2014-11-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillTio
Wikipedia hänvisar till folkrätten och FNs havsrättskonvention:
Och där stod örlogsfartyg, vilket var det jag uteslöt i min fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820756.HTM
Varför hänvisa till den förordning som jag beskriver att den inte stödjer en anmälningsskyldighet? Om man har en annan uppfattning är det klädsamt att citera det som stödjer ens argument - om man har något.

Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Du är läskunnig?
Ur ovan länkad förordning: "15 §... "
Är du läskunnig? Överskriften till 15§ lyder: "Utländska statsfartyg". Vad skrev jag?
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Frågan är alltså inte att det är en kränkning utan om det är en kränkning.Tillträdesförordningen anger ingen anmälningsskylldighet för en båt som inte är statsfartyg. Varken IKFN eller den förordningen stödjer att samma båt behöver anmäla sig.
Har vi någon i tråden som förstår innebörden av ordet "inte"?
Citera
2014-11-20, 12:10
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
28 meter? Hmm, 865 Piranha är 28,3 meter och har en mindre farkost (Siren-UME, ca 10 m) som kan skickas iväg på uppdrag. Piranha har en aktionstid på 10 dagar. Dessutom bestämde den ryska marinen att projektet skulle återupptas 2013, och att fler Piranhaubåtar skulle tillverkas. Kan den passa beskrivningen tro?

Jag kan rekommendera den här charmiga filmen om "pirayan" 865. Jag förstår inte ryska, men ubåten är uppenbarligen lämpad för att släppa ut grodmän och undervattensfordon.

http://www.youtube.com/watch?v=Xl4AwGHEegA
Bättre kvalitet: http://vk.com/video64859017_162712534

En kandidat förstås, men finns det uppgifter om att Piranha 865 finns i drift?
Citera
2014-11-20, 13:53
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det har inte avslöjats vem Erik är, och om någon mot förmodan har något att berätta bör de inte göra det i den här tråden tycker jag. Du guuben verkar intresserad av vem han är, varför ens starta en tråd om honom, har hans identitet någon betydelse för dig?

Här guuben har du något som kan vara till hjälp:

Vad har Google översätt att göra med den här tråden (din spoiler)?
För det andra: jag skiter blanka fan i att du försöker leka sptråkpolis - jag tror min svenska överträffar dina elementära kunskaper i svenska språket.
Slutligen; Har du nån speciell noja att kommentera varje inlägg jag gör?
JAG ÄR INTRESSERAD att veta vem ligger bakom "ERIK"...att det skulle komma fram i ubåtsspaningen att bara Erik har varit ett verktyg att få mer medel till FM.....ja, då skulle FM ha massor att förklara.
Jag sitter inte ensam i (u-)båten att tycka att Eriks historia inte stämmer.
Citera
2014-11-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Och där stod örlogsfartyg, vilket var det jag uteslöt i min fråga.

Varför hänvisa till den förordning som jag beskriver att den inte stödjer en anmälningsskyldighet? Om man har en annan uppfattning är det klädsamt att citera det som stödjer ens argument - om man har något.

Är du läskunnig? Överskriften till 15§ lyder: "Utländska statsfartyg". Vad skrev jag?

Har vi någon i tråden som förstår innebörden av ordet "inte"?
Envisa människa, om du kanske letade lite själv skulle du nog finna rätt:
Citat:
UNCLOS, part II - SECTION 3. INNOCENT PASSAGE IN THE TERRITORIAL SEA - SUBSECTION A. RULES APPLICABLE TO ALL SHIPS
Article20
Submarines and other underwater vehicles
In the territorial sea, submarines and other underwater vehicles are required to navigate on the surface and to show their flag.

Märk väl att det står ALL SHIPS, sedan finns sektion b om handelsfartyg och sektion c om örlogsfartyg. Alltså, undervattensbåtar ska gå i ytläge inom territorialvattnet om de vill utnyttja sin rätt till oskyldig passage.
Senast redigerad av frippens 2014-11-20 kl. 14:33.
Citera
2014-11-20, 16:31
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
JAG ÄR INTRESSERAD att veta vem ligger bakom "ERIK"...att det skulle komma fram i ubåtsspaningen att bara Erik har varit ett verktyg att få mer medel till FM.....ja, då skulle FM ha massor att förklara.

Om du nu är så himla intresserad om Erik så varför går du inte och ringer på dörren på huset där bilden togs och frågar efter Erik? Lär ge mer svar än att dra upp Erik i den här tråden om och om igen...
Citera
2014-11-20, 17:35
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Om du nu är så himla intresserad om Erik så varför går du inte och ringer på dörren på huset där bilden togs och frågar efter Erik? Lär ge mer svar än att dra upp Erik i den här tråden om och om igen...

