2014-11-13, 15:29
Medlem
Är det någon större skillnad på längd nu jämfört med mitt på sommarn?.
Citera
2014-11-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten

Bollen går betydligt kortare i kyla. Har inte tid att googla fram undersökningen jag såg men det kan skilja ungefär en klubba vid en viss temperaturskillnad, typ 25 och 5.

Googla så hittar du säkert något intressant
Citera
2014-11-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ja, som du vet "stiger värme" vilket innebär att kall luft har högre densitet än varm luft. Detta är den största faktorn. En annan faktor är luftfuktigheten. Fuktig luft har lägre densitet än torr vilket minskar motståndet. När det är kallt ute kan luften inte ta upp lika mycket fukt, vilket medför kortare slag.

Sen har man ju oftast mer kläder på sig när det är kallt vilket gör att man inte kan svinga lika fritt. Även bollen blir kallare vilket borde påverka spinn.
Citera
2014-11-14, 14:46
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Whatevah skrev

Finns säkert en massa att tänka på när det gäller svingen, men skickar du ut en gammal J6 150-160m finns det värre problem.

Hade samma "problem" som dig tidigare. Slog j7-j6-j5 ungefär lika långt, gick på custom fit hos min pro i somras och nya klubbor som passar gör att jag nu har olika längd på alla 3 klubbor och det fanns lite extra längd hos dom nya klubborna med.

Vet inte varför järn skulle vara mer svårspelade än grafit, men stål känns som ett självklart val. Sen kanske du borde kika på en spoon/driver om du vill ha mer längd från tee.

Det är ju bara för att man slår flyers, deloftar klubban i träffen eller gör konstiga saker som det blir så. Lär man sig att sätta spinn på bollen så blir det inte så. Golf blir ett helt annat spel om man lär sig sätta spinn på bollen. Bunkerspelet, wedge och närspelet blir ju bara så bra. Det som tidigare var en katastrofflyer blir ett ok slag. Man kan attackera på ett helt annat sätt + att bollträffen blir ju bara så mycket bättre.
Citera
2014-11-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Bollen går betydligt kortare i kyla. Har inte tid att googla fram undersökningen jag såg men det kan skilja ungefär en klubba vid en viss temperaturskillnad, typ 25 och 5.

Googla så hittar du säkert något intressant

Hittade en undersökning på youtube där skiljer det runt 10 yards på 20 grader. Låter inte som jätte mycket då 20 grader är väldigt mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny
Ja, som du vet "stiger värme" vilket innebär att kall luft har högre densitet än varm luft. Detta är den största faktorn. En annan faktor är luftfuktigheten. Fuktig luft har lägre densitet än torr vilket minskar motståndet. När det är kallt ute kan luften inte ta upp lika mycket fukt, vilket medför kortare slag.

Sen har man ju oftast mer kläder på sig när det är kallt vilket gör att man inte kan svinga lika fritt. Även bollen blir kallare vilket borde påverka spinn.

Har inte märkt någon större skillnad förutom rull, men som du säger är man rätt trög i kroppen och av kläderna.
Citera
2014-11-16, 11:20
Medlem
joemags avatar
Citat:
Hittade en undersökning på youtube där skiljer det runt 10 yards på 20 grader. Låter inte som jätte mycket då 20 grader är väldigt mycket.

Har inte märkt någon större skillnad förutom rull, men som du säger är man rätt trög i kroppen och av kläderna.

10 yards är ju en klubba och nu skiljer det nästan 20 grader om man jämför med sommar.
Citera
2014-11-16, 13:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är ju bara för att man slår flyers, deloftar klubban i träffen eller gör konstiga saker som det blir så. Lär man sig att sätta spinn på bollen så blir det inte så. Golf blir ett helt annat spel om man lär sig sätta spinn på bollen. Bunkerspelet, wedge och närspelet blir ju bara så bra. Det som tidigare var en katastrofflyer blir ett ok slag. Man kan attackera på ett helt annat sätt + att bollträffen blir ju bara så mycket bättre.

Ganska spot on men du börjar i lite fel ände. Spelare som slår sina järnklubbor lika långt har allt som oftast stora problem med träffen. Orsaken kan vara många och det påverkar ju naturligtvis ungefär allt i bollflykten. Spinn blir ju tack vare det också påverkat, men spinnen i sig är inte något specifikt att jobba med i mitt synsätt för att få ut mer längd med järnen. Driven är där en annan femma.

Nej, börja jobba med impact och mönster där.
Citera
2014-11-16, 14:09
Medlem
Citat:

10 yards är mycket i det här sammanhanget, det är en klubba. Kan vara det som avgör om du ligger mitt på green eller i 2-meters tjockruff bakom green.
Citera
2014-11-16, 15:13
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Ganska spot on men du börjar i lite fel ände. Spelare som slår sina järnklubbor lika långt har allt som oftast stora problem med träffen. Orsaken kan vara många och det påverkar ju naturligtvis ungefär allt i bollflykten. Spinn blir ju tack vare det också påverkat, men spinnen i sig är inte något specifikt att jobba med i mitt synsätt för att få ut mer längd med järnen. Driven är där en annan femma.

Nej, börja jobba med impact och mönster där.

Nej, snarare slår man kortare med mycket spinn. Slår jag till exempel med min J3 a så måste jag ha mycket spinn + lite swingspeed då, annars får jag aldrig upp den tillräckligt i luften för att få stopp på den, utan tillräckligt med spinn så blir det en låg flyer som kan hamna var som helst.

Kolla på Hogans slag på Augusta no 13, den bollen är det spinn på, annars skulle det vara ett helt livsfarligt slag.

https://www.youtube.com/watch?v=rQyufwjGtCw
Citera
2014-11-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joemag
10 yards är ju en klubba och nu skiljer det nästan 20 grader om man jämför med sommar.

Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
10 yards är mycket i det här sammanhanget, det är en klubba. Kan vara det som avgör om du ligger mitt på green eller i 2-meters tjockruff bakom green.

Visst 10 yards är runt 9 meter vilket är ungefär en klubba. Har däremot inte sett något större skillnad, har slagit flera slag som varit lika eller längre än mitt på sommarn. Visst kan det vara så att jag slår längre nu men 10 meter tror jag inte. Har nästan aldrig valt en klubba lägre pga tempen, bara vinden.
Citera
2014-11-19, 13:34
Medlem
Vad spelar ni med för handske?
Jag fullkomligt vägrar spela med footjoys varianter.
Det är den enda handsken min klubb säljer och därför vill jag inte ha den. Är lite kul att vara "unik"
Jag är vänsterspelare så är svårt att hitta några jag vill ha
Tips mottages tacksamt
Citera
2014-11-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E01
Vad spelar ni med för handske?
Jag fullkomligt vägrar spela med footjoys varianter.
Det är den enda handsken min klubb säljer och därför vill jag inte ha den. Är lite kul att vara "unik"
Jag är vänsterspelare så är svårt att hitta några jag vill ha
Tips mottages tacksamt

Callaway Dawn Patrol
Titleist Permasoft

Nu vet jag inte villen Footjoy handske du provat men en Footjoy StaSof är en fin handske i cabretteskin, liknar alla andra läderhandskar på marknaden.

Eftersom du är vänsterspelare försvinner de finaste handskarna eftersom de inte görs för oss. T.ex. Titleist Players Glove och Callaways Tour Authentic (minns inte exakt vad den heter, skön som fan iaf).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in