2014-11-21, 07:40
  #9373
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag tackar för tipsen, dock blev jag duktigt avskräckt av Kissmeyer som var min första rökta öl någonsin, men jag ska så klart svinga mig upp i sadeln igen...

du blev avskräckt av en öl? kom igen nu, så fegis får du inte vara.

prova ASR åtminstone, den finns på bolaget och den är rökig.

de molen som jag rekommenderade var bara för vara lite beddo då den legat på ocotomore-fat (världens rökigaste whiskey med hästlängder, tänk laphroaig, fast ungefär 4-5 resor rökigare, jag skojar INTE).
du kommer nog inte få tag på den öht, men om du gör det, testa.
Citera
2014-11-21, 08:27
  #9374
Medlem
Mr.Nutts avatar
Nils Oscar Rökporter brukar också finnas på de flesta bolag, nästan fler än Schlenkerla enligt min erfarenhet, och den smakar inte det minsta korv såvitt jag minns. Möjligtvis är den lite tunn, men korv smakar den som sagt inte och rökporter är i min mening överlag jävligt schysst.
Bland årets julöl är isländska Jólabjor också värd ett omnämnande, rökt dubbelbock som jag i alla fall tyckte var riktigt trevlig förra året.
Och en riktigt snäll introduktion åt rökölshållet skulle kanske vara Anchor Steam Beer? Visserligen en California common, men nog har den lite lätt ångade toner i alla fall.
Sen finns ju St. Eriks Rauchbier med malt från Mackmyra... Nä, rököl är fantastiskt gått och måste inte smaka korv även om de kan göra det. Vet någon förresten om vi kan tänkas få se Alaska Smoked Porter 2013 på hyllorna?
Citera
2014-11-21, 10:06
  #9375
Medlem
WalterSullivans avatar
Amager Danish Metal Imperial Stout
Amager Todd The Axe Man IPA
Port Brewing Hop-15
Mikkeller Raspberry Trippelbock
Schneider Mein Eisbock Barrique Tap X

Dem fick det bli från dagens släpp
Citera
2014-11-21, 15:46
  #9376
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Amager Danish Metal Imperial Stout
Amager Todd The Axe Man IPA
Port Brewing Hop-15
Mikkeller Raspberry Trippelbock
Schneider Mein Eisbock Barrique Tap X

Dem fick det bli från dagens släpp

För mig fick det räcka med en Old Stock Triple Pack, blir kul att prova dom mot varandra någon gång framöver. Bockarna verkar ju intressanta, hör gärna omdömen på dessa sen när du provat, jag är ganska obevandrad inom den stilen själv.
Citera
2014-11-21, 15:57
  #9377
Medlem
Mr.Nutts avatar
Bötet! Hur kan ni skippa Bötet? Jag har visserligen inte varit förbi bolaget än (men väl beställt på webben) men några flaskor av den är ett givet köp.
Slog någon av er förresten till på Södvik Säsong? Hade själv gärna knipit en flaska eller två men priset var tyvärr lite avskräckande och det är inte allt för offta man får tillfälle att korka upp en magnumflaska.
Citera
2014-11-21, 16:16
  #9378
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
de molen som jag rekommenderade var bara för vara lite beddo då den legat på ocotomore-fat (världens rökigaste whiskey med hästlängder, tänk laphroaig, fast ungefär 4-5 resor rökigare, jag skojar INTE).
du kommer nog inte få tag på den öht, men om du gör det, testa.

http://www.bieresgourmet.be/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=85&products _id=1455

Citera
2014-11-21, 16:45
  #9379
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Nils Oscar Rökporter brukar också finnas på de flesta bolag, nästan fler än Schlenkerla enligt min erfarenhet, och den smakar inte det minsta korv såvitt jag minns. Möjligtvis är den lite tunn, men korv smakar den som sagt inte och rökporter är i min mening överlag jävligt schysst.
Bland årets julöl är isländska Jólabjor också värd ett omnämnande, rökt dubbelbock som jag i alla fall tyckte var riktigt trevlig förra året.
Och en riktigt snäll introduktion åt rökölshållet skulle kanske vara Anchor Steam Beer? Visserligen en California common, men nog har den lite lätt ångade toner i alla fall.
Sen finns ju St. Eriks Rauchbier med malt från Mackmyra... Nä, rököl är fantastiskt gått och måste inte smaka korv även om de kan göra det. Vet någon förresten om vi kan tänkas få se Alaska Smoked Porter 2013 på hyllorna?
den har tydlig charksmak. därav korvöl.
Citera
2014-11-21, 16:55
  #9380
Medlem
Det var ju en 60st olika öl från svenska "mindre" bryggerier som släpptes idag, Hur ska man hitta rätt i den djungeln?
Citera
2014-11-21, 17:03
  #9381
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Det var ju en 60st olika öl från svenska "mindre" bryggerier som släpptes idag, Hur ska man hitta rätt i den djungeln?


dubbel
__________________
Senast redigerad av WalterSullivan 2014-11-21 kl. 17:13.
Citera
2014-11-21, 17:04
  #9382
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
den har tydlig charksmak. därav korvöl.
Tror du måste ha missförstått mitt inlägg, jag håller helt med dig om att Schlenkerlan har tydliga charktoner och kan därför köpa din beskrivning av den som korvöl. Eller menar du att du tycker något av de andra exemplen jag listade smakar korv? Vilken mer specifikt i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Det var ju en 60st olika öl från svenska "mindre" bryggerier som släpptes idag, Hur ska man hitta rätt i den djungeln?
Det är svårnavigerat men det finns recensioner att hitta om du letar lite, och en del är julöl, annat kan inte beställas till hela landet och ytterligare annat är snarare återlanseringar än nyheter. Men Brygghuset Finns IPA borde kunna vara kul, Dugges Idjit! ska vara bra och jag kommer i alla fall att köpa lokalt julöl även om jag inte har några otroliga förväntningar.
Citera
2014-11-21, 17:05
  #9383
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Det var ju en 60st olika öl från svenska "mindre" bryggerier som släpptes idag, Hur ska man hitta rätt i den djungeln?


De släpps bara på olika orter men systemet kartlägger inte vilka och vart på hemsidan, här i sthlm vet jag att Hornstull butiken har en del lokala öl från stockholmsbryggerier men har inte sett nåt på andra system

Btw Schneider Tap X sålde fan slut på 6 minuter i webbutiken, hoppas den är god
Citera
2014-11-21, 17:09
  #9384
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
De släpps bara på olika orter men systemet kartlägger inte vilka och vart på hemsidan, här i sthlm vet jag att Hornstull butiken har en del lokala öl från stockholmsbryggerier men har inte sett nåt på andra system

Btw Schneider Tap X sålde fan slut på 6 minuter i webbutiken, hoppas den är god
Fast ett antal av ölen som släpps ingår i TSLS (levereras till varudepån i Örebro) och går därför att beställa till hela landet. Inte alla såklart men tillräkligt många för att det ska bli en liten djungel det med.
TAPX tycker jag förresten också ska bli spännande, Schneider brukar verkligen leverera och den förra (Porterweizen) tyckte jag var riktigt smaskig. Så länge den inte är för spritig har jag svårt att se vad som kan gå fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in