2014-11-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Vill bara så några saker klarlagda först - Är det möjligen så att du själv är skoltrött, skiter i läxorna mestadels och lämnar in saker för sent, och klankar trots det ner på skolan och lärarna inte de rättar sakerna "i tid"? Eller är det så att du sköter studierna och håller deadlines och är en så skötsam student som man kan kräva av dig?

Det man kan göra är att snacka med rektorn och berätta om saken. Fråga sen om lärarna har lärarlegitimation samt om de har genomgått en lärarutbildning på universitet/högskola. Troligen har inte rektorn koll på det, och kanske har inte lärarna någon riktig utbildning. Jag har hört av nyutbildade lärare att de vid anställning varken behövt visa att de har genomgått en 5-årig lärarutbildning på universitet eller att de faktiskt har lärarlegitimation

Läser på komvux men skoltrött? Kamma dig.

Fint att du försöker göra dig lustig men misslyckas totalt. Hur mycket fel kan man ha i en och samma kommentar? Du borde skämmas. Gå och skäms och gå aldrig OT i min tråd igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Tyvärr så fungerar inte alla skolor med vuxenutbildning så bra. Läste ett ämne vid en liten skola (ABF Komvux) där vi nog bara var 7 st inskrivna för just den här kursen. Ingenting funkade. Det gick inte ens att få tag på läraren (läste på distans) för att boka in ett prov. Lärplattformen hade många brister, och lärarna verkade inte ha någon speciell policy som de behövde följa. Extremt oseriöst.

Till slut gav jag upp, och läste om kursen istället vid en annan skola (Jensen). Där hade alla lärare en policy att svara inom 24 timmar, osv. Allt var väldigt klart med datum och annat. Fortsatte läsa fler ämnen där.

Edit: Tror förresten inte att det är så många som är skoltrötta som väljer att läsa på komvux.

Exakt så är det. En vecka innan svar osv. Ironiskt nog råkar det vara ABF..
Citera
2014-11-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Bara för att jag inte vet vilka utbildningar som kräver matte 3 så undrar du varför jag i respons till ditt uttalande svarade att han kanske inte vill gå på högskolan.

Varken du eller jag vet varför han vill ha denna kurs godkänd. Vad vi vet är dock att det kan finnas mer än en anledning.
Därav min fråga som du senare valde att ifrågasätta.
Citera
2014-11-11, 02:31
Bannlyst
Jag anade väl det. Kolla om Miroi har något. De startar nya kurser varje måndag.
Citera
2014-11-19, 11:56
Bannlyst
Hur funkar det med betygen från en prövning? Skickas de genom BEDA eller måste man begära papperskopior från skolan?
Citera
2014-11-19, 13:30
Medlem
StorJohns avatar
Hej,

Jag undrar hur det går till när man vill få ett samlat betygsdokument?

I gymnasiet va inte jag världens smartaste och hade en del IGn, gick ut 2004.
Jag har under åren pluggat upp dessa och, ytterligare några gymnasie kurser som inte ingick i mitt program då.

I dag när jag behöver visa mina betyg vid olika tillfällen måste jag först visa mina "katastrof" betyg för att sedan ta upp andra enstaka papper med betyg som kompletterar dessa och förklara mig, skit jobbigt.

Till frågan då, kan man få ett samlat betyg, där alla mina IGn är borta och ersatta med mina uppluggade betyg?

Skulle göra mitt liv lättare då, då slipper man förklara sina IG varje gång man ska på intervju, köra snacket att man va ung och dum men att allt är löst nu.
Citera
2014-11-19, 16:10
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorJohn
Hej,

Jag undrar hur det går till när man vill få ett samlat betygsdokument?

I gymnasiet va inte jag världens smartaste och hade en del IGn, gick ut 2004.
Jag har under åren pluggat upp dessa och, ytterligare några gymnasie kurser som inte ingick i mitt program då.

I dag när jag behöver visa mina betyg vid olika tillfällen måste jag först visa mina "katastrof" betyg för att sedan ta upp andra enstaka papper med betyg som kompletterar dessa och förklara mig, skit jobbigt.

Till frågan då, kan man få ett samlat betyg, där alla mina IGn är borta och ersatta med mina uppluggade betyg?

Skulle göra mitt liv lättare då, då slipper man förklara sina IG varje gång man ska på intervju, köra snacket att man va ung och dum men att allt är löst nu.

Jag tror inte det går att göra på det viset, betygsutdraget har numrerade sidor och dina IGn kommer vara inbakade i dokumenten. Sen är jag säker på att någonstans står det "Samlat betygsdokument" vilket bekräftar dina farhågor.
Citera
2014-11-19, 16:29
Medlem
StorJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Jag tror inte det går att göra på det viset, betygsutdraget har numrerade sidor och dina IGn kommer vara inbakade i dokumenten. Sen är jag säker på att någonstans står det "Samlat betygsdokument" vilket bekräftar dina farhågor.

Tack för svaret!

Fan va tråkigt, speciellt när man ändå skärp sig och fixat till sina betyg och pluggat på YH nivå iallafall.

Är sugen på att byta jobb, och när jag sökt vissa jobb har de velat ha orginal betyg även från gymnasiet (Orelevant med tanke på att jag pluggat YH tycker jag). Pinsamt att visa upp ett betyg med massa IG, sen en massa papper med godkända kurser.

Tycker att dom gör det orättvist svårt för folk som mig
Citera
2014-11-19, 17:25
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorJohn
Tack för svaret!

Fan va tråkigt, speciellt när man ändå skärp sig och fixat till sina betyg och pluggat på YH nivå iallafall.

Är sugen på att byta jobb, och när jag sökt vissa jobb har de velat ha orginal betyg även från gymnasiet (Orelevant med tanke på att jag pluggat YH tycker jag). Pinsamt att visa upp ett betyg med massa IG, sen en massa papper med godkända kurser.

Tycker att dom gör det orättvist svårt för folk som mig

Gör så här då, samtidigt som du arbetar så läser du upp kurserna så att du inte lever på taskig CSN. När du väl har fått slutbetyget så ha ett karriärsnack med chefen där du visar att du är "färdig". Om chefen säger nej och du är kvar med samma arbetsuppgifter så leta ett nytt jobb.

INTE så här:
Säga upp dig ->Komvux med CSN -> Slutbetyg-> Arbetslös pga sen gymnasiekomplettering

SÅ här:
Stanna kvar på arbetet-> Ta enstaka kurser på Komvux-> Snacka med chefen ang din nya kompetens-> Om ja till nya arbetsuppgifter, stanna kvar. Annars sök vidare SAMTIDIGT som du arbetar på din gamla arbetsplats.
Citera
2014-11-19, 20:03
Medlem
Komvux eller basår till Chalmers?

Hej!
Jag är intresserad av 3 olika civilingenjörsprogram, Datateknik, Informationsteknik och Industriell Ekonomi. Alla på Chalmers (Något med Göteborg som lockar mig). Men jag saknar några naturvetenskapliga ämnen för behörighet.
- Matematik 3c och 4, 200p
- Fysik 1a och 2, 250p
- Kemi 1, 100p

Skulle jag hinna innan antagningen till HT2015 att avklara dessa kurser? Har inte tid förrens att börja i januari. Jag är mest orolig för Fysiken, kan man klar av 250 p Fysik helt på egen hand och sen skriva prov? Vet att det ska finnas Youtube-videos men ändå?

Dessutom, ska jag söka direkt till programmet så behöver jag få B-A i betyg på samtliga kurser för att kunna komma in med mina betyg. Söker jag till basår klarar jag att komma in. Tänker att det kan vara svårt att knäcka B i 250 p Fysik om man är ovan? Tidigare Matte-kurser fick jag MVG i, men det var länge sen..

Någon som gått igenom liknande som har tips? Egentligen vore det ju bäst att lära sig allt ordentligt och fundera noga på basåret, MEN jag är 26 år gammal så känner att tiden börjar rinna iväg Kommer ju vara 31-32 när jag är nyutbildad civilingenjör isf. Vilket känns lite gammalt?
Citera
2014-11-19, 20:09
Medlem
Jag tror inte att du lyckas med det. Är du driven som in i helvete så kanske. Men sök in på tekniskt basår istället. Det är inte hela världen med ett extra år. Jag tror du får det riktigt tufft att få dugliga poäng annars.

Ta en folkhögskola som erbjuder naturvetenskapligt basår och sätt en 4a där så har du en enklare kvot att ansöka i till högskolan också. Vet inte om dom har folkhögskolor som erbjuder det i GBG dock.
Citera
2014-11-19, 20:11
Medlem
Tror du ändå behöver Fysiken från 1a till basåret? I så fall är det komvux som gäller. De där kurserna tar du på 2 terminer utan att behöva stressa ihjäl dig. Fysik 1a är ganska omfattande men inte så svår.
Citera
2014-11-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeti
Hej!
Jag är intresserad av 3 olika civilingenjörsprogram, Datateknik, Informationsteknik och Industriell Ekonomi. Alla på Chalmers (Något med Göteborg som lockar mig). Men jag saknar några naturvetenskapliga ämnen för behörighet.
- Matematik 3c och 4, 200p
- Fysik 1a och 2, 250p
- Kemi 1, 100p

Skulle jag hinna innan antagningen till HT2015 att avklara dessa kurser? Har inte tid förrens att börja i januari. Jag är mest orolig för Fysiken, kan man klar av 250 p Fysik helt på egen hand och sen skriva prov? Vet att det ska finnas Youtube-videos men ändå?

Dessutom, ska jag söka direkt till programmet så behöver jag få B-A i betyg på samtliga kurser för att kunna komma in med mina betyg. Söker jag till basår klarar jag att komma in. Tänker att det kan vara svårt att knäcka B i 250 p Fysik om man är ovan? Tidigare Matte-kurser fick jag MVG i, men det var länge sen..

Någon som gått igenom liknande som har tips? Egentligen vore det ju bäst att lära sig allt ordentligt och fundera noga på basåret, MEN jag är 26 år gammal så känner att tiden börjar rinna iväg Kommer ju vara 31-32 när jag är nyutbildad civilingenjör isf. Vilket känns lite gammalt?

Om du börjar läsa redan nu så bör det inte vara några problem alls för då kan du beta av 3c på allt fårn en vecka till fem veckor och börja med fyran direkt; läsa fysik 1 på 10 veckor och sedan fysik 2 på 10 veckor

Dina betyg tror jag inte spelar någon roll då du har gamla betyg och ditt snitt inte höjs med nya sorten; iaf gjorde inte mitt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in