2014-11-19, 10:55
  #39601
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Jävligt tråkigt med normeringen.... Nu kommer jag hamna på 1.65, 1.6 istället för 1.8, 1.75 ((

Men hur räknar man ut den här jävlen haha?

Det tar 7 dagar för fyra identiska maskiner att tillsammans utföra en viss uppgift. Hur många fler sådana maskiner behövs för att göra samma uppgift på 4 dagar.

A 2
B 3
C 4
D 5

tack för svar
Citera
2014-11-19, 10:58
  #39602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storakalle
Vafan varför säger dom inte det för allmänheten. Dom måste förklara sig själva i någon presskonferens eller liknade

Men herregud sluta fjanta dig. Presskonferens för att de gjorde provfrågorna enklare och som resulterade i en tuffare normering?

Människor här verkar ju ha någon uppfattning att de är berättigade ett bra högskoleprovsresultat. Nej, det är ni inte. Tråkigt att det gick som det gick men provet och dess konstruktion är på Umeå Univ och UHRs villkor.

Provet var enklare och det betyder att det skall ha blivit enklare att plocka poäng. Se till att plocka fler poäng nästa gång.
Citera
2014-11-19, 10:59
  #39603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eminent.Javisst
Jävligt tråkigt med normeringen.... Nu kommer jag hamna på 1.65, 1.6 istället för 1.8, 1.75 ((

Men hur räknar man ut den här jävlen haha?

Det tar 7 dagar för fyra identiska maskiner att tillsammans utföra en viss uppgift. Hur många fler sådana maskiner behövs för att göra samma uppgift på 4 dagar.

A 2
B 3
C 4
D 5

tack för svar

Det går att lösa med ett invers proportionalitetssamband.

y = k/x
Citera
2014-11-19, 11:00
  #39604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Men herregud sluta fjanta dig. Presskonferens för att de gjorde provfrågorna enklare och som resulterade i en tuffare normering?

Människor här verkar ju ha någon uppfattning att de är berättigade ett bra högskoleprovsresultat. Nej, det är ni inte. Tråkigt att det gick som det gick men provet och dess konstruktion är på Umeå Univ och UHRs villkor.

Provet var enklare och det betyder att det skall ha blivit enklare att plocka poäng. Se till att plocka fler poäng nästa gång.

Sant
Men det enda jag är lite arg på att det blev en överraskning
Citera
2014-11-19, 11:00
  #39605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Men herregud sluta fjanta dig. Presskonferens för att de gjorde provfrågorna enklare och som resulterade i en tuffare normering?

Människor här verkar ju ha någon uppfattning att de är berättigade ett bra högskoleprovsresultat. Nej, det är ni inte. Tråkigt att det gick som det gick men provet och dess konstruktion är på Umeå Univ och UHRs villkor.

Provet var enklare och det betyder att det skall ha blivit enklare att plocka poäng. Se till att plocka fler poäng nästa gång.
Fast hade inte kukhr gått ut med att man kan jämföra med tidigare normeringstabeller hade ju aldrig detta hänt.
Citera
2014-11-19, 11:03
  #39606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storakalle
Sant
Men det enda jag är lite arg på att det blev en överraskning

Var det en överraskning att frågorna var lättare?

Efter provet rapporterade i stort sett alla att mattefrågorna var enklare. Sedan valde vissa att leva i förnekelse och säga att "men det är bara för att vi är på Flashback". Insåg man att frågorna var enklare måste man ha insett att normeringen skulle bli tuffare.

Förstår fortfarande inte varför UHR skulle meddela alla att frågorna skulle bli enklare. Vilken skillnad hade det haft i praktiken? Hade folk slutat kolla på gamla tabeller och drömma om ett högt resultat? Nej, antagligen inte.
Citera
2014-11-19, 11:06
  #39607
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Var det en överraskning att frågorna var lättare?

Efter provet rapporterade i stort sett alla att mattefrågorna var enklare. Sedan valde vissa att leva i förnekelse och säga att "men det är bara för att vi är på Flashback". Insåg man att frågorna var enklare måste man ha insett att normeringen skulle bli tuffare.

Förstår fortfarande inte varför UHR skulle meddela alla att frågorna skulle bli enklare. Vilken skillnad hade det haft i praktiken? Hade folk slutat kolla på gamla tabeller och drömma om ett högt resultat? Nej, antagligen inte.

Grejen är ju att man varje år på Flashback tycker att frågorna är sjukt enkla men ändå så ligger spridningen som oftast på +- 1 poäng.
Citera
2014-11-19, 11:07
  #39608
Medlem
Vore det inte vettigare att göra verb svårare istället för kvant lättare? Att ha massa 5 + 5-frågor istället för frågor av svårare karaktär gör att provet snarare indikerar ens förmåga att inte göra slarvfel än ens problemstrategiska sinnne.
Citera
2014-11-19, 11:08
  #39609
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Men vänta lite nu. Det var alltså betydligt lättare att skriva högt i våras. Hur motiveras detta av Umeå -tomtarna?
Kul man glömde anmäla sig i våras... Blir rå plugg till våren nu
Ni som skrev i våras, hur matchar årets reslutat med det i våras?
Citera
2014-11-19, 11:18
  #39610
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Kul man glömde anmäla sig i våras... Blir rå plugg till våren nu
Ni som skrev i våras, hur matchar årets reslutat med det i våras?

Förlorade 0,15 och då hade jag lika många antal rätt som nu...
Citera
2014-11-19, 11:21
  #39611
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Förlorade 0,15 och då hade jag lika många antal rätt som nu...
Jävligt skön normering alltså..
__________________
Senast redigerad av Kiingdomofheaven 2014-11-19 kl. 11:26.
Citera
2014-11-19, 11:22
  #39612
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Nej, det är fortfarande en gigantisk skillnad om man jämför förra hösten med denna höst. 69 på kvantdelen gav då 2,0 men i år ger det med nöd och näppe 1,8...

Fast så ska det vara. Proven kan ju vara olika svåra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in