Jag försöker ändå följa ett (1)spår.....i motsats till mången annan som fantiserar om än det ena och än det andra. Det vill säga: Snubben är reell- är hans story det?
Om jag förstått rätt så har den där Erik med tupén (?) inget at göra med huset som finns på videorna.
Jag har en bra profilbild på honom från videorna men här på FB kan man väl inte klistra in bilder?
Citera
2014-11-20, 18:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vad har Google översätt att göra med den här tråden (din spoiler)?
För det andra: jag skiter blanka fan i att du försöker leka sptråkpolis - jag tror min svenska överträffar dina elementära kunskaper i svenska språket.
Slutligen; Har du nån speciell noja att kommentera varje inlägg jag gör?

Kanske har du lättare för det ryska språket, länken var i all välmening.

Ja, du vill veta allt om observatören Erik, det framgår med all önskvärd tydlighet. Det kan vara som du misstänker, att Erik av oklar anledning jobbar för Försvarsmakten, det gör inte hans observation mindre trovärdig trots att du förmodligen vill att folk ska tycka så.

Jag tror dig, är övriga i besättningen eniga med dig att det Erik fotograferade inte är ni?
Citera
2014-11-20, 18:38
Medlem
Citat:
Jag försöker ändå följa ett (1)spår.....i motsats till mången annan som fantiserar om än det ena och än det andra. Det vill säga: Snubben är reell- är hans story det?
Om jag förstått rätt så har den där Erik med tupén (?) inget at göra med huset som finns på videorna.
Jag har en bra profilbild på honom från videorna men här på FB kan man väl inte klistra in bilder?

Även jag är intresserad av detta spår. För mig är "Erik" det mest märkliga i hela den här incidenten.

Jag är övertygad om att det varit minst en undervattensfarkost på fel sida gränsen, att FM har mycket mer bevis än de gått ut med (med all rätt) och att de nog vet vilken nationalitet som kränkt även om de inte har 100 %-iga bevis så vet det...

"Erik" är dock ett "bevis/vittne" vi fått "se" men som känns väldigt oäkta. Sorry för alla citattecken men det måste bli det runt den historien. Utöver de obesvarade frågor som redan ställt om Erik-historien: varför har inte de som påstod att bilden tagits på deras fastighet men inte av dem kommit fram mer och varför har inte Aftonbladet (för det var väl de som gjorde intervjun med Erik) grävt mer i detta påstående?
Citera
2014-11-20, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag kan rekommendera den här charmiga filmen om "pirayan" 865. Jag förstår inte ryska, men ubåten är uppenbarligen lämpad för att släppa ut grodmän och undervattensfordon.

http://www.youtube.com/watch?v=Xl4AwGHEegA
Bättre kvalitet: http://vk.com/video64859017_162712534

En kandidat förstås, men finns det uppgifter om att Piranha 865 finns i drift?

Om det skulle röra sig om en Piranha 865 så är det ju inte så konstigt ifall FM undanhåller tydligare bildbevis...den har ju ett minst sagt karakteristiskt utseende!

Lite OT-text om länkade filmen:

Citera
2014-11-21, 13:09
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:

Varför är du så satans pådrivande om att hitta "Eriks" rätta identitet?

Sluta bedriva din jävla propaganda här och håll dig till ditt eget korrupta skitland som hatas av alla länder förutom andra diktaturer.
Citera
2014-11-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Även jag är intresserad av detta spår. För mig är "Erik" det mest märkliga i hela den här incidenten.

Jag är övertygad om att det varit minst en undervattensfarkost på fel sida gränsen, att FM har mycket mer bevis än de gått ut med (med all rätt) och att de nog vet vilken nationalitet som kränkt även om de inte har 100 %-iga bevis så vet det...

"Erik" är dock ett "bevis/vittne" vi fått "se" men som känns väldigt oäkta. Sorry för alla citattecken men det måste bli det runt den historien. Utöver de obesvarade frågor som redan ställt om Erik-historien: varför har inte de som påstod att bilden tagits på deras fastighet men inte av dem kommit fram mer och varför har inte Aftonbladet (för det var väl de som gjorde intervjun med Erik) grävt mer i detta påstående?

Både Expressen & Aftonbladet gjorde varsin intervju med "Erik".

https://www.facebook.com/pages/Eriks-bild-p%C3%A5-Ub%C3%A5ten-i-Stockholms-sk%C3%A4rg%C3%A5rd/747796165313618?ref=hl
Citera
2014-11-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det har inte avslöjats vem Erik är, och om någon mot förmodan har något att berätta bör de inte göra det i den här tråden tycker jag. Du guuben verkar intresserad av vem han är, varför ens starta en tråd om honom, har hans identitet någon betydelse för dig?

Här guuben har du något som kan vara till hjälp:

Ooops... Då är jag visst också en "psyops" Tycker att historien om Erik är synnerligen intressant, skum och viktig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in