Citat:
Ursprungligen postat av
Bigge877
"-1" ersätter jag istället för "-x"
Jag förstår inte vad du menar, men det du gör är fel. Du har
x^2-x som du vill kvadratkomplettera. Då kan du sätta:
x^2-x = 0
Det du gör korrekt är att lägga till +(1/2)^2 - (1/2)^2. Detta kan du lägga till eftersom summan är lika med noll, du lägger alltså inte till något värde till din ekvation. Det du däremot gör fel är att även lägga till -1. Du kan inte lägga till -1 bara från ingenstans, utan det måste motsvara en likadan men motsatt förändring i din ekvation, som att du tex även lägger till +1. Det korrekta blir därmed:
x^2-x + 1/4 -1/4 = 0
<=>
(x-1/2)^2 = 1/4, vilket är korrekt.
Jag ser att du gör precis likadana typer av fel med dina andra kvadratkompletteringar här i tråden. Håll koll på dina konstanter och lägg varken till eller ta bort någonting på något magiskt sätt.