2014-10-25, 23:09
Medlem
Valaskjalfs avatar
Man skall se Carl Haglund:s uttalande mot bakgrund av att Finland har en lång landsgräns mot Ryssland och därmed också är försiktiga, Vidare säger han att finska försvarsmakten inte skulle ha agerat på samma sätt då han menar på att man inte bör visa upp vilken förmåga man har. Som vanligt har svensk media spetsat till uttalandet så att det tolkas mer negativt. Kvällspressen, DN, Svd och övriga media har ju faktiskt varit huvudproducenter och regiserat "farsen", och att plötsligt inte kunna bestämma slutet på storyn gör att MSM får ta till den enda tänkbara mediala utvägen.

I Sverige så är situationen för FM lite annorlunda än i Finland. Initialt så såg man det som viktigt att operationen syntes i media som ett sätt att förmedla varför man befinner sig i skärgården. Total tystnad hade ju bidragit till mer spekulationer. Den gängse bilden av FM, skapad av alliansregeringens tomhylsor och vapenvägrare, är ett försvar som verkar i konflikthärdar utomlands, under FN- eller NATO-flagg. Jag tror att man tog chansen och visade upp vad försvarsmaktens huvuduppgift faktiskt är, och att fokus inte längre är ett insatsförvar.

Men FM borde ha varit mer restriktiva i mediabevakningen, som stundtals var fruktansvärt pinsam från framför allt kvällspressen. Undantaget är ju naturligtvis Göran Frisk, ett behövligt testosterontillskott i ett annars undernärt samhälle, där bruset från genuspedagoger, talibanfeminister, förändringspiloter och tokvänstern dränker varje antydan till manlighet och vad som i deras ögon representerar patriarkala maktstrukturer.
Citera
2014-10-25, 23:12
Medlem
Rysslands utenriksminister Lavrov sier
- Jeg er ikke sikker på at dette ligner på en ubåt. Kanskje noe som fløt opp, en stokk, jeg vet ikke, uttaler han.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/finland/finsk-forsvarsminister-ville-ikke-gjort-som-svenskene/a/23323037/
Citera
2014-10-25, 23:12
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nu ska vi se vad farbror Frej tar fram.

Systerfartyg eller NS Concord innan en eventuell ombyggnation? Oavsett vilket så har fartyget i filmen en koppling till spetsnaz.

https://www.youtube.com/watch?v=Yu7KYYTrlfs

Detta bevisar ingenting, dock kan det i viss mån förstärka bilden av att NS Concord kan ha haft med händelsen i Stockholms skärgård att göra, särskilt efter att ha legat mitt i Östersjön och väntat på last ett antal dygn. Märkligt nog ser vi inga andra fartyg ligga där, har någon sett det tidigare, eller efter?

Ta detta för vad det är, en uppmuntran till alla Concordteoretiker som sågades vid fotknölarna.

Om jag inte misstar mig (eller missförstår dig) är det Moscow University på filmen.

http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Moscow_University
http://www.marinetraffic.com/se/ais/details/ships/636011008/vessel:MOSCOW_UNIVERSITY
Citera
2014-10-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Rysslands utenriksminister Lavrov sier
- Jeg er ikke sikker på at dette ligner på en ubåt. Kanskje noe som fløt opp, en stokk, jeg vet ikke, uttaler han.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/finland/finsk-forsvarsminister-ville-ikke-gjort-som-svenskene/a/23323037/
Det var absolut inte en ubåt...
Citera
2014-10-25, 23:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Man skall se Carl Haglund:s uttalande mot bakgrund av att Finland har en lång landsgräns mot Ryssland och därmed också är försiktiga, Vidare säger han att finska försvarsmakten inte skulle ha agerat på samma sätt då han menar på att man inte bör visa upp vilken förmåga man har. Som vanligt har svensk media spetsat till uttalandet så att det tolkas mer negativt. Kvällspressen, DN, Svd och övriga media har ju faktiskt varit huvudproducenter och regiserat "farsen", och att plötsligt inte kunna bestämma slutet på storyn gör att MSM får ta till den enda tänkbara mediala utvägen.

