Citat:
Ursprungligen postat av
napalmens
En bekant till mig som har haft ganska god insyn i ubåtsjakter förr sa idag att ryssarna har extremt bra koll på ställen de kan lägga sig och sedan gömma sig ett tag utan att man egentligen kan hitta dem utan tur. Han påstod även att det finns installationer på botten som ryssarna själva skapat för att kunna gömma sig, hur mycket sanning det är i detta vet jag inte. Men han brukar inte ljuga och jag vet om att han haft rätt om militära saker förr.
Finns det någon i tråden som vet mer om vad det skulle vara för något eller jag kan avfärda det som rent skitsnack?
Att ryssarna konstruerat installationer på svenskt vatten låter som fantasi, däremot så har dom garanterat tillgängliga sjökort som är mycket detaljerade. Vid U137-incidenten på 80-talet så visade det sig att dom hade just det t ex.
Sedan kan ryska miniubåtar och andra ryska fartyg kartlagt stora delar av den svenska kustremsan genom åren. Detta är bara en av alla händelser som faktiskt upptäckts. Kan tänka mig att ryssarna gjort MÅNGA lyckosamma operationer på svenskt vatten helt oupptäckta.