2015-02-21, 15:51
Medlem
God dag allesammans!
Jag sitter och pluggar inför HP och min akilleshäl är LÄS.
Min fråga är hur mycket tror ni att läsförståelsen utvecklas under ett års daglig läsning av Under Strecket och DN etcetera?

Med vänliga hälsningar
Kim
Citera
2015-02-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locho
Snälla länka dessa är du snäll... Och hur trovärdig är ens denna undersökning? Har du kollat hur HP är utformad? Jag har sett hur gymnasiet är utformat, och kan bara säga att det var rent sagt skit, man fick inga tips när det kom till studietekniker eller dylik, INGA. Nu under senare tid har jag förstått vad för skit man slösade 3 år på, har inte lärt mig ett skvatt från gymnasiet, fick gratis mat och det uppskattade jag mest, men det fanns för många lärare som inte förstod innebörden av pedagogik och förståelse.

Min information bygger mest på muntliga samtal med utbildningsansvariga vid KTH där jag själv läser. Varför skulle en sådan undersökning inte vara trovärdig menar du? Om en undersökning påstår motsatsen dvs. att HP lyckas bättre än betyg, är den då enligt dig mer trovärdig? Inte för att låta dryg men jag har med mycket stor sannolikhet bättre koll på HP och allt runt omkring det provet än vad du har, så ja jag vet hur HP är utformat.

Att du inte ens på gymnasiet lärde dig hur man lägger upp studier är trist och det är väl egentligen det gymnasiet är till för (förutom det uppenbara att man skall lära sig grundläggande saker). En bra studieteknik är guld värd på högskolan och det är väl egentligen därför de som kom in med betygen tenderar att lyckas något bättre än de som kom in med HP.

Om det är av intresse kan jag nämna att jag själv kom in med HP, men jag har samtidigt mycket bra betyg från gymnasiet.

Jag har haft svårt att hitta exakt den undersökning jag syftade på men här har du en länk som behandlar ämnet. Läs igenom den om du orkar: http://www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/svensson2.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Locho
För övrigt så ser jag bara positivt på HP då jag själv håller på med att förbereda mig, och ta mig fan att jag ser det som en fördel att ha gjort HP och kommit in med detta då det krävs enormt med struktur och självarbete för att ens kunna förstå vad och hur man ska plugga inför detta.
I gymnasiet, hade man ett flertal lärare som sa vad man skulle träna inför och sedan om man var en bra rövslickare så fick man ju högre betyg fast än att man kanske inte förtjänade det.

Allt handlar om studieteknik när det kommer till HP, i gymnasiet är det inte strukturerat på samma sätt vilket skulle betyda att man inte förstår innebörden om man kommer in med sina gymnasiebetyg som jag anser inte är så optimala när det kommer till studier som är utanför boxen om man säger så.

Att plugga inför HP är som att plugga inför en tenta. Du sitter i flera veckor med en enda sak och ditt enda fokus är att skriva bra på det provet. Att gå igenom gymnasiet med bra betyg kräver däremot planering och tid, och är mer likt ett utbildningsprogram i dess helhet på universitetet där du läser flera kurser samtidigt. Har du med dig studietekniken från gymnasiet så lyckas du med stor sannolikhet bättre än en slacker som skrev 1.8+ och kom in på samma utbildning.

Jag förstår att du kanske känner ett behov av att försvara HP och alla de som skriver provet då du själv skall skriva det, men du behöver inte oroa dig för att du inte kommer lyckas på ditt program bara för att du kanske tillhör en grupp som statistiskt inte plockar lika många högskolepoäng.
Citera
2015-02-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
God dag allesammans!
Jag sitter och pluggar inför HP och min akilleshäl är LÄS.
Min fråga är hur mycket tror ni att läsförståelsen utvecklas under ett års daglig läsning av Under Strecket och DN etcetera?

Med vänliga hälsningar
Kim

Jag tror den kan utvecklas ofantligt mycket under ett år. Men grejen är ju att du ska verkligen förstå vad du läser, sedan att plugga lite LÄS från gamla prov osv tror jag är mycket bra.
Citera
2015-02-21, 16:51
Medlem
Jag har gjort gamla prov har ungefär 10 kvar, efter det har jag gjort alla gamla LÄS. Har gått från 10/20 till 16/20 utan tidspress. Jag förstår texterna mycket bättre men det skadar inte att förstå dem ännu bättre samtidigt kommer jag att pressa mig själv och öka min läshastighet till 250-300 ord per minut med god förståelse då jag idag läser med 150-200 ord per minut med bra förståelse.
Citera
2015-02-21, 17:28
Medlem
Någon som vet om det har kommit någon fråga där det handlar om att avgöra vilken texttyp det är?

Ex:

Vilken texttyp tillhör texten?

A. Ledare
B. Krönika
C. Recension
D. Insändare
Citera
2015-02-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Någon som vet om det har kommit någon fråga där det handlar om att avgöra vilken texttyp det är?

Ex:

A. Ledare
B. Krönika
C. Recension
D. Insändare

Kan inte minnas någon sådan fråga. I sådana fall måste det ha varit många år sedan.
Citera
2015-02-21, 19:05
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson

Ex:

A. Ledare
B. Krönika
C. Recension
D. Insändare
Jag minns att jag har svarat på en liknande fråga med annan formulering kanske.

Som du själv förstår så orkar jag inte kolla upp vilket prov det kan ha varit, om det var ett högskoleprov ens
Citera
2015-02-21, 19:05
Medlem
Jag läser första året till civilingenjör, har även Tekniskt basår i ryggen. Tänkte ge HSP ett nytt försök för att eventuellt kunna byta skola och ironiskt nog har mattedelen alltid varit mitt sänke.

Hur förbered jag mig för provet på bästa sätt? Att plugga Matte B känns ju smått fånigt när jag samtidigt sitter och räknar flervariabelanalys...
Citera
2015-02-21, 19:44
Medlem
Internetkrigares avatar
Hjälp med tal 28,

http://static.squarespace.com/static/5351353fe4b013cdd4cf5fe2/t/53a6f77fe4b0707e79b9d97d/1403451263396/H%C3%B6gskoleprovet%202011%20h%C3%B6st.pdf
Citera
2015-02-21, 19:59
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Hjälp med tal 28,

http://static.squarespace.com/static/5351353fe4b013cdd4cf5fe2/t/53a6f77fe4b0707e79b9d97d/1403451263396/H%C3%B6gskoleprovet%202011%20h%C3%B6st.pdf

Ekvation:

y= x^2 - x

(1) x^2/x= 15

Vi kan använa potensregeln för division av potenser(sök upp på google eller matteboken) vilket blir:

x= 15

Vi kan se att det går att lösa ut y här.

(2) y+x= 225

Vi har två ekvationer med två variabler. Vi kan alltså lösa ut y.

Svar: D
Citera
2015-02-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Jag läser första året till civilingenjör, har även Tekniskt basår i ryggen. Tänkte ge HSP ett nytt försök för att eventuellt kunna byta skola och ironiskt nog har mattedelen alltid varit mitt sänke.

Hur förbered jag mig för provet på bästa sätt? Att plugga Matte B känns ju smått fånigt när jag samtidigt sitter och räknar flervariabelanalys...

Hade fokuserat på att träna på gamla prov i din situation. Som du säger, grunden Matte har du ju så träna på gamla prov hade jag gjort då.
Citera
2015-02-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Jag minns att jag har svarat på en liknande fråga med annan formulering kanske.

Som du själv förstår så orkar jag inte kolla upp vilket prov det kan ha varit, om det var ett högskoleprov ens
Då har de frågat efter om det var en argumenterande, debatterande eller informerande text etcetera..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in