2014-11-19, 10:32
Medlem
Citera
2014-11-19, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karren-1
En bild säger mer än tusen ord
Citera
2014-11-19, 10:37
Medlem
Hej,

Anledningen att kvant-normeringen är som den är att provdelen blev lättare jämfört med tidigare år. Att jämföra sina provresultat med normeringstabeller från tidigare provomgångar är något jag alltid avråder från i kontakt med provtagare. Detta har inte varit lika tydligt uttryckt på exempelvis studera.nu, men vi som konstruerar provet och vår uppdragsgivare UHR som driver studera.nu kommer att se över denna information till provtagarna. Det är mer troligt att det kommer att se ut som detta provs normering än tidigare normeringar. Men observera att det är just genom normeringen som resultat från olika provomgångar blir jämförbara, så det är fortfarande lika lätt eller svårt att få en viss normerad poäng.

Hälsningar

Per-Erik

OMG

Det kommer troligen att se ut så här i framtiden omg Jag är så himla arg
Citera
2014-11-19, 10:37
Medlem
Från studera.nu

"Angående normeringen av den kvantiativa delen hösten 2014

Den kvantitativa delen har blivit något lättare jämfört med tidigare prov, och bakom detta ligger ett långsiktigt medvetet förändringsarbete för att jämna ut skillnaderna i svårighetsgrad och spridning mellan de två provdelarna samt att göra resultat från olika provomgångar jämförbara."
Citera
2014-11-19, 10:39
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Jämför höst med höst och vår med vår. det verkar inte vara någon förändring

Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Då är väl allt i sin ordning.

Nej, det är fortfarande en gigantisk skillnad om man jämför förra hösten med denna höst. 69 på kvantdelen gav då 2,0 men i år ger det med nöd och näppe 1,8...
Citera
2014-11-19, 10:41
Medlem
62 KVA och 67 på Verb ledde till 1.6 istället för 1.75... Tackar gudarna lite för att linjen jag vill in på kräver 1.4 och inte 1.65...

Tur att det är sista gången jag skriver, dessa normeringstabeller är ändå extrema och det skulle kännas väldigt tufft att skriva nästa år om man inte har en aning om vilket resultat som leder till vad..

I övrigt hoppas jag att "regen88" och alla ni anda fick det resultat ni ville!
Citera
2014-11-19, 10:48
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storakalle
Hej,

Anledningen att kvant-normeringen är som den är att provdelen blev lättare jämfört med tidigare år. Att jämföra sina provresultat med normeringstabeller från tidigare provomgångar är något jag alltid avråder från i kontakt med provtagare. Detta har inte varit lika tydligt uttryckt på exempelvis studera.nu, men vi som konstruerar provet och vår uppdragsgivare UHR som driver studera.nu kommer att se över denna information till provtagarna. Det är mer troligt att det kommer att se ut som detta provs normering än tidigare normeringar. Men observera att det är just genom normeringen som resultat från olika provomgångar blir jämförbara, så det är fortfarande lika lätt eller svårt att få en viss normerad poäng.

Hälsningar

Per-Erik

OMG

Det kommer troligen att se ut så här i framtiden omg Jag är så himla arg

Förstår inte alls din och andras ilska. Provet var bevisligen lättare i år, vafan gnäller ni för? Andelarna som får ett visst resultat är fortfarande i princip identiska med föregående år.
Citera
2014-11-19, 10:48
Medlem
Saxat från Studera.nu:

"Efter att med stor framgång ha förstört flera provdeltagares drömmar jobbar vi nu aktivt mot att höja normeringsgränserna ytterligare, inför nästa prov ser vi helst att vi uppnår att 2.0 på båda delar motsvarar 80 poäng vardera för rättvisans skull då vi aktivt arbetar för en jämnare normering mellan vartannat. Dessutom kommer alla prov under 160/160 ogiltigförklaras."

//Mvh Morgan von rövhål//
Citera
2014-11-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Förstår inte alls din och andras ilska. Provet var bevisligen lättare i år, vafan gnäller ni för? Andelarna som får ett visst resultat är fortfarande i princip identiska med föregående år.
Det i sig är ju fine. Men informationsgivningen hade kunnat vara avsevärt bättre, om det nu är så att man vet att normeringen kommer att se markant annorlunda ut. Man har ingen skyldighet nej, men det hade varit en enkel och god åtgärd.
Citera
2014-11-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karren-1
Saxat från Studera.nu:

"Efter att med stor framgång ha förstört flera provdeltagares drömmar jobbar vi nu aktivt mot att höja normeringsgränserna ytterligare, inför nästa prov ser vi helst att vi uppnår att 2.0 på båda delar motsvarar 80 poäng vardera för rättvisans skull då vi aktivt arbetar för en jämnare normering mellan vartannat. Dessutom kommer alla prov under 160/160 ogiltigförklaras."

//Mvh Morgan von rövhål//

Vafan varför säger dom inte det för allmänheten. Dom måste förklara sig själva i någon presskonferens eller liknade
Citera
2014-11-19, 10:54
Medlem
Boblovebudss avatar
Klarade kvant med mina 74, men verb blev kaos, har 66, vilket i bästa fall kan bli 68, men utgår ifrån 66 och de blir 1.8 och HHS är helt kört. Var medveten om att man inte ska ta ut något i förskott men kände mig hyfsat säker att jag skulle få 1.85.
Citera
2014-11-19, 10:55
Medlem
Ett förväntat 1.55 blev ett 1.4.
I våras skrev jag 1.1. Hade inte pluggat inför någon av gångerna mer än kollat lite matte någon timme ibland.
Hade hoppats höja mig till i alla fall 1.2 eller 1.25 (som krävdes för att komma in på utbildningen jag vill gå) ett 1.3 hade känts tryggt.
Jag är hur nöjd som helst oavsett!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in