schneider brukar verkligen leverera och den förra (Porterweizen) tyckte jag var riktigt smaskig. Så länge den inte är för spritig har jag svårt att se vad som kan gå fel.
Köpte TAP X och gav bort i present till en polare förra året. Han var inte särskilt begeistrad. Men å andra sidan är det nog inte en öl som faller alla i smaken. Såg att min lokala dryckeshandlare fått in den nu igen och säljer för 8,99 €. Får se om jag köper en flaska eller inte. Ska direkt erkänna att det är ren snålhet som gör att jag tvekar. På samma affär kan jag ju köpa 7 flaskor TAP 6 för samma pris...
Citera
2014-11-21, 17:47
  #9388
Medlem
Ostklass avatar
Inhandlat lite kul idag, mest nämnvärt Brewdog Tokyo*. Riktigt spänd på denna då jag har hört mycket om den.
Citera
2014-11-21, 17:51
  #9389
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Bötet! Hur kan ni skippa Bötet? Jag har visserligen inte varit förbi bolaget än (men väl beställt på webben) men några flaskor av den är ett givet köp.
Slog någon av er förresten till på Södvik Säsong? Hade själv gärna knipit en flaska eller två men priset var tyvärr lite avskräckande och det är inte allt för offta man får tillfälle att korka upp en magnumflaska.
Bötet var den viktigaste för mig idag

Älskar den efter ca 3 år.
Citera
2014-11-21, 17:55
  #9390
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Köpte TAP X och gav bort i present till en polare förra året. Han var inte särskilt begeistrad. Men å andra sidan är det nog inte en öl som faller alla i smaken. Såg att min lokala dryckeshandlare fått in den nu igen och säljer för 8,99 €. Får se om jag köper en flaska eller inte. Ska direkt erkänna att det är ren snålhet som gör att jag tvekar. På samma affär kan jag ju köpa 7 flaskor TAP 6 för samma pris...


Förra året var Tap X en porter weiss, detta året är det en aventinus eisbock lagrad på vinfat. Dem är unika för varje år
Citera
2014-11-21, 18:46
  #9391
Medlem
brutefishs avatar
[quote=Mr.Nutt|51188058]Tror du måste ha missförstått mitt inlägg, jag håller helt med dig om att Schlenkerlan har tydliga charktoner och kan därför köpa din beskrivning av den som korvöl. Eller menar du att du tycker något av de andra exemplen jag listade smakar korv? Vilken mer specifikt i så fall?/QUOTE]
vi är överens!

schneidern? den är ok.

det absolut viktigaste idag var utan tvekan love childen. makalöst bra öl.
köp och spara! drick den för all del också.
Citera
2014-11-21, 18:54
  #9392
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Köpte TAP X och gav bort i present till en polare förra året. Han var inte särskilt begeistrad. Men å andra sidan är det nog inte en öl som faller alla i smaken. Såg att min lokala dryckeshandlare fått in den nu igen och säljer för 8,99 €. Får se om jag köper en flaska eller inte. Ska direkt erkänna att det är ren snålhet som gör att jag tvekar. På samma affär kan jag ju köpa 7 flaskor TAP 6 för samma pris...

Jag smakade den vete-portern från förra året, var den lika dyr? Kan inte tänka mig att jag lade ut så mkt på bolaget. Men minns att jag tyckte att den var god. Har ingen aning om vad man kan förvänta sig av en "aventinus eisbock lagrad på vinfat" däremot.
Citera
2014-11-21, 20:18
  #9393
Medlem
ellroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Det var ju en 60st olika öl från svenska "mindre" bryggerier som släpptes idag, Hur ska man hitta rätt i den djungeln?
Portersteken brukar recensera alla nyheter, både lokala och de som släpps över hela landet.

Snabbrecensioner av Systembolagets lokala nyheter 21 november - Del 1: A-J
Snabbrecensioner av Systembolagets lokala nyheter 21 november - Del 2: K-Ä

De flesta går att beställa styckvis till ditt lokala systembolag.
__________________
Senast redigerad av ellroy 2014-11-21 kl. 20:20.
Citera
2014-11-21, 23:38
  #9394
Medlem
brutefishs avatar
dricker en amager, todd the axe man.
läser på sidan, då jag ser att flera ord är cesurerade med svart färg!

någon annan som upptäckt detta?
Citera
2014-11-21, 23:55
  #9395
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Fast ett antal av ölen som släpps ingår i TSLS (levereras till varudepån i Örebro) och går därför att beställa till hela landet. Inte alla såklart men tillräkligt många för att det ska bli en liten djungel det med.
TAPX tycker jag förresten också ska bli spännande, Schneider brukar verkligen leverera och den förra (Porterweizen) tyckte jag var riktigt smaskig. Så länge den inte är för spritig har jag svårt att se vad som kan gå fel.

Enligt mitt tycke så var Schneider Weisse Tap X Mein Cuvée Barrique en godare Weizen Bock än Schneider Weisse Tap X Meine Porter Weisse. Kan hålla med om att Schneider brukar leverera.
Citera
2014-11-22, 00:14
  #9396
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om det önskas rökig öl så testa Aecht Schlenkerla Rauchbier.

(FB) Rökig öl: Aecht Schlenkerla Rauchbier

Nej, det var ju precis det som inte önskades.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
du blev avskräckt av en öl? kom igen nu, så fegis får du inte vara.

prova ASR åtminstone, den finns på bolaget och den är rökig.

de molen som jag rekommenderade var bara för vara lite beddo då den legat på ocotomore-fat (världens rökigaste whiskey med hästlängder, tänk laphroaig, fast ungefär 4-5 resor rökigare, jag skojar INTE).
du kommer nog inte få tag på den öht, men om du gör det, testa.

Men Brutefish vet ju vilka punkter han ska trycka på, så det blir väl till att stappla sig iväg till bolaget och inhandla biran ovan.

Kissmeyern smakade som en Bowmore som någon illbatting har kokat bort den mesta alkoholen ifrån och sedan kört i sodastreamern. Om ASR-bärsen är det minsta lik Kissmeyer kommer jag att ägna resten av mitt liv åt att bekämpa sjöröveri, grymhet, orättvisor och rökig öl - och mina efterkommande skall följa mig.


Edit: Det var inte så många systembolag som hade den på lager. Närmsta ligger 14 mil bort. Jag ska lämna rapport, men den kommer inte i brådrasket.
__________________
Senast redigerad av JoeDevola 2014-11-22 kl. 00:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in