Citat:
Ursprungligen postat av
Locho
Snälla länka dessa är du snäll... Och hur trovärdig är ens denna undersökning? Har du kollat hur HP är utformad? Jag har sett hur gymnasiet är utformat, och kan bara säga att det var rent sagt skit, man fick inga tips när det kom till studietekniker eller dylik, INGA. Nu under senare tid har jag förstått vad för skit man slösade 3 år på, har inte lärt mig ett skvatt från gymnasiet, fick gratis mat och det uppskattade jag mest, men det fanns för många lärare som inte förstod innebörden av pedagogik och förståelse.
Min information bygger mest på muntliga samtal med utbildningsansvariga vid KTH där jag själv läser. Varför skulle en sådan undersökning inte vara trovärdig menar du? Om en undersökning påstår motsatsen dvs. att HP lyckas bättre än betyg, är den då enligt dig mer trovärdig? Inte för att låta dryg men jag har med mycket stor sannolikhet bättre koll på HP och allt runt omkring det provet än vad du har, så ja jag vet hur HP är utformat.
Att du inte ens på gymnasiet lärde dig hur man lägger upp studier är trist och det är väl egentligen det gymnasiet är till för (förutom det uppenbara att man skall lära sig grundläggande saker). En bra studieteknik är guld värd på högskolan och det är väl egentligen därför de som kom in med betygen tenderar att lyckas något bättre än de som kom in med HP.
Om det är av intresse kan jag nämna att jag själv kom in med HP, men jag har samtidigt mycket bra betyg från gymnasiet.
Jag har haft svårt att hitta exakt den undersökning jag syftade på men här har du en länk som behandlar ämnet. Läs igenom den om du orkar:
http://www.ped.gu.se/pedfo/pdf-filer/svensson2.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
Locho
För övrigt så ser jag bara positivt på HP då jag själv håller på med att förbereda mig, och ta mig fan att jag ser det som en fördel att ha gjort HP och kommit in med detta då det krävs enormt med struktur och självarbete för att ens kunna förstå vad och hur man ska plugga inför detta.
I gymnasiet, hade man ett flertal lärare som sa vad man skulle träna inför och sedan om man var en bra rövslickare så fick man ju högre betyg fast än att man kanske inte förtjänade det.
Allt handlar om studieteknik när det kommer till HP, i gymnasiet är det inte strukturerat på samma sätt vilket skulle betyda att man inte förstår innebörden om man kommer in med sina gymnasiebetyg som jag anser inte är så optimala när det kommer till studier som är utanför boxen om man säger så.
Att plugga inför HP är som att plugga inför en tenta. Du sitter i flera veckor med en enda sak och ditt enda fokus är att skriva bra på det provet. Att gå igenom gymnasiet med bra betyg kräver däremot planering och tid, och är mer likt ett utbildningsprogram i dess helhet på universitetet där du läser flera kurser samtidigt. Har du med dig studietekniken från gymnasiet så lyckas du med stor sannolikhet bättre än en slacker som skrev 1.8+ och kom in på samma utbildning.
Jag förstår att du kanske känner ett behov av att försvara HP och alla de som skriver provet då du själv skall skriva det, men du behöver inte oroa dig för att du inte kommer lyckas på ditt program bara för att du kanske tillhör en grupp som statistiskt inte plockar lika många högskolepoäng.