I Sverige så är situationen för FM lite annorlunda än i Finland. Initialt så såg man det som viktigt att operationen syntes i media som ett sätt att förmedla varför man befinner sig i skärgården. Total tystnad hade ju bidragit till mer spekulationer. Den gängse bilden av FM, skapad av alliansregeringens tomhylsor och vapenvägrare, är ett försvar som verkar i konflikthärdar utomlands, under FN- eller NATO-flagg. Jag tror att man tog chansen och visade upp vad försvarsmaktens huvuduppgift faktiskt är, och att fokus inte längre är ett insatsförvar.

Men FM borde ha varit mer restriktiva i mediabevakningen, som stundtals var fruktansvärt pinsam från framför allt kvällspressen. Undantaget är ju naturligtvis Göran Frisk, ett behövligt testosterontillskott i ett annars undernärt samhälle, där bruset från genuspedagoger, talibanfeminister, förändringspiloter och tokvänstern dränker varje antydan till manlighet och vad som i deras ögon representerar patriarkala maktstrukturer.

Haha, vet du vad ett insatsförsvar är? Vi har just fått se prov på vad insatsförsvaret är till för, just det, insatser här och nu, i motsats till ett förrådsställt invasionsförsvar så ska kunna verka i sin helhet där och då.
Citera
2014-10-25, 23:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Om jag inte misstar mig (eller missförstår dig) är det Moscow University på filmen.

http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Moscow_University
http://www.marinetraffic.com/se/ais/details/ships/636011008/vessel:MOSCOW_UNIVERSITY

Mycket möjligt, dock finns koppling till NS Concord genom ägarskapsförhållanden om jag inte är felunderrättad. Jag reagerade på att fartyget användes av spetsnaz som övningsplattform. Hade inte reagerat om inte NS Concord hade uppträtt så märkligt som hon gjorde. Lägg därtill det andra fartyget som jag länkade till film om, samma uppträdande som NS Concord, AIS on/off, on/off.
Citera
2014-10-25, 23:54
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Haha, vet du vad ett insatsförsvar är? Vi har just fått se prov på vad insatsförsvaret är till för, just det, insatser här och nu, i motsats till ett förrådsställt invasionsförsvar så ska kunna verka i sin helhet där och då.

Invasionsförsvaret hade samma beredskap som nu, 80-talets ubåtsjakt bedrevs ju bevisligen av officerare och värnpliktiga. Vissa förband hade 24 timmars mobiliseringstid (dessa var nog inte föremål för ubåtsjakt eller incidentberedskap dock), det som tog tid var att mobilisera de stora massorna.

Men hur som helst, det kanske inte framgick så tydligt, det var alltså alliansregeringens variant av ett nedstrippat och hårdbantat insatsförsvar, med fokus på utlandsverksamhet, som åsyftades. Framtiden lär utvisa hur inriktningen på försvaret kommer att se ut och vad det benämns. Klart är att dagens stora problem är personalbristen, utan bemanning spelar inte nyanskaffning av materiel någon roll.

Jag menar heller inte att insatsen, eller underrättelseoperationen är påhittad, däremot så måste FM synas i media, som en myndighet med uppgift att försvara Sverige. Insatsförsvaret, som det har bedrivits under de två senaste(~) mandatperioderna, kommer nog i ett längre perspektiv att ses som ett undantag, och mer som resultatet av nya moderaternas fallenhet för budgetjonglering och excelekvilibrism.

EDIT: förtydligande.
Senast redigerad av Valaskjalf 2014-10-26 kl. 00:53.
Citera
2014-10-25, 23:55
Medlem
styrlunds avatar
Ganska komiskt.
När finlands försvarsminister indirekt säger att denna sak är en psyop skapad av svensk militär. Så finns det likväl folk här ute som hittar en ursäkt för att avförda honom.
Krävs att man är en tolvana att klänga fast vid att detta var nått annat än en psyop.
För er dom inte vet vad en tolvana är, femfemma är samma sak.
Citera
2014-10-26, 00:17
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att det finns något intressant på öarna, däremot finns det installationer i vattnet, det har Grenstad bekräftat i TV. .
Och på vilket sätt är dessa installationer viktiga?

Citat:
Självklart vill Ryssland veta allt om detta, kanske installera motmedel, öva sig på att undvika osv. Erfarenheter som kan behövas i ett framtida förändrat läge..
Motmedel för att öva? Hur gör man i en sån övning? Vad händer till slut?
Citat:
Kanske installerar man sensorer som ger Ryssland information om exakt vilket av våra stridsfartyg som löper in och ut ur skärgården och när.
Värdelös info.. En sån skulle vara intressant under krigstid inte nu. I ett överraskningsmoment anfaller man inte med ubåtar först.

Citat:
Ubåtar är en viktig sensor, som bekant samarbetar vi med andra länder, sannolikt även USA..
Och? Ryssland har koll på USA och det ska räcka för att förstå strategin.

Citat:
Ryskt intresse för svenska fartyg behöver inte ha en direkt koppling till våran geografi, snarare är det våra resurser som intresserar varhelst de befinner sig..
Fartygen och resurserna under fredstid? Nej det behövs mer info från en annan del än ute i vattnet.

Citat:
Naivt om du tror att våra sensorer, ubåtar inkluderat, inte har en betydelse i sammanhang där Sverige inte är direkt involverat. T ex. en operation där USA eller NATO agerar militärt i konflikt med Rysslands intressen..
Ingenting Sverige ska bry sig om. Det ligger inte i Sveriges nationella intresse att direkt eller indirekt hjälpa varken NATO eller USA. Nu behöver du inte hålla med mig, men jag tror som jag tidigare nämnde att det är snarare Sverige som på något sätt irriterar Ryssland.
Citat:
Fördel för Ryssland att veta var våra sensorer befinner sig. Information som ingår i planläggning och beslutsunderlag..
Värdelös information, eftersom FM har "decoy" sensorer som är till för att lura fienden under fredstid. Visste du att militärer kan sånt? Nej, farbror Lennart i försvaret med sitt vita hår känner till såna saker. Oroa dig inte..
Citera
2014-10-26, 00:18
Medlem
Citat:
Mycket möjligt, dock finns koppling till NS Concord genom ägarskapsförhållanden om jag inte är felunderrättad. Jag reagerade på att fartyget användes av spetsnaz som övningsplattform. Hade inte reagerat om inte NS Concord hade uppträtt så märkligt som hon gjorde. Lägg därtill det andra fartyget som jag länkade till film om, samma uppträdande som NS Concord, AIS on/off, on/off.

Hur vanligt är det att fartyg ligger och driver i inväntan på order...? Misstänker att det knappast är unikt.
Citera
2014-10-26, 00:25
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Svensk expert:

https://www.youtube.com/watch?v=ym58E4L0hkY
Men för helvete!
Ola Tunander är till att börja med inte särskilt trovärdig, han har i 20+ år gått i Moskvas ledband och kommit med en mängd konspirationsteorier om att de enda som har kört ubåt i våra vatten är Nato. Han är en femtekolonnare.

Dessutom, du tittade tydligen på ett inslag från Russia Today och nämner inte det med ett ord här, bara postar länken utan att blinka. De kontrolleras och finansieras direkt från Kreml. Hur trovärdiga är de som kanal? Varför skulle vi någonsin alls ta dem på allvar? Snacka om att vara part i målet. Antingen är du helt jävla naiv och korkad, eller så går du också Puins ärenden.
Citera
2014-10-26, 00:25
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Hur vanligt är det att fartyg ligger och driver i inväntan på order...? Misstänker att det knappast är unikt.

Det är väldigt dyrt att ligga i hamnen eftersom man betalar för en plats som är efterfrågad.
Det är betydligt billigare att driva till havs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in