2014-10-19, 18:34
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Jag ha inte sett något om våra egna supermoderna ubåtar i tråden.

Någon som vet var de befinner sig om de ens är i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av donde
Hur många ubåtar använder Sverige i sökandet?
En av de stora fördelarna med ubåtar är deras förmåga att verka dolt. Att då nämna mer än nödvändigt om deras verksamhet är lite lätt korkat. Sedan har vi inte så många ubåtar (eller andra militära resurser) så det vore dumt att låta framtida fiender få veta att en sådan här händelse får oss att (kanske) flytta samtliga ubåtar till Mälaren för att jaga vadande fiskare.
Citera
2014-10-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Någon som vet om SVT sänder presskonferansen kl.19 live i TV ?
Kan inte se stream pga.usel uppkoppling där jag sitter.

http://www.svtplay.se/video/2409936/forsvarsmakten-haller-presskonferens
Citera
2014-10-19, 18:36
Medlem
motarbetars avatar
Citat:

svar JA de skulle sända den!
Citera
2014-10-19, 18:36
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundjakt
Vid chatten idag på Expressen säger Joakim von Braun, säkerhetskonsult och underrättelseexpert:

"Jag vet att GRU, den ryska militära underrättelsetjänsten, har köpt hus i bl.a. Stockholms skärgård med hjälp av svenska bulvaner. Där skulle de (ubåtsbesättningen) kunna gömma sig ett antal dagar och sedan köras ut i en minibuss eller en stor bil."

Hur är det möjligt att Sverige tillåter spioner att köpa hus i vår skärgård utan åtgärd?

http://www.expressen.se/nyheter/chatta-med-experten-om-ubatsjakten/
Som i alla spionfilmer så tjänar vi på att veta och tillåta sånt, för att bättre h koll på fienden. Det säger sig självt att om FM lokaliserat en sommarstuga som indirekt ägs av Ryssland så är det bäst att hålla käft om det för att sedan bevaka och - vid såna här tillfällen - anlända till just en sådan punkt.

Vad tjänar vi på att hindra sånt? Ryssarna lär bara få tag i en ny bulvan och ett nytt hus, och då står FM där utan namn på bulvanen och adressen till huset
Citera
2014-10-19, 18:37
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napalmens
En bekant till mig som har haft ganska god insyn i ubåtsjakter förr sa idag att ryssarna har extremt bra koll på ställen de kan lägga sig och sedan gömma sig ett tag utan att man egentligen kan hitta dem utan tur. Han påstod även att det finns installationer på botten som ryssarna själva skapat för att kunna gömma sig, hur mycket sanning det är i detta vet jag inte. Men han brukar inte ljuga och jag vet om att han haft rätt om militära saker förr.

Finns det någon i tråden som vet mer om vad det skulle vara för något eller jag kan avfärda det som rent skitsnack?

Att ryssarna konstruerat installationer på svenskt vatten låter som fantasi, däremot så har dom garanterat tillgängliga sjökort som är mycket detaljerade. Vid U137-incidenten på 80-talet så visade det sig att dom hade just det t ex.

Sedan kan ryska miniubåtar och andra ryska fartyg kartlagt stora delar av den svenska kustremsan genom åren. Detta är bara en av alla händelser som faktiskt upptäckts. Kan tänka mig att ryssarna gjort MÅNGA lyckosamma operationer på svenskt vatten helt oupptäckta.
Citera
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Du måste ju hålla med om att det vore ett märkligt sammanträffande att en ryskägd oljetanker visar upp ett sådant konstigt beteende så nära området där något så sällsynt som ett svenskt ubåtslarm inträffar? Visst om den bara haft vägarna förbi, då hade jag hållit med dig, men nu har den ju stått där ute i flera dagar och börjar röra på sig så fort svensk media rapporterar om det.

Va började båten röra på sig? Ytterst misstänkt.

Fiskare blir spetznas, säl blir ubåt, fraktfartyg blir ubåtsbärare, tavelförsäljare blir ryska eller polska spioner o.s.v. allt i svenskens livliga fantasi.
Citera
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Hon nämnde bara svtplay (live) så jag tror inte det dessvärre.
Citera
2014-10-19, 18:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundjakt
Vid chatten idag på Expressen säger Joakim von Braun, säkerhetskonsult och underrättelseexpert:

"Jag vet att GRU, den ryska militära underrättelsetjänsten, har köpt hus i bl.a. Stockholms skärgård med hjälp av svenska bulvaner. Där skulle de (ubåtsbesättningen) kunna gömma sig ett antal dagar och sedan köras ut i en minibuss eller en stor bil."

Hur är det möjligt att Sverige tillåter spioner att köpa hus i vår skärgård utan åtgärd?

http://www.expressen.se/nyheter/chatta-med-experten-om-ubatsjakten/
Man kanske upptäckte det efter köpet och kunde inte häva det med lagliga medel. Dessutom är det en fördel att låta GRU tro att de har "safe houses".

Och om du skall fly från skärgår'n in till fastlandet via bil så måste du passera ett antal flaskhalsar. Även om du inte behöver använda dig av bilfärja. Som gjort för att sätta upp vägkontroller.
Citera
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Alla ryska fraktbåtar som råkar befinna sig i Stockholms närhet förvandlas i flashback forums medlemmars fantasi till bärare av miniubåtar med hål i skrovet där miniubåten kan simma in.

På Flashback läggs det pussel som media sedan rapporterar. vad gäller NS CONCORD var Flashback timmar före media.Här lägger den ene fram en pusselbit som den andre sedan bygger vidare på. Därför vet vi mer än de som inte hänger här.

Du kan helt enkelt se det som ett underrättelsearbete bedrivet av amatörer. Ofta framgångsrika amatörer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Nej eller hur? För om man har en ombyggd tanker för att frakta ubåtar så skriver man givetvis in i registret att båten är byggd och modifierad i Ryssland.
Inte skriver man att det byggts och renoverats på ett varv i Turkiet. Givetvis inte.
Klart man håller sig till sanningen när det gäller militära operationer. Givetvis.

Follow the money då ditt paranoida fä. Man kontrollerar vilket företag som har försäkrat det misstänkte objektet.
Citera
2014-10-19, 18:40
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Inga andra fartyg i närheten har någon mottagen positionsrapport heller och nej de har
inte stängt av sin transponder eftersom det skulle vara att be om extra uppmärksamhet.

Det finns ingen täckning mitt ute på Östersjön, hur svårt ska det vara att förstå det?

Självklart så har jag kontrollerat att det fanns färska data på fartyg i dess närhet och i deras rutt sedan deras sista signal, vad är det du inte förstår?

/Provokatör
Citera
2014-10-19, 18:41
Medlem
Ingen som kan avkoda morsekoderna på Buzzerfrekvensen? Hörs så tydligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in