2014-11-09, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Vill bara så några saker klarlagda först - Är det möjligen så att du själv är skoltrött, skiter i läxorna mestadels och lämnar in saker för sent, och klankar trots det ner på skolan och lärarna inte de rättar sakerna "i tid"? Eller är det så att du sköter studierna och håller deadlines och är en så skötsam student som man kan kräva av dig?

Det man kan göra är att snacka med rektorn och berätta om saken. Fråga sen om lärarna har lärarlegitimation samt om de har genomgått en lärarutbildning på universitet/högskola. Troligen har inte rektorn koll på det, och kanske har inte lärarna någon riktig utbildning. Jag har hört av nyutbildade lärare att de vid anställning varken behövt visa att de har genomgått en 5-årig lärarutbildning på universitet eller att de faktiskt har lärarlegitimation
Tyvärr så fungerar inte alla skolor med vuxenutbildning så bra. Läste ett ämne vid en liten skola (ABF Komvux) där vi nog bara var 7 st inskrivna för just den här kursen. Ingenting funkade. Det gick inte ens att få tag på läraren (läste på distans) för att boka in ett prov. Lärplattformen hade många brister, och lärarna verkade inte ha någon speciell policy som de behövde följa. Extremt oseriöst.

Till slut gav jag upp, och läste om kursen istället vid en annan skola (Jensen). Där hade alla lärare en policy att svara inom 24 timmar, osv. Allt var väldigt klart med datum och annat. Fortsatte läsa fler ämnen där.

Edit: Tror förresten inte att det är så många som är skoltrötta som väljer att läsa på komvux.
Senast redigerad av Roxic 2014-11-09 kl. 22:31.
Citera
2014-11-09, 22:43
Bannlyst
Det händer att de vill se leg. Hur långt efter ligger du? Med "intensivkurs" måste du mena 5 veckor, kolla om det går att förlänga/hoppa in i kursen som hålls på 10 veckor istället annars. Lite jobbigt om du är beroende av CSN bara...
Citera
2014-11-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Han kanske inte planerar att gå på högskolan...
Då förstår jag ärligt talat inte varför man pluggar matematik på komvux
Citera
2014-11-09, 22:46
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fqlk
...
Ta tag i plugget eller hoppa av. Det finns ingen anledning att fuska eftersom du bara komma hamna i kläm, skit i kursen om du ändå inte orkar fixa ett godkänt betyg.
Citera
2014-11-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karren-1
Då förstår jag ärligt talat inte varför man pluggar matematik på komvux
Kanske för att ta sig in på någon annan utbildning?
Eller för att få fullständigt gymnasiebetyg?
Citera
2014-11-09, 23:05
Medlem
Trammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Injectionz
Hur svårt ska det vara att bara sätta sig ned och plugga? Det är ju knappast så att du har något viktigt att göra? Matte 3 kan du ju lätt dra igenom på en helg... eller lider du av inlärningssvårigheter? ADHD?

Då ska du söka hjälp för det.

Nej man drar inte igenom matte 3b på en helg.
När jag läste 3b på komvux så var det ingen kontroll på det första provet, dock så kollade dom legitimation på omprovstillfället.
Citera
2014-11-09, 23:16
Medlem
Citat:
Kanske för att ta sig in på någon annan utbildning?
Eller för att få fullständigt gymnasiebetyg?
Annan utbildning är ju någon form av högskola?

Man kan ha fullständigt gymnasiebetyg utan att klara av alla kurser, särskilt inte ma3.
Citera
2014-11-09, 23:27
Medlem
Citat:
Annan utbildning är ju någon form av högskola?

Man kan ha fullständigt gymnasiebetyg utan att klara av alla kurser, särskilt inte ma3.
Det finns massor av utbildningar som inte är klassade som högskola.
Det är möjligt att man kan ha fullständigt gymnasiebetyg utan alla kurser, jag är lite för gammal för att förstå det här nya gymnasiet.
Citera
2014-11-09, 23:49
Medlem
Citat:
Det finns massor av utbildningar som inte är klassade som högskola.
Det är möjligt att man kan ha fullständigt gymnasiebetyg utan alla kurser, jag är lite för gammal för att förstå det här nya gymnasiet.
Vilka som kräver matte 3?
Citera
2014-11-09, 23:57
Medlem
Citat:
Vilka som kräver matte 3?
Ingen aning.
Citera
2014-11-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ingen aning.
Då förstår jag inte varför du ifrågasatte mitt svar från första början
Citera
2014-11-10, 00:24
Medlem
Citat:
Då förstår jag inte varför du ifrågasatte mitt svar från första början
Bara för att jag inte vet vilka utbildningar som kräver matte 3 så undrar du varför jag i respons till ditt uttalande svarade att han kanske inte vill gå på högskolan.

Varken du eller jag vet varför han vill ha denna kurs godkänd. Vad vi vet är dock att det kan finnas mer än en anